Att steka en pannkaka

Status
Stängd för vidare inlägg.
Det har i tidigare dagboksinlägg diskuterats hur lång tid mina morgonrutiner tar. I de rutinerna ingår att steka en pannkaka. Det är det enda jag funnit som ger mig tillräcklig mättnad då den är rik på både protein och fibrer. Jag har tidigare haft en del problem med att jag blivit hungrig så fort efter frukosten. Då åt jag musli.

Så nu på morgonen tog jag tid på hur lång tid den där pannkakan tog. Att det bara skulle ta 10 minuter som någon hävdade, kan vi glömma direkt.

Min spis är nog Sveriges långsammaste. Det kunde jag konstatera redan när jag flyttade in, men nu är jag hemmablind och märker det inte på samma sätt längre.

Det tog 8 minuter att värma upp stekpannan till lagom temperatur.

Det tog 12 minuter att steka pannkakan.

Det tog 8 minuter att äta pannkakan. Ja, jag är också långsam, men blir stressad om jag skyndar på.

Så hela frukostrutinen tog en halvtimme. Kaffet ej inräknat. Så nu vet jag.
 
Senast ändrad:

Jag tänker mer äggstanning av ditt recept.
Det borde gå att göra nästan-vad-som-helst man kan lägga i en ugnsform/långpanna och hälla en pajsmet över, kanske en med kesella om du vill få bort keson.
Är du ok med t.ex. broccoli i på morgonen?

Jag skulle testa att blötlägga havregryn i mjölk, vispa i ägg och kesella, och köra det i ugnen

Ugnspannkaka: 4 ägg, 4 dl mjöl, 8 dl mjölk.
Jag gör på kornmjöl som blir lite mer "rejält" än vete. Viktigt att låta smeten svälla.
 
Nej, odla chiafrön kan du nog inte. Men här är en beskrivning av innehåll och nytta:
https://www.apotea.se/superfruit-chiafrön-300-g
Det var ju synd. Jag vill helst inte vara beroende av utländsk mat då det är i motsats till att (åtminstone teoretiskt) kunna leva på egentillverkad/egenodlad mat, vilket är vad jag strävar efter.

Jag vill inte vara beroende av micro heller, men vet tyvärr inte hur farao man värmer mat utan micro på ett snabbt och bra sätt.
 
Det var ju synd. Jag vill helst inte vara beroende av utländsk mat då det är i motsats till att (åtminstone teoretiskt) kunna leva på egentillverkad/egenodlad mat, vilket är vad jag strävar efter.

Jag vill inte vara beroende av micro heller, men vet tyvärr inte hur farao man värmer mat utan micro på ett snabbt och bra sätt.
Vad är det som du har emot mikrovågsugnar egentligen?
 
Jag tänker mer äggstanning av ditt recept.
Det borde gå att göra nästan-vad-som-helst man kan lägga i en ugnsform/långpanna och hälla en pajsmet över, kanske en med kesella om du vill få bort keson.
Är du ok med t.ex. broccoli i på morgonen?

Jag skulle testa att blötlägga havregryn i mjölk, vispa i ägg och kesella, och köra det i ugnen

Ugnspannkaka: 4 ägg, 4 dl mjöl, 8 dl mjölk.
Jag gör på kornmjöl som blir lite mer "rejält" än vete. Viktigt att låta smeten svälla.
Jag är inte ok med broccoli på morgonen och vad gäller mjöl ska det vara grovt i så fall. Vetemjöl undviker jag.
 
Vad är det som du har emot mikrovågsugnar egentligen?
Men googla mänscha. Åsikterna går isär om detta. Jag skulle vilja ha pålitlig forskning att luta mig på men har ingen sådan och påstås det att micrad mat har sådan negativ effekt att det går att mäta i blodet, så vill jag inte chansa. Men gör ju det ändå i avsaknad av alternativ.
 
Men googla mänscha. Åsikterna går isär om detta. Jag skulle vilja ha pålitlig forskning att luta mig på men har ingen sådan och påstås det att micrad mat har sådan negativ effekt att det går att mäta i blodet, så vill jag inte chansa. Men gör ju det ändå i avsaknad av alternativ.
Jag tycker att alla vettiga källor verkar påstå att det är helt ofarligt att använda mikro?
 
Det har i tidigare dagboksinlägg diskuterats hur lång tid mina morgonrutiner tar. I de rutinerna ingår att steka en pannkaka. Det är det enda jag funnit som ger mig tillräcklig mättnad då den är rik på både protein och fibrer. Jag har tidigare haft en del problem med att jag blivit hungrig så fort efter frukosten. Då åt jag musli.

Så nu på morgonen tog jag tid på hur lång tid den där pannkakan tog. Att det bara skulle ta 10 minuter som någon hävdade, kan vi glömma direkt.

Min spis är nog Sveriges långsammaste. Det kunde jag konstatera redan när jag flyttade in, men nu är jag hemmablind och märker det inte på samma sätt längre.

Det tog 8 minuter att värma upp stekpannan till lagom temperatur.

Det tog 12 minuter att steka pannkakan.

Det tog 8 minuter att äta pannkakan. Ja, jag är också långsam, men blir stressad om jag skyndar på.

Så hela frukostrutinen tog en halvtimme. Kaffet ej inräknat. Så nu vet jag.
Går den på alla faser? Låter förtvivlat långsam...
 
Senast ändrad:
Jag har gjort ett experiment! :D

Snabbhavregryn i mjölk som fick stå medan ugnen värmdes och ägg + salt i sedan. ca 15 minuter i 200-225 grader.
Blir som en tjock lite luftig omelett. Mättande.

Hade dubbel portion (4 ägg) i en sockerkaksform.
Blir det 6 kanske om man räknar om till långpanna?
 
Vad menar du att det SKULLE handla om då, om inte strålningen??

Vilka vettiga källor kan du hitta som säger att det skulle vara skadligt att mikra mat?
Jag har noll intresse och ork att diskutera det. Men det handlar om hur maten förändras av behandlingen, inte strålningen i sig.
 
Den hade jag läst. Jag sa ju att jag läst att åsikterna varierar.
Nu betraktar jag ju fof som rätt pålitligt och påläst om forskningsläget.
https://www.radron.se/artiklar/myter-om-mikron-/
http://illvet.se/manniskan/kroppen/ar-det-farligt-att-laga-mat-i-en-mikrougn

VAD är det du menar ska hända med maten som är farligt?
Maten värms genom att vattenmolekylerna rör sig (eftersom de är dipoler, dvs. har ojämt fördelad elektrisk laddning)
Strålningen påverkar inte biologiska processer eftersom maten redan är död.
Allt jag hittar handlar om att uppvärmningen i sig har effekter, men inget som beror av att värmningen görs just i mikro. (Det blir ju inte heller bra om man bränner något på spisen.;))
 
@Magiana Är det verkligen vettigt att lägga tid på en sån här tråd när du mår som du gör? Varför bevisa hur lång tid dina pannkakor tar att steka när det bara kommer innebära att du får en massa förslag som du ändå inte kommer orka ta till dig?

Antal minuter det tar dig att göra och äta frukost är väl inte ditt största bekymmer nu, eller hur?
 
Jag har noll intresse och ork att diskutera det. Men det handlar om hur maten förändras av behandlingen, inte strålningen i sig.
Men det är ju det den INTE gör, dvs förändras? Det ENDA farliga som jag kan tänka mig med att mikra mat är om man värmer maten i olämpliga kärl (t.ex. vissa sorters plast), men det är ju knappast något man kan skylla mikron för....
 
Status
Stängd för vidare inlägg.

Liknande trådar

Relationer Ursäkta mig för det dunderlånga inlägget men känner att jag måste få skriva av mig lite, jag vet inte riktigt vad sjutton jag ska göra...
2
Svar
33
· Visningar
11 736
Senast: Mirre
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Burkfisk
Tillbaka
Upp