Att skaffa barn som äldre

För att få ett

Jag tycker det är ett trubbigt verktyg att mäta med. Hur ofta hade de sex? Hade de någon aning om hur cykeln såg ut? Kan det handla om helt andra saker som påverkat? Det blir mera tydligt med ivf, där du kan jämföra kvinnans egna ägg och donerade ägg. Där talar studierna sitt tydliga språkVisa bifogad fil 45921
Fast IVF är ju inte heller något bra mått att använda. För det är ju så mycket mer som spelar in om någon blir gravid tex. hur miljön är i livmodern m.m. Om du syftar på de egna äggen är ju de särskilt ett dåligt mått, de som är fertila och inte har problem söker ju inte IVF. Det är ju de som har problem med att bli gravida som använder IVF.

Det står som sagt även i studien om hur ofta de hade sex m.m.
 
Fast IVF är ju inte heller något bra mått att använda. För det är ju så mycket mer som spelar in om någon blir gravid tex. hur miljön är i livmodern m.m. Om du syftar på de egna äggen är ju de särskilt ett dåligt mått, de som är fertila och inte har problem söker ju inte IVF. Det är ju de som har problem med att bli gravida som använder IVF.

Det står som sagt även i studien om hur ofta de hade sex m.m.
Ändå, så det man ju tydligt att äggen blir sämre och sämre, och att donerade ägg (som doneras av yngre kvinnor) fungerar bättre.
 
Ändå, så det man ju tydligt att äggen blir sämre och sämre, och att donerade ägg (som doneras av yngre kvinnor) fungerar bättre.
Betyder dock inte att de har lättare för att bli gravida själva. Är ju som sagt stor skillnad på att artificiellt befrukta ett ägg än genom den "naturliga" vägen.
 
Betyder dock inte att de har lättare för att bli gravida själva. Är ju som sagt stor skillnad på att artificiellt befrukta ett ägg än genom den "naturliga" vägen.

Högg bara sista på ämnet nu..

Jag har ingen referens men den gynekolog jag gått till säger också att fertiliteten minskar efter 35 och att det är betydligt svårare sen efter 40.
Tydligen går kurvan nedåt från 30 men blir brantare efter 35 och sedan ytterligare vid 40.
 
Högg bara sista på ämnet nu..

Jag har ingen referens men den gynekolog jag gått till säger också att fertiliteten minskar efter 35 och att det är betydligt svårare sen efter 40.
Tydligen går kurvan nedåt från 30 men blir brantare efter 35 och sedan ytterligare vid 40.
De siffrorna är tydligen baserade på en urgammal studie. Finns nyare studier som visar att detta inte stämmer alls. Finns att läsa mer om i Elle länken jag la in. Nej Elle är inte den mest källkritiska tidningen men refererar till studierna, så inget som är taget ur luften.
 
De siffrorna är tydligen baserade på en urgammal studie. Finns nyare studier som visar att detta inte stämmer alls. Finns att läsa mer om i Elle länken jag la in. Nej Elle är inte den mest källkritiska tidningen men refererar till studierna, så inget som är taget ur luften.
Nej jag tror att den gamla studien visar att fertiliteten sjunker ännu tidigare? Typ att vi är mest fertila som tonåringar och att det sen sjunker?

Jag uppfattade att min gynekolog syftade på annat än den studien.
 
Nej jag tror att den gamla studien visar att fertiliteten sjunker ännu tidigare? Typ att vi är mest fertila som tonåringar och att det sen sjunker?

Jag uppfattade att min gynekolog syftade på annat än den studien.
La in länk om studien. Den visar att kvinnorna blev gravida inom ett år låg på 87% mellan 30-35 och 72 % mellan 35-40. Så visst den sjunker men inte lika kraftigt som man tidigare trott.
 
Ja precis. Det är väl först efter 40 som det blir betydligt svårare på gruppnivå, men fertiliteten sjunker även innan.
Absolut, säger inte emot att den sjunker men inte lika mycket som man tidigare sagt/trott. Jag fick höra i min ungdom att den låg på 50% efter 30 tex. Och att de va typ omöjligt att bli gravid efter 40 naturlig väg.
 
Oavsett statistiken så lär de individuella skillnaderna vara stora. Och mamman i familjen Hammarström verkar inte direkt ha problem med att få barn. Det är föräldrarnas ensak om de vill ha barn och just dessa har resurser att ta hand om dem. Skulle det hända föräldrarna något så tar troligen något av de äldre barnen till sig barnen. De lär klara sig bra.
 

Liknande trådar

Övr. Barn Ni som skaffat barn säg runt 40, och alltså var 50 när barnet var 10 år. Hur tycker ni det var att skaffa barn lite senare? Tycker ni...
2
Svar
25
· Visningar
3 923
Övr. Barn Jag har en äldre vän som sagt rakt ut att jag inte ska ha några barn med motiveringen att jag alltid är trött. (Vilket inte ens...
Svar
6
· Visningar
1 050
Övr. Barn Vi tillbringar emellanåt en del tid tillsammans med barnens två kusiner och deras föräldrar. När vi gör det blir det uppenbart att vi...
2
Svar
23
· Visningar
2 351
Övr. Barn Jag och barnen ska resa. Jag kollar på vilka dokument som behövs. Vissa länder kräver ju medgivande från den andra vårdnadshavaren. Vi...
Svar
14
· Visningar
1 398
Senast: Rosett
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

  • Bra familjehund? Rasvak😇
  • Katter och spädbarn
  • Hundhantering

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka
Upp