Att skicka med mellis till skolan (utbruten från Störiga saker vi stör oss på, del 43)

Bukefalos 30 år!

Så barnen går till fritids på första rasten? även de som inte går på ftitids? Nä.
Jag menar under skoltid. Och även högstadieelever.
Nej, mellanmål i fritids (och förskolans värld) brukar hända vid ca kl 14:30... :) Men ett gratis mellanmål på förmiddagen har det någonsin ingått i det som skolan erbjuder gratis? På förskolan får barnen frukost, frukt, lunch och sedan mellanmål på eftermiddagen. Men i skolan ingår väl "bara" lunchen? Och då såklart frukost och eftermiddagsmellanmål för barn som kommer innan skolan börjar och är kvar när den har slutat.

Nej, mellanmål i fritids (och förskolans värld) brukar hända vid ca kl 14:30... :) Men ett gratis mellanmål på förmiddagen har det någonsin ingått i det som skolan erbjuder gratis? På förskolan får barnen frukost, frukt, lunch och sedan mellanmål på eftermiddagen. Men i skolan ingår väl "bara" lunchen? Och då såklart frukost och eftermiddagsmellanmål för barn som kommer innan skolan börjar och är kvar när den har slutat.
På stenåldern (80/90-talet) var det en grupp högstadieelever på min skola som fick mellanmål på em, för att de hade 30 min bussresa hem. Fritids fanns inte där.

Det som är självklart är klart bara för en själv.

Inser att vi talar om olika saker.
Jag pratade om det mellanmål som har här serverats på vissa skolor vid första rasten.
Sorry.

Kan vara så.

En av min kommuns skolor serverade skollunch under covid. Skolan ligger i ett socioekonomiskt svagt område. Skolmaten var många elevers enda varma mål.

På några skolor finns frukost för barnen. De orkar bättre. Speciwllt de som inte orkar äta något när de kliver upp.
Det är lugnare i klasserna och eleverna presterar bättre.
Fritids har frukost för de som har morgonfritids. Har man inte det så äter barnen såklart frukost hemma.
Det här är heller inget särskilt svagt område, bara en vanlig sketen byhåla

Och det är väl helt ok att bara lunchen ingår. (så länge det är en aktivitet med gemensamt ätande som vid en fikastund under en utflykt)
Jag uppfattar det som att problemet som påtalas är att skolan trycker på om att barnen borde ha med sig något som skolan inte har rätt att säga att barnen ska behöva ha med sig?

Och det är väl helt ok att bara lunchen ingår. (så länge det är en aktivitet med gemensamt ätande som vid en fikastund under en utflykt)
Jag uppfattar det som att problemet som påtalas är att skolan trycker på om att barnen borde ha med sig något som skolan inte har rätt att säga att barnen ska behöva ha med sig?
Fast där tänker vi nog olika, tror jag. Jag känner ändå att skolan måste få fråga efter något om de ser att det verkar finnas ett behov? Kanske en del föräldrar uppskattar att få veta att deras barn nog skulle må bättre om de hade något med sig att äta mellan frukost och lunch? Men det är såklart bara min fundering. Skolan frågar ju efter andra saker också, som t.ex. gympakläder.

Fast där tänker vi nog olika, tror jag. Jag känner ändå att skolan måste få fråga efter något om de ser att det verkar finnas ett behov? Kanske en del föräldrar uppskattar att få veta att deras barn nog skulle må bättre om de hade något med sig att äta mellan frukost och lunch? Men det är såklart bara min fundering. Skolan frågar ju efter andra saker också, som t.ex. gympakläder.
Jo, om man ser att ett visst barn inte fått i sig tillräckligt till frukost för att stå sig under förmiddagen är ju det något att ta upp med föräldrarna. Men sedan valfritt för dem om de åtgärdar det med en förändring hemma på morgonen eller genom att skicka med något att äta på skolbussen eller på rasten.

Men här handlade det väl inte om att man observerat något speciellt behov av mer mat för barnet, utan att man motiverade det hela med att "alla borde ha med sig"? Då snubblar man nog enligt mig över gränsen mot kostnadsfriheten på samma sätt som med matsäck vid en utflykt.

Så det beror ju på vad det lite mer exakt är skolan har frågat efter, på vilket sätt och varför.

Så det beror ju på vad det lite mer exakt är skolan har frågat efter, på vilket sätt och varför.
Ja, precis. Exakt hur det är formulerat vet vi ju inte. Å andra sidan kanske de, till exempel, har valt att skriva mer allmänt att de tycker det är bra om barnen har med sig något att äta på förmiddagen just för att de inte VILL "gå på" enskilda familjer? Det finns ju så mycket barn behöver när de går i skolan som inte är kostnadsfritt. Gympakläder, regnkläder och rejäla kängor/stövlar för att kunna vara ute på rasterna även när det är blött och kallt...osv. Så hur man än tänker så KAN det ju inte bli kostnadsfritt i skolan? Men vi har ju jättetur i Sverige att föräldrar inte behöver betala för skrivhäften, pennor, och liknande (USA) eller lunchen (USA, men även Danmark och Norge) :) .

Ja, precis. Exakt hur det är formulerat vet vi ju inte. Å andra sidan kanske de, till exempel, har valt att skriva mer allmänt att de tycker det är bra om barnen har med sig något att äta på förmiddagen just för att de inte VILL "gå på" enskilda familjer? Det finns ju så mycket barn behöver när de går i skolan som inte är kostnadsfritt. Gympakläder, regnkläder och rejäla kängor/stövlar för att kunna vara ute på rasterna även när det är blött och kallt...osv. Så hur man än tänker så KAN det ju inte bli kostnadsfritt i skolan? Men vi har ju jättetur i Sverige att föräldrar inte behöver betala för skrivhäften, pennor, och liknande (USA) eller lunchen (USA, men även Danmark och Norge) :) .
Fast kostnadsfriheten* är väl lagstiftad? Eller i alla fall väldigt stabilt grundad i praxis.

Det som kostar är sådant som är föräldrarnas ansvarsområde, dvs. inte ingår i skolans ansvarsområde. Om den gränsen är rätt placerad är en annan frågeställning än huruvida skolan håller sig till det som är de idag gällande reglerna.

* Eller heter det kanske avgiftsfrihet? Och (indirekta) krav på att ta med något som inte hör till föräldrarnas ansvar räknas som dolda avgifter?
Jag har inte kunskap till en djupare diskussion. Min poäng var att som jag uppfattade beskrivningen lät det som det skolan gjorde kunde vara välgrundat att störa sig på . :)

Det var aldrig frågan. Skolan ska vara gratis. Skolan får därför inte uppmuntra barnen att ta med sig även om det är frivilligt. Att inte förstå att det skapar problem när skolan uppmuntrar till att ta med är mycket priviligerat. Det kan tyckas vara en struntsumma men för någon annan kan det innebära att föräldern själv får låta bli att äta lunch. Alla har inte råd att köpa frukt eller annat till sina barn att ta med.
Det var just för att privilegierade människor inte förstod sådant som det blev lagstadgat att skolan ska vara gratis. Det finns inga undantag.

Jag tror faktiskt inte att skolen egentligen får skicka ut en allmän uppmaning om att skicka med mellanmål. De får däremot skicka ut en allmän uppmaning om att man ska se till att barnen äter en bra frukost hemma då det uppmärksammats att en del elever blir hungriga trots att det är ett bra tag till lunch.

Vi har också så att barnen ska ha med sig nått att äta till 9.40 rasten. Sen är det lunch vid 12 de som ska till fritids äter mellis strax efter 14.

Problemet som jag såg det när mina barn gick i skolan är inte att barnen behövde ta med sig en frukt utan att det blev en tävling i vem som hade med sig dyraste, bästa, godaste, häftigaste, coolaste matsäcken. Och inte bara en frukt som är nyttig och vettig och oftast räcker fint under förmiddagen. Att skolans personal inte satte ner foten och sa "Nej. Ni ska inte ha med er godis, kakor, saft, chips osv till skolan. Frukt räcker och en flaska till vatten.". När yngsta barnet gick i en skola där många kom från ett utsatt område så satte skolans personal just ner foten och sa just detta. Men det krävdes förståelse för ekonomi och inte näring...
Vår skola sa att man skulle iha frukt med sig, de hade för barn som inte kunde ta med. Det var ju mycket fruktinköp men man ska ju äta 500 g frukt och grönt om dagen så.

Matsäck för utflykt har alltid varit frivilligt. Dvs man kan skicka med eller barnet kan ta med en tom matlåda för skolköket att fylla på.

Inte bara i de länderna. I Tyskland (Bayern, kan vara olika i andra Bundesländer) får man köpa böcker, häften och pennor. Läraren bestämmer t.o.m. vilken sorts material som ska köpas. Eleverna har med sig matsäck.

Vår skola sa att man skulle iha frukt med sig, de hade för barn som inte kunde ta med. Det var ju mycket fruktinköp men man ska ju äta 500 g frukt och grönt om dagen så.

Matsäck för utflykt har alltid varit frivilligt. Dvs man kan skicka med eller barnet kan ta med en tom matlåda för skolköket att fylla på.
Vi hade också att skicka med matlåda till skolor till utflykter. Riktigt bra faktiskt. En period fick ena sonen med sig en macka istället för frukt då hans var mer hungrig, för att fokusera bättre, men han gick över till inget eftersom andra inte åt något sedan. Han började med en påse morötter, älskade morötter och tog en hel påse på 1 kg med sig, men blev mobbad och slutade med det pga mobbning.

Ungar kan bete sig som skit faktiskt. Tror min unges morötter var mycket nyttigare än deras saft och risifrutti.

Min dotter äter inte alltid skollunch, och skolan är ju ganska många timmar. Jag tycker det är rimligt att skicka med en frukt, det hade hon ju ändå ätit hemma.

Ibland tar hon med morot, eller vitkål. Ibland skär hon upp flera olika frukter och tar med.

Men det är absolut någon sorts tävling som pågår också, och det känns inte riktigt rätt att inte skolan står för frukten. Riskakor med smak, risifrutti, torkad frukt är statusgrejer som hon helst ville ha.

Vi hade också att skicka med matlåda till skolor till utflykter. Riktigt bra faktiskt. En period fick ena sonen med sig en macka istället för frukt då hans var mer hungrig, för att fokusera bättre, men han gick över till inget eftersom andra inte åt något sedan. Han började med en påse morötter, älskade morötter och tog en hel påse på 1 kg med sig, men blev mobbad och slutade med det pga mobbning.

Ungar kan bete sig som skit faktiskt. Tror min unges morötter var mycket nyttigare än deras saft och risifrutti.
Ja onekligen. Morötter är ju supernice. Jag skickade då definitivt inte ngn saft och risifrutti (ingen direkt näring i det) och skolan bad inte heller om det, de sa frukt. Man fick inte ha ngt "lyxigt" med. Ungen gillade paprika faktiskt och åt som ett äpple ibland (om det var paprikarea) det kommentreades men ägdes.

Vi hade fruktstund med medhavd frukt när jag var liten också och fick köpa mellis med kuponger på 15 rasten.

Men det är absolut någon sorts tävling som pågår också, och det känns inte riktigt rätt att inte skolan står för frukten. Riskakor med smak, risifrutti, torkad frukt är statusgrejer som hon helst ville ha.
Skolan och lärarna måste ju sätta ned foten och säga att man inte får ta med statusgrejor. Tror riskakor var ok iofs i skolan om man inte tålde frukt.

Och som sagt vår skola stod för frukt om man glömt eller "glömt".

Liknande trådar

Hästnyheter

Bukefalos, Radannonser

Allmänt, Dagbok

Barn

Hund

Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka