Att skicka med mellis till skolan (utbruten från Störiga saker vi stör oss på, del 43)

Bukefalos 30 år!

Med ”enstaka fall” menas verkligen enstaka, alltså 2-3 fall per år och man syftar på typ en bussbiljett eller inträde på museum. Inte frukt varje dag.

Självklart. Jag menade inte att detta var ett argument för frukt varje dag. Jag svarade på påståendet "skolan ska vara gratis och det finns inga undantag"

Vad jag mer menar är att många fler än de allra fattigaste föräldrar har inte råd med den tävlingen som blir barn/föräldrar mellan med vilket mellanmål barnen har med sig till skolan, när inte ett äpple är gott nog längre utan det ska vara så mycket mer än så med. Då blir det inte bara de allra fattigaste som inte har råd utan en betydligt större grupp också. Ett reellt problem faktiskt.

Fast helt ärligt tror jag inte att man löser det tävlingsproblemet med att dela ut frukt.

Mina barn går i en skola där barnen (iaf på lågstadiet) erbjuds just äpple på förmiddagen. Det hjälper föga. En helt orimlig mängd av barnen har drabbats av plötslig äppelallergi eller slutat tycka om äpplen och vill därför ta med sig något eget. Och då blir resten av barnen avundsjuka och vill också ha med sig något eget, och så är det igång igen. Och då är det nödvändigtvis inte så att barnen vill ha med sig något "lyxigt" mellis utan någon annan frukt, torkad frukt eller riskakor typ.

Senast ändrad:
Fast helt ärligt tror jag inte att man löser det tävlingsproblemet med att dela ut frukt.

Mina barn går i en skola där barnen (iaf på lågstadiet) erbjuds just äpple på förmiddagen. Det hjälper föga. En helt orimlig mängd av barnen har drabbats av plötslig äppelallergi eller slutat tycka om äpplen och vill därför ta med sig något eget. Och då blir resten av barnen avundsjuka och vill också ha med sig något eget, och så är det igång igen. Och då är det nödvändigtvis inte så att barnen vill ha med sig något "lyxigt" mellis utan någon annan frukt, torkad frukt eller riskakor typ.
Jag tänker att man löser det som några skolor gjort. Att förbjuda vissa saker att ta med sig.

Jag tror inte alls det är ovanligt nej. Jag hör och ser samma problem runt om i olika skolor. Men visst. Jag gissar att i de finare områdena i Stockholm har man kanske inte de problemen. Det är mer ett fattigt problem, så att säga.
Att lärarna inte kan säga till att man bara får ha frukt med sig?

Jag tänker att man löser det som några skolor gjort. Att förbjuda vissa saker att ta med sig.

Fast det har uppenbarligen inte löst något alls hos oss… Ibarnens skola får man ta med sig frukt eller riskaka 🤷‍♀️

(Mina barn har elaka föräldrar som säger att de får äta de äpplen som serveras…)

Sedan finns det en ännu svårare fråga - föräldrar som inte klarar av att skicka med mellis eller utflyktsmat för att de inte bryr sig eller är på spektrat. Jag hör till dem som kunde komma med en femtiolapp i näven till orientering på en friluftsdag. Det funkade inte heller.

(då fanns inte bokstavsdiagnoserna och jag hade åtminstone en förälder som hade behövt stöd. En femtiolapp var mycket pengar då - motsvarande ett par hundra idag - men det hjälpte ju inte om det inte fanns tid eller affärer i närheten)
Skolan, i alla fall de jag har erfarenhet av, erbjuder elever, alla elever, att kunna välja att hämta mat i skolköket som matsäck.

Fast det har uppenbarligen inte löst något alls hos oss… Ibarnens skola får man ta med sig frukt eller riskaka 🤷‍♀️

(Mina barn har elaka föräldrar som säger att de får äta de äpplen som serveras…)
Vad är det som inte har lösts? Har andra med sig saker som man inte får ha med sig enligt skolan då? Det är ett föräldraproblem med föräldrar som struntar i skolans regler.

Jag var en sådan föräldrer som satte ner foten och skickade med ungarna frukt och hänvisade till att de faktiskt egentligen tyckte om frukt, om alla som har barn som helt enkelt tycker om frukt också gör det försvinner problemet mer och mer, så att man itne ger efter för "utpressning" och "jag tycker inte om" plötsligt trots att de egentligen gör. De som inte gör kan ju ha med sig riskaka tex. Det är allt det där andra som blir ett problem.

Skolan, i alla fall de jag har erfarenhet av, erbjuder elever, alla elever, att kunna välja att hämta mat i skolköket som matsäck.
Vilket löser problemet på t.ex. friluftsdagar, men kanske inte mellanmål.

