Att stänga av vattnet vid hårtvätt & tandborstning (utbruten från Störiga saker vi stör oss på, del 40)

• Hemmet
  • Trådstartare Trådstartare Mineur
  • Startdatum Startdatum
  • Svar Svar 179
  • Visningar Visningar 8 269

Bukefalos 30 år!

Vill också tillägga att det tar bara 30 sek till en minut att ta i schampot och sen lika lång tid att ta balsamet. Det som tar tid är att skölja ur det. Speciellt balsamet tar en evighet med den vattensparande duschen hyresvärden installerat. Tiden dubblades efter den installationen.

Jag stänger av när jag borstar tänderna men inte när jag duschar. Jag står med kroppen under vattnet även när jag schamponerar, och fryser om jag stänger av vattnet under tiden. Att stå i varmvattnet och njuta är liksom halva grejen med att duscha.

Stänger inte av när jag duschar, men stänger av när jag borstar tänderna. Ibland blir det tilt i huvudet och jag slår på kranen innan jag borstat klart, då blir jag irriterad på mig själv och stänger av igen 😂
Bor i hus, men varmvattnet räcker tillräckligt länge för att jag ska kunna ta en "långdusch" på en kvart tjugo minuter där jag sakta men säkert ökar värmen till nästan max 😅 en vanlig dusch utan hårtvätt tar typ 3 min (med hårtvätt kanske 10 min) om jag inte fryser sen innan och behöver "långdusch".

Men vad gör du när du schamponerar håret? Duschar du inte samtidigt då? För mig tar nog schamponeringen max 10 sekunder, och jag duschar ju samtidigt kroppen så inget slöseri med vatten där.... :) Tvåla in kroppen gör jag inte heller. Den får bli ren av schamporesterna helt enkelt. Jag duschar ju varje dag.
Samma här! Men - jag tvättar mig under armarna ... oftast med schampot...! Även "där nere" tvättar jag mig, Det rinnande vattnet når liksom inte in överallt annars.

Här bytte de ut den vattenbesparande duschstrilen till en vanlig för en massa år sen (hyresrätt). Lite korkat kan man tycka.
När jag borstar tänderna stänger jag av men i duschen går det inte för vredet är så trögt så jag kan inte öppna/stänga det med blöta händer. Dessutom duschar jag ju andra delar av kroppen samtidigt som jag schamponerar håret.
Har dessutom läst att de i vissa reningsverk måste tillföra vatten till reningsprocessen pga att folk använder för lite vatten. Så jag tror inte man behöver vara så nitisk, om det inte är officiell vattenbrist och det går ju kommunen ut med isf.

Samma här! Men - jag tvättar mig under armarna ... oftast med schampot...! Även "där nere" tvättar jag mig, Det rinnande vattnet når liksom inte in överallt annars.
Ja, man får ju hjälpa till lite ibland för att vattnet ska nå... :D Men någon extra tvål blir det inte. Och det kan väl vara bra att det blir lite mindre mängd tvål ut i infiltatrationen också :) .

Jag stänger av vattnet, förutom när jag tvättar ansiktet. Gör jag "allt" så brukar jag duscha på typ 10-15min, en snabbdusch (tvätta kropp och ansikte) tar ett par minuter.

Blöter ner mig. Schamponerar håret, sköljer, schamponerar igen. Låter verka (djuprengörande schampo) medan jag tvättar ansiktet, sköljer, skrubbar ansiktet, sköljer. Sköljer håret, i med balsam. Filar fötterna, rakar ben och armhålor medan balsamet verkar. Sköljer håret. Tvålar in kroppen, sköljer. Klart.

Just nu finns ett extra steg som sista steg: tvättar händerna, tvålar in tatueringarna (under läkning), sköljer noga.

När jag borstar tänderna så stänger jag av vattnet, ser ingen mening med att låta kranen rinna under de minuterna.

Sambon har hår ner förbi midjan. Det tar tid för honom att skölja ur produkterna, och det tar längre tid för honom än för mig att duscha etc överlag. Så mer rinnande vatten, så klart. Men även han stänger av vattnet när han inte "använder" det.

Varför ska man ha kranen på när man borstar tänderna? Man ska ju inte skölja munnen efteråt utan låta fluoret vara kvar.

