Att stänga av vattnet vid hårtvätt & tandborstning (utbruten från Störiga saker vi stör oss på, del 40)

• Hemmet
  • Trådstartare Trådstartare Mineur
  • Startdatum Startdatum
  • Svar Svar 179
  • Visningar Visningar 8 269

Bukefalos 30 år!

Ja, det vet jag. :)
Bara undrar hur man klarar det. För mig stannar löddret kvar längst bak i munnen många timmar.
Har ni som inte sköljer kvar tandkrämen länge i munnen? Timmar?
Löddret spottar jag ut. Det har jag väl kvar ev rätt behaglig känsla av rena tänder någon timma eller så. Om jag inte dricker kaffe direkt när jag kommer till jobbet 😆 Men jag har aldrig haft problem med att det är en massa kläder kvar i munnen, faktiskt.

Jag har aldrig förstått det där med att stänga av vattnet när jag schamponerar. Vad tar det, max 30s? Jag står ju fortfarande under duschen (och slipper frysa ihjäl) och fuktar upp eventuell smuts på kroppen. Vad kan det bli, typ 3 liter vatten?
Ska nog mäta en varm dag.

Jag stänger av både när jag borstar (och går runt i huset) och när jag tvättar håret och tvålar in kroppen. Vilket jag oftast gör i ordningen schamponera håret (massera in i hårbotten) låta sitta medan jag tvålar in kroppen. Jag har handhållen dusch, gillar verkligen inte sådan som spolar uppifrån, det är ju värdelöst.

Jag har aldrig förstått det där med att stänga av vattnet när jag schamponerar. Vad tar det, max 30s? Jag står ju fortfarande under duschen (och slipper frysa ihjäl) och fuktar upp eventuell smuts på kroppen. Vad kan det bli, typ 3 liter vatten?
4,5- 6 liter/ 30 sec om du har normalt vattentryck i duschen.

Ja, det vet jag. :)
Bara undrar hur man klarar det. För mig stannar löddret kvar längst bak i munnen många timmar.
Har ni som inte sköljer kvar tandkrämen länge i munnen? Timmar?
Jag har faktiskt aldrig tänkt tanken att inte skölja efter tandborstning!! Det är ju då allt skräp mellan tänderna sköljs ut. Det vill man ju inte ha kvar i munnen? (Ja, jag flossar först, men allt försvinner ju inte.) Jag använder oftast fluorskölj efteråt. På flaskan står (anvisning från Tandläkarförbundet) att man ska: Flossa! Borsta! Skölja (med fluor).

Sen finns ju också debatten kring fluor och ifall det faktiskt är rätt ohälsosamt för kroppen i övrigt..... Det blundar jag lite för, eftersom jag både borstar med fluortandkräm (sköljer ut...) och använder fluorskölj, en gång om dagen. Men man ska absolut inte svälja det! Har man lödder kvar i munnen sväljer man väl rätt automatiskt en massa fluor?

En del unga äter fluortabletter till och med!! Men dotterns kompis fick vita fläckar på tänderna av det. Som inte går bort.

Jag har faktiskt aldrig tänkt tanken att inte skölja efter tandborstning!! Det är ju då allt skräp mellan tänderna sköljs ut. Det vill man ju inte ha kvar i munnen? (Ja, jag flossar först, men allt försvinner ju inte.) Jag använder oftast fluorskölj efteråt. På flaskan står (anvisning från Tandläkarförbundet) att man ska: Flossa! Borsta! Skölja (med fluor).

Sen finns ju också debatten kring fluor och ifall det faktiskt är rätt ohälsosamt för kroppen i övrigt..... Det blundar jag lite för, eftersom jag både borstar med fluortandkräm (sköljer ut...) och använder fluorskölj, en gång om dagen. Men man ska absolut inte svälja det! Har man lödder kvar i munnen sväljer man väl rätt automatiskt en massa fluor?

En del unga äter fluortabletter till och med!! Men dotterns kompis fick vita fläckar på tänderna av det. Som inte går bort.
Fast att man inte ska svälja handlar väl om att man inte ska svälja en stor klump tandkräm, till exempel? När man spottar blir det ju bara lite rester kvar och de ska, enligt anvisningarna för fluortandkrämen jag köpte, inte sköljas bort. Det är väl som med mesta. Lagom är bäst. Förmodar att man inte sväljer mer fluor med tandkrämsrester än vad du gör med fluorsköljrester?

