Att skriva till-saluannonser...

Sv: Att skriva till-saluannonser...

Jag sitter också och kollar hästannonser dagligen i jakten på drömhästen :love: men de tre sakerna jag stör mig allra mest på är:
1. När man inte skriver med väsentlig fakta (som ålder eller storlek på hästen) som är rätt så avgörande för om den är av intresse för mig.
2. När det är med bilder tagna i totalt mörker (man kan ana konturen av ett djur med fyra ben och huvud och en människa i reflexväst som håller i hästen)
3. När annonsen är skriven som om hästen skrivit den själv, typ: "Jag heter Brunte och nu ska matte sälja mig, jag är snäll och tycker om att galoppera..." Sååå fånigt!

Hopplöst! Jag klickar vidare från såna annonser direkt.
 
Sv: Att skriva till-saluannonser...

Jag säljer och köper en del hästar och genomgående är att man omöjligt kan skriva en annons som passar alla.
Vissa tycker att en dålig bild är bättre än ingen alls, vissa tycker tvärtom. Vissa tror att man överdriver om man skriver att hästen har kapacitet för MVS, vissa tror att det är något fel på hästen om man skriver att det är en utmärkt allroundhäst för lätta klasser. "Håller den inte för mer?" kan man då få frågan.
Ytterligare några tycker att man satt ett för högt pris eftersom hästen enbart är grundriden, nästa person undrar varför hästen är så billig, är det något fel på den?

Sen det här med bilder och filmer, det är inte så lätt att få till det särskilt nu på vintern när det är mörkt när man kommer hem från jobbet, inte har någon som kan hjälpa till att hålla hästen så man får en uppställningsbild etc. Själv föredrar jag dåliga filmer/bilder framför inga alls, så pass bra hästkännare anser jag mig vara att man kan se mycket även på en lurvig åring som går i en hage.

Själv utnyttjar jag att många annonser är dåligt skrivna, eftersom jag då kan läsa mellan raderna och se den fina hästen som faktiskt finns. Men hästägaren kanske inte har möjlighet att fotografera (hästen går 2 mil hemifrån på lösdrift etc)

Jag älskar att läsa annonser, det är ju jättekul!
 
Sv: Att skriva till-saluannonser...

Fast de flesta säljer nog inte hästarna på impuls, så nån gång borde man väl kunna få till en bild?
Sååå mkt krävs det inte för att få till en bra bild.


Och visst är det så att alla tycker olika, men de allra flesta är nog överens om att en välskriven annons är det bästa.
 
Sv: Att skriva till-saluannonser...

Bara kom att tänka på en sak. Det har ju inte redigt med hur det skrivs, men däremot hur det tolkas.

Jag har ett flertal gånger läst annonser där säljaren skriver att denne säljer hästen pga ekonomi, platsbrist eller tidsbrist.
Och sen i nästa mening skriver de att de gärna BYTER häst (helst mot en unghäst/föl eller avelssto) :confused:

Jag menar, en ny häst kommer ju inte bli billigare eller ta mindre tid?
 
Sv: Att skriva till-saluannonser...

*KL*

En sak som jag irriterar mig på är när det står ett pris i priskolumnen, som då gör att det även syns innan man klickar in sig på annonsen och gör att hästen ligger under en viss priskategori - sen i annonsen står det att priset är plus moms! :mad:

Då är det ju helt plötsligt inte 50.000 utan 62.500 som ju är en ganska väsentlig skillnad liksom :grin:
 
Sv: Att skriva till-saluannonser...

Förstår att du inte har särskilt stor erfarenhet av unghästar.

Inte mycket förändras från föl till vuxen, nästan bara benställningen. Rörelserna kan ändras under perioder då unghästen befinner sig i en växtfas.

Mina uppfödningar sålda som åringar har löshoppats och det går alldeles utmärkt att se mycket av tekniken även på låga hinder.
 
Sv: Att skriva till-saluannonser...

Jag tänker som du, hellre än sämre bild än ingen alls, kan man lite kan man se ändå. Sen går jag inte främst på bild när jag kollar annonser utan stam. Har hästen tillräckligt intressant stam är det värt att ta reda på mer om den.

