Att somna och att vakna

Det är synd att din extrema trötthet inte kan utredas ordentligt med relevanta prover, för att se om det finns en medicinsk orsak.
Jag sov mer än så.
Det var då som jag fick sova på sömnlabb där de upptäckte att jag faktiskt inte sov utan låg i någon form av dvala.
Efter det så fick jag hjälp att reda ut min sömn varvid jag hittade mitt extremt korta dygn.
Jag älskar att sova middag.
 
Numera så sover jag uppdelat över dagen, det ger bäst produktivitet under min vakna tid.
Så jag sover ungefär som följer.
Sömn 21.00 - 04.00
Vaknar pigg och aktiv, passar på att göra administrativa sysslor.
Sömn antingen 10.00 - 12.00 eller 13.00 - 15.00.
Vaknar pigg igen som till en ny dag och gör utejobb.
Det där är ju jag. Med skillnad att om det är ljust går upp vid 03.00 och lägger mig vid 19.00-19.30, sover på dan en timme helst två. Dessutom ligger jag i dvala emellanåt. Jag tycker att dvalan är rätt mysig om det inte blir för mkt , för mig är dvalan bättre än ingen sömn alls men inte så bra som sömn men dvalan gör att jag klarar mig om jag inte skulle sova mer än nga timmar på natten.
 
Det där är ju jag. Med skillnad att om det är ljust går upp vid 03.00 och lägger mig vid 19.00-19.30, sover på dan en timme helst två. Dessutom ligger jag i dvala emellanåt. Jag tycker att dvalan är rätt mysig om det inte blir för mkt , för mig är dvalan bättre än ingen sömn alls men inte så bra som sömn men dvalan gör att jag klarar mig om jag inte skulle sova mer än nga timmar på natten.
Jo det är nog inte helt ovanligt.
Sova siesta är vanligt i en stor del av världen.
Men jag sov 20 timmar per dygn när det var som värst.
Det var inte hållbart.

När jag jobbade delade pass så sov jag 6 + 2 timmar.
Det fungerade finfint.
 
Sök särskilt för tröttheten.
Det gjorde jag.
Men de ville ju ha en massa blodprov.
För att utesluta bristsjukdomar och underfunktion i sköldkörteln.
Jag vet tyvärr. Och det är inte görligt. Jag vet inte hur jag ska klara det. Hos tandläkaren får jag midazolan när de ska dra tänder, men vet inte om jag kan få det vid provtagning också. Jag skulle behöva en del andra saker också för att man ens ska kunna gå vidare med det.
 
Jag vet tyvärr. Och det är inte görligt. Jag vet inte hur jag ska klara det. Hos tandläkaren får jag midazolan när de ska dra tänder, men vet inte om jag kan få det vid provtagning också. Jag skulle behöva en del andra saker också för att man ens ska kunna gå vidare med det.
Skall du till tandläkaren inom en rimlig framtid? Kanske går att samordna de två sakerna? Dvs ta blodprov när du redan fått Midazolan.
 
Skall du till tandläkaren inom en rimlig framtid? Kanske går att samordna de två sakerna? Dvs ta blodprov när du redan fått Midazolan.
Jag ska till tandläkaren snart men det är inte planerat att jag ska sederas. Det är bara en undersökning. Och behöver något lagas så kan det gå bra utan sedering, men fick lustgas sist för jag var så nervös inför bedövningen. Lustgas kommer inte hjälpa mig vid en provtagning. Jag känner det knappt.
 
Jag vet tyvärr. Och det är inte görligt. Jag vet inte hur jag ska klara det. Hos tandläkaren får jag midazolan när de ska dra tänder, men vet inte om jag kan få det vid provtagning också. Jag skulle behöva en del andra saker också för att man ens ska kunna gå vidare med det.
Du sitter verkligen i en besvärlig sits.
Liksom klämd mellan dina olika problem som motverkar varandras lösningar.
 
Grannarna är vakna på dagen. Det går förbi folk med hundar utanför. Det passerar bilar.

Om jag får panik och måste gå ut och lägga mig på vägen så kommer jag att bli hittad och få hjälp. Men inte på natten. Då finns ingen ute.
Jag tror fortfarande att du borde försöka hitta ett jobb där du kan jobba natt. Dels så slipper du gå upp på morgonen men dessutom så inser man rätt fort att det finns gott om folk som är vakna då. Det är i princip bara mellan halv tre och fyra på morgonen det eventuellt går att försöka åka hem utan att se människor, bilar, någon som går med hunden, polisen, postbud osv och då bor jag på landet. Och skulle det ha hänt någonting vid den tiden så var ju alla kollegorna vakna och bara att ringa.
 
Är det vanligt att bli beviljad sjukersättning pga sömnstörning?
Det har jag ingen som helst aning om.
Men det har hänt. Det vet jag.
Och var på tal vid min sömnutredning.
Men jag fick ju i stället ordning på mitt liv.

Man måste nog underkasta sig en väldig massa utredningar för att komma dit. Men att som jag somna helt okontrollerat ansågs definitivt som handikappade. Så det var ingen som hade någon annan åsikt än att det skulle utredas fullt ut hela vägen. Terapi och uppföljning på det så redde det ut sig.

Vid sjukersättning så är det ju arbetsförmågan som bedöms och den har jag ju även om den dyker upp på litet konstiga tider på dygnet. Men det tas det ju ingen hänsyn till. Jag har med tiden lärt mig att planera sömn och tupplurar så att det dagliga livet fungerar för mig.
 
Jag tror fortfarande att du borde försöka hitta ett jobb där du kan jobba natt. Dels så slipper du gå upp på morgonen men dessutom så inser man rätt fort att det finns gott om folk som är vakna då. Det är i princip bara mellan halv tre och fyra på morgonen det eventuellt går att försöka åka hem utan att se människor, bilar, någon som går med hunden, polisen, postbud osv och då bor jag på landet. Och skulle det ha hänt någonting vid den tiden så var ju alla kollegorna vakna och bara att ringa.
Det kan jag inte tänka mig. Jag är extremt beroende av att få dagsljus och måste vara vaken på dagen.
 
Jag tror fortfarande att du borde försöka hitta ett jobb där du kan jobba natt. Dels så slipper du gå upp på morgonen men dessutom så inser man rätt fort att det finns gott om folk som är vakna då. Det är i princip bara mellan halv tre och fyra på morgonen det eventuellt går att försöka åka hem utan att se människor, bilar, någon som går med hunden, polisen, postbud osv och då bor jag på landet. Och skulle det ha hänt någonting vid den tiden så var ju alla kollegorna vakna och bara att ringa.

Att jobba natt är väl dock som att be om sömnstörningar, speciellt när sömnen redan nu är ett problem?
 
Det har jag ingen som helst aning om.
Men det har hänt. Det vet jag.
Och var på tal vid min sömnutredning.
Men jag fick ju i stället ordning på mitt liv.

Man måste nog underkasta sig en väldig massa utredningar för att komma dit. Men att som jag somna helt okontrollerat ansågs definitivt som handikappade. Så det var ingen som hade någon annan åsikt än att det skulle utredas fullt ut hela vägen. Terapi och uppföljning på det så redde det ut sig.

Vid sjukersättning så är det ju arbetsförmågan som bedöms och den har jag ju även om den dyker upp på litet konstiga tider på dygnet. Men det tas det ju ingen hänsyn till. Jag har med tiden lärt mig att planera sömn och tupplurar så att det dagliga livet fungerar för mig.

Aldrig hört om att det beviljas sjukersättning för sömnstörningar. Vet att det brukar vara svårt tom. med sjukskrivning, om en inte har tex ett säkerhetsklassat arbete eller liknande. Säger inte att det inte existerar men det är knappast vanligt utan annan samsjuklighet/andra funktionsnedsättningar.
 

Liknande trådar

Kropp & Själ Jag har ringt psykakuten två gånger idag, men båda gångerna har jag lagt på luren innan jag kommit fram. Jag tycker inte att mitt...
Svar
6
· Visningar
586
Kropp & Själ Jag är inne i ännu en (egentligen flera) omgång i vården och jag känner mig i sånt jävla underläge rent ut sagt. Som att ingen lyssnar...
2
Svar
24
· Visningar
1 932
Senast: Hazel
·
Kropp & Själ Jag har lite problem när jag ska sova, med värk kring höften typ. Jag ligger på ena sidan och då gör det inte ont, kan kännas lite när...
2
Svar
33
· Visningar
1 921
Senast: Badger
·
Kropp & Själ Jag hoppas att någon har någon tanke eller själv har upplevt eller vet, har testat Citalopram själv osv. Jag har nu tagit Citalopram i...
2 3 4
Svar
60
· Visningar
3 260
Senast: Enya
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka
Upp