Att ta med hunden

Vem ska bestämma det? För många år sedan hade vi en fruktansvärt vidrig tråd av någon som varit på Donken samtidigt som en svårt hjärnskadad person i rullstol. I say no more.

Jag blir störd av folk som pratar i mobilen på kafé. Eller luktar parfym. Eller sitter i stora sällskap och pratar jättehögt. Eller sörplar. Eller pratar med bulle i munnen.

Om gästerna ska bestämma vad som stör riskerar vi hamna väldigt, väldigt snett.
Jag tycker du läser mitt inlägg lite väl dramatiskt. Det är ju ganska självklart att de flesta stör sig på många saker. Skällande hundar kan man väl anta att majoriteten av de som besöker ett café skulle störa sig på, likaså skrikande barn. Det innebär inte att jag vill förbjuda barn, att hundar ska ha större rättigheter än människor eller att jag vill bli jämförd med någon som stör sig på handikappade. :confused:
 
Jag tycker du läser mitt inlägg lite väl dramatiskt. Det är ju ganska självklart att de flesta stör sig på många saker. Skällande hundar kan man väl anta att majoriteten av de som besöker ett café skulle störa sig på, likaså skrikande barn. Det innebär inte att jag vill förbjuda barn, att hundar ska ha större rättigheter än människor eller att jag vill bli jämförd med någon som stör sig på handikappade. :confused:
Fast det obegripliga för mig är vad barn har att göra i en diskussion om hundar på kafé. Kaféer är till för människor, barn är människor och människors rätt går före hundars. Helt enkelt.
 
Ja jag får vibbar om att det är upp till ägaren att bestämma vilken hudfärger/ religioner/ sexuell läggning/mm av det inlägget när det skrivs om vem/ vilka.

Inlägget jag svarade på försvann:confused:
Det räcker inte med att "få vibbar av" för att ge relevanta svar i en forumdiskussion. Man bör ha läst och förstått tidigare inlägg innan man svarar. I fortsättningen tycker jag att du när du "får vibbar" ska komma ihåg att dina vibbar kan leda dig helt fel, och att du bör göra en bakgrundskontroll innan du svarar.

Du bör också ha kunskap om att det är olagligt att vägra folk tillträde på grunderna du nämner i ditt svar. Det tillhör allmänbildningen att veta det.
 
Ja jag får vibbar om att det är upp till ägaren att bestämma vilken hudfärger/ religioner/ sexuell läggning/mm av det inlägget när det skrivs om vem/ vilka.

Inlägget jag svarade på försvann:confused:
Jag läste det som att det är som det är nu - upp till ägaren att bestämma vilka hundar som är välkomna. :) Eftersom diskussionen handlar om hundar då.

Angående människor så är det givetvis en annan sak. Det hoppas och tror jag att dom allra flesta håller med om :)
 
Ja.
Och ett enkelt "nej" hade ju varit bättre än dina haranger och att du anklagade mig för diverse åsikter som jag inte uttryckt.
Din fråga till mig hade ärligt talat inget riktigt samband med diskussionen. En fråga om jag stöder rökförbudet utanför restauranger och uteserveringar hade varit lika relevant, eller irrelevant rättare sagt. Därför återknöt jag till den diskussion som fördes.
 
Om hundar hade fått vara med på t.ex. uteserveringar/restauranger och liknande så hade det nog hyfsat ofta blivit tråkig stämning. Mellan hundägarna och mellan hundägare och andra besökare. Många har inte tillräcklig koll på sina hundar, många har olika syn på det där med koll på hunden och olika hundar tar olika stor plats (fysiskt och mentalt). En bjäbbande chihuahua som inte kan koppla av kan ta större plats än en rottweiler som ligger lugnt och sover. Hundägare hade nog blivit irriterade på varandra, som de blir överallt annars. Jag kan se det framför mig. "Måste du låta din hund ligga just där, han stör min hund som då inte kan koppla av, kan du inte lägga honom på andra sidan bordet!" "Nä, det går inte därför jag måste ha lilla Putte precis bredvid mig för det är han van vid!". Osv.

Ska restaurangägaren stå där och säga att den bjäbbande chihuahuan inte är välkommen längre medan rottisen får stanna? Enklare för dem att bara säga att det inte är tillåtet så slipper de den diskussionen.
Fast de allra flesta eller åtminstone bra många uteserveringar i Stockholm samt i Stockholms skärgård tillåtet hund och det problem du beskriver har jag inte alls upplevt. Generellt är det dock enligt mig ganska lite hundmötesproblemstik inne i Stockholm/stan enligt mig. De flesta hundar jag mötet när jag går med min hund kastar en blick på mötande hund för att sen går vidare (undantaget valpar och i viss mån hundar).
 
Du bör också ha kunskap om att det är olagligt att vägra folk tillträde på grunderna du nämner i ditt svar. Det tillhör allmänbildningen att veta det.

Det finns väl ingen anledning till tråkig ton, kan jag tycka. Men för att svara på ovanstående kommentar så finns det faktiskt de som anser att det bör vara tillåtet att vägra folk tillträde på de nämnda grunderna. Oavsett vad lagen idag säger. Varför jag inte anser att de är konstigt att reagera på kommentarer som man anser/tror/uppfattar är i linje mes dessa åsikter.
 
Fast de allra flesta eller åtminstone bra många uteserveringar i Stockholm samt i Stockholms skärgård tillåtet hund och det problem du beskriver har jag inte alls upplevt. Generellt är det dock enligt mig ganska lite hundmötesproblemstik inne i Stockholm/stan enligt mig. De flesta hundar jag mötet när jag går med min hund kastar en blick på mötande hund för att sen går vidare (undantaget valpar och i viss mån hundar).
Edit - ska stå ”i viss mån unghundar”
 
Jag bor i Göteborg och skulle ändå säga att det finns ett hyfsat antal butiken och restauranger m.m som tillåter hund. Att kräva att mina hundar får följa med förstår jag inte men jag uppskattar när de får det ex. den gången jag fick ha med dem in på HM (inget jag hade förväntat mig). Skulle dock inte "shoppa" utan bara hitta och betala en tröja.

För mig är det förnuftigt att näringsidkaren själv får bestämma hur de vill göra. Vi har varit på både hundquiz (ca 15 hundar på nedervåningen som var den hundtillåtna delen) samt beerwalk då vi besök 4 olika pubar (vid två olika tillfällen) och hundantalet var närmare 50 stycken som flest. Min upplevelse från dessa tillfällen var inte alls att det var mycket tjafs, varken mellan hundar, ägare eller personal.
 
Ramlade precis över en diskussion i FB-gruppen "Kan jag ta med hunden tro?" där en del verkade vara högst kränkta över att en del är hundrädda eller inte tycker om hundar. Gissar att en del utav er också är medlemmar där och har läst diskussionen. Det urartade lite till att muslimer anser att hundar är orena osv. Summa summarum, en del verkar inte alls förstå att alla inte älskar deras PÄLSKLINGAR och i Sverige så har vi hundar och hundar är som våra barn. Otrevliga restaurangägare, där vill jag inte äta mer osv.

Jag kan personligen tycka att det är synd att hundar inte är välkomna på alla uteserveringar, eftersom jag själv är hundägare och gärna dricker ett glas vin på sommaren med hunden i knät. Men någon form av förståelse måste det ju finnas för att alla andra faktiskt inte tycker att min hund meningen med livet. Kränktheten fick verkligen ett nytt ansikte.

Vad anser ni om saken? Ska hundar få vara med överallt? Är Sverige lagom, för hundovänligt eller för hundvänligt?

Jag tycker det är en lite svår fråga. Och där man nog aldrig kan göra alla nöjda.

Jag tänker på att man inte vill att allergiker ska behöva begränsa sina liv så väldigt som de kanske måste om hundar ska få hänga med.
Sen tänker man väl också att om hundar får följa med, får andra mindre tamdjur det med?

Jag har en pyttehund på under 3 kg. Hon är tyst, hon håller sig undan och vill helst bara sitta i mitt knä eller ligga just intill/under stolen. Hon får ofta sitta i sin väska med "taket" öppet på en stol bredvid mig på uteservering. En sån hund brukar de flesta pipa förtjust över och gärna ha på uteservering.
Och det tycker jag känns mysigt att hon kan få vara med.

Men jag har inget behov av att släpa runt henne i matbutiken/klädbutik etc.
För mig personligen vore det skitsamma om folk fick ta med hundar i butiker etc. Men jag tänker på allergiker, rädda, personal som förmodligen får städa betydligt mer etc.
Så där känner jag att nej, jag vill inte att det ska bli möjligt.
 
Jag tror ju att mycket av problematiken som uppstår är just för att hundägare i Sverige tenderar att se sina hundar som barn istället för just hundar. Grov generalisering, såklart, men baserat på personer som ofta dyker upp i såna diskussioner och upplever sig kränkta för att hundarna inte är välkomna överallt.

Det faktum att det i nästan alla liknande diskussioner dras upp jämförelser med barn tyder ju också en del på det, kan jag tycka.

Min personliga erfarenhet av vänner i England är att även om en hund är högt älskad så ses den just som en hund och ägarna är fullt medvetna om det då problem/negativa åsikter uppstår. Därför är det antagligen lättare att ha en mer flytande gräns om att hunden är välkommen om den sköter sig, för ägarna tar det inte personligt om hunden inte sköter sig exemplariskt i andras ögon så de måste lämna. Finns säkert undantag där också, men det är min erfarenhet och upplevelse.

Vad gäller välkomna hundar tycker jag att det är rimligt med stor begränsning inomhus (jag fattar problemet med hundar som inte kan lämnas ensamma, men jag ser inte varför det ska bli alla andras "problem" också). På uteserveringar kan jag ju tycka att det är upp till ägaren och jag kan ju se att det antagligen är enklare på en uteservering "på gatan" än en som är uppbyggd på ett trädäck, t.ex.
 
För mig är det förnuftigt att näringsidkaren själv får bestämma hur de vill göra. Vi har varit på både hundquiz (ca 15 hundar på nedervåningen som var den hundtillåtna delen) samt beerwalk då vi besök 4 olika pubar (vid två olika tillfällen) och hundantalet var närmare 50 stycken som flest. Min upplevelse från dessa tillfällen var inte alls att det var mycket tjafs, varken mellan hundar, ägare eller personal.
Helt OT men jag tror vi var på samma quiz!! :D en av frågorna handlade om
voff-lor :D
 
Vi har varit på hundbion också! Det var en dag de hade två visningar så det var kanske 10 grupper som satt minst några rader ifrån varandra. Väldigt rolig idé.
En får ta med hunden - Capitol i Göteborg är det som brukar ha :) (fast det är/har varit filmer med hundar/om hundar typ Isle of dogs)

Precis! Har en fb-vän som brukar gå med en av sina pumis.

Fast de har väl visat andra filmer också Killaloe?
 
Precis! Har en fb-vän som brukar gå med en av sina pumis.

Fast de har väl visat andra filmer också Killaloe?
Det har dom nog gjort ja, gissar på att utbudet med/om hundar är något begränsat också så det lär väl bli fler utan det temat. Men många filmer är/har varit med just hundtema :)

Oavsett, kul grej! Och roligt att det kommer tillbaka i höst!
 

Liknande trådar

  • Låst
Övr. Hund Jag har problem med min hund. Att flytta hit var det bästa beslutet för mig, men från att vara relativt okomplicerad, om en husky kan...
20 21 22
Svar
425
· Visningar
27 271
Senast: Snurrfian
·
Övr. Hund Personligen tycker jag att det allmänna debatt-klimatet börjar bli riktigt ruggigt, det har varit det ett tag också. Nu pratar jag...
2 3
Svar
49
· Visningar
6 102
Senast: IngelaH
·
Övr. Hund Nu är jag arg och förbannad över slarvputtar och sådana som inte har en aning om saker. Jag säger inte att jag är perfekt men vissa...
8 9 10
Svar
194
· Visningar
20 392
Senast: Migo
·
Övr. Hund Jag har en omplaceringshund (staffe/blandras) som tros vara 12-14 år gammal. Han är adopterad från Irland och jag vet inget om hans...
2
Svar
30
· Visningar
6 986
Senast: Ajda
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Göra inlägg med mobilen
Tillbaka
Upp