Att somna och att vakna

Är du mindre ensam på dagen?
Och vad händer egentligen på natten som inte händer på dagen?
För egen del så tycker jag att natten är lugn och fridfull och är gärna vaken då.
Grannarna är vakna på dagen. Det går förbi folk med hundar utanför. Det passerar bilar.

Om jag får panik och måste gå ut och lägga mig på vägen så kommer jag att bli hittad och få hjälp. Men inte på natten. Då finns ingen ute.
 
För att jag är så ensam och utsatt på natten. Jag kan inte få hjälp om något händer. Om jag inte ringer akuten förstås. Och det är dumt att göra hela tiden och för småsaker.
Nu var det ju det här med att inte ge oönskade råd så detta är säkert fel av mig men kanske kan du förklara din situation för någon och få lov att ringa dem nattetid. Som en liten backup. Kan ge en känsla av stöd.

Jag var rädd för natten när jag var yngre. Kopplat till en fobi som egentligen inte hade med natten att göra men den tog sig ett starkare uttryck då med mycket ångest. Fick gå i terapi och även om fobin finns kvar så har jag sakta sakta lärt mig att tycka det är lite mysigt att vara vaken på natten (förutsatt att jag inte måste upp tidigt dagen efter).
Men det var ju såklart en jobbig tid innan jag tog mig dit. Beror lite på hur mycket det är värt för en tänker jag.
 
Nu var det ju det här med att inte ge oönskade råd så detta är säkert fel av mig men kanske kan du förklara din situation för någon och få lov att ringa dem nattetid. Som en liten backup. Kan ge en känsla av stöd.

Jag var rädd för natten när jag var yngre. Kopplat till en fobi som egentligen inte hade med natten att göra men den tog sig ett starkare uttryck då med mycket ångest. Fick gå i terapi och även om fobin finns kvar så har jag sakta sakta lärt mig att tycka det är lite mysigt att vara vaken på natten (förutsatt att jag inte måste upp tidigt dagen efter).
Men det var ju såklart en jobbig tid innan jag tog mig dit. Beror lite på hur mycket det är värt för en tänker jag.
Det finns ingen jag kan ringa på natten. Och just den grejen är så otäck. Jag är helt ensam på natten.

Jag är ensam på dagen också. Det finns bara en person att ringa då men det är inte alltid hon svarar. Men lägger jag mig utanför på vägen så finns större chans att få hjälp av någon, i alla fall på dagen.
 
Det finns ingen jag kan ringa på natten. Och just den grejen är så otäck. Jag är helt ensam på natten.

Jag är ensam på dagen också. Det finns bara en person att ringa då men det är inte alltid hon svarar. Men lägger jag mig utanför på vägen så finns större chans att få hjälp av någon, i alla fall på dagen.
Förstår, känslan av hjälplöshet är hemsk och den blir tydligare på natten.
Känner dina grannar till din ångestproblematik?
 
Förstår, känslan av hjälplöshet är hemsk och den blir tydligare på natten.
Känner dina grannar till din ångestproblematik?
Bara två. Och några andra skulle jag aldrig säga något till.

Det är nog ganska vanligt att man inte har ngn att ringa nattetid. Alltså det finns ju säkert alltid någon att ringa, tex antar jag att du skulle kunna kontakta en granne (även om jag förstår att det tar emot att göra det).
Nej, det finns verkligen ingen att ringa på natten. Den enda granne jag kan ringa annars har inte sin telefon i sovrummet.
 
Bara två. Och några andra skulle jag aldrig säga något till.
Okej! Jag vet inte alls vad för relation ni har men oavsett det så hade jag, om någon sträckte ut en hand till mig och ärligt och öppet berättade om sina rädslor och problem samt frågat om de fått ringa när det uppstår en situation som ej går att ta sig igenom ensam, känt mig glad för att bli tillfrågad och sett det som positivt att kunna ge en person en (från min sida sett) liten hjälp som kanske kan vara till stor betydelse för den som är ensam och utsatt.
 
Okej! Jag vet inte alls vad för relation ni har men oavsett det så hade jag, om någon sträckte ut en hand till mig och ärligt och öppet berättade om sina rädslor och problem samt frågat om de fått ringa när det uppstår en situation som ej går att ta sig igenom ensam, känt mig glad för att bli tillfrågad och sett det som positivt att kunna ge en person en (från min sida sett) liten hjälp som kanske kan vara till stor betydelse för den som är ensam och utsatt.
Jag kan inte förvänta mig det av någon. Det räcker med att jag ber om hjälp dagtid när något händer. Jag är liksom den som alltid behöver hjälp men aldrig kan ge något tillbaka. Den obalansen skaver.
 
Det finns ingen jag kan ringa på natten. Och just den grejen är så otäck. Jag är helt ensam på natten.
Men att ha sömn som ett sätt att slippa hantera natten är inte ett bra utgångsläge för att få ordning på sömnen så att man blir pigg när man är vaken.
Sömnen måste få finnas för sin egen skull.
Sova är något man skall göra för att man är trött och behöver sömnen.
Inte som flykt.

Din sömn mår inte bra av det sättet att lösa nattens problem.
Risken är också att du pillar i dig piller för att kunna sova och att dessa gör dig trött, seg och okoncentrerad på dagen.
Jag t.ex. fungerar inte alls dagen efter att jag har tagit lergigan.
Så nu har jag annan medicin i stället.
Använde det som en kombination mot astma och min sömnstörning.
Och inte blev jag pigg av det inte.
 