Stänger aldrig av vattnet när jag duschar. Dels blir det för kallt och dels så gör jag flera saker samtidigt.

Är en som ofta råkar gå runt under tandborstningen och även om jag stod vid handfatet låter det totalt meningslöst att ha vattnet på.

Jag stänger inte av vattnet utan gör annat såsom rakning om jag t.ex väntar lite på en hårinpackning/balsam. Kan dra ner strålen vid behov men sällan vattnet stängs av.

• Gilla
Reactions: Sel
Varför ska man ha kranen på när man borstar tänderna? Man ska ju inte skölja munnen efteråt utan låta fluoret vara kvar.
Kan vi reda ut detta? :D

Detta har jag hört förr men fattar verkligen inte? Hur ska man kunna ha munnen full av mintsmakande lödder? Det smakar ju tandkräm i timmar - som de gånger jag sköljt slarvigt.

Jag sköljer för annars är det äckligt. Att ha munnen full av något, näe blä.

Minns fortfarande stressen när jag var yngre och mer långsam då jag råkade vistas på en camping där man fick duscha 10 min men inga polletter som jag var van vid. Den gången var jag jäääävligt noga med att stänga av vid varje moment men då blev det mer stress för min dusch verkade längre och längre samtidigt som en av ägarna till campingen typ fixade trädgården alldeles vid det öppna fönstret intill duschen. Puh. Fortfarande stressigt att tänka på:o:p

• Ledsen
Reactions: Sel

Detta har jag hört förr men fattar verkligen inte? Hur ska man kunna ha munnen full av mintsmakande lödder? Det smakar ju tandkräm i timmar - som de gånger jag sköljt slarvigt.

Man ska egentligen låta bli att skölja - bara spotta - för att fluoret ska få mer tid att verka. Jag har precis skaffat en tandkräm med extra fluor, och då står det så i anvisningarna. Jag har ännu lite svårt för att komma ihåg att jag inte ska skölja munnen 🤪 !

Man ska egentligen låta bli att skölja - bara spotta - för att fluoret ska få mer tid att verka. Jag har precis skaffat en tandkräm med extra fluor, och då står det så i anvisningarna. Jag har ännu lite svårt för att komma ihåg att jag inte ska skölja munnen 🤪 !
Jag pallar inte att låta det vara helt, så jag drar en extra runda med bara vatten på tandborsten för att få bort det där riktigt "torra" skummet bara, spottar och lämnar det sen.

Det finns tandkräm som inte smakar massa mint och tandkräm som inte löddrar. Men om man verkligen inte kan låta bli att skölja med vatten efteråt så är det bra att skölja med flouridskölj (som finns utan smak) efteråt för att stärka tänderna :up:.
Mvh Tandhygieniststudent

Många tycker nog att smaken är god och har inga problem med det, utan tycker att det känns fräscht.

Man spottar ju ut löddret men sköljer inte.

Prova en annan tandkräm
Jag tycker inte det är det minsta äckligt att inte skölja efter tandborstning

Senast ändrad:
Jag behöver tvätta av mig runt munnen efter tandborstning :o . Jag sköljer alltså inte ur munnen, utan torkar av munnen med lite vatten. Känslig kräkreflex och kan inte borsta tänderna med stängd mun.. Använder flourskölj också, och samma där - spottar ut och torkar av läpparna med lite vatten. Annars känns det som att det är rester kvar på läpparna (alltså typ kladdigt..vilket jag tycker känns obehagligt).

Jag behöver tvätta av mig runt munnen efter tandborstning :o . Jag sköljer alltså inte ur munnen, utan torkar av munnen med lite vatten. Känslig kräkreflex och kan inte borsta tänderna med stängd mun.. Använder flourskölj också, och samma där - spottar ut och torkar av läpparna med lite vatten. Annars känns det som att det är rester kvar på läpparna (alltså typ kladdigt..vilket jag tycker känns obehagligt).
Jamen det är väl ändå helt normalt! Klart man tvättar bort eventuella rester runt munnen. :)

Liknande trådar

Hästnyheter

Bukefalos, Radannonser

Allmänt, Dagbok

• Dejtingtråden 39
  • Träning och hälsa del 15
  • Valvaka!

Barn

Hund

Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar