Att ta med hunden

Jag tycker inte det är okej att ha med sig hunden i affärer. Vare sig mat- eller klädaffärer. Om det inte är en servicehund såklart.
Uteserveringar tycker jag är helt okej att folk har hundar på, men samtidigt lite kluven. Vissa hundar klarar att inte hoppa och gnälla mot andra hundar, andra inte. Det känns som det blir svårt att reglera hundars uppträdande och storlek och då kommer möjligen diskussionen upp om skrikande och störande barn upp också. Hellre än tyst dobbermann än en klättrande skrikande barn om jag får välja! Men tre stora hundar på samma uteservering som inte kan uppföra sig lugnt kan nog skrämma iväg många gäster.
Fast nej, diskussionen om hund på kafé bör inte dra in barn, människor med funktionshinder eller några andra människor.
 
Exakt, det är precis vad jag menar! Det ska vara fritt som kund att välja vilka affärsidkare man vill stödja, precis som det ska vara fritt för affärsidkaren att välja vilket kundsegment man vill vända sig till, hundägare eller allergiker/personer som av religiösa skäl anser hundar som orena/ hundrädda etc.

En ändring av regler och bestämmelser skulle inte medföra så stora skillnader från dagens läge, lite fler hundtillåtna restauranger, pubar, uteserveringar och affärer. Det är antagligen bara hundvänner som skulle lägga märke till förändringen.

För inte så länge sedan motiverades hundförbud med smittrisker. Vilka smittor har överförts från hundar till människor luftburet?

Menar du att hundar bör ha samma slags rättigheter i samhället som människor har?
 
Beror ju på hund. Min lille är kortpälsad och går dessutom omvägar runt vattenpölarna. Dessutom kan jag lätt bära honom under armen om jag vill gå in och köpa en kaffe snabbt på vägen innan jag kilar vidare. Det hade inte märkts av, alls. Men jag förstår också att förbudet måste gälla alla, alltså även min lilla rena under armen.
Ja precis. Jag tror inte alla hundar har där att göra men vissa ägare kommer släpa med dom iaf.
 
Vad anser ni om saken? Ska hundar få vara med överallt? Är Sverige lagom, för hundovänligt eller för hundvänligt?
Nja, de behöver inte va med överallt. Om vi tänker uteserveringar skulle jag kunna tänka mig som i bussar där hundar endast får vara i en del av bussen. Då skulle man kunna välja om man vill sitta bland hundar eller om man vill sitta i den hundfria delen. Det skulle kunna vara en kompromiss, sen kan jag förstå mindre uteserveringar där det inte finns möjlighet att göra så.

Tyvärr är inte alla hundar lika väluppfostrade och kanske är det där, som gör att många inte gillar hundar (inte för att de är allergiska), bara en fundering. Själv har jag varit hundrädd pga ouppfostrade hundar, dock blivit något sånär botad sen mamma skaffade hund. Blir i princip "attackerad" av två stora flattar som ska hälsa när jag kommer hem, men de hundarna känner jag. Skulle en liknande hund ute på stan/fiket/uteserveringen föra likadant då hade jag nog reagerat annorlunda.

Så jag kan väl lite halvt om halvt förstå bägge sidor, tänker det borde gå med en liten kompromiss.
 
Nej, var hittar du stöd för den absurda uppfattningen i min text? Jag vill ha det som i kulturländerna Storbritannien, Irland och Frankrike, där hundägare och icke-hundägare lever samman i relativ harmoni.

Jag ställde en öppen fråga till dig.
Du behöver inte vara oförskämd i ditt svar.
 
Nej, var hittar du stöd för den absurda uppfattningen i min text? Jag vill ha det som i kulturländerna Storbritannien, Irland och Frankrike, där hundägare och icke-hundägare lever samman i relativ harmoni.

Fast det där är en sanning med modifikation. I de större städerna är hundar knappt välkomna i affärer mm och det råder stor provokation på hundbajs som inte plockas upp så jag ser inte riktigt kopplingen där

/Diabetikern med vänner sen 20 år tillbaks boende i Storbritannien och Irland med hundar
 
Jag tycker att det är trevligt om hundar som kan uppföra sig ordentligt är tillåtna på caféer och restauranger. Men det bästa är om det till exempel är vissa bord som är "hundtillåtna" så att allergiker/hundrädda inte behöver snava över hundar.
Givetvis ska man inte ha med en stökig hund som snor runt och skäller/gnäller och stör, det är inte trevligt för någon.
Sunt förnuft bör råda och självklart har innehavaren rätt att avvisa både två och fyrbenta gäster som inte kan bete sig.
 
Jag anser inte att hundar behöver få vara överallt, speciellt mataffärer, restauranger och klädaffärer. Samtidigt, en väluppfostrad hund som inte gör mycket väsen av sig har jag inga problem med. Problemet är ju att det är en stor andel hundägare som inte har den kollen... Jag gillade som det tydligen är i Skottland @Mineur, dvs strikta regler så att alla kan trivas.

Givetvis är servicehundar undantagna, de jobbar ju.

Edit: Hemma hos mig vill jag helst inte ha någon hund alls, pga katten (hundovan och gammal). Om det absolut ska vara en hund här är det strikt uppsyn hela tiden.
 
Senast ändrad:
Jag skulle önska fler ställen där man kan ha med hund uteserveringar mm men i vanlig kläd, möbel, mataffär, apotek mm så nej.

Jag har turen att ha med in hund på jobbet vilket gör att jag inte känner samma behov att jag vill ha med henne hela tiden som när jag jobbade på förra jobbet då jag hade hundvakt större delen av dagarna och efm/kvällar ville jag ju umgås så mycket som möjligt med hunden.

Sen är det ju stor skillnad på hund/hundägare och hur de beter sig. Jag har inga som helst problem med att sitta på en uteservering med lugna hundar men det räcker ju att en kommer som oavsett storlek på hund låter den fara omkring och skälla mm
 
Om hundar hade fått vara med på t.ex. uteserveringar/restauranger och liknande så hade det nog hyfsat ofta blivit tråkig stämning. Mellan hundägarna och mellan hundägare och andra besökare. Många har inte tillräcklig koll på sina hundar, många har olika syn på det där med koll på hunden och olika hundar tar olika stor plats (fysiskt och mentalt). En bjäbbande chihuahua som inte kan koppla av kan ta större plats än en rottweiler som ligger lugnt och sover. Hundägare hade nog blivit irriterade på varandra, som de blir överallt annars. Jag kan se det framför mig. "Måste du låta din hund ligga just där, han stör min hund som då inte kan koppla av, kan du inte lägga honom på andra sidan bordet!" "Nä, det går inte därför jag måste ha lilla Putte precis bredvid mig för det är han van vid!". Osv.

Ska restaurangägaren stå där och säga att den bjäbbande chihuahuan inte är välkommen längre medan rottisen får stanna? Enklare för dem att bara säga att det inte är tillåtet så slipper de den diskussionen.
 
Jag ställde en öppen fråga till dig.
Du behöver inte vara oförskämd i ditt svar.
Jag är inte oförskämd, bara genuint intresserad av hur en person som bevisligen både har utmärkt textförståelse och förmåga att uttrycka sig kan dra så långtgående slutsatser utan grund.

Menade du alltså att eftersom jag tycker att den som driver en rörelse bör få bestämma vilken kundgrupp hon eller han vill ha, också anser att hundar ska ha samma rättigheter som en människa? Att jag allltså anser att en hund ska få välja vem den vill bo hos, eller välja att flytta ut i skogen, att jag anser att en hund ska få para sig med vem den vill, etc., etc.? Det tycker jag är helt absurt. Som sagt, Brittiska öarna och Frankrike är mitt ideal.
 
Fast det där är en sanning med modifikation. I de större städerna är hundar knappt välkomna i affärer mm och det råder stor provokation på hundbajs som inte plockas upp så jag ser inte riktigt kopplingen där

/Diabetikern med vänner sen 20 år tillbaks boende i Storbritannien och Irland med hundar
Nej, som sagt den som äger etablissemanget bestämmer vem/vilka som får besöka det. Den friheten räcker så långt det behövs för mig.
 
"Måste du låta din hund ligga just där, han stör min hund som då inte kan koppla av, kan du inte lägga honom på andra sidan bordet!" "Nä, det går inte därför jag måste ha lilla Putte precis bredvid mig för det är han van vid!". Osv.

Ja gud! 😂 Som i så många inlägg här - ”i dag när jag var ute med hunden kom det en idiot med en labbe/pudel/chihuahua som” osv. :D
 
Servicehundar tycker jag ska vara välkomna över allt. De är trots allt inte såå många.
Men övriga hundar vill jag inte ha överallt.
"Min lilla är snäll, väluppfostrad, tar ingen plats" osv är inte ett argument för mig. Antingen får alla vara välkomna (precis som folk) eller ingen. Så även stora, lite oborstade jyckar som inte kommer hålla sig helt tysta el stilla.
Att ha hund är ett val. Det är inte rädsla/allergi.

Det finns ställen som nichar sig till hundägare och det tycker jag räcker.
 
Om hundar hade fått vara med på t.ex. uteserveringar/restauranger och liknande så hade det nog hyfsat ofta blivit tråkig stämning. Mellan hundägarna och mellan hundägare och andra besökare. Många har inte tillräcklig koll på sina hundar, många har olika syn på det där med koll på hunden och olika hundar tar olika stor plats (fysiskt och mentalt). En bjäbbande chihuahua som inte kan koppla av kan ta större plats än en rottweiler som ligger lugnt och sover. Hundägare hade nog blivit irriterade på varandra, som de blir överallt annars. Jag kan se det framför mig. "Måste du låta din hund ligga just där, han stör min hund som då inte kan koppla av, kan du inte lägga honom på andra sidan bordet!" "Nä, det går inte därför jag måste ha lilla Putte precis bredvid mig för det är han van vid!". Osv.

Ska restaurangägaren stå där och säga att den bjäbbande chihuahuan inte är välkommen längre medan rottisen får stanna? Enklare för dem att bara säga att det inte är tillåtet så slipper de den diskussionen.
Restaurangägaren får sköta det efter eget huvud. Jag är helt bekväm med att denne bestämmer att bara hundar som väger mindre än 10 kg är välkomna, eller att alla kamphundar/kamphundsblandisar är förbjudna, eller att bara stamgästers hundar är tillåtna. Den som ska implementera reglerna bestämmer!
 

Liknande trådar

  • Låst
Övr. Hund Jag har problem med min hund. Att flytta hit var det bästa beslutet för mig, men från att vara relativt okomplicerad, om en husky kan...
20 21 22
Svar
425
· Visningar
27 275
Senast: Snurrfian
·
Övr. Hund Personligen tycker jag att det allmänna debatt-klimatet börjar bli riktigt ruggigt, det har varit det ett tag också. Nu pratar jag...
2 3
Svar
49
· Visningar
6 104
Senast: IngelaH
·
Övr. Hund Nu är jag arg och förbannad över slarvputtar och sådana som inte har en aning om saker. Jag säger inte att jag är perfekt men vissa...
8 9 10
Svar
194
· Visningar
20 402
Senast: Migo
·
Övr. Hund Jag har en omplaceringshund (staffe/blandras) som tros vara 12-14 år gammal. Han är adopterad från Irland och jag vet inget om hans...
2
Svar
30
· Visningar
6 988
Senast: Ajda
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Göra inlägg med mobilen
Tillbaka
Upp