Att stänga av vattnet vid hårtvätt & tandborstning (utbruten från Störiga saker vi stör oss på, del 40)

• Hemmet
  • Trådstartare Trådstartare Mineur
  • Startdatum Startdatum
  • Svar Svar 179
  • Visningar Visningar 8 269

Bukefalos 30 år!

Apropå förbrukning, spara på vatten osv, har ni koll på vad er årsförbrukning ligger på?

I hemmet då, blir så avancerat att försöka räkna in toalettbesöken på jobbet.

Klippt från Svenskt Vatten

I Sverige förbrukar vi i genomsnitt 140 liter vatten per person och dygn. Här följer några viktiga siffror.
  • 60 liter för personlig hygien
  • 30 liter för toalettspolning
  • 15 liter för disk
  • 15 liter för tvätt
  • 10 liter för mat och dryck
  • 10 liter övrigt

Klippt från Svenskt Vatten

I Sverige förbrukar vi i genomsnitt 140 liter vatten per person och dygn. Här följer några viktiga siffror.
  • 60 liter för personlig hygien
  • 30 liter för toalettspolning
  • 15 liter för disk
  • 15 liter för tvätt
  • 10 liter för mat och dryck
  • 10 liter övrigt
Oj, låter helt otroligt mycket! Iaf för för mig som duschar varannan dag, tvättar och kör diskmaskin 1 gång per vecka, dricker ca 1,5 liter vatten per dag och sällan kokar mat. Men det kanske är inklusive det vatten som krävts för att odla och processa den mat jag äter?

Oj, låter helt otroligt mycket! Iaf för för mig som duschar varannan dag, tvättar och kör diskmaskin 1 gång per vecka, dricker ca 1,5 liter vatten per dag och sällan kokar mat. Men det kanske är inklusive det vatten som krävts för att odla och processa den mat jag äter?
Nej, det ska väl vara hushållsförbrukningen. Antar det i praktiken är räknat på abonnenter (bostadsfastigheter) med kommunalt vatten och avläst förbrukning delat med folkbokförda personer?

Jag är också låångt under det där.

Det gör jag ju sannolikt inte, nej. Däremot släpper jag ju i långsamt takt ut mitt duschvatten igen efter användning i och med att det passerar trekammarbrunn och infiltration så i det långa loppet tror jag inte att mitt duschande påverkar grundvattennivån nämnvärt :) Däremot - skulle det bli en extremt torr sommar typ 2018 igen så drar jag ju ner på det mesta utom det vatten vi själva och djuren dricker!
Det tar 2-3 månader för det vattnet du infiltrerar att nå grundvattnet igen, om din infiltration är korrekt utförd. Det kan ta upptill ett år eller mer, beroende på hur geologin ser ut. När du duschar är det också en hel del som avdunstar ut i atmosfären.

Jag vet inte hur de räknat ut mängden.
Men rätt säker på att det är inte inklusive odling.

https://www.svensktvatten.se/om-oss/verksamhet-och-strategi/fakta-om-vatten/dricksvattenfakta/

140 liter per dag blir ca 50 kubik per år och person. Känns rätt normalt och rimligt.

Stänger alltid av vattnet under schamponering/intvålning/tandborstning/liknande.

Mitt bästa life hack var när jag insåg att det är smartast att tala benen FÖRST, dvs. Bara blöta ner benen och inte resten av kroppen för att inte behöva stå och småfrysa under den tid det tar att raka benen (om resten av kroppen är våt, alltså).

Spolar alltid i toaletten, det är en sådan reflex att jag tänker inte ens på det. Och kan ärligt talat inte tänka mig något annat heller.

Jag vet inte hur de räknat ut mängden.
Men rätt säker på att det är inte inklusive odling.

https://www.svensktvatten.se/om-oss/verksamhet-och-strategi/fakta-om-vatten/dricksvattenfakta/

140 liter per dag blir ca 50 kubik per år och person. Känns rätt normalt och rimligt.

Jag läste också det där och även på Vattenfalls hemsida att normalförbrukning för en villa med 4 personer är 200 kubik per år. Jag undrar vad folk pysslar med egentligen 😲

Om det är på riktigt kommer vi fortsätta vattna våra odlingar nästa gång det är bevattningsförbud utan minsta dåligt samvete. Skulle aldrig komma i närheten av det där ändå.