Den i mina ögon sämsta annons jag någonsin sett var i Ridsport för några år sen. Påkostad med bild men en usel sådan. Man beskrev vad hästen kunde och dess egenskaper. Men man hade glömt kön, ålder, ras och stam...
 
Sv: Att skriva till-saluannonser...

Jag bryr mig inte så mycket om det inte e en bild med. Dock tycker jag att om man har en bild med så ska det vara en bra bild och ska ligga på rätt håll.

När jag kollade efter en häst så e könet det viktigaste för mig och sen höjden. Och när man skriver orten så kan man oxå nämna en att den närmsta större ort och antal mil. tex: hästen finns på A som ligger 2 mil söder och B.
 
Sv: Att skriva till-saluannonser...

Håller med dig om orten, har alltid skrivit i annonser var mina hästar står.

Har sett flera annonser om stallplatser där det bara finns ett mobilnummer och inte ett ord vart stallet finns...
 
Sv: Att skriva till-saluannonser...

Självklart måste en annons vara välskriven, stavfel eller rena sakfel är inget att rekommendera. Men jag menar att man tolkar och uppfattar lite olika.

Håller med dig om att det låter märkligt att byta häst om man säljer pga tidsbrist.

Men i ett avseende kan det ju stämma, ett avelssto tar mindre tid än en tävlingshäst tex.

Och att ta en bild kanske inte krävs så mycket om man har : sällskap i stallet så man slipper be sin hästrädda pappa hålla i "snöret", en bra kamera, är ledig när det är ljust, har ordnat barnvakt etc.

Jag har ibland haft lite svårt att få dessa kriterier att falla in, i alla fall samtidigt :p Men skam den som ger sig, det brukar lösa sig. På det stora hela håller jag med dig, men ville bara ge en annan syn av hur verkligheten ibland ser ut.
 
Sv: Att skriva till-saluannonser...

Apropå att vilja byta trots tidbrist, så såg jag en annons igår där det stod: "Säljes pga ändrade förhållanden. Ev. byte är intressant." Ändrade förhållanden i hästen, då eller? :grin:
 
Sv: Att skriva till-saluannonser...

Jag tycker nog att en dålig bild gör att man tappar intresset, då är det kanske bättre utan bild.

Det är inte lätt att veta hur man ska formulera annonser för att fånga ev. köpares intresse. Inte för mycket - inte för lite. Själv har jag till och med gjort en liten hemsida med bilder och videor som jag länkat till annonsen, men kanske att det uppfattas som överambitiöst, jag vet faktiskt inte.;)
 
Sv: Att skriva till-saluannonser...

KL

Kom på en sak till, jag kan inte låta bli att irritera mig på annonser med bilder från tävlingar där en stooor copyrightstämpel täcker bilden. Dels ser man kanske inte själva hästen ordentligt men också för att det är så uppenbart att bilderna är stulna från någons fotosida. (Jag vet att det inte alltid behöver vara så men jag har sett flera annonser med stämplade bilder från stora fotosidor. Jag tror knappast att alla annonsörer har tillåtelse att använda bilderna även om de råkar vara på deras egna häst)
 
Sv: Att skriva till-saluannonser...

Det är inte alls säkert att det är barn som skriver. Alla har inte språkets gåva, men måste ju kunna få sälja hästar ändå. Blev nästan lite full i skratt när du själv började första meningen med liten bokstav och sedan satt jag givetvis och läste allt du skrivit kritiskt. ;)

Jag håller dock med om det där med gamla bilder. Fast när det är vinter vill jag gärna även se bild på hästen i sommarpäls. Hästens kropp ses så mycket bättre då. Inte minst benställning, som ju inte ändras.

En del har inget perspektiv på sin hästs värde och får nog sänka om de vill sälja. Prissättning är verkligen väldigt varierande.

Hälsning Maja

Ja jag såg det när jag väl skickat, jag tyckte också det var lite roligt:). Men ofta är sådana annonser jag tänker på genomgående skrivna med ett dåligt språk.
Bilder tycker jag säger massor! Gärna många, i olika grenar, olika årstider. Men kanske en relativt ny någonstans.
 
