Att släppa sina bebisar

Jag tycker faktiskt att uppfödare får ha vissa "regler" för sina valpköpare - sen har man naturligtvis ingen laglig rätt att kräva något, men värnar man om sin ras och sin uppfödare så bör man ju göra det hen vill (så länge det inte är helt galna saker). Nu tänker jag tex på att man ska göra MH/röntga eller vad nu ras och uppf har för krav plus bolla med sin uppfödare om man vill kastrera.
Gör man inte det förstår jag faktiskt inte hur man tänker - det kommer ju inte finnas någon hund att köpa i längden för en själv annars.
Som uppfödare/säljare har man ju också full rätt att neka någon att köpa en valp om det inte känns rätt!
 
Som 6 mån har du ju dock ingen aning om vilka hundar som skulle kunna vara avelsmaterial (om vi inte pratar allvarliga fel), så det är ju förödande för avelsbasen att kastrera valpar på slentrian.
Jag sa inte att det är bra, bara att det är enda möjligheten om en vill undvika att bli arg.

De jag kastrerat har haft kull och jag har tagit ur avel (inte för att de varit slut, utan för att da sagt att det inte var deras grej)
 
Nej, jag tycker inte det är ett dugg svårt (jag gör det själv dagligen), men jag TROR att en del mindre vana hundägare känner "åh, färskfoder, svårt!" och så köper de torrfoder istället. Så lite inblandning av uppblött torrfoder i färskfodret för valparna veckan innan leverans kanske gör att valparna slipper få ont i magen?
Då ska det ju vara samma som de ger sedan, och dessutom ska det ges uppblött, vilket är krångligare än att ge bullar. Rekommenderar ju det enklaste o mest tillgängliga märket och medverkar gärna till speciallösningar som det du nämner om någon bor krångligt till.
 
Jag tycker faktiskt att uppfödare får ha vissa "regler" för sina valpköpare - sen har man naturligtvis ingen laglig rätt att kräva något, men värnar man om sin ras och sin uppfödare så bör man ju göra det hen vill (så länge det inte är helt galna saker). Nu tänker jag tex på att man ska göra MH/röntga eller vad nu ras och uppf har för krav plus bolla med sin uppfödare om man vill kastrera.
Gör man inte det förstår jag faktiskt inte hur man tänker - det kommer ju inte finnas någon hund att köpa i längden för en själv annars.
Det finns fler länder än Sverige. Oroar mig inte alls för att jag blivit uppsatt på svarta listan i minst en ras, har kontakter i andra västeuropeiska länder.

Sedan försöker jag kommunicera med vettiga människor som inte skriker på mig.

Men jag, det är en av utmaningarna med cockerpoo avel
 
Det finns fler länder än Sverige. Oroar mig inte alls för att jag blivit uppsatt på svarta listan i minst en ras, har kontakter i andra västeuropeiska länder.

Sedan försöker jag kommunicera med vettiga människor som inte skriker på mig.

Men jag, det är en av utmaningarna med cockerpoo avel
Det handlar inte om att bli svartlistad utan att om alla tänker så så finns det inget kvar att avla på till slut.
Att dra sitt strå till stacken helt enkelt.
 
Då ska det ju vara samma som de ger sedan, och dessutom ska det ges uppblött, vilket är krångligare än att ge bullar. Rekommenderar ju det enklaste o mest tillgängliga märket och medverkar gärna till speciallösningar som det du nämner om någon bor krångligt till.
Bestäm dig för ett torrfoder som du blandar i och rekommendera sedan det? Då har du gett dem valet att 1) fortsätta med bara färskfoder, 2) fortsätta med bara torrfoder eller 3) fortsätta blanda utan att det händer något med valpmagarna. Jag gillar själv att blanda - då gör det inget om det t.ex. bara blir torrfoder vid resa eller liknande. De flesta valpfoder som är torrfoder är ju ganska små kulor, så det går snabbt att blöta upp dem!
 
Som 6 mån har du ju dock ingen aning om vilka hundar som skulle kunna vara avelsmaterial (om vi inte pratar allvarliga fel), så det är ju förödande för avelsbasen att kastrera valpar på slentrian.
För mindre raser vore det ju katastrof! Då kan värsta-scenariot bli att man kastrerar allt utom "säkra kort" och då minskar man ju sannolikt den möjliga avelsbasen radikalt!

Kan ju bara se till mig själv - har en hanhund av en lite mindre ras, och han råkar ha en ovanlig stam och "råkade" också bli rastypisk, trevlig och "fin". Så vi har fått förfrågningar om att använda honom i avel, vilket vi kommer att göra om hälsoundersökningarna utfaller väl. Men hade någon frågat oss när vi köpte honom så skulle vi ju "bara" ha honom till sällskap och då hade han ju blivit kastrerad om det vore standard att göra så.
 
Det handlar inte om att bli svartlistad utan att om alla tänker så så finns det inget kvar att avla på till slut.
Att dra sitt strå till stacken helt enkelt.
Ja och nej, det finns ju olika sätt att tänka och bedriva avel. Om alla tänkte som jag skulle det inte finnas något SKK, och det kanske inte är det bästa alternativet (även om jag tycker att de behöver en ordentlig kris för att bygga om sig). Alltså är det bra att vi tänker olika.
Cockerpoo aveln är ju delvis en missnöjesavel som vill göra en del saker annorlunda än SKK. Det bästa vore nog om vi lärde av varandra, vilket jag försöker göra. Men det är inte jag som blandrasavlare som hotar rasen, utan att rasavlarna (av liknande raser) inte kan konkurrera. Hade de varit så mycket bättre hade inte var och varannan människa haft cockerpoo.
Minst hälften av mina köpare har haft renras tidigare och väljer medvetet blandras, det handlar inte om att folk är dumma i huvudet, utan det finns ett missnöje därute.
 
Bestäm dig för ett torrfoder som du blandar i och rekommendera sedan det? Då har du gett dem valet att 1) fortsätta med bara färskfoder, 2) fortsätta med bara torrfoder eller 3) fortsätta blanda utan att det händer något med valpmagarna. Jag gillar själv att blanda - då gör det inget om det t.ex. bara blir torrfoder vid resa eller liknande. De flesta valpfoder som är torrfoder är ju ganska små kulor, så det går snabbt att blöta upp dem!
Provat det, rekommenderade M-son som finns överallt och skickade med en påse, men valparna äter inte lika bra på torrfoder och då börjar folk byta hysteriskt och sedan slutar det iaf med RC...

Vill verkligen att folk ger färskfoder, de som gör det får mycket bättre start.
 
För mindre raser vore det ju katastrof! Då kan värsta-scenariot bli att man kastrerar allt utom "säkra kort" och då minskar man ju sannolikt den möjliga avelsbasen radikalt!

Kan ju bara se till mig själv - har en hanhund av en lite mindre ras, och han råkar ha en ovanlig stam och "råkade" också bli rastypisk, trevlig och "fin". Så vi har fått förfrågningar om att använda honom i avel, vilket vi kommer att göra om hälsoundersökningarna utfaller väl. Men hade någon frågat oss när vi köpte honom så skulle vi ju "bara" ha honom till sällskap och då hade han ju blivit kastrerad om det vore standard att göra så.
Ja du, välkommen till USA… :( Helt normalt att man får hunden med ett kontrakt som säger att den måste kastreras inom en viss ålder. Vet inte hur det hela går runt.
 
Halvfodervärdsavtaket äknades som ett sådant avtal och fick bassning i rätten och är sedan dess omskrivet till försäljning med bibehållen avelsrätt, så jo SKK försöker de med, men håller sig till lagen när de får bassning.
Något halvfodervärdsavtal har aldrig funnits inom SKK (fast du pratar om SKK och blandraser lite om vartannat, så det blir lite svårt att följa vad du egentligen pratar om. Jag utgår därför ifrån min verklighet som uppfödare, nämligen renrasigt inom SKK). Innan köpeavtalet med bibehållen avelsrätt togs fram så var man tvungen att skriva två separata avtal om man ville sätta ut på "halvfoder", alltså sälja till halva priset och bara ta en kull på tik. Jag vet, för när jag 2001 ville göra detta med en tikvalp i en kull jag hade så frågade jag SKK om hur jag skulle göra det och fick då till svar att skriva ett köpeavtal för köpedelen och ett fodervärdsavtal för avelsbiten.
 
Något halvfodervärdsavtal har aldrig funnits inom SKK (fast du pratar om SKK och blandraser lite om vartannat, så det blir lite svårt att följa vad du egentligen pratar om. Jag utgår därför ifrån min verklighet som uppfödare, nämligen renrasigt inom SKK). Innan köpeavtalet med bibehållen avelsrätt togs fram så var man tvungen att skriva två separata avtal om man ville sätta ut på "halvfoder", alltså sälja till halva priset och bara ta en kull på tik. Jag vet, för när jag 2001 ville göra detta med en tikvalp i en kull jag hade så frågade jag SKK om hur jag skulle göra det och fick då till svar att skriva ett köpeavtal för köpedelen och ett fodervärdsavtal för avelsbiten.
Det har funnits flera varianter inom skk. Bla ett avtal som relativt nyligen 2018? Fick underkänt i rätten. Så mellan 2001 och 2018 någon hång togs det fram ett avtal som klassades som inskränkning i köpet.

Ja, jag blandar eftersom detta är gemensamt problem som dock uttrycker sig olika
 
Jag tog medvetet upp både SKK-grejer (som att bli vansinnig på vidareförsäljningen) och blandrasgrejer som doodleavtalen, för att inte detta skulle tolkas som en hata SKK tråd.

Det är ju egentligen enkelt att undvika att hundarna går i blandrasavel, säkj som 6 mån kastrerade. Jag säljer alltid hundar jag absolut inte vill ska avlas på kastrerade (har alltid varit för hundens skull)
För hundens skull ska de ju inte kastreras före könsmognad.
 
Tänker att man kanske ändå lyckas sålla bort de värsta avarterna!
Folk ljuger en rakt upp i ansiktet om de tror att det leder till att de ska få köpa valp. En hel del lever nog i självbedrägeri också, och ljuger inte avsiktligt.

(Jag som enbart säljer till arbete med djur har fått höra massor från folk som vill ha till sport men inte kan ta ett nej)
 

Liknande trådar

Övr. Katt Jag är fortfarande i sorg efter att min katt hastigt och totalt oväntat rycktes ifrån mig för några veckor sedan. Alla hans saker är...
2
Svar
33
· Visningar
4 789
Hundhälsa För en och en halv månad sen började min 14 åriga jack russell kissa inne. Jag tror inte han vet att det händer, det rinner liksom bara...
2
Svar
34
· Visningar
6 643
Senast: Dopy
·
Övr. Barn Min äldsta dotter är nyligen fyllda åtta år. Hon har alltid varit en ganska orolig själ. Kolik som bebis, sov (sover) dåligt, vaknade...
2 3 4
Svar
78
· Visningar
20 531
Senast: Zewz
·
Övr. Hund Vi börjar seriöst fundera på en jycke till framöver. Har en 7-årig kastrerad hane som väl inte har den bästa mentaliteten i...
2
Svar
32
· Visningar
2 586
Senast: russinbulle
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • 🇪🇺EU VALET 2024🇸🇪
Tillbaka
Upp