Jag ville bara lyfta att det finns fler problem än fattigdom som kan skapa bekymmer för barn och fler situationer de ska slippa ta ansvar för innan de är vuxna. Idag skulle många barn med "mina föräldrar" inse att det handlade om en funktionsvariant och jobba hårt på att täcka upp

Vilket löser problemet på t.ex. friluftsdagar, men kanske inte mellanmål.

Jag ville bara lyfta att det finns fler problem än fattigdom som kan skapa bekymmer för barn och fler situationer de ska slippa ta ansvar för innan de är vuxna. Idag skulle många barn med "mina föräldrar" inse att det handlade om en funktionsvariant och jobba hårt på att täcka upp
Absolut, vår unges skola löste det gennom att det fanns en viss mängd frukt till alla barn vars föräldrar hade glömt den dagen.

• Gilla
Reactions: Sel
På mina barn skola får de ingen förmiddagsfrukt, inte heller blivit ombedda att ta med. Har inte heller hört från mina barn att andra har med sig något, eller att barnen är hungriga för den delen heller… så här klarar sig barnen uppenbarligen bra utan att äta - för skolan är generellt inte blyga på att be om olika saker som ska skickas med, matsäck på ett stort antal utflykter/temadagar, pennskrin, ljuslyktor etc. 😀 skolan serverar inte heller frukost utan fritids öppnar först 7:45.

Min egen skolgång på 90- talet innehöll ingen förmiddagsfrukt heller.

• Gilla
Reactions: Sel
På mina barn skola får de ingen förmiddagsfrukt, inte heller blivit ombedda att ta med. Har inte heller hört från mina barn att andra har med sig något, eller att barnen är hungriga för den delen heller… så här klarar sig barnen uppenbarligen bra utan att äta - för skolan är generellt inte blyga på att be om olika saker som ska skickas med, matsäck på ett stort antal utflykter/temadagar, pennskrin, ljuslyktor etc. 😀 skolan serverar inte heller frukost utan fritids öppnar först 7:45.

Min egen skolgång på 90- talet innehöll ingen förmiddagsfrukt heller.
Jag är född 89, så började ju skolan på 90-talet. Jag och mina klasskompisar hade i regel med frukt till skolan :)

Vad är det som inte har lösts? Har andra med sig saker som man inte får ha med sig enligt skolan då? Det är ett föräldraproblem med föräldrar som struntar i skolans regler.

Jag var en sådan föräldrer som satte ner foten och skickade med ungarna frukt och hänvisade till att de faktiskt egentligen tyckte om frukt, om alla som har barn som helt enkelt tycker om frukt också gör det försvinner problemet mer och mer, så att man itne ger efter för "utpressning" och "jag tycker inte om" plötsligt trots att de egentligen gör. De som inte gör kan ju ha med sig riskaka tex. Det är allt det där andra som blir ett problem.

Föräldrarna struntar inte alls i skolans regler?

Det som inte har löst är att trots att skolan erbjuder äpple till mellis så vill eleverna ta med sig annat till mellis. Och trots att skolan har begränsat vad som är tillåtet att ta med så innebär det ju fortfarande att vissa föräldrar är i situationen att deras barn vill ta med sig mellis som de inte har råd med.

Det som inte har löst är att trots att skolan erbjuder äpple till mellis så vill eleverna ta med sig annat till mellis. Och trots att skolan har begränsat vad som är tillåtet att ta med så innebär det ju fortfarande att vissa föräldrar är i situationen att deras barn vill ta med sig mellis som de inte har råd med.
Fast helt ärligt - vad kan skolan göra åt det? Det är kanske en strid föräldrarna måste ta med sina barn i just de fallen. Skolan kan inte göra mycket mer än att erbjuda rimliga mellanmål och förbjuda orimliga.

Fast helt ärligt - vad kan skolan göra åt det? Det är kanske en strid föräldrarna måste ta med sina barn i just de fallen. Skolan kan inte göra mycket mer än att erbjuda rimliga mellanmål och förbjuda orimliga.

Absolut, jag menar inte att det är skolans sak att lösa. Tvärtom var min poäng att den där jämförelsen, ”tävlingen” och kostnader vissa föräldrar inte har råd med inte försvinner för att skolan erbjuder frukt.

Det blir ändå lättare för föräldrarna när valen står mellan frukt och riskaka bara tex. Istället för mellan frukt och halva godishyllan också. Så jo, problemet blir bättre, speciellt om skolan erbjuder frukt dessutom. Om då alla föräldrar faktiskt håller sig till reglerna och inte skickar med barnen halva godishyllan så försvinner känslan av att vilja ha med sig en massa annat, behovet finns inte där för kompisarna har också med sig äpple eller riskaka.

Liknande trådar

Hästnyheter

Bukefalos, Radannonser

Allmänt, Dagbok

Barn

Hund

Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka