Att rensa i kalendern

Jag känner mig konstant sysselsatt. Trots att jag bara jobbar 25%. När försäkringsbolaget skulle boka tid för husbesiktning så hade vi ett sjå att hitta en ledig tid.

Jag fattar verkligen inte hur jag ska få ihop mitt liv om jag ska jobba mer när jag redan känner att det är för mycket.

Förrförra veckan hade jag boendestöd 2 gånger, husbesiktning, psykolog, vårdcentral (för mitt sår har FORTFARANDE inte läkt). Förra veckan hade jag boendestöd 2 gånger, besök av rörmokare, vc-besök, arbetsterapeut och läkarbesök. Den här veckan är det "bara" boendestöd 2 gånger, anställningsintervju, psykolog och vc-besök. Jag måste byta hjul på bilen den här veckan också.

Och sen behöver man också borsta tänderna, duscha, byta lakan, gå promenader och göra andra saker på to-do-listan.

Jag har ju också behov av att göra roliga och meningsfulla saker ibland så att jag orkar med livet. Men det händer att jag känner att jag inte orkar med att göra något roligt. Jag kan tänka att vad fan odlar jag spenat för när jag kan köpa spenat i affären. Allt det där jag tänker ska ge mitt liv mening, känns meningslöst. Varför ska jag sätta upp fågelholkar? Varför ska jag odla blommor? Varför ska jag göra bihotell? Varför ska jag anlägga skogsträdgård? Varför ska jag odla sallat och brytbönor? Jag försöker ju göra de här sakerna för att orka med livet. Så jag tvingar mig att göra dessa saker ändå, fast det känns meningslöst. Något LITET varje dag. För det är depressionen som säger att det är meningslöst. Skulle jag sätta mig och inte göra något alls, så skulle depressionen få fritt spelrum och jag skulle antagligen gå under.

Jag har för övrigt inte kommit till skott och jobbat något alls idag än. Om två timmar ska jag träffa psykologen och sen är klockan redan två på dagen.
 

Att det automatiskt skulle dyka upp i Skåne låter obegripligt. Jag bor ju här och folk är arbetslösa om de inte vill jobba t.ex. i hemtjänsten, vilket knappast skulle passa dig. Skånevintern är för jävlig, jag hade hellre tagit mina gamla norrlandsvintrar! Ok våren kommer snabbare här och jag kan odla blåregn 🩵 men resten är ett omöjligt krig mot mördarsniglarna.

Nja riktigt så är inte historien, det var @Wille som skrev att den eller de utbildningar hon ville gå på, och för att kunna söka mer önskvärda arbeten, fanns i Skåne- då kom det rätt många förslag om att satsa på det-HYRA UT sitt egna hus UNDER UTBILDNINGSTIDEN och just då bo i Skåne. Så va uppstarten.
 
Nja riktigt så är inte historien, det var @Wille som skrev att den eller de utbildningar hon ville gå på, och för att kunna söka mer önskvärda arbeten, fanns i Skåne- då kom det rätt många förslag om att satsa på det-HYRA UT sitt egna hus UNDER UTBILDNINGSTIDEN och just då bo i Skåne. Så va uppstarten.
I vilken tråd då? I tråden Arbetsintervju skriver @Wille om att utbildningar hon ville gå finns i Skåne. Någon skrev direkt på det att om det inte finns jobb där hon bor får hon väl flytta och sen barkade hela tråden vidare på det temat (tills den övergick till att handla om glasögonprise efter en omväg om mördarsniglar 🤷🏼‍♀️). Något om att hyra ut sitt hus såg jag inte men det kanske var en annan tråd?
 
Jag t.ex. KAN INTE flytta till Skåne. Det är fullständigt omöjligt
Men jag har aldrig påstått att du borde flytta till Skåne.

Och du har fortfarande inte kunnat ge exempel på bra boenden som kostar max 5000 kronor i månaden. Jag betalar mindre än så per månad nu. Vad tar du själv i hyra för billigaste boendet?
Nej du bor ju bäst och billigast där du bor.j
Det som jag vänder mig mot är att du påstår att lägenhet skulle vara det enda alternativet.
Det finns ju bättre alternativ.