Men … nu upprepar jag mig lite som en papegoja. Om man bekymrar sig så över sin vattenkonsumtion - hur tänker ni på toa? Spolar ni efter varje kiss? Eller bara när det är nåt mer? Som i Kalifornien där skyltarna uppmanade: If it’s yellow let it mellow; if it’s brown, flush it down! Med flera kiss om dagen borde man spara massor med vatten där! Locket på, bara! 💛

Jag tycker att det är vansinne att vi spolar toaletterna med dricksvatten. Det borde gå att använda vattnet från kranar och dusch till att spola toaletterna med! Men det är ju inget jag kan göra själv. Det är nåt samhället måste göra och införa.

Vid tandborstning sätter jag inte på vatten förren jag ska skölja tandborsten när jag är klar. Jag använder tandkrämstabletter då jag inte tål vanlig tandkräm. Trodde sls var problemet men så var det inte. Stänger inte av vid dusch men sänker mycket. Jag kan inte sätta på kranen med blöta händer.

Vad olika alla gör/tänker! Men, det här är de enda rätta sätten: :D

Dusch: Blöt ned hår och kropp. Stäng av vattnet. Shamponera. Skölj **snabbt** av skum som hamnat fel (schampot får fortsätta gotta till sig i håret). Stäng av. Tvåla in kroppen. Raka utvalda ställen vid behov. Sätt på vattnet och skölj bort allt. Stanna sedan i duschen så länge du har lust. (Älskar att duscha, men försöker hålla det kort. Över totalt 10-12 min är nog rätt ovanligt att det blir.)

Tandborstning: På med tandkräm. Blöt borsten snabbt. Stäng av vattnet. Borsta medans du lullar runt lite överallt. Spotta ut. Skölj ur munnen med ytterst liiiite vatten . Skölj av tandborsten. Klart.

Jag hade förresten aldrig kunnat schamponera/tvåla in mig med vattnet på. Då rinner ju allt bara av? 😅

Vad olika alla gör/tänker! Men, det här är de enda rätta sätten: :D

Dusch: Blöt ned hår och kropp. Stäng av vattnet. Shamponera. Skölj **snabbt** av skum som hamnat fel (schampot får fortsätta gotta till sig i håret). Stäng av. Tvåla in kroppen. Raka utvalda ställen vid behov. Sätt på vattnet och skölj bort allt. Stanna sedan i duschen så länge du har lust. (Älskar att duscha, men försöker hålla det kort. Över totalt 10-12 min är nog rätt ovanligt att det blir.)

Tandborstning: På med tandkräm. Blöt borsten snabbt. Stäng av vattnet. Borsta medans du lullar runt lite överallt. Spotta ut. Skölj ur munnen med ytterst liiiite vatten . Skölj av tandborsten. Klart.

Jag hade förresten aldrig kunnat schamponera/tvåla in mig med vattnet på. Då rinner ju allt bara av? 😅
Men huvudet kan man väl sticka ut ut duschstrålen medan man schamponerar håret? Så gör jag i alla fall. Kroppen tvålar jag aldrig in - då hade jag nog blivit en riktig torrboll!!

Men huvudet kan man väl sticka ut ut duschstrålen medan man schamponerar håret? Så gör jag i alla fall. Kroppen tvålar jag aldrig in - då hade jag nog blivit en riktig torrboll!!
För mig är det tvärtom. Utan duschgel (använder verkligen folk tvål till annat än händerna?) blir min hud riktigt ledsen. Jag behöver den hudvården duschgelen ger.

Vid tandborstning sätter jag inte på vatten förren jag ska skölja tandborsten när jag är klar. Jag använder tandkrämstabletter då jag inte tål vanlig tandkräm. Trodde sls var problemet men så var det inte. Stänger inte av vid dusch men sänker mycket. Jag kan inte sätta på kranen med blöta händer.
Missade ju, ett tips till er som inte har provat men som ogillar vanlig tandkräm är att prova tandkrämstabletter. Så mycket snällare mot miljön och mot munslemhinnan. Inte någon stark smak som svider eller sitter kvar i munnen, inte en massa skum och tänderna känns väldigt rena efter. Uppenbarligen blir det de också om jag ska tro tandläkaren som bubblade ur sig superlativ om hur fantastiskt jag sköter min munhälsa som är sååå fantastiskt bra 😅

Stänger av.
Tandborstning är ju självklart här.
Duch, har en liten duschkabin så blir inte kallt av att stänga av även om det inte är varmt i badrummet, kallt blir det när jag öppnar kabinen. Tja så liten att stänger du inte av/sänker flödet en massa så är du under vattnet.

Liknande trådar

Hästnyheter

Bukefalos, Radannonser

Allmänt, Dagbok

• Svensk politik 9
  • Hur hitta elektriker?
  • Valvaka!

Barn

Hund

Katt, Andra Djur

• Kattsnack 12
  • Kattnamn från sagor?