Bukefalos 28 år!

Att rida på ordentligt trafikerade vägar

Exit

Trådstartare
Mitt stall ligger på en sådan plats att jag måste ta mig ut på "stora vägen" för att komma vidare till bra ridvägar. Beroende på vart jag tänkt rida blir sträckan på vägen kortare eller längre men på nåt sätt är det vägen som gäller. Hur ser det ut för er? Är det fler där ute som är i samma sits? Hurdana trafikerade vägar är det ni måste ta er fram på? Brukar ni rida/leda hästen? Berätta gärna lite om er situation helt enkelt!:)

Fördelen med att bo nära en livligt trafikerad väg är att hästarna verkligen är vana. Vanliga bilar är ingenting, åt en långtradare måste man kanske svänga på örat;)
 
Jag rider på 80 väg med tung trafik och förut red jag på 90 väg med tung trafik. Störde mig inte det minsta.
Nu rider jag även längs en livligt trafikerad järnväg med både snabbare persontåg och långa, bullriga godståg.

Jag har haft många hästar under åren och ingen har varit svår i trafiken, jag tror att det beror väldigt mycket på hur man är som ryttare.
Många gör sina hästar till monster i trafiken bara på grund av sin egen osäkerhet.

Red ut med en vän för några år sedan, jag satt på min unghäst och hon på min äldre. Red på vägen när det kommer en lastbil i hög fart. Direkt kortar hon snabit tyglarna och hästen svarar såklart upp eftersom han tror det ska hända något, ryttaren spänner sig, hästen spänner sig och cirkusen är igång.
Nu gick det som tur är bra och när jag red honom nästa gång så gick han som vanligt på halvlång tygel när lastbilarna blåste förbi oss.
 
Jag har en bit att gå längs en ganska smal 70-väg till ridhuset. Det är inte jättekul. Hästen bryr sig för det mesta inte, men jag blir galen på respektlösheten. Tänk om! Tänk om något blåser upp ur diket, eller där ligger något som inte brukar ligga där och han tittar till lite och kliver ut i vägbanan! Det tar 0,1 sekund!
Eller det är inte jag utan en yngre person som är ute med sin ponny?
Ingen häst är 100% trafiksäker. På "min tid" (för 20 år sen när jag tog körkort) minns jag att det förekom i körkortsutbildningen hur man beter sig när man möter ett hästekipage, och jag kan säga att numera verkar inte många ha läst det...
 
Jag hör till dem som tycker det är väldigt jobbigt att rida i trafik. Som sagt, de händer så fort när något händer och de behöver ju inte ens vara bilen/lastbilen/moppen/tåget som är problemet.
Sist var det en tant med röjsåg i diket som stressade upp min häst som dansade ut i vägen framför en bil, som tur är en med lite trafik.

Vi rider också ca 2km precis brevid järnvägen och hästen är tågsäker. Men de finns massvis med vildsvin och rådjur runt omkring som jag inte vet hur hon reagerar på.
 
Intressant att läsa om hur andra har det! Vi bor precis bredvid en 80 väg med ganska mycket tung trafik. Många långtradare använder vår by och väg som genväg när de ska till hamnen i grannstaden. Som tur är har vi bra sikt längre ut på vägen. Vår gård är dock mitt i en kurva men jag har märkt att det har sina fördelar, lastbilarna kör alltid ganska sakta förbi just pga kurvan. Hur som helst så känns det som om jag är den enda i bekantskapskretsen som rör mig med häst på 80 väg. Alla brukar se väldigt förskräckta ut när det kommer på tal, det känns nästan lite förbjudet.. Själv tycker jag att det kan vara lite obehagligt med trafiken och brukar därför leda på den stora vägen. Då känner jag mig lugnare själv och stressar inte upp hästen som du @Bison va inne på. Mina finaste ridvägar kräver ca 0,5 km på 80 väg. Åt andra hållet blir det bara ca 150 m på stora vägen men sen ca 2 km på 60 väg om man vill ta sig vidare till längre skogsvägar.

Ni som rider, brukar ni nån gång trava på asfaltvägarna för att ta er snabbare därifrån eller håller ni er i skritt? Svänger ni in på infarter om det råkar finnas och t.ex. en lastbil kommer eller fortsätter ni bara framåt?
 
Förr var stallet brevid en 70 väg, inte så hemskt mycket trafik men folk körde som dårar just pga detta... Fungerade dock bra och min häst blev mer trafiksäker eftersom ridbanan låg bredvid vägen och på så sätt vande han sig vid alla galna bilister och motorcyklister. :)

Sen finns det en 80 väg nu, med hemskt mycket lastbilar (alla som ska ner ifrån norr till västerås tar den vägen) men den ligger för långt ifrån stallet för att han ska vänja sig "naturligt" utan det blir att jag måste leda han där, om jag vill över till jättefina klätterbackar och mer ridvägar. Nu har vi gått brevid vägen i skogen några gånger, och han bryr sig inte särskilt mycket. Men jag erkänner att jag är lite nervös inför att korsa vägen med honom. :nailbiting: (ska dock sätta på stålnervena när det väl är dags så jag är lugn :cool:)
 
Red ut med en vän för några år sedan, jag satt på min unghäst och hon på min äldre. Red på vägen när det kommer en lastbil i hög fart. Direkt kortar hon snabit tyglarna och hästen svarar såklart upp eftersom han tror det ska hända något, ryttaren spänner sig, hästen spänner sig och cirkusen är igång.
Nu gick det som tur är bra och när jag red honom nästa gång så gick han som vanligt på halvlång tygel när lastbilarna blåste förbi oss.
Precis, jag vet hästar som varit den mest orädda häst och så hamnar de hos en ryttare som är rädd och det slutar med att hästen blir "rädd" för den har fått lära sig av ryttaren att man ska vara rädd.
Sen kan man gå av vid sidan/diket av vägen om man inte vill möta t ex en stor lastbil på en liten väg, det är fördelen med hästar att de är terränggående. :p
 
Just nu står min häst på bete på ett annat ställe än där vi håller till vintertid, och här är det varierat asfalt och grusvägar, på asfalten ligger hastigheten på 50 och på grusvägarna 30, och det respekteras faktiskt av de flesta (skulle väl vara jag själv som har otroligt svårt att släppa på gasen :o).

Vintertid däremot håller vi till vid betydligt värre trafiksituation. Vi har riktigt fina vägar i skogen där man kan rida både långt och länge, men för att ta sig dit måste man dels gå en bra bit längs en ganska hårt trafikerad Europaväg (det är 90 där) och dels en bit på smala, slingriga 70- eller 80-vägar, där folk kör betydligt fortare än vad de egentligen får. Europavägen är ändå okej eftersom man inte är på den, och kommer automatiskt bort lite från trafiken, men jag har inget fan av att rida på trafikerade vägar (särskilt eftersom min femåring inte precis älskar trafiken). Är jag ensam leder jag henne där det är som värst, och kan även småtrava vissa bitar för att undvika trafiken, är vi flera brukar det räcka med att den andra hästen håller sig lugn.
 
Jag brukar inte rida på större trafikerade vägar (80-väg eller mer), främst för att det har funnits andra alternativ. De få gångerna det har hänt att jag behövt rida längst med eller över en större väg har det inte bekommit mig, eller hästen. Mindre trafikerade vägar brukar jag rida på då de oftast är eller leder till en runda. Men de enda gångerna jag haft problem med någon av de hästar jag ridit på har varit med bullriga fordon där vare sig jag eller fordonet kunnat (eller velat vad gäller fordonen) gå åt sidan.

Vid mindre trafikerade vägar brukar jag alltid rida till sidan, stanna och släppa förbi fordonet. Finns det ingen plats att rida till sidan där vi står händer det att vi ibland travar till en bättre mötesplats. Det beror lite på vad för fordon vi möter. Vid större vägar knatar vi bara på, möjligtvis att jag rider inom P-platser eller dylikt och släpper förbi bilister som inte vill/vågar köra förbi.

Jag tror som några andra sagt att hur bra det går beror mycket på hur ryttaren är. Men det skulle inte sitta fel med mer kunskap och trafikvett bland olika bilister.
 
Jag har inget behov av att köra efter allt för vältrafikerade vägar, men det beror väl också på hur man bedömer att en väg är vältrafikerad... Jag möter allehanda typer av fordon där jag kör, timmerbilar, bussar, lastbilar, moppar, personbilar med/utan släp. Vägen är mellan 60-40 väg beroende på vilken del jag kör på.

Ponnyn är mycket säker och lugn, jag skulle bli oerhört förvånad om han någonsin skulle reagera med att fly eller kasta sig. Han kan på sin höjd titta, sakna ner lite och vilja gå i en båge runt det han tyckte var suspekt.

Jag tycker dock att det är väldigt obehagligt hur vissa förare verkar vilja provocera fram en situation, det är i alla fall känslan jag får. "ska ni vara ute med hästarna ska dom banne mig klara av trafik", typ... Det är faktiskt sjukt obehagligt... För jag har koll på mitt ekipage men vi är helt oskyddade och riskerar att skadas svårt eller t.o.m dö för att någon annan beter sig oansvarigt. Folk kör om mig fast möte eller hinder på vägen, oftast ganska fort också. Fan ibland när man möter folk lägger dom sig i mitten av vägen?!:crazy:

Jag brukar lägga ut pisken mot vägen när jag blir omkörd, utstickande blir det väl ca 1 m, och det tycker jag banne mig är minimum-avstånd mellan mig om omkörande ekipage.

Vi skrittar och travar samt tillämpar trafiklag och trafiketikett där det är möjligt. T ex visa när jag svänger, lägger mig rätt i körfältet för sväng, följer högerregel, stopp- och väjningsplikt, visar extra hänsyn till de trafikanter som är mer oskyddade än oss osv.
 

Liknande trådar

Ridning Viss rambling-varning bör nog utfärdas. 😆 Har, efter snart 2 år i ett nytt land, hittat ett mindre stall nära där jag bor som jag har...
Svar
4
· Visningar
1 414
Hästmänniskan Skulle behöva skriva av mig lite. Tycker det är svårt att få råd och förståelse när jag pratar om detta med människor i min närhet, då...
2
Svar
23
· Visningar
5 484
Senast: Nepenthe
·
Hästhantering Detta är en ganska lång historia och jag kan ha svårt för att vara kort och koncist. 2022 blev mitt halvblod ensam och behövde...
3 4 5
Svar
93
· Visningar
8 555
Senast: Juli0a
·
Hundhälsa Vi i vår familj har under hösten hamnat i en fasansfull situation, som gjort och gör mig så upprörd och ledsen. Den 20:de september i år...
14 15 16
Svar
311
· Visningar
22 727

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Hämta eller sälja? Toyota Auris
Tillbaka
Upp