Att skriva till-saluannonser...

Sv: Att skriva till-saluannonser...

Jag kan bara svara för mig själv, och när jag satte ut annons på min häst blev det en halv uppsats. Jag håller helt med dig nämligen, jag vill veta så mycket som möjligt om hästen redan i annonsen, annars går den annonsen oftast bort direkt.

Bilderna stör mig inte så mycket när de är tagna, oftast får man ju kanske finare bilder på sommaren än på vintern när det är vinterpäls, lera och gegg överallt.

Men när jag sen letade häst, ja då upptäcker man den ena konstigheten efter den andra. Om det står att "min häst är jätteduktig och har hoppat så och så högt och gått den och den klassen i dressyr", varför lägger man då in en bild där hästen går i hagen? Eller en film där hästen (som påstås gå 120) med nöd och näppe kravlar sig över ett halvmeter högt hinder?

Smilyes och taskig stavning (katastrofalt alltså, stava fel kan alla göra, eller MSN-språk) går också bort direkt, för mycket fjortis över det hela. Ska man få det till att man är en seriös säljare kan man bemöda sig med att stava rätt. Har man problem med det, som dyslexi t.ex.så brukar ju datorn ha ett rättstavningsprogram.
 
Sv: Att skriva till-saluannonser...

Det är inte alls säkert att det är barn som skriver. Alla har inte språkets gåva, men måste ju kunna få sälja hästar ändå. Blev nästan lite full i skratt när du själv började första meningen med liten bokstav och sedan satt jag givetvis och läste allt du skrivit kritiskt. ;)

Jag håller dock med om det där med gamla bilder. Fast när det är vinter vill jag gärna även se bild på hästen i sommarpäls. Hästens kropp ses så mycket bättre då. Inte minst benställning, som ju inte ändras.

En del har inget perspektiv på sin hästs värde och får nog sänka om de vill sälja. Prissättning är verkligen väldigt varierande.

Hälsning Maja
 
Sv: Att skriva till-saluannonser...

Har som hobby att läsa hästannonser (jag har ju redan en häst och planerar inte att köpa en till just nu ;)) och jag stör mig jämt på dåliga annonser (haha vilket roligt liv jag verkar ha).

Jag tycker det är riktigt fult att lägga in en bild på hästen i vidvinkel med ett täcke i hagen, en suddig mörk bild eller en närbild på hästens fejs eller liknande. SÅ jobbigt är det inte att fixa en KLOK bild, eller vill dom dölja något? :confused:

Jag ser helst en uppställd bild rakt från sidan (naken häst tack, inte med täcke eller sadel), en ridbild i dressyr och en bild när hästen hoppar.
Sedan stöör man sig ju på alla stavfel och "jättefin travare, ser inte ut som det kan nog bli jättebra, pigg hihiii, kan hoppa 150 och görra piaff"
 
Sv: Att skriva till-saluannonser...

Jo, men om bilden helt blir missvisande mot vad man skriver i annonsen så strunta i bild!

Jag tycker man lätt kan lägga ut en bild på hästen när den var i god kondition, men då ska man också skriva ut att hästen inte ser ut som den gör på kortet. Detsamma när man lägger in en äldre bild då skriver man att bilden är äldre. Oavsett så är det ju samma häst. Det är så hästen kan se ut. Bara dom skriver vid vilket tillfälle bilden är tagen.
 
Sv: Att skriva till-saluannonser...

Nu kollar jag inte på till-salu annonser för att köpa häst nu, men tanken är att jag ska köpa en pålle om ca ett halvår om jag får lite sidoinkomst. Så jag har spenderat mina veckor med att kika på till salu-annonser.

Det jag kan tycka är konstigt när man säljer en häst för 200-300 000 kr.. och det är en riktigt suddig bild på en häst i täcke i hagen. Hade jag varit ute efter en billig häst hade det väll inte spelat roll, men om man ska sälja ett högpresterande dressyrsto med världens stam kan man väl ordna fram någon finare bild.
 
Sv: Att skriva till-saluannonser...

Jag brukar inte tänka så mkt på hur annonsen är skriven om det inte är riktigt katastrof. Däremot tycker jag som du att bilder lägger man väl ut nytagna inte bilder på hästen för några år sedan :S jag vill inte veta hur den såg ut vill veta hur den ser ut :) Sen så är inte hagbilder de bästa heller då de oftast inte blir bra med hästar som äter m.m

Man kanske ska skriva ut en mall på hur annonser ska se ut så alla hästsäljare vet hur det ska se ut
 
Sv: Att skriva till-saluannonser...

KL

Haha, jag älskar annonser där 1-åringar som ska säljas beskrivs som "multitalang". Hur vet man det när hästen inte ens är inriden än?

Eller annonser med rubriken "Tävlingshäst säljes" och så visar det sig vara en travare som mest gått clearrounder på 70 cm.

Eller när folk skriver att hästen varit röntgad utan anmärkning för typ två år sedan.

Såg nån annons så sent som för några veckor sedan, "Sto passande för ridskola, första häst, etc.", och längre ner i annonsen stod det: "säljes ej till verksamhet" :D
 
Sv: Att skriva till-saluannonser...

Jag vill ha hästens ras, kön, mankhöjd, färg (om det ej syns på ev bild)ålder och stam i annonsen. Det tar ju inte stor plats att skriva liksom.

Sedan vill jag gärna ha priset, och i vilken ort hästen finns att titta på.

Finns det en bild ska den vara tydlig gärna fr sidan där man får en uppfattning om hästens exteriör och allmäna utseende.

Efter det gärna något kort om hästens lynne tex: het, envis, busig.

Och så lite om hästens utbildningsnivå och allmäna meriter.

Då kan det se ut så här: ( Observera helt påhittat)
-------------------------------------------------
Norsk Blopphäst.

Valack född 2005, skimmel, 146 cm. e. Klöppe Duglig 24 u. Dinta 343423. Hästen är inriden och något körd, ej tävlad. En trevlig häst i stallet och i allmän hantering, men mycket pigg & het när man rider. Trafiksäker men rädd för hundar. Hästen finns att se i Laholmstrakten.

Pris: 45 000:-

Ring xxxx- xxxxxxxx vid intresse eller skicka ett mail

BILD

-------------------------------------------------
 
Sv: Att skriva till-saluannonser...

*KL*

Att man lägger ut en bild med sommarpäls är väl inte så konstigt, vem vill visa en hårboll alternativt klippt häst med "älgfärg" :(

Har reagerat på att många gör sig själva en björntjänst tex genom att lägga ut text och film som inte stämmer överens, detta ger ett OERHÖRT oseriöst intryck.

Ex. Häst som utanonseras ngt sånt här: Dressyrhäst, lovande 5- åring, mkt välriden, gör skolor , byten m.m. En häst för satsande ryttare.
Länk till längre film som visar en häst som inte gör en enda korrekt galoppfattning utan springer in i galopp, slår sig fri i samtliga övergångar och går konstant på bogarna, rent miserabelt. Trots detta så kan man se att under ytan finns en häst som säkert kan bli trevlig och kanske värd sitt pris, men det hela känns ju så oseriöst så man är ju inte sugen att kolla på den ens. Jag tänkte för mig själv att hade anonsen utformats på annat vis så hade kanske fler nappat tex: Lovande 5-åring, grundriden, men behöver komma till ngn som kan vidareutbilda denna oerhört trevliga häst.

Har sett många liknande ex. Antingen så får man göra en bättre film eller så får man omformulera sig. Visa inte en film på en krake som knappt kravlar sig över 50 cm och skriv att det är en fantastisk tävlingshäst. Var ärlig och skriv tex att hästen är väldigt lite utbildad men visar positiv inställning eller ngt sådant. Jag är säker på att chansen att få sålt den är större då...
 
Sv: Att skriva till-saluannonser...

*KL*

Jag undrar varför det verkar vara så otroligt komplicerat att skriva ut mankhöjd på sin häst? Måste jag maila eller ringa för att få reda på en sådan basicfakta? Ohyggligt irriterande, jag som har 53 i mina ridstövlar är inte intresserad av hästar under 165.
 
Sv: Att skriva till-saluannonser...

Dom med sånna annonser hoppas kanske att det ska komma någon som inte vet hur det ser ut när hästen gör rena byten osv. Men de vill ha in bra häst(eller vad dom tror e en bra häst).

Kan tillägga att dom som läger ut för mågan bilder eller där man måste vida på huvudet/skärmen för att se e irriterande.
 
Sv: Att skriva till-saluannonser...

Jag är också petig. Nu letar jag visserligen inte häst, men jag kollar ändå på annonser då och då eftersom jag ändå inte har nåt att göra.

Något som gör mig väldigt förvånad är hur folk kan lägga ut filmer som inte är bra? :confused:
Typ hästar som går på bogarna/bara böjer på nacken, eller som är tjafsiga i munnen eller där ryttaren rider väldigt illa.
Såg en film på en jättefin häst där ryttaren var extremt överrörlig i händerna sas.
Såna saker skulle få mig att tveka direkt. Jag vill inte ha en förstörd häst lixom.
Visst är det trevligt att få reda på det innan man kollar, men jag kan inte förstå hur man kan lägga ut dåliga filmer. Då är det bättre att skita i filmen!!

Samma med bilder, folk lägger ut bilder på hästar i jättedålig vinkel, bilder där ryttaren sitter i stolsits eller där hästen går bakom handen. ( en jag känner hade en bild där ryttaren sitter i stolsits, framåtlutad och hästen gick bakom hand och på bogarna. Snyggt.. :angel: )
Eller som du säger - bilder i hagen när hästen står och äter.

Vill man ha en bra annons så måste man ju faktiskt tänka på hur bilden ser ut. Ingen bild är mkt bättre än en dålig bild.


Sen något som jag uppmärksammade förrut. "Häst i sina bästa år".
Hästen var 18.
18 år är gammalt! :grin:
 
Sv: Att skriva till-saluannonser...

*delvis kl*

Ni som tycker att en dålig bild är värre än ingen bild, ringer ni på hästar utan bild?
 
Sv: Att skriva till-saluannonser...

Fast en åring ska ju inte löshoppas speciellt högt så där kan man ju inte se något om det är en person som rider in hästen dåligt så kan de lika gärna hoppa jätte dåligt 3 år senare. Tycker att om man köper en unghäst så kan man ju lika gärna få en "dålig" häst som att du kan få en riktigt super häst det vet man ju inte förren hästen är klar :)
 
Sv: Att skriva till-saluannonser...

Jag har mest kollat på annonser för skojs skull så har inte tittat på annonser utan bild bara någon gång bland men jag tar heller en bra skriven annons utan bild än en med än "dålig" bild. :)
 

Liknande trådar

R
Hästmänniskan Hej! Detta är mitt första inlägg jag gör här. Idag hände det något, vilket är att jag blev sparkad av en kompis' häst. Hästen det...
2
Svar
20
· Visningar
8 045
Gnägg Lite bakgrund: Är 18, snart 19 år och har alltid hållit på med hästar och min mamma lika så. Vi hade lite olika hästar under min...
2
Svar
29
· Visningar
7 176
Senast: Trissa
·
Övr. Hund Vi har en ettårig dvärgschnauzerkille Frippe som på många sätt känns som världens enklaste hund. Lugn och trygg och lagom social med nya...
Svar
19
· Visningar
3 261
Dressyr Ber om ursäkt för ett långt och kanske rörigt inlägg men jag behöver skriva ner mina tankar och kanske få lite idéer tillbaka. Jag vet...
Svar
17
· Visningar
2 782
Senast: skiesabove
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

  • Akvarietråden IV
  • Lösa hundar
  • Kattsnack 10

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Hämta eller sälja? Toyota Auris
Tillbaka
Upp