Att tvätta en dammsugarslang

Har du någonsin tvättat dammsugarslangen?

  • Jajemen!

    Röster: 9 3,8%
  • Ehh va?

    Röster: 228 96,2%

  • Antal omröstningsdeltagare
    237

Mineur

Trådstartare
Moderator
Jag har just suttit och skrattat så jag grät åt en tråd på ett annat forum där fenomenet att tvätta dammsugarslangen diskuterades. Just den tråden utvecklades till något långt mer underhållande, därav allt skrattande, men det jag trots allt tar med mig är att det alltså FINNS människor som tvättar slangen till dammsugaren! På insidan! Flera gånger om året!

Snälla Buke, ÄR det här verkligen en grej?

En annan är nöjd om hon ens kommer så långt som att dammsuga, för att inte tala om att tömma den! Allt annat känns som extrem överkurs!
 
Ett ex hade fest i sin systers lägenhet en gång och dammsög enligt hörsägen upp en del spya ur handfatet. Föll inte i god jord. Jag tror jag hade köpt en ny dammsugare istället för att försöka rengöra slangen, men det är väl i en sådan situation jag skulle kunna tänka mig att det behövs. :D
 
Jag rengjorde en dammsugare for forsta gangen i mitt liv da jag tog over en vans begagnade och det visade sig att en harboll blockerade hela dammsugarslangen (vannen tog sjalv hand om detta).

Det ar forsta gangen jag gjort nagot mer an att halla undan dammet. I min forra lagenhet glomde vi att tomma pasen sa lange att vi blev helt fundersamma nar det verkade som att dammsugaren slutat fungera, tills dess att min kompis pojkvan tittade efter och papekade att pasen var mer an overfull..
 
Jag "gör rent" insidan på slangen ibland högst ofrivilligt när jag lyckats dammsuga upp någon hundleksak eller annat som fastnat och jag behöver använda en lång pinne eller nåt för att trycka ut den men det är ungefär så långt jag tänkt. Ser inte varför jag ska göra rent något som aldrig kommer i kontakt med annat än torr smuts :confused:
 
Det ar forsta gangen jag gjort nagot mer an att halla undan dammet. I min forra lagenhet glomde vi att tomma pasen sa lange att vi blev helt fundersamma nar det verkade som att dammsugaren slutat fungera, tills dess att min kompis pojkvan tittade efter och papekade att pasen var mer an overfull..

Jag gjorde exakt samma sak för ett par veckor sedan. Det var första gången i mitt 32-åriga liv som jag bytte en damsugarpåse. :o

...

Så. Nej, jag rengör inte damsugarslsngen. (Hur går man ens till väga?)
 
Jag har gjort det vid något tillfälle när jag dammsög upp något äckligt. Alltså inte typ spya-äckligt utan typ mat-äckligt. Minns inte vad det var men desperata tider kräver desperata åtgärder. Jag hade inte råd att köpa en ny dammsugare så jag plockade bort munstycket och allt som går och sköljde i vattnet med lite diskmedel. Blev kanon.
 
Nää, dammsugaren används ju bara till torrt skräp.
Men jag brukar damma dammsugaren utvändigt med en dammvippa. :)
 
Jag har just suttit och skrattat så jag grät åt en tråd på ett annat forum där fenomenet att tvätta dammsugarslangen diskuterades. Just den tråden utvecklades till något långt mer underhållande, därav allt skrattande, men det jag trots allt tar med mig är att det alltså FINNS människor som tvättar slangen till dammsugaren! På insidan! Flera gånger om året!

Snälla Buke, ÄR det här verkligen en grej?

En annan är nöjd om hon ens kommer så långt som att dammsuga, för att inte tala om att tömma den! Allt annat känns som extrem överkurs!

Tanken har aldrig fallit mig in. Är något så sluskigt att det skulle kräva att jag städar insidan av dammsugarslangen efteråt så torkar jag istället upp det på annat sätt. Man dammsuger väl ändå bara upp torra saker?

Med det sagt, vi har en Kärcher för att tvätta mattor och fasta fåtöljplymåer och den tvättar vi alltid på insidan efter användning. Men det är ju för att den används så sällan och att den faktiskt blir riktigt smutsig inuti vid användning, särskilt om det är hundkräks eller hundkiss som tvättats upp.
 
Tanken har aldrig fallit mig in. Är något så sluskigt att det skulle kräva att jag städar insidan av dammsugarslangen efteråt så torkar jag istället upp det på annat sätt. Man dammsuger väl ändå bara upp torra saker?

Med det sagt, vi har en Kärcher för att tvätta mattor och fasta fåtöljplymåer och den tvättar vi alltid på insidan efter användning. Men det är ju för att den används så sällan och att den faktiskt blir riktigt smutsig inuti vid användning, särskilt om det är hundkräks eller hundkiss som tvättats upp.
Berätta mer om Kärchern! Låter som en bra grej när man har hundar :D
 
Berätta mer om Kärchern! Låter som en bra grej när man har hundar :D

Åh, jag kan skriva en hel uppsats om den, kryddad med mängder av superlativ. Jag tror att det är den här som vi har: https://www.kaercher.com/se/home-garden/matt-och-textilvaardsmaskiner/se-4002-10811400.html

Det började med att den ena hunden kaskadkräktes över hela vår Pernillafåtölj inklusive fotpallen. Vi kontaktade allehanda professionella tvättinrättningar men ingen ville ta sig an den då de inte tyckte att materialet skulle våttvättas. Vi köpte då en Kärcher och tänkte att går det så går det. Med tanke på att ny klädsel skulle gå på åtminstone 15 000 kr så tyckte vi att det var värt att pröva.

Det gick vägen och vi använder den några gånger om året för att tvätta igenom alla ruggmattor och den fasta textilen på soffa osv. En gång fick vi tillfälle att använda den på sängen. Resultatet blir slående bra. Vi lånade ut den till en arbetskamrat till min sambo som hade en av hundkiss förstörd heltäckningsmatta i tvättstugan (varför man nu har det, men det lade vi oss inte i). Den blev som ny och han blev helt lyrisk och passade samtidigt på att ta bort fläckar i bilen som hade blivit efter barnspyor (de var sedan tidigare rengjorda men det fanns fläckar kvar). Vi fick några flaskor vin som tack för lånet.

Det är helt klart ett av de bättre köpen som vi har gjort.
 
Åh, jag kan skriva en hel uppsats om den, kryddad med mängder av superlativ. Jag tror att det är den här som vi har: https://www.kaercher.com/se/home-garden/matt-och-textilvaardsmaskiner/se-4002-10811400.html

Det började med att den ena hunden kaskadkräktes över hela vår Pernillafåtölj inklusive fotpallen. Vi kontaktade allehanda professionella tvättinrättningar men ingen ville ta sig an den då de inte tyckte att materialet skulle våttvättas. Vi köpte då en Kärcher och tänkte att går det så går det. Med tanke på att ny klädsel skulle gå på åtminstone 15 000 kr så tyckte vi att det var värt att pröva.

Det gick vägen och vi använder den några gånger om året för att tvätta igenom alla ruggmattor och den fasta textilen på soffa osv. En gång fick vi tillfälle att använda den på sängen. Resultatet blir slående bra. Vi lånade ut den till en arbetskamrat till min sambo som hade en av hundkiss förstörd heltäckningsmatta i tvättstugan (varför man nu har det, men det lade vi oss inte i). Den blev som ny och han blev helt lyrisk och passade samtidigt på att ta bort fläckar i bilen som hade blivit efter barnspyor (de var sedan tidigare rengjorda men det fanns fläckar kvar). Vi fick några flaskor vin som tack för lånet.

Det är helt klart ett av de bättre köpen som vi har gjort.
Jag tänkte direkt "jag köper direkt!!!". Sen såg jag priset och kände att jag ångrade mig :laugh: det hade varit en perfekt grej att samäga med 3-4 personer dock!
 
Ok, hittills har alltså 98% svarat "ehh va?". Duktig Buke! :up:

Frågan om hur man bär sig åt kan jag svara på bättre än jag hade önskat. Låt oss bara säga som så att instruktionsvideos förekom i den andra tråden. Kortfattat kan jag säga att badkar verkar vara en förutsättning, eller åtminstone en stor vask. Och typ... Diskmedel?
 

Liknande trådar

  • Låst
  • Artikel
Dagbok Nej, att vara ny på ett jobb är verkligen inte min grej. Speciellt inte med den attityd mot en nyanställd som verksamheter har nu för...
Svar
13
· Visningar
3 153
Senast: Urigurien
·
Övr. Barn Behöver ventilera och spy lite galla. Ni som läst mina förra trådar om sonens pappa och allt strul vet litegrann hur det varit innan...
2 3
Svar
45
· Visningar
9 430
Trav Tänkte roa er med en följetong om en ganska originell häst.. 4-årigt sto, inköpt för slaktpriset, osedd långt uppifrån. Enligt...
3 4 5
Svar
91
· Visningar
9 570
Senast: ghost
·
Träning Natural Horsemanship FAQ version 1.11 Vanliga frågor En FAQ borde ge svaret på de vanligaste frågorna i ämnet. I NH-forumet är det...
Svar
12
· Visningar
2 326
Senast: saddleman
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka
Upp