Sv: Att skriva till-saluannonser...

Apropå att vilja byta trots tidbrist, så såg jag en annons igår där det stod: "Säljes pga ändrade förhållanden. Ev. byte är intressant." Ändrade förhållanden i hästen, då eller? :grin:

De ville inte byta mot en cykel då?:laugh:

Och Aladdin - jag tycker länkar till hemsidor med många bilder är superbra.
 
Sv: Att skriva till-saluannonser...

*KL*

Att man lägger ut en bild med sommarpäls är väl inte så konstigt, vem vill visa en hårboll alternativt klippt häst med "älgfärg" :(

Har reagerat på att många gör sig själva en björntjänst tex genom att lägga ut text och film som inte stämmer överens, detta ger ett OERHÖRT oseriöst intryck.


Har sett många liknande ex. Antingen så får man göra en bättre film eller så får man omformulera sig. Visa inte en film på en krake som knappt kravlar sig över 50 cm och skriv att det är en fantastisk tävlingshäst. Var ärlig och skriv tex att hästen är väldigt lite utbildad men visar positiv inställning eller ngt sådant. Jag är säker på att chansen att få sålt den är större då...

Ja ärlighet gillar jag. Och sen håller jag absolut med dig om formuleringarna och att man är ärlig. Vet många som letar ponny, och hur många ggr har de inte åkt till drömponnyn i långtbortistan och så har det visat sig att inget stämmer med annonsen...Fast man har pratat med dem innan. Då blir man sur över att åka så långt för ingenting.
 
Sv: Att skriva till-saluannonser...

Hahaha kollade runt lite på annonser precis och rätt som det var kom jag till en annons som hade en bild på en hästrumpa:D Ibland undrar jag hur de tänker:p
 
Sv: Att skriva till-saluannonser...

KL
Jag irriterar mig på köpesannonser nästan mer än säljes-annonser. En säljesannons skadar inte tvingandes om den är dåligt formulerad ( även om det finns mycket hemska exempel).
Men en köpesannons av en vuxen person som annonserar konstant om att denne vill ha en gratis häst, och annonsen ser ut att vara från en dyslektisk 4årig invandrar-groda (ursäkta men stavningen är HEMSK). Ja jag vet inte, funderar bara om den människan någonsin får svar. Usch. Lika oseriös hemsida dessutom som länkas till.

Säljes-annonser som är skrivna av ras-uppfödare som ënligt hemsida mm ska ha funnits i måååånga år och vara välinsatt i rasen och sedan visar på mkt bristande kunskap gällande enkel ras-fakta eller hästkunskap öht, det gör mig irriterad och jag skulle INTE köpa häst där. Även om hästen hade varit intressant av andra faktorer som ex stam.
 
Sv: Att skriva till-saluannonser...

Hahaha kollade runt lite på annonser precis och rätt som det var kom jag till en annons som hade en bild på en hästrumpa:D Ibland undrar jag hur de tänker:p

Men vadå, blev du inte väääldigt sugen på att köpa den hästen? :D :angel:
Snygg rumpa, bra på att jumpa? :idea:
 

Liknande trådar

R
Hästmänniskan Hej! Detta är mitt första inlägg jag gör här. Idag hände det något, vilket är att jag blev sparkad av en kompis' häst. Hästen det...
2
Svar
20
· Visningar
8 045
Gnägg Lite bakgrund: Är 18, snart 19 år och har alltid hållit på med hästar och min mamma lika så. Vi hade lite olika hästar under min...
2
Svar
29
· Visningar
7 176
Senast: Trissa
·
Övr. Hund Vi har en ettårig dvärgschnauzerkille Frippe som på många sätt känns som världens enklaste hund. Lugn och trygg och lagom social med nya...
Svar
19
· Visningar
3 263
Dressyr Ber om ursäkt för ett långt och kanske rörigt inlägg men jag behöver skriva ner mina tankar och kanske få lite idéer tillbaka. Jag vet...
Svar
17
· Visningar
2 782
Senast: skiesabove
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

  • Lösa hundar
  • Uppdateringstråd 29
  • Akvarietråden IV

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Hämta eller sälja? Toyota Auris
Tillbaka
Upp