Att steka en pannkaka

Status
Stängd för vidare inlägg.
Det har i tidigare dagboksinlägg diskuterats hur lång tid mina morgonrutiner tar. I de rutinerna ingår att steka en pannkaka. Det är det enda jag funnit som ger mig tillräcklig mättnad då den är rik på både protein och fibrer. Jag har tidigare haft en del problem med att jag blivit hungrig så fort efter frukosten. Då åt jag musli.

Så nu på morgonen tog jag tid på hur lång tid den där pannkakan tog. Att det bara skulle ta 10 minuter som någon hävdade, kan vi glömma direkt.

Min spis är nog Sveriges långsammaste. Det kunde jag konstatera redan när jag flyttade in, men nu är jag hemmablind och märker det inte på samma sätt längre.

Det tog 8 minuter att värma upp stekpannan till lagom temperatur.

Det tog 12 minuter att steka pannkakan.

Det tog 8 minuter att äta pannkakan. Ja, jag är också långsam, men blir stressad om jag skyndar på.

Så hela frukostrutinen tog en halvtimme. Kaffet ej inräknat. Så nu vet jag.
 
Senast ändrad:

Jag köper att du eg inte vill vara beroende av utländsk mat etc.
Men kan det inte iaf nu tillfälligt när du inte mår så bra vara ok att äta tex chia-frön? Du har ju vision om att laga allt från grunden etc med närodlat/egenproducerat.
Men det håller ju inte nu. Ibland äter du inte alls och ibland helfabrikat.
Kanske kan det vara värt att en period eller några dagar/v planlägga de avstamp som ändå blir för att du inte orkar hålla dina ideal sas.
Dvs planera för att äta tex chiapudding och spara tid den dagen/fler dagar och kanske hinna göra ngt som ger dig ngt ist för pannkakeriet.
Det tar typ 2 min att hälla sakerna i skål/glas och in i kylen över natten.
Och man står sig bra på det iom mkt protein, fibrer etc.
Du kan välja om du vill ha mjölk, havremjölk etc att blanda med.
Variera smaker med olika bär, frukter, vanilj, kakao etc.

Om det går kanske du kan jobba in lite tid varje dag och få sluta 1-2 h tidigare någon annan dag?
Så frigörs tid till, trädgård, hus, terapi etc.

Eller orka yoga mer etc..
 
Jag köper att du eg inte vill vara beroende av utländsk mat etc.
Men kan det inte iaf nu tillfälligt när du inte mår så bra vara ok att äta tex chia-frön? Du har ju vision om att laga allt från grunden etc med närodlat/egenproducerat.
Men det håller ju inte nu. Ibland äter du inte alls och ibland helfabrikat.
Kanske kan det vara värt att en period eller några dagar/v planlägga de avstamp som ändå blir för att du inte orkar hålla dina ideal sas.
Dvs planera för att äta tex chiapudding och spara tid den dagen/fler dagar och kanske hinna göra ngt som ger dig ngt ist för pannkakeriet.
Det tar typ 2 min att hälla sakerna i skål/glas och in i kylen över natten.
Och man står sig bra på det iom mkt protein, fibrer etc.
Du kan välja om du vill ha mjölk, havremjölk etc att blanda med.
Variera smaker med olika bär, frukter, vanilj, kakao etc.

Om det går kanske du kan jobba in lite tid varje dag och få sluta 1-2 h tidigare någon annan dag?
Så frigörs tid till, trädgård, hus, terapi etc.

Eller orka yoga mer etc..
Chiapudding är, förutom att vara nyttigt, dessutom GOTT :up: !
 
@Magiana
Fast är det verkligen ett problem att frukosten tar en halvtimme? Det låter ju som att du har fullt upp annars med allt du vill göra.
Antingen kan du tänka att du då får några minuter att bara ta det lugnt, vilket vi alla behöver ibland.
Eller- så kan man göra saker samtidigt. Ofta behöver man ju inte stå exakt bredvid spisen hela tiden. Jag brukar tex torka av i köket, plocka ur diskmaskinen, vattna blommorna, klä på sig eller något annat.
Så.. gör det verkligen något att det tar en halvtimme? :)
 
Det har i tidigare dagboksinlägg diskuterats hur lång tid mina morgonrutiner tar. I de rutinerna ingår att steka en pannkaka. Det är det enda jag funnit som ger mig tillräcklig mättnad då den är rik på både protein och fibrer. Jag har tidigare haft en del problem med att jag blivit hungrig så fort efter frukosten. Då åt jag musli.

Så nu på morgonen tog jag tid på hur lång tid den där pannkakan tog. Att det bara skulle ta 10 minuter som någon hävdade, kan vi glömma direkt.

Min spis är nog Sveriges långsammaste. Det kunde jag konstatera redan när jag flyttade in, men nu är jag hemmablind och märker det inte på samma sätt längre.

Det tog 8 minuter att värma upp stekpannan till lagom temperatur.

Det tog 12 minuter att steka pannkakan.

Det tog 8 minuter att äta pannkakan. Ja, jag är också långsam, men blir stressad om jag skyndar på.

Så hela frukostrutinen tog en halvtimme. Kaffet ej inräknat. Så nu vet jag.
Stek flera samtidigt och ät kalla?
 
Vill bara upplysa om att det finns lite speciella möjligheter här under Dagbok. TS kan radera inlägg som TS inte vill ha i sin tråd.
Vi brukar därför inte moderera på samma sätt under Dagbok.
Jag kommer dock inom kort rensa lite i denna tråd och vill TS ta bort detta inlägg kan hon göra det.
 
Lägg in annons på din lokala köp/sälj på fb och fråga om någon har en billig spis att sälja.

Jag har levt ett par år utan micro nu och det går utmärkt att värma all mat i ugn eller panna men vill man ha det snabbt så gäller ju att spis/ugn är hyffsat snabb att värma upp, vilket din inte verkar vara

Dessutom tar det ju mer än micro 2 min MEN inte mer än 10-15 min som minst så :)
Jag brukar skära upp en liten sallad under tiden
 
Det var ju synd. Jag vill helst inte vara beroende av utländsk mat då det är i motsats till att (åtminstone teoretiskt) kunna leva på egentillverkad/egenodlad mat, vilket är vad jag strävar efter.

Är det pga miljön så kan jag trösta dig med att utländska vegetabilier ofta är mer miljösmart än svenska animalier så om du är öppen för att prova är jag ganska övertygad om att du kan göra det med gott samvete :)
 
Är det pga miljön så kan jag trösta dig med att utländska vegetabilier ofta är mer miljösmart än svenska animalier så om du är öppen för att prova är jag ganska övertygad om att du kan göra det med gott samvete :)
Jag äter inte mycket animalier. Lite ägg och mjölk mest. Och det handlar inte om miljön. Det handlar om att självständighet, självförsörjande och om att inte vara beroende av utländsk mat. Tanken att inte kunna livnära sig på lokal mat är skrämmande.
 
Jag äter inte mycket animalier. Lite ägg och mjölk mest. Och det handlar inte om miljön. Det handlar om att självständighet, självförsörjande och om att inte vara beroende av utländsk mat. Tanken att inte kunna livnära sig på lokal mat är skrämmande.
Fast livnära dig kan du ju redan. Du ska ju inte leva på chiafrön, utan det handlar bara om någon matsked om dagen (bokstavligen). För lite variation :) . Allt funkar ju inte att odla här, och då är det väl trevligt att det går att importera vissa saker också?
 
Fast livnära dig kan du ju redan. Du ska ju inte leva på chiafrön, utan det handlar bara om någon matsked om dagen (bokstavligen). För lite variation :) . Allt funkar ju inte att odla här, och då är det väl trevligt att det går att importera vissa saker också?
Du fattade ju inte poängen?
 
Status
Stängd för vidare inlägg.

Liknande trådar

Relationer Ursäkta mig för det dunderlånga inlägget men känner att jag måste få skriva av mig lite, jag vet inte riktigt vad sjutton jag ska göra...
2
Svar
33
· Visningar
11 743
Senast: Mirre
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Burkfisk
Tillbaka
Upp