Från 1177:
När du har borstat klart kan du ta lite vatten i munnen och skölja runt med skummet från tandkrämen innan du spottar ut. Skölj inte munnen med vatten efteråt. På det sättet ökar du fluoridskyddet mellan tänderna och på ytor som annars är svåra att komma åt.

Som i alla liknande situationer gör ju inte de 3-6 literna någon skillnad. Men gör man det flera gånger i veckan, om hela Sveriges befolkning eller hela världen skulle göra det. Ja, då skulle det bli problem. Sen är det så klart så att om man istället för att ha igång vattnet, drar upp temperaturen i badrummet till 25 grader för att inte frysa, så spelar det ju mindre roll.

Jag blöter ner mig. Stänger av vattnet, schamponerar och tvålar in kroppen. Sätter igång vattnet och tar ansiktsrengöring samtidigt som jag sköljer bort schampo och tvål. Sköljer av allt. Klart. Jag hinner inte börja frysa. När jag epilerar benen så låter jag dock duschen vara igång, det gör inte lika ont då.

Stänger så klart av kranen när jag borstar tänderna. Finns det människor som inte gör det? Och sköljer inte munnen efteråt. Men så använder jag alldeles för lite tandkräm, så det blir inte så mycket varken skum eller mintsmak :D.

Jag behöver tvätta av mig runt munnen efter tandborstning :o . Jag sköljer alltså inte ur munnen, utan torkar av munnen med lite vatten. Känslig kräkreflex och kan inte borsta tänderna med stängd mun.. Använder flourskölj också, och samma där - spottar ut och torkar av läpparna med lite vatten. Annars känns det som att det är rester kvar på läpparna (alltså typ kladdigt..vilket jag tycker känns obehagligt).
Hur gör du för att rengöra tungan?
Jag har också mkt känslig reflex så där har jag problem. Det går knappt att göra, jag vill kräkas direkt då.

Fast att man inte ska svälja handlar väl om att man inte ska svälja en stor klump tandkräm, till exempel? När man spottar blir det ju bara lite rester kvar och de ska, enligt anvisningarna för fluortandkrämen jag köpte, inte sköljas bort. Det är väl som med mesta. Lagom är bäst. Förmodar att man inte sväljer mer fluor med tandkrämsrester än vad du gör med fluorsköljrester?

Från 1177:
När du har borstat klart kan du ta lite vatten i munnen och skölja runt med skummet från tandkrämen innan du spottar ut. Skölj inte munnen med vatten efteråt. På det sättet ökar du fluoridskyddet mellan tänderna och på ytor som annars är svåra att komma åt.
Ja, på det viset med en aning skölj, blir det kanske detsamma som med fluorskölj, antar jag. Själv tycker jag om smaken på fluorskölj - inte de allra starkaste men de mittemellan. Och inte blått, då det tydligen kan missfärga tänderna lite (enligt råd från tandhygienist i samband med tandblekning).

Ska man spara vatten kan man ju också göra som anvisningarna var när vi bodde i soliga torra Kalifornien: "If it´s yellow let it mellow. If it´s brown flush it down." Dvs spola inte om man bara kissat. Min man upprätthåller den vanan här hemma, men jag ska erkänna att jag oftast spolar efter honom..... :angel: Jag tycker det är lite äckligt med gult kiss i toan - speciellt när man inte stänger locket heller.....

Jag tycker också att det är jobbigt att inte skölja munnen efter tandborstning och blir av oklar anledning väldigt äcklad av det, men det senaste året har jag i alla fall dragit ner på sköljandet från tre (!) gånger till en. Det hade nog varit lättare om jag lärt mig från början att inte skölja, men mina föräldrar verkar ha missat den biten och sköljer även själva, så jag blev jätteförvånad när jag insåg att de allra flesta bara spottar och sväljer. Å andra sidan har varken jag eller min bror haft några hål i tänderna, men jag gissar att det beror mer på tur i genlotteriet än något annat :p

Ska ta till mig ditt tips om fluorskölj @underensten. Jag har annars fått höra att det helst ska användas separat från tandborstning, men jag gissar att det beror mer på att det är bra att få ytterligare en dos fluor under dagen än att det på något sätt är dåligt att göra det i samband med borstningen?
Ja, rätt tänkt. Om man använder 2 cm tandkräm och inte sköljer med vatten efteråt blir det lite kaka på kaka med flouridskölj eftersom du redan har flouriden från tandkrämen. Då är det bättre att boosta med flouridskölj tex efter lunch. Sköljer du däremot med vatten efteråt tandborstning är det bra att ta flouridskölj efteråt :).

Hur gör du för att rengöra tungan?
Jag har också mkt känslig reflex så där har jag problem. Det går knappt att göra, jag vill kräkas direkt då.

Det gör jag inte, ärligt talat. Kan borsta lite på främre halvan, typ, men jag kväljer ordentligt i princip direkt.. Har i perioder väldiga problem med att borsta baksidan av visdomständerna också, jag gör det men det har hänt att jag kräkts (och jag hulkar så att folk i närheten trott att jag gjort det..).
Men sist jag var hos tandläkaren, i våras, sa hon att jag har väldigt god munhygien - en tandläkare som inte träffat mig innan - så jag tänker att det verkar gå helt okej ändå. Jag borstar med flourtandkräm, använder plackers och sköljer med flourskölj.

Jag har börjat skölja igen, jag tål typ inte ens att ha tandkrämen i munnen hela natten, det bränner. Jag lät bli pga vad tandläkaren sa under ngra år men det blir verkligen inte bra.
Har du testat att undvika tandkräm med Natriumlaurylsulfat (sodium lauryl sulfat)? Det är det som får tandkrämen att löddra och kan verka irriterande på slemhinnan. Det är även bra att undvika om man har afte, återkommande sår i munnen.
Acta och Zendium är två sorter utan SLS och kan vara mildare för slemhinnan. Finns säkert fler sorter.

Jag förundras över hur kallt många verkar ha det i dusch/badrum. Har man duschdörrar upplever jag att det aldrig blir kallt I duschen så länge man inte öppnar dörrarna.
Jag har nog aldrig frusit i något badrum när jag stängt av vattnet när jag tänker efter. Har haft alla varianter från duschdraperi till duschkabin och allt däremellan.

Stänger självklart av både vid tandborstning och när jag schamponerar och tvålar in mig.

Jag förundras över hur kallt många verkar ha det i dusch/badrum. Har man duschdörrar upplever jag att det aldrig blir kallt I duschen så länge man inte öppnar dörrarna.
Jag har nog aldrig frusit i något badrum när jag stängt av vattnet när jag tänker efter. Har haft alla varianter från duschdraperi till duschkabin och allt däremellan.

Stänger självklart av både vid tandborstning och när jag schamponerar och tvålar in mig.

Jag har ett gammalt hus... så ja, badrummet är kyligt på vintern.

Jag gissar att jag har runt 16-18 i badrummet vintertid? Jag kan bara stänga av vattnet varma sommardagar då temperaturen är gissningsvis runt +25 grader i badrummet. Det skulle absolut vara trevligt att ha 25 i badrummet och 22 i övriga huset året runt men tyvärr måste jag själv betala elräkningen 😅

Har du testat att undvika tandkräm med Natriumlaurylsulfat (sodium lauryl sulfat)? Det är det som får tandkrämen att löddra och kan verka irriterande på slemhinnan. Det är även bra att undvika om man har afte, återkommande sår i munnen.
Acta och Zendium är två sorter utan SLS och kan vara mildare för slemhinnan. Finns säkert fler sorter.
Ja jag har använt Acta och Zendium av just den orsaken men det gör inte saken bättre tyvärr :) att skölja gör dock det.

(Jag tror kontroversen om tandkräm kvar i munnen handlar mycket om att det rådet tror jag kom på 90-talet, medan det tidigare var att sköljar ur allt flera gånger. Det är säkert en skillnad på utbudet i tandkräm mellan råden och att ha kvar tandkrämen är ju bäst enligt alla råd. Men jag kan inte göra det.)

Liknande trådar

Hästnyheter

Bukefalos, Radannonser

Allmänt, Dagbok

• Dejtingtråden 39
  • Träning och hälsa del 15
  • Valvaka!

Barn

Hund

Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar