Att ta med hunden

Som ägare till två hundar som trots kort päls kan skita ner ett rum på två röda så tänker jag mer på personalen som ska hålla rent en lokal efter en dag med 10-20 hundar på besök. Klädda möbler, bordsben - dregel, hår, grus. Om jag går ut på en servering i staden vill jag ju inte bli skitrig av inredningen. Uteservering ok.
 
Fast det som är kränkande i den Facebook-gruppen är att den är till för folk som vill ta med sig sin hund och folk där tipsar varandra om lämpliga och olämpliga platser. Sedan kommer det in folk som inte vill se hundar någonstans utan gärna predikar om hur äckliga de är. Är helt rabiata och snyftar om hundrädda och allergiker och ger sig på både andra gruppmedlemmar och de restaurang- eller campingägare som berättar att deras ställen är hundvänliga.

Nu är det så att vissa ställen öppnar för hundar och andra inte. Den som är hysteriskt hundrädd går till den senare kategorin. Ska vi skydda folk från allergier får vi göra som skolorna - förbjuda parfym, pälsdjur och nötter i lokalerna.

Skulle ni ha förståelse för hästhatare som tog över Buke? Och började grina över att allergiker och hästrädda inte kan använda ridklubbens kaffeteria?
 
Ska restaurangägaren stå där och säga att den bjäbbande chihuahuan inte är välkommen längre medan rottisen får stanna? Enklare för dem att bara säga att det inte är tillåtet så slipper de den diskussionen.

Givetvis enklare för dem, däremot tappar de också en hel del kunder. Så frågan är vad de prioriterar, och det är såklart upp till restaurangägaren.

I mitt bostadsområde finns det uteserveringar längst promenadstråken som har hundskålar utställda och dit hundar alltid är välkomna. Jag tror de tjänar en hacka på oss vindrickande hundägare.
 
Jag är inte oförskämd, bara genuint intresserad av hur en person som bevisligen både har utmärkt textförståelse och förmåga att uttrycka sig kan dra så långtgående slutsatser utan grund.

Menade du alltså att eftersom jag tycker att den som driver en rörelse bör få bestämma vilken kundgrupp hon eller han vill ha, också anser att hundar ska ha samma rättigheter som en människa? Att jag allltså anser att en hund ska få välja vem den vill bo hos, eller välja att flytta ut i skogen, att jag anser att en hund ska få para sig med vem den vill, etc., etc.? Det tycker jag är helt absurt. Som sagt, Brittiska öarna och Frankrike är mitt ideal.

Jag har, än en gång, inte dragit slutsatser.
Jag har ställt en öppen fråga.
En helt öppen fråga.
Du verkar dock ha tolkat in ganska mycket i den frågan.
 
Ja, håller helt med. Det är ju en sak att önska att det fanns mer platser där hunden är välkommen, en helt annan att bli kränkt över att hunden inte är det. En del i diskussionen var dock genuint kränkta över saken.

Jag önskar också att det fanns fler ställen! Utbudet i Stockholm är dock ganska bra, men man får ju läsa på lite och prata med andra hundägare för att få lite koll på var man kan gå. Min närmsta galleria kallar sig "extra hundvänlig". Det är kul!
Ffa så är det skönt att kunna handla något att äta när man är ute och reser. Man får ju inte ens gå in på pressbyrån och köpa en korv liksom, vilket är jäkligt irriterande när tex tågen eller annat är sent och man står där vrålhungrig. (Man får ju inte heller ha med sig hunden i biston på tåget så)
 
Fast det som är kränkande i den Facebook-gruppen är att den är till för folk som vill ta med sig sin hund och folk där tipsar varandra om lämpliga och olämpliga platser. Sedan kommer det in folk som inte vill se hundar någonstans utan gärna predikar om hur äckliga de är. Är helt rabiata och snyftar om hundrädda och allergiker och ger sig på både andra gruppmedlemmar och de restaurang- eller campingägare som berättar att deras ställen är hundvänliga.

Så var det inte i det här inlägget. Det var en hundägare som beskrev hur en servitör på en pizzeria hade hållit avstånd från hens hund på uteserveringen och skyllt på allergi, dock verkade det handla om hundrädsla. Det dök då upp många kommentarer om hur dåligt det var, att de inte skulle besöka en sån restaurang, att han borde skaffa ett annat jobb, att invandrare ser hundar som ohyra, att muslimer ser hundar som orena osv. diverse främlingsfientlighet. Också "är inte min pälskling välkommen så..", "häng ut namnet på pizzerian", "fy fan vilket kundbemötande", "vi älskar våra hundar lika mycket som våra barn", någons hund hade blivit spottad och sparkad på av personer som anser att hundar är äckliga osv osv.

Jag blev ganska häpen. Men ja, många som gick in och försvarade servitören också och poängterade att alla faktiskt inte gillar hundar och det måste vara OK.
 
Givetvis enklare för dem, däremot tappar de också en hel del kunder. Så frågan är vad de prioriterar, och det är såklart upp till restaurangägaren.

I mitt bostadsområde finns det uteserveringar längst promenadstråken som har hundskålar utställda och dit hundar alltid är välkomna. Jag tror de tjänar en hacka på oss vindrickande hundägare.
I UK räknar man med att ungefär 1/3 av de som turistar "hemma" (dvs britter mfl som turistar i UK) har med sig hund
 
Ja, absolut det håller jag med om. Jag var inne på spåret Vad stör andra gäster.
Vem ska bestämma det? För många år sedan hade vi en fruktansvärt vidrig tråd av någon som varit på Donken samtidigt som en svårt hjärnskadad person i rullstol. I say no more.

Jag blir störd av folk som pratar i mobilen på kafé. Eller luktar parfym. Eller sitter i stora sällskap och pratar jättehögt. Eller sörplar. Eller pratar med bulle i munnen.

Om gästerna ska bestämma vad som stör riskerar vi hamna väldigt, väldigt snett.
 
Så var det inte i det här inlägget. Det var en hundägare som beskrev hur en servitör på en pizzeria hade hållit avstånd från hens hund på uteserveringen och skyllt på allergi, dock verkade det handla om hundrädsla. Det dök då upp många kommentarer om hur dåligt det var, att de inte skulle besöka en sån restaurang, att han borde skaffa ett annat jobb, att invandrare ser hundar som ohyra, att muslimer ser hundar som orena osv. diverse främlingsfientlighet. Också "är inte min pälskling välkommen så..", "häng ut namnet på pizzerian", "fy fan vilket kundbemötande", "vi älskar våra hundar lika mycket som våra barn", någons hund hade blivit spottad och sparkad på av personer som anser att hundar är äckliga osv osv.

Jag blev ganska häpen. Men ja, många som gick in och försvarade servitören också och poängterade att alla faktiskt inte gillar hundar och det måste vara OK.
Sedan gruppen blev infesterad har många av de vettiga givit sig iväg - den blir alltmer ett trollreservat. Vilket är synd för den behövs. Folk har hund, vilket innebär att i allt mer offentliga miljöer rör sig hundar.
 
Sedan gruppen blev infesterad har många av de vettiga givit sig iväg - den blir alltmer ett trollreservat. Vilket är synd för den behövs. Folk har hund, vilket innebär att i allt mer offentliga miljöer rör sig hundar.

Det är synd när det blir så.

Helt OT men jag loggade in på min gamla Twitter här om veckan där jag tidigare enbart följt politiker och #svpol. Kul att läsa lite under Almedalsveckan tänkte jag. Men det hade blivit invaderat av troll och min vistelse där blev väl ungefär snarlik den som när man råkar slita upp dörren till toaletten och det är någon där inne så man smäller igen den igen.
 
Fy vad vidrigt, får massa dåliga vibbar av det inlägget:yuck:.

Nej tack till att det blir ägaren som får bästa vilka som är välkomna.
Men så är det ju nu angående hundar? Att den som har verksamheten bestämmer om och vilka hundar som är välkomna?

Om hundar hade fått vara med på t.ex. uteserveringar/restauranger och liknande så hade det nog hyfsat ofta blivit tråkig stämning. Mellan hundägarna och mellan hundägare och andra besökare.
Öh nej? Varför skulle det bli det? Alltså det finns både restauranger/caféer/butiker där hundar är välkomna och det är definitivt inte tråkigare stämning där än på andra ställen.

Alltså jag tycker generellt att reglerna kring hundar är bra - vill folk ha in hundar i sina butiker så tillåter dom hundar (uppenbarligen fungerar det okej eftersom vissa ställen faktiskt inte är smutsiga och stökiga trots hundar) och samma med restauranger. Eftersom det finns regler kring hundars närhet till livsmedel så kommer det aldrig bli aktuellt med matbutiker där alla hundar är välkomna. Och alla restaurang/butiksägare kommer aldrig vilja ha in hundar i sina lokaler - alltså kommer det finnas möjlighet för både hundägare och allergiker att röra sig i samhället. Jag ser liksom inte det här som ett jättestort problem faktiskt. Däremot hade det varit bra med mer tydlighet kring hundars vara eller icke vara i olika lokaler - som det är i Göteborg tex så är hundar välkomna på vissa ställen men det är lite dåligt skyltat kring det vilket skapar irritation. Där det är klart och tydligt att hundar är välkomna eller vilka regler som nu gäller (hundar under 10 kilo/max en hund i lokalen/bara tillåtet vid vissa bord tex) så är det väldigt mycket enklare för alla och det finns inget utrymme för diskussion vilket minskar irritation (och det blir enklare för allergiker också att välja något annat ställe)
 
Ja jag får vibbar om att det är upp till ägaren att bestämma vilken hudfärger/ religioner/ sexuell läggning/mm av det inlägget när det skrivs om vem/ vilka.

Inlägget jag svarade på försvann:confused:
 
Ja jag får vibbar om att det är upp till ägaren att bestämma vilken hudfärger/ religioner/ sexuell läggning/mm av det inlägget när det skrivs om vem/ vilka.

Jag uppfattade också ditt inlägg så varför jag höll med. Men det är ju också stor skillnad på att skilja människor åt och att skilja på människa och djur. Jag tror ingen menar att det är rimligt att en restaurangägare ska få bestämma vilka hudfärger som är välkomna?
 

Liknande trådar

  • Låst
Övr. Hund Jag har problem med min hund. Att flytta hit var det bästa beslutet för mig, men från att vara relativt okomplicerad, om en husky kan...
20 21 22
Svar
425
· Visningar
28 274
Senast: Snurrfian
·
Övr. Hund Personligen tycker jag att det allmänna debatt-klimatet börjar bli riktigt ruggigt, det har varit det ett tag också. Nu pratar jag...
2 3
Svar
49
· Visningar
6 443
Senast: IngelaH
·
Övr. Hund Nu är jag arg och förbannad över slarvputtar och sådana som inte har en aning om saker. Jag säger inte att jag är perfekt men vissa...
8 9 10
Svar
194
· Visningar
20 651
Senast: Migo
·
Övr. Hund Jag har en omplaceringshund (staffe/blandras) som tros vara 12-14 år gammal. Han är adopterad från Irland och jag vet inget om hans...
2
Svar
30
· Visningar
7 076
Senast: Ajda
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • 🇪🇺EU VALET 2024🇸🇪
Tillbaka
Upp