Att släppa sina bebisar

Då ska det ju vara samma som de ger sedan, och dessutom ska det ges uppblött, vilket är krångligare än att ge bullar. Rekommenderar ju det enklaste o mest tillgängliga märket och medverkar gärna till speciallösningar som det du nämner om någon bor krångligt till.
Fast alltså, näe.

En hund som är frisk och sund kan äta lite vad som. Jag har gett fem olika foder sista tre månaderna, tvära byten, utan problem. Senaste hunden som kom in i huset har jag noll koll på vad han åt dagen innan han kom hit, här har han fått två sorters färskfoder, billigaste maten från mataffären, leversnittar, matrester och ganska mycket äckel de hittar ute. Mina valpar lever på liknande dieter.
 
Fast alltså, näe.

En hund som är frisk och sund kan äta lite vad som. Jag har gett fem olika foder sista tre månaderna, tvära byten, utan problem. Senaste hunden som kom in i huset har jag noll koll på vad han åt dagen innan han kom hit, här har han fått två sorters färskfoder, billigaste maten från mataffären, leversnittar, matrester och ganska mycket äckel de hittar ute. Mina valpar lever på liknande dieter.
Jag har aldrig haft problem med att byta från en dag till en annan när det behövts heller. Generellt lever mina hundar på en blandning mellan färskfoder och det kött och fisk som är billigt hos slaktaren eller i butiken, men om jag till exempel åker och campar tar jag med torrfoder utan andra problem än ett par fisar extra (samt att skiten stinker). Detsamma med katten.
 
Jag har aldrig haft problem med att byta från en dag till en annan när det behövts heller. Generellt lever mina hundar på en blandning mellan färskfoder och det kött och fisk som är billigt hos slaktaren eller i butiken, men om jag till exempel åker och campar tar jag med torrfoder utan andra problem än ett par fisar extra (samt att skiten stinker). Detsamma med katten.
Exakt så. Vi har fått byta lite hipp som happ i sökandet efter en bra fodersort och återförsäljare, så det har blivit lite allt möjligt. Klart konsistensen på bajset ändras, de blir mer eller mindre mätta osv, men inga dåliga magar. När jag levererade valpar så hade de noll problem att byta foder tvärt, samma när jag köper in nya valpar.

Det vore himla konstigt om en sopätare som hunden är skulle ha en mage som inte tål foderbyten...
 
Fast alltså, näe.

En hund som är frisk och sund kan äta lite vad som. Jag har gett fem olika foder sista tre månaderna, tvära byten, utan problem. Senaste hunden som kom in i huset har jag noll koll på vad han åt dagen innan han kom hit, här har han fått två sorters färskfoder, billigaste maten från mataffären, leversnittar, matrester och ganska mycket äckel de hittar ute. Mina valpar lever på liknande dieter.
Så kan man ju också göra. Jag föredrar att gå långsammare fram. Framföralltbär det byte av system som är problem. Mina hundar har inte ätit kolhydrater v 8 och det är väl ganska självklart att de blir dåliga i magen av tvärt byte. Det är en bebismage.

Om de får dia tills vecka 5 med lite köttfärs så är det 3 veckor att få till bra matrutiner. Det är inte så lång tid och valparna ska känna sig trygga med det vid ett byte. Jag tycker det är tight att få in torrfoder innan de blir 8 veckor.

Jag vet inte vad dina hundar har för tänder, men mina som blir 5-9 kg har svårt att tugga och med motoriken. Ger absolut inte ouppblött till 8 veckors.

Sedan hänvisar jag till mitt försäkringsbolag som alltid påpekar risk för magproväblem i samband med flytt, vilket jag aldrig haft om de ätit färdkfoder.

Billigaste från mataffären.... finner inte ord
 
Så kan man ju också göra. Jag föredrar att gå långsammare fram. Framföralltbär det byte av system som är problem. Mina hundar har inte ätit kolhydrater v 8 och det är väl ganska självklart att de blir dåliga i magen av tvärt byte. Det är en bebismage.

Om de får dia tills vecka 5 med lite köttfärs så är det 3 veckor att få till bra matrutiner. Det är inte så lång tid och valparna ska känna sig trygga med det vid ett byte. Jag tycker det är tight att få in torrfoder innan de blir 8 veckor.

Jag vet inte vad dina hundar har för tänder, men mina som blir 5-9 kg har svårt att tugga och med motoriken. Ger absolut inte ouppblött till 8 veckors.

Sedan hänvisar jag till mitt försäkringsbolag som alltid påpekar risk för magproväblem i samband med flytt, vilket jag aldrig haft om de ätit färdkfoder.

Billigaste från mataffären.... finner inte ord
De flesta uppfödare hinner introducera både färskfoder och torrfoder till valparna innan de åker - förstår inte hur det skulle vara ett problem.
 
Jag har aldrig haft problem med att byta från en dag till en annan när det behövts heller. Generellt lever mina hundar på en blandning mellan färskfoder och det kött och fisk som är billigt hos slaktaren eller i butiken, men om jag till exempel åker och campar tar jag med torrfoder utan andra problem än ett par fisar extra (samt att skiten stinker). Detsamma med katten.
Fast det är vuxna som fått den maten innan ngn gång...
 
De flesta uppfödare hinner introducera både färskfoder och torrfoder till valparna innan de åker - förstår inte hur det skulle vara ett problem.
Det går väl om man har matglada hundar och går väl annars med, men problemet kan bli att de matvägrar utan syskonen och dessutom är magproblem vanliga vid flytt


Jag tycker mina hundar mår bäst på bara färskfoder till åtminstone v 16 och sedan långsam ändring. Om köparen säger att detta är ett problem så försöker vi lösa det, men oftast köper de bara ngt...
DEt kanske är en pudelgrej att det ska gå långsamt med maten?
 
Det går väl om man har matglada hundar och går väl annars med, men problemet kan bli att de matvägrar utan syskonen och dessutom är magproblem vanliga vid flytt


Jag tycker mina hundar mår bäst på bara färskfoder till åtminstone v 16 och sedan långsam ändring. Om köparen säger att detta är ett problem så försöker vi lösa det, men oftast köper de bara ngt...
DEt kanske är en pudelgrej att det ska gå långsamt med maten?

Nej det är inte en pudelgrej. Min pudel har aldrig haft problem med foderbyte och jag har gett både torrfoder och färskfoder, köper det som finns på bra pris i djurbutiken när jag behöver köpa nytt.
 
En 12 veckorsvalp som aldrig ätit kolhydrater? Har du källa på det?
Det låter väldigt oschysst mot hundarna att dom inte får äta kolhydrater innan dom flyttar om det ger så stora problem när dom sen får i sig kolhydrater. Dels vill många ge torrfoder och dels så är det många som ger hundarna godis som innehåller kolhydrater.

Är du säker på att du inte avlar på hundar som har känslig mage?
 
Nej det är inte en pudelgrej. Min pudel har aldrig haft problem med foderbyte och jag har gett både torrfoder och färskfoder, köper det som finns på bra pris i djurbutiken när jag behöver köpa nytt.
Nu gällde detta ju valpar och omställning från en typ av foder till en annan, inte byte mellan 2 ganska liknande märken.
 
De flesta uppfödare hinner introducera både färskfoder och torrfoder till valparna innan de åker - förstår inte hur det skulle vara ett problem.
Ja, alltså mina valpar äter ouppblött torrfoder utan problem från ca 6 veckor och terrierna är ju inte gigantiska, vare sig som valpar eller vuxna.

Sedan får de med sig några kilo foder när de flyttar, de flesta nya ägare fortsätter med det fodret, några byter och min inställning är att det är upp till var och en vilket foder man ger. Det är inget jag dikterar liksom.
 
Det låter väldigt oschysst mot hundarna att dom inte får äta kolhydrater innan dom flyttar om det ger så stora problem när dom sen får i sig kolhydrater. Dels vill många ge torrfoder och dels så är det många som ger hundarna godis som innehåller kolhydrater.

Är du säker på att du inte avlar på hundar som har känslig mage?
Tycker som sagt att det blir bäst flytt om de är inkörda på färskfodret och får det framförallt de första veckorna när de ändå mest ska vara hemma. (Hur svårt kan det vara med 2 bullar som tinar i kylen alt 1 timme på köksbänken). Detta är jag syäupertydlig med och dessa får aldrig problem om matte och husse gör som de lovar och sedan får man med godis som passar (fast torrfodergodis är ett bra sätt att senare smyga in torrfodret)

Haft mindre problem i år faktiskt, men fler svhopp

Tämligen eftersom jag avlat på 7 tikar av tre raser och 6 hanar, alla obesläktade. Men de får inte spannmål om de inte stjäl bröd som en Fia gärna gör.
 
Ja, alltså mina valpar äter ouppblött torrfoder utan problem från ca 6 veckor och terrierna är ju inte gigantiska, vare sig som valpar eller vuxna.

Sedan får de med sig några kilo foder när de flyttar, de flesta nya ägare fortsätter med det fodret, några byter och min inställning är att det är upp till var och en vilket foder man ger. Det är inget jag dikterar liksom.
OK, jag är färskfodernörd, erkänner, men det är ju valfritt att köpa av mig och jag är supertydlig med det. Skrämde bog bort ett antal köpare med IVA historien.
 
Tycker som sagt att det blir bäst flytt om de är inkörda på färskfodret och får det framförallt de första veckorna när de ändå mest ska vara hemma. (Hur svårt kan det vara med 2 bullar som tinar i kylen alt 1 timme på köksbänken). Detta är jag syäupertydlig med och dessa får aldrig problem om matte och husse gör som de lovar och sedan får man med godis som passar (fast torrfodergodis är ett bra sätt att senare smyga in torrfodret)

Haft mindre problem i år faktiskt, men fler svhopp

Tämligen eftersom jag avlat på 7 tikar av tre raser och 6 hanar, alla obesläktade. Men de får inte spannmål om de inte stjäl bröd som en Fia gärna gör.
Bäst måste ju ändå vara att vänja hundarna vid båda sorters foder?
Min uppf ger med färskfoder men de är vana vid torrisar med - för att det ska bli bra för valpar som flyttar.
 
Om de får dia tills vecka 5 med lite köttfärs så är det 3 veckor att få till bra matrutiner. Det är inte så lång tid och valparna ska känna sig trygga med det vid ett byte. Jag tycker det är tight att få in torrfoder innan de blir 8 veckor.

Jag vet inte vad dina hundar har för tänder, men mina som blir 5-9 kg har svårt att tugga och med motoriken. Ger absolut inte ouppblött till 8 veckors.
I övermorgon hämtar jag en 8 veckors valp som kommer ha en vuxenvikt på ca 3 kg. Hon har redan hunnit få både torrfoder, färskfoder och våtfoder. Ser inte riktigt problemet med att hinna ge olika sorters mat.
 
Fast det är vuxna som fått den maten innan ngn gång...
Mja, jag har bytt över mina omedelbums när jag fått hem dem. :) Den enda valpkull jag skickat iväg hade inga problem heller.
Min kattuppfödare ser till att mata ungarna med allt från rått till torrt och burk under tillvänjningstiden (som är lite annorlunda för katter) för att det ska bli enklare för den som köper katt att fodra med det osm känns mest bekvämt utan att det blir kink med matvägran eller ont i magen.

Sedan kan ju valpar få stressmage ändå, men det är en annan femma. Du kanske ska börja ha kvar valparna till tio eller tolv veckor för att hjälpa med matrutinen om det är ett stort problem? Det är ju vanligt med minst tio veckor nuförtiden.
 
De hörde av sig s¨fort den fick diarree men de lyckades inte häva den. Vet hade sagt att de kunde byta från förskfoder till RC över en natt.
Varför ger du bra färskfoder? Är ju toppen om valpens är vana vid både och så köparna får välja själva sen.
 
Provat det, rekommenderade M-son som finns överallt och skickade med en påse, men valparna äter inte lika bra på torrfoder och då börjar folk byta hysteriskt och sedan slutar det iaf med RC...

Vill verkligen att folk ger färskfoder, de som gör det får mycket bättre start.
Magnusson smakar mycket lite har provat det på i princip alla hundar jag haft sen det kom och ingen har fastnat för det även om dom i perioder ätit det för matte tycker det är ett bra foder :)
 
Bäst måste ju ändå vara att vänja hundarna vid båda sorters foder?
Min uppf ger med färskfoder men de är vana vid torrisar med - för att det ska bli bra för valpar som flyttar.
Fast jag upplever att de kullarna ätit sämre när de kommer till nya hemmet. Men detvär ju inte riktigt statistiskt säkerställt.
 

Liknande trådar

Övr. Katt Jag är fortfarande i sorg efter att min katt hastigt och totalt oväntat rycktes ifrån mig för några veckor sedan. Alla hans saker är...
2
Svar
33
· Visningar
4 789
Hundhälsa För en och en halv månad sen började min 14 åriga jack russell kissa inne. Jag tror inte han vet att det händer, det rinner liksom bara...
2
Svar
34
· Visningar
6 643
Senast: Dopy
·
Övr. Barn Min äldsta dotter är nyligen fyllda åtta år. Hon har alltid varit en ganska orolig själ. Kolik som bebis, sov (sover) dåligt, vaknade...
2 3 4
Svar
78
· Visningar
20 527
Senast: Zewz
·
Övr. Hund Vi börjar seriöst fundera på en jycke till framöver. Har en 7-årig kastrerad hane som väl inte har den bästa mentaliteten i...
2
Svar
32
· Visningar
2 581
Senast: russinbulle
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • 🇪🇺EU VALET 2024🇸🇪
Tillbaka
Upp