MIna små hus blir ganska så dyra beroende på närheten till Stockholm och Uppsala, det är billigare i t.ex. Sala, Heby, Flen eller Katrineholm.

Men 50 kvm 3 rok, diskmaskin och braskamin har en kallhyra på 6 300:-

Det skall då jämföras med att motsvarande små hus i området kostar minst 1,5 miljon att köpa.
 
Men jag har aldrig påstått att du borde flytta till Skåne.


Nej du bor ju bäst och billigast där du bor.j
Det som jag vänder mig mot är att du påstår att lägenhet skulle vara det enda alternativet.
Det finns ju bättre alternativ.

MIna små hus blir ganska så dyra beroende på närheten till Stockholm och Uppsala, det är billigare i t.ex. Sala, Heby, Flen eller Katrineholm.

Men 50 kvm 3 rok, diskmaskin och braskamin har en kallhyra på 6 300:-

Det skall då jämföras med att motsvarande små hus i området kostar minst 1,5 miljon att köpa.
Jag har aldrig påstått att just du påstått att jag ska flytta till Skåne. Men andra har det.

De orter du nämner är mindre eller möjligen kanske lika stora som Örebro. Både Flen och Heby är ju små hålor. Där lär det inte finnas jobb. Jag har ju ingen anledning att flytta till en liten håla.

Jag har en ganska lång kravspec på ett boende numera då jag inte vill nedgradera, särskilt inte när det blir så dyrt.
 
. Något om att hyra ut sitt hus såg jag inte men det kanske var en annan tråd?

Det finns flertal trådar om detta, längre tillbaka, men uppstarten va som min beskrivning- en bra ide att plugga för ett mer önskejobb och då flytta tillfälligt o hyra ut hemmet hemma-inte ens säkert de inläggen ens är kvar då vissa inlägg tas bort. Det vändes till att alla ville att @Wille skulle flytta till skåne och så va det verkligen inte.
 
Det finns flertal trådar om detta, längre tillbaka, men uppstarten va som min beskrivning- en bra ide att plugga för ett mer önskejobb och då flytta tillfälligt o hyra ut hemmet hemma-inte ens säkert de inläggen ens är kvar då vissa inlägg tas bort. Det vändes till att alla ville att @Wille skulle flytta till skåne och så va det verkligen inte.
Det var väl för att utbildningen finns i Skåne och att där även finns bättre jobbmöjligheter samt billigare boende. Hade ju kunnat handla om Norrland eller var som egentligen, att flytta dit jobben finns eller för all del utbildning, är inget konstigt, varken tillfälligt, eller permanent, för att AF har det som krav efter en tids arbetslöshet. Det är något jag tycker man ska vara lite medveten om när man har en massa krav på sina jobb och inte kan jobba med olika saker pga både det ena och det andra. Är det inte ordentligt förankrat och kodat hos AF så kan man bli utsparkad.
 
Det var väl för att utbildningen finns i Skåne och att där även finns bättre jobbmöjligheter samt billigare boende. Hade ju kunnat handla om Norrland eller var som egentligen, att flytta dit jobben finns eller för all del utbildning, är inget konstigt, varken tillfälligt, eller permanent, för att AF har det som krav efter en tids arbetslöshet. Det är något jag tycker man ska vara lite medveten om när man har en massa krav på sina jobb och inte kan jobba med olika saker pga både det ena och det andra. Är det inte ordentligt förankrat och kodat hos AF så kan man bli utsparkad.
Fast billigare boende i skåne är det ju inte om man jämnför med var hon bor nu, det området kan tom dom med låneförbud köpa hus ,just pga ute i zpenaten o inga jobb
 
Fast billigare boende i skåne är det ju inte om man jämnför med var hon bor nu, det området kan tom dom med låneförbud köpa hus ,just pga ute i zpenaten o inga jobb
Du skriver det själv. Inga jobb. Då blir det per se inte billigare boende om man måste ha ett jobb som ska försörja en och måste flytta dit jobben finns. Jämfört med många andra ställen har Skåne billigare boende och fler jobb. Det var vad jag menade. Dessutom är en utbildning hon ville gå där.
 
Men vet du, det ger ingenting att hålla på som du gör, igen. Släpp hennes boende och gör något annat istället.
Men nu va det så att det var @Wille själv som drog upp boendet, och påståenden om det bla kostnaden/bidrag som inte stämde riktigt o @Inte_Ung , som är kunnig i det har förklarat det. Det är väl ingen på länge som skrivit om flytt mer än @Wille själv? på så vis att hon fortfarande är missnöjd med att det kom som förslag.
 
Varför ska jag bo i en håla när jag kan bo där jag bor? Det finns ju exakt noll fördelar att flytta till en håla.
Snarare nackdelar faktiskt. Jag förlorar min etablerade kontakt med habiliteringen, min kontakt med psykiatrin där jag gått flera år och min etablerade kontakt med boendestödet. Dessutom klarar jag inte av att rodda en flytt. Jag riskerar att försämras avsevärt och att arbetsförmågan då sjunker till noll.

@Inte_Ung Det känns som om du propagerar en flytt för flyttandets skull. Inte för att det skulle ge några fördelar.

Jag har varit rotlös större delen av mitt liv. Vantrivts. Varit rastlös. Här har jag äntligen rotat mig.
 
Senast ändrad:
Men så här enkelt är det väl: Wille uttrycker att hon gärna skulle vilja jobba ute/med trädgård/som landskapsarkitekt eller liknande en större del av året. Många i tråden tänker genast praktiskt att då är Skåne den plats i Sverige där det både finns utbildningar och där säsongen är maximalt lång. Och så är det ju; vill man jobba praktiskt med trädgård t.ex. norr om Gävle får man ju kanske bredda sig till att ta hand om företags växter, jobba på Plantagen eller liknande.

Men, Wille vill ju inte. Så det är stopp för den lösningen. Skåneflytt är ingen tänkbar lösning, hur mycket en del av oss andra i tråden tänker fritt att det kanske låter som ett tänkbart scenario.
 
Men så här enkelt är det väl: Wille uttrycker att hon gärna skulle vilja jobba ute/med trädgård/som landskapsarkitekt eller liknande en större del av året. Många i tråden tänker genast praktiskt att då är Skåne den plats i Sverige där det både finns utbildningar och där säsongen är maximalt lång. Och så är det ju; vill man jobba praktiskt med trädgård t.ex. norr om Gävle får man ju kanske bredda sig till att ta hand om företags växter, jobba på Plantagen eller liknande.

Men, Wille vill ju inte. Så det är stopp för den lösningen. Skåneflytt är ingen tänkbar lösning, hur mycket en del av oss andra i tråden tänker fritt att det kanske låter som ett tänkbart scenario.
Det är heller inte bara att jag inte vill. Jag kan inte. Det är omöjligt och med så många negativa konsekvenser om jag ens försökte att det verkligen inte blir värt det. Det är ju också stor risk att jag förlorar all arbetsförmåga vid en sådan flytt. Det blir en förlustaffär för alla.

Som jag sa i en annan tråd så verkar det som om många hellre vill pressa mig till en flytt än att se att jag överlever min depression.
 
Som jag sa i en annan tråd så verkar det som om många hellre vill pressa mig till en flytt än att se att jag överlever min depression.

Ok, fast det är här det blir fel. Jag förstår att du känner dig pressad, men det är precis som när du skrev att du inte känner dig välkommen någonstans (på arbetsmarknaden) Det är inte personligt. Folk på Buke känner inte dig, personligen. De/vi kan inte veta hur det är för dig, utan de/vi kan ge råd som känns rimliga för dem/oss, eller i allmänhet, eller från ett utifrånperspektiv på din situation.

Jag förstår att det kan kännas orimligt för dig att om och om igen få rådet att t.ex. flytta, men det är nog tyvärr oundvikligt på ett öppet forum, och det handlar inte om att folk inte vill att du ska överleva din depression.

Men på samma sätt är det ju med hur du vill ha det i livet: om du inte kan göra en viss sak, då är det kanske stopp för vissa vägar framåt, inte för att folk/arbetsmarknaden/arbetsgivare sätter krokben för just dig, utan för att du då inte uppfyller ett visst formellt krav. Då behövs andra vägar framåt. Andra praktiska lösningar, eller ett gillande av läget.
 
Ok, fast det är här det blir fel. Jag förstår att du känner dig pressad, men det är precis som när du skrev att du inte känner dig välkommen någonstans (på arbetsmarknaden) Det är inte personligt. Folk på Buke känner inte dig, personligen. De/vi kan inte veta hur det är för dig, utan de/vi kan ge råd som känns rimliga för dem/oss, eller i allmänhet, eller från ett utifrånperspektiv på din situation.

Jag förstår att det kan kännas orimligt för dig att om och om igen få rådet att t.ex. flytta, men det är nog tyvärr oundvikligt på ett öppet forum, och det handlar inte om att folk inte vill att du ska överleva din depression.

Men på samma sätt är det ju med hur du vill ha det i livet: om du inte kan göra en viss sak, då är det kanske stopp för vissa vägar framåt, inte för att folk/arbetsmarknaden/arbetsgivare sätter krokben för just dig, utan för att du då inte uppfyller ett visst formellt krav. Då behövs andra vägar framåt. Andra praktiska lösningar, eller ett gillande av läget.
Fast jag har ju förklarat gång på gång på gång vilka konsekvenser det blir om jag gör som folk säger.

Sen har jag för övrigt uttryckt tydligt att jag inte vill ha råd jag inte frågat efter.

Det är också jäkligt märkligt att folk tror sig veta bättre än läkare, personal på habiliteringen, boendestöd m.fl. yrkesmänniskor som känner mig och som hjälper mig. Varför ska självutnämnda experter behöva bre ut sig?
 
Varför ska självutnämnda experter behöva bre ut sig?

För att du skriver på ett öppet forum :) Det är inbyggt att folk kommer med råd. Det spelar ingen roll att du skriver att du inte vill ha råd. Om du vill försäkra dig om att inte få råd, får du göra som @Mia_R skriver och låsa dina trådar.

Precis som du skriver själv är det omöjligt för folk här att veta bättre än dem som känner dig. Därför kommer folk att utgå från sig själva eller från allmänheten. Många trådar, inte bara dina, är också ett brainstormande, typ som en pool av idéer att plocka ur varav många kommer att vara ogenomförbara för den som ställt frågan från början. Strunta då i dem.

Det jag har sett i trådarna är att det många gånger blir låsningar och polemik. Jag förstår att det känns jättejobbigt. Men jag har också sett att väldigt många vill dig väl, och genuint försöker hjälpa dig att tänka utanför ramarna. Om du tycker det är bra, behöver du nog dessvärre ta det onda med det goda och köpa att många av råden inte alls kommer att passa.
 

Liknande trådar

Kropp & Själ Jag har ringt psykakuten två gånger idag, men båda gångerna har jag lagt på luren innan jag kommit fram. Jag tycker inte att mitt...
Svar
6
· Visningar
637
Senast: ginnies
·
  • Artikel
Dagbok Jag vill bara gnälla av mig, så jag gör det här. Jag hatar att jobba, det har jag alltid gjort sedan jag började sommarjobba. Jag har...
2
Svar
21
· Visningar
2 487
Senast: Exile
·
  • Artikel
Dagbok Är det möjligt att ta sig ur en depression? Klart det är ... Men det känns rätt tröstlöst. Jag har varit inne i en rätt djup depression...
Svar
18
· Visningar
1 527
Senast: Blyger
·
  • Låst
  • Artikel
Dagbok Året var 1994. Jag var trött på att bo i en förort. Jag ville ut på landet. Några år tidigare hade jag avslutat en 2-årig...
Svar
0
· Visningar
1 111
Senast: Wille
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka
Upp