Att somna och att vakna

Aldrig hört om att det beviljas sjukersättning för sömnstörningar. Vet att det brukar vara svårt tom. med sjukskrivning, om en inte har tex ett säkerhetsklassat arbete eller liknande. Säger inte att det inte existerar men det är knappast vanligt utan annan samsjuklighet/andra funktionsnedsättningar.
Har en bekant som fått det på halvtid pga narkolepsi, men då är det ju inte bara en sömnstörningar liksom.
 
Aldrig hört om att det beviljas sjukersättning för sömnstörningar. Vet att det brukar vara svårt tom. med sjukskrivning, om en inte har tex ett säkerhetsklassat arbete eller liknande. Säger inte att det inte existerar men det är knappast vanligt utan annan samsjuklighet/andra funktionsnedsättningar.
Narkolepsi är ju en sömnstörning.
Visserligen allvarlig men ändå.
Eller ME då man alltid är trött.
https://www.processratt.se/kammarratten-kvinna-med-me-beviljas-sjukersattning/
 
Det kan jag inte tänka mig. Jag är extremt beroende av att få dagsljus och måste vara vaken på dagen.
Du får mer möjlighet att se dagsljus om du är ledig när det är ljust än om du jobbar då.
Det var fördelen med att jobba delade pass eller sena kvällspass.
 
Senast ändrad:
Du får mer möjlighet att se dagsljus om du är ledig när det är ljust än om du jobbar då.
Det var fördelen med att jobba delade pass eller sena kvällspass.
Nej, för då måste jag sova när jag är ledig. Jag hade grannar förut som jobbade natt och de sov alltid på dagen.
 
Nej, för då måste jag sova när jag är ledig. Jag hade grannar förut som jobbade natt och de sov alltid på dagen.
Man behöver inte sova hela dagen.
När man jobbar sen kväll så sover man tills man vaknar och sedan kan man gå ut i dagsljus.
Och så jobbar man ungefär 17.00 - 02.00.
Går och lägger sig vid 03.00 och sover till 11.00 någonting.
Vissa pass började någon timme tidigare.
 
Jobbar man natt sover man såklart på dagen, men förslaget var väl kvällar/delade pass? Inte natt.
Många är vakna några timmar när de kommer hem om det är ljust då.
Vissa sover några timmar när de kommer hem för att vara vakna mitt på dagen och sedan sova ytterligare några timmar innan jobbet.
Det är många som jobbar när det är mörkt just för att kunna vara ute när det är ljust.
 
  • Gilla
Reactions: Sel
Jag kan inte tänka mig delade pass och under kvällar och nätter är jag för trött för att jobba.

Så om jag förstått rätt har du svårt att ta dig upp på morgonen, är trött på kvällen och sover dåligt på natten?
Det som återstår som kanske skulle passa dig är målstyrd arbetstid? Detta kräver dock att man har ganska mkt eget driv och kan/orkar planera sin egen arbetsdag.
 
Nej, för då måste jag sova när jag är ledig. Jag hade grannar förut som jobbade natt och de sov alltid på dagen.
Att sluta kl 01 är också definierat som nattarbete. Väldigt stor skillnad på när man ”alltid” sover på om man slutar strax efter midnatt eller klockan åtta på morgonen. Jag måste ärligt säga att jag inte riktigt förstår konceptet med att vara både för trött för att jobba på kvällen utan att ha provat och ha svårt att ta sig till sängen i tid för att komma upp till jobbet (att faktiskt somna är förstås en annan sak). Här måste man ju välja det som är minst illa. Om man är så trött som du verkar vara och alla alternativ känns lika illa så skulle jag helt klart föredra att börja senare och ta några timmar som räknas som kvälls eller nattarbete (alternativt bara helger). Helt enkelt för att heltid då brukar räknas som färre timmar per vecka. Orkar man då inte jobba heltid kan man få en helt ok lön även på halvtid pga OBt som då kanske är 18 timmar jobb i veckan.

Det kan förstås vara negativt att jobba färre dagar om man har stort behov av rutiner men det jag försöker få fram är att det finns andra alternativ än att behöva vakna vid sju på morgonen om man tycker det är extremt jobbigt.
 
Man behöver inte sova hela dagen.
När man jobbar sen kväll så sover man tills man vaknar och sedan kan man gå ut i dagsljus.
Och så jobbar man ungefär 17.00 - 02.00.
Går och lägger sig vid 03.00 och sover till 11.00 någonting.
Vissa pass började någon timme tidigare.
Det där ger för lite sömn. Och dagen hinner försvinna om man sover mer. Och jag är ändå för trött den där tiden av dygnet.

Och så ångesten på det att vara vaken efter midnatt.
Så om jag förstått rätt har du svårt att ta dig upp på morgonen, är trött på kvällen och sover dåligt på natten?
Det som återstår som kanske skulle passa dig är målstyrd arbetstid? Detta kräver dock att man har ganska mkt eget driv och kan/orkar planera sin egen arbetsdag.
Jag sover i regel som en klubbad oxe. Men har på sistone börjat vakna vid 4. Jag somnar dock om då.

Jag har ingen aning om var man hittar jobb med målstyrd arbetstid. Jag har aldrig sett ett sånt jobb. Jag har f.ö. svårt att hitta jobb ö.h.t. att söka.

Att sluta kl 01 är också definierat som nattarbete. Väldigt stor skillnad på när man ”alltid” sover på om man slutar strax efter midnatt eller klockan åtta på morgonen. Jag måste ärligt säga att jag inte riktigt förstår konceptet med att vara både för trött för att jobba på kvällen utan att ha provat och ha svårt att ta sig till sängen i tid för att komma upp till jobbet (att faktiskt somna är förstås en annan sak). Här måste man ju välja det som är minst illa. Om man är så trött som du verkar vara och alla alternativ känns lika illa så skulle jag helt klart föredra att börja senare och ta några timmar som räknas som kvälls eller nattarbete (alternativt bara helger). Helt enkelt för att heltid då brukar räknas som färre timmar per vecka. Orkar man då inte jobba heltid kan man få en helt ok lön även på halvtid pga OBt som då kanske är 18 timmar jobb i veckan.

Det kan förstås vara negativt att jobba färre dagar om man har stort behov av rutiner men det jag försöker få fram är att det finns andra alternativ än att behöva vakna vid sju på morgonen om man tycker det är extremt jobbigt.
Jag har inte svårt att ta mig till sängen men det är svårt att somna redan vid nio. Det är lättare att somna vid tio-elva men det är för sent om man ska upp klockan fem.

Problemet är att det är just väldigt tidigt på morgonen som är den viktigaste arbetstiden när man jobbar inom park. Det är då vi gör arbetsuppgifter som inte funkar att göra senare på dagen när stan är full med folk. Och jag är ju utbildad grönyteskötare så det är inom det området jag har chans att få jobb.

Jag skulle gärna jobba på helgen men vet inte inom vilket yrke. Jobb inom park görs på vardagar. Det är samma med jobb inom administration.
 
Senast ändrad:
Jag kan inte tänka mig delade pass och under kvällar och nätter är jag för trött för att jobba.
Jobbat natt i många år, fölvakade och hjälpte föl till världen så inte speciellt betungande utan något jag tyckte var kul. Nu är jag ingen kvällsmänniska skall sägas men jag mådde inte bra alls av att jobba natt, kände mig ständigt lite bakis och slow. Upplevde att jag hade svårt att få ihop de antal timmar kvalitetssömn jag behöver.

Men det finns ju såklart andra som trivs strålande med det och kanske skulle i ditt fall någon typ av kvällsjobb vara aktuellt. Du kan jobba färre antal timmar samt slipper den jobbiga tiden ensam hemma när det mörknar och du skall somna. När du kommer hem är det redan hög tid att gå och lägga sig och du kan med gott samvete sova länge dagen efter☺️
 
Jobbat natt i många år, fölvakade och hjälpte föl till världen så inte speciellt betungande utan något jag tyckte var kul. Nu är jag ingen kvällsmänniska skall sägas men jag mådde inte bra alls av att jobba natt, kände mig ständigt lite bakis och slow. Upplevde att jag hade svårt att få ihop de antal timmar kvalitetssömn jag behöver.

Men det finns ju såklart andra som trivs strålande med det och kanske skulle i ditt fall någon typ av kvällsjobb vara aktuellt. Du kan jobba färre antal timmar samt slipper den jobbiga tiden ensam hemma när det mörknar och du skall somna. När du kommer hem är det redan hög tid att gå och lägga sig och du kan med gott samvete sova länge dagen efter☺️
Det är att komma hem och sen gå och lägga sig som är jobbigt. Är ju vaken liksom ända tills jag somnar. Jag känner obehag av bara tanken att komma hem klockan ett på natten och alla grannar sover. Det blir en stress att somna ifrån det fort.
 
Det är att komma hem och sen gå och lägga sig som är jobbigt. Är ju vaken liksom ända tills jag somnar. Jag känner obehag av bara tanken att komma hem klockan ett på natten och alla grannar sover. Det blir en stress att somna ifrån det fort.
Ah okej, trodde det som var jobbigast var de mörka timmarna när du väntade att få gå och lägga dig och det finns mycket tid att tänka och kanske trigga igång lite ångest. Men då förstår jag.

Kanske sluta lite tidigare? Som klockan 22 tex. Samma sak då kanske?

Förresten, tror du inte att det skulle finnas gott om personer som skulle betala för att få sin trädgård skött? Fattar givetvis att vintern är svår.
Känner gott om folk som svär över sina orensade rabatter och skulle det dimpa ner ett litet blad i brevlådan där den tjänsten erbjuds så tror jag de flesta skulle nappa.
 
Ah okej, trodde det som var jobbigast var de mörka timmarna när du väntade att få gå och lägga dig och det finns mycket tid att tänka och kanske trigga igång lite ångest. Men då förstår jag.

Kanske sluta lite tidigare? Som klockan 22 tex. Samma sak då kanske?

Förresten, tror du inte att det skulle finnas gott om personer som skulle betala för att få sin trädgård skött? Fattar givetvis att vintern är svår.
Känner gott om folk som svär över sina orensade rabatter och skulle det dimpa ner ett litet blad i brevlådan där den tjänsten erbjuds så tror jag de flesta skulle nappa.
Ska man jobba kväll så får man ju gå hela dagen och vänta på att man ska jobba. Går ju inte att koppla av då och jag kommer inte få något gjort hemma för jag ska spara energin till jobbet.

Och jag får väl ändå vara glad om jag får jobb ö.h.t.

Jag har tänkt tanken att hjälpa folk med deras trädgårdar. Men jag vill inte starta eget. Och så skulle jag få investera i maskiner och redskap.
 
Det låter nästan som att det är enklare för dig att hantera din ångest och dina rädslor/fobier för att vara vaken på natten osv än att ändra arbete, tider osv för det verkar vara mycket om och men kring det.
 
  • Gilla
Reactions: Sel

Liknande trådar

Kropp & Själ Jag har ringt psykakuten två gånger idag, men båda gångerna har jag lagt på luren innan jag kommit fram. Jag tycker inte att mitt...
Svar
6
· Visningar
583
Kropp & Själ Jag är inne i ännu en (egentligen flera) omgång i vården och jag känner mig i sånt jävla underläge rent ut sagt. Som att ingen lyssnar...
2
Svar
24
· Visningar
1 930
Senast: Hazel
·
Kropp & Själ Jag har lite problem när jag ska sova, med värk kring höften typ. Jag ligger på ena sidan och då gör det inte ont, kan kännas lite när...
2
Svar
33
· Visningar
1 921
Senast: Badger
·
Kropp & Själ Jag hoppas att någon har någon tanke eller själv har upplevt eller vet, har testat Citalopram själv osv. Jag har nu tagit Citalopram i...
2 3 4
Svar
60
· Visningar
3 259
Senast: Enya
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka
Upp