Att skaffa barn som äldre

Efter en snabb googling så ligger chansen för att bli gravid naturlig väg på 1% i månaden efter 45. Så visst det är svårare men går. Tror faktiskt varför det är färre som har barn runt 50 är för att de helt enkelt inte vill och risken för att bli oplanerat gravid är mindre. Så det "råkar" inte bli lika många barn då.
 
Jag kan inte förstå hur man kan ha o göra med om när, varför eller varför inte folk skaffar barn. Så länge de är bra föräldrar och ger barnen en hyfsad uppväxt är i mina ögon viktigare än att de är: gamla, tatuerade, veganer, unga, arbetslösa, upptagna av karriärer m.m.
 
För att utgå från TS fundering om den specifika familjen - mammans ålder känns väl fortfarande okej men pappan i familjen är 70 år.
Det är klart att man kan älska att vara föräldrar och kanske kan man ge sina barn fina förutsättningar.

Mina föräldrar är inte ens pensionärer och umgås väldigt mycket med sina barnbarn och det är helt fantastiskt tycker jag.
Det är väl en nackdel med att skaffa barn så pass sent i livet, att man missar mycket..
 
Det stora problemet här är väl knappast att föräldrarna är gamla utan att det med en överbefolkning världen lider av är extremt oansvarigt att föröka sig så ohämmat. Snacka om att trots kunskap om problemet skita i sina barns framtid totalt.
 
Jag pratade nyss med min gynekolog om detta med att skaffa barn sent eftersom jag vid 42 års ålder nu slutat med p-piller men inte vill bli gravid. Gynekologen menade att jag måste skaffa annat preventivmedel eftersom medelåldern för att komma in i klimakteriet i Sverige idag ligger på 52. Det tyckte jag var sent, men så var det sa hon.

Hon menade också att om jag ska ha några barn är det dags att sätta igång nu, men jag ska inga ha.

Min fd svärmor fick sin sista vid 48 års ålder. Men då hade hon redan fått 4 st barn innan.
 
Min pappa var 50 när de fick mig. Jag har aldrig tyckt synd om mig själv för att min pappa är gammal. Han är nu 79 och arbetar fortfarande heltid i eget företag. Bara för att något går emot normen eller hur man själv vill leva sitt liv betyder det inte att det är fel.
 
Det viktigaste är att förbereda hur barnet ska få det så bra som möjligt om det blir utan föräldrar innan det blir vuxet. Det ör förstås viktigt för alla men ju äldre du blir desto större risk att det händer.
Finns det helsyskon som har vuxit med barnet i en familj är möjligheten att de äldre kan skydda och stötta den yngre. Har barnet bara äldre halvsyskon som kanske varit emot att det yngre syskonet blev till är risken att de inte tar hand om barnet större.
 
Efter en snabb googling så ligger chansen för att bli gravid naturlig väg på 1% i månaden efter 45. Så visst det är svårare men går. Tror faktiskt varför det är färre som har barn runt 50 är för att de helt enkelt inte vill och risken för att bli oplanerat gravid är mindre. Så det "råkar" inte bli lika många barn då.

Vad menas med chansen att bli gravid? Vad är chansen för en 20-åring? Har du nån bra länk?
 
För att få ett
Fast det står ju i artikeln att studier visat att de som va 30 var mer fertila än de som var 20. Studien är ju gjord på de som försökt att bli gravida.
Jag tycker det är ett trubbigt verktyg att mäta med. Hur ofta hade de sex? Hade de någon aning om hur cykeln såg ut? Kan det handla om helt andra saker som påverkat? Det blir mera tydligt med ivf, där du kan jämföra kvinnans egna ägg och donerade ägg. Där talar studierna sitt tydliga språk
Screenshot_20200223-120833_Chrome.jpg
 

Liknande trådar

Övr. Barn Ni som skaffat barn säg runt 40, och alltså var 50 när barnet var 10 år. Hur tycker ni det var att skaffa barn lite senare? Tycker ni...
2
Svar
25
· Visningar
3 923
Övr. Barn Jag har en äldre vän som sagt rakt ut att jag inte ska ha några barn med motiveringen att jag alltid är trött. (Vilket inte ens...
Svar
6
· Visningar
1 050
Övr. Barn Vi tillbringar emellanåt en del tid tillsammans med barnens två kusiner och deras föräldrar. När vi gör det blir det uppenbart att vi...
2
Svar
23
· Visningar
2 351
Övr. Barn Jag och barnen ska resa. Jag kollar på vilka dokument som behövs. Vissa länder kräver ju medgivande från den andra vårdnadshavaren. Vi...
Svar
14
· Visningar
1 398
Senast: Rosett
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

  • Bra familjehund? Rasvak😇
  • Katter och spädbarn
  • Hundhantering

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka
Upp