Jag kan inte förvänta mig det av någon. Det räcker med att jag ber om hjälp dagtid när något händer. Jag är liksom den som alltid behöver hjälp men aldrig kan ge något tillbaka. Den obalansen skaver.
Nä inte förvänta dig kanske men jag tror att många mår väl av att finnas där för andra och ser inte det som att du sedan står i skuld till dem.

Men jag förstår att du känner så. Att du ej kan ge något tillbaka tror jag dock inte är sant☺️
 
Nä inte förvänta dig kanske men jag tror att många mår väl av att finnas där för andra och ser inte det som att du sedan står i skuld till dem.

Men jag förstår att du känner så. Att du ej kan ge något tillbaka tror jag dock inte är sant☺️
Nej, jag kan aldrig ge något tillbaka. Vet inte vad det skulle vara.
 
Men att ha sömn som ett sätt att slippa hantera natten är inte ett bra utgångsläge för att få ordning på sömnen så att man blir pigg när man är vaken.
Sömnen måste få finnas för sin egen skull.
Sova är något man skall göra för att man är trött och behöver sömnen.
Inte som flykt.

Din sömn mår inte bra av det sättet att lösa nattens problem.
Risken är också att du pillar i dig piller för att kunna sova och att dessa gör dig trött, seg och okoncentrerad på dagen.
Jag t.ex. fungerar inte alls dagen efter att jag har tagit lergigan.
Så nu har jag annan medicin i stället.
Använde det som en kombination mot astma och min sömnstörning.
Och inte blev jag pigg av det inte.
Man blir bara trött dagen efter man har tagit lergigan under den första tiden man tar den. Sen går det över och man påverkas inte. Jag fick lergigan just för att det fanns en misstanke om att alimemazin gjorde mig så trött hela tiden.

En fungerande dygnsrytm är ett måste om jag ska kunna sköta ett jobb. Då måste jag gå upp en viss tid och lägga mig en viss tid för att få sömnbehovet tillgodosett.
 
Jag kommer inte ställa väckarklockan till i morgon.

Hur fan jag ska kunna sköta ett jobb begriper jag inte. Om man sover 12 timmar, jobbar 8 timmar, har 1 timme lunch/rast, har en timme restid till och från jobb och 30 minuter för att göra sig i ordning på morgonen så återstår 1½ timme av dagen att äta middag, duscha och göra annat som behöver göras. Det är fan inte rimligt någonstans.
 
Jag kommer inte ställa väckarklockan till i morgon.

Hur fan jag ska kunna sköta ett jobb begriper jag inte. Om man sover 12 timmar, jobbar 8 timmar, har 1 timme lunch/rast, har en timme restid till och från jobb och 30 minuter för att göra sig i ordning på morgonen så återstår 1½ timme av dagen att äta middag, duscha och göra annat som behöver göras. Det är fan inte rimligt någonstans.
Nej men då måste det ju till någon annan lösning.
Du kan ju inte gå runt som en dödstrött zombie.
Man är varken särskilt listig eller produktiv som zombie.
 
Jag kommer inte ställa väckarklockan till i morgon.

Hur fan jag ska kunna sköta ett jobb begriper jag inte. Om man sover 12 timmar, jobbar 8 timmar, har 1 timme lunch/rast, har en timme restid till och från jobb och 30 minuter för att göra sig i ordning på morgonen så återstår 1½ timme av dagen att äta middag, duscha och göra annat som behöver göras. Det är fan inte rimligt någonstans.

De flesta vuxna sover dock inte i närheten av 12 h och bara det ger ju många timmar "extra" per dag.

Det är synd att din extrema trötthet inte kan utredas ordentligt med relevanta prover, för att se om det finns en medicinsk orsak.
 
Jag kommer inte ställa väckarklockan till i morgon.

Hur fan jag ska kunna sköta ett jobb begriper jag inte. Om man sover 12 timmar, jobbar 8 timmar, har 1 timme lunch/rast, har en timme restid till och från jobb och 30 minuter för att göra sig i ordning på morgonen så återstår 1½ timme av dagen att äta middag, duscha och göra annat som behöver göras. Det är fan inte rimligt någonstans.
Känns väl snarare orimligt att sova 12 timmar varje natt..
 
De flesta vuxna sover dock inte i närheten av 12 h och bara det ger ju många timmar "extra" per dag.

Det är synd att din extrema trötthet inte kan utredas ordentligt med relevanta prover, för att se om det finns en medicinsk orsak.
Jag vet. Det normala är att sova mellan 7-8 timmar per dygn. Men jag bryter tydligen ihop om jag bara sover 9 timmar.

Känns väl snarare orimligt att sova 12 timmar varje natt..
Jo, jag vet. Men det är vad jag behöver.
 

Liknande trådar

Kropp & Själ Jag har ringt psykakuten två gånger idag, men båda gångerna har jag lagt på luren innan jag kommit fram. Jag tycker inte att mitt...
Svar
6
· Visningar
660
Senast: ginnies
·
Kropp & Själ Jag är inne i ännu en (egentligen flera) omgång i vården och jag känner mig i sånt jävla underläge rent ut sagt. Som att ingen lyssnar...
2
Svar
27
· Visningar
2 385
Senast: Hazel
·
Kropp & Själ Jag har lite problem när jag ska sova, med värk kring höften typ. Jag ligger på ena sidan och då gör det inte ont, kan kännas lite när...
2
Svar
33
· Visningar
1 987
Senast: Badger
·
Kropp & Själ Jag hoppas att någon har någon tanke eller själv har upplevt eller vet, har testat Citalopram själv osv. Jag har nu tagit Citalopram i...
2 3 4
Svar
60
· Visningar
3 331
Senast: Enya
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • 🇪🇺EU VALET 2024🇸🇪
Tillbaka
Upp