Att tvätta en dammsugarslang

Har du någonsin tvättat dammsugarslangen?

  • Jajemen!

    Röster: 9 3,8%
  • Ehh va?

    Röster: 228 96,2%

  • Antal omröstningsdeltagare
    237
Åh, jag kan skriva en hel uppsats om den, kryddad med mängder av superlativ. Jag tror att det är den här som vi har: https://www.kaercher.com/se/home-garden/matt-och-textilvaardsmaskiner/se-4002-10811400.html

Det började med att den ena hunden kaskadkräktes över hela vår Pernillafåtölj inklusive fotpallen. Vi kontaktade allehanda professionella tvättinrättningar men ingen ville ta sig an den då de inte tyckte att materialet skulle våttvättas. Vi köpte då en Kärcher och tänkte att går det så går det. Med tanke på att ny klädsel skulle gå på åtminstone 15 000 kr så tyckte vi att det var värt att pröva.

Det gick vägen och vi använder den några gånger om året för att tvätta igenom alla ruggmattor och den fasta textilen på soffa osv. En gång fick vi tillfälle att använda den på sängen. Resultatet blir slående bra. Vi lånade ut den till en arbetskamrat till min sambo som hade en av hundkiss förstörd heltäckningsmatta i tvättstugan (varför man nu har det, men det lade vi oss inte i). Den blev som ny och han blev helt lyrisk och passade samtidigt på att ta bort fläckar i bilen som hade blivit efter barnspyor (de var sedan tidigare rengjorda men det fanns fläckar kvar). Vi fick några flaskor vin som tack för lånet.

Det är helt klart ett av de bättre köpen som vi har gjort.
Wow! Vi skulle verkligen behöva en sådan. Men får nog vänta lite pga priset. Kul att den fungerar så bra dock 😃
 
Jag tänkte direkt "jag köper direkt!!!". Sen såg jag priset och kände att jag ångrade mig :laugh: det hade varit en perfekt grej att samäga med 3-4 personer dock!
En vanlig textiltvätt/våtdammsugare kostar inte många tusenlappar.

Helt suverän i hundhushåll. Vi har en kärcher som kostade kanske 350€, den är helt suverän. Bilsäten, soffor, mattor. Name it. Våra mattor är 6-8 meter långa trasmattor så kommer det smuts på nån så vill jag INTE tvätta hela mattan, och den torkar inte tillräckligt bra om jag svampar med tvättsvamp.
 
En vanlig textiltvätt/våtdammsugare kostar inte många tusenlappar.

Helt suverän i hundhushåll. Vi har en kärcher som kostade kanske 350€, den är helt suverän. Bilsäten, soffor, mattor. Name it. Våra mattor är 6-8 meter långa trasmattor så kommer det smuts på nån så vill jag INTE tvätta hela mattan, och den torkar inte tillräckligt bra om jag svampar med tvättsvamp.
Nä, jag såg att den som länkades kostade 3500, vilket inte är jättemycket att bråka om. Jag har dock bara två mattor som inte ryms i tvättmaskinen, inga barn och unga djur, så det blir inte speciellt smutsigt. :) men jag skulle älska att äga en!
 
Nä dammsugarens insida är ju liksom menad att vara smutsig.
Andra saker jag inte gör är att regelbundet skrubba mina skosulor och diska mina trädgårdsspadar bara för sakens skull 🙄 Men man kanske skulle börja så att det inte blir oooohyygieeeeniskt...
 
Jag svarade eeh va men faktiskt så får jag erkänna att det hände något med min skaftdammsugare nyligen. Den står dock alltid i badrummet så det kan kanske förklara varför den blev fuktig inuti, och så hade jag inte tömt på ett tag.
Urk, fick stå och tvätta ur den äckliga behållaren :yuck: och bytte filter (vilket var nog ändå dags :angel:).
Men det var ändå inte slangen direkt :D
 
Näääe aldrig tvättat dammaugarslangen min dammsugare har aldrig uttryckt några sådana behov. Åh jag är inte den som kör över min dammsugare med en ofrivillig tvätt😀😄😋
 
Tvättar aldrig slangen men rengör själva munstyckena regelbundet och dammsuger från rent till smutsigt, dvs köket före toan.
 
Jag tvättar slangen varje år .....på min våtdammsugare som jag städar stallgolvet med. När slangen väger ett antal kg så är det dags att spola ur torv/gödselsörjan.
Förstår inte varför man skulle behöva badkar. Det viktiga är ju att hålla ändarna på samma höjd och sedan fyller man upp vatten. Den kanske behöver ligga i blöt om det bara är torg smuts men hur skulle den ens fastna i problematiska mängder?
 
Jag rengjorde en dammsugare for forsta gangen i mitt liv da jag tog over en vans begagnade och det visade sig att en harboll blockerade hela dammsugarslangen (vannen tog sjalv hand om detta).

Det ar forsta gangen jag gjort nagot mer an att halla undan dammet. I min forra lagenhet glomde vi att tomma pasen sa lange att vi blev helt fundersamma nar det verkade som att dammsugaren slutat fungera, tills dess att min kompis pojkvan tittade efter och papekade att pasen var mer an overfull..
Tog hon tillbaka den när hårbollen var bäck och den fungerade igen? 😆
 
Har gjort det en gång men var pga av ett stopp som satt så långt in att jag bara fick loss det med en vattenstråle med lite tryck i.

Har för övrigtt försökt köpa ny slang då ena fästet är trasigt. Bara slang kostar mer än en ny dammsugare!! Silvertejp löste problemet, dammsugaren fungerar utmärkt så vill inte köpa ny bara pga den lilla detaljen.
 

Liknande trådar

  • Låst
  • Artikel
Dagbok Nej, att vara ny på ett jobb är verkligen inte min grej. Speciellt inte med den attityd mot en nyanställd som verksamheter har nu för...
Svar
13
· Visningar
3 153
Senast: Urigurien
·
Övr. Barn Behöver ventilera och spy lite galla. Ni som läst mina förra trådar om sonens pappa och allt strul vet litegrann hur det varit innan...
2 3
Svar
45
· Visningar
9 430
Trav Tänkte roa er med en följetong om en ganska originell häst.. 4-årigt sto, inköpt för slaktpriset, osedd långt uppifrån. Enligt...
3 4 5
Svar
91
· Visningar
9 574
Senast: ghost
·
Träning Natural Horsemanship FAQ version 1.11 Vanliga frågor En FAQ borde ge svaret på de vanligaste frågorna i ämnet. I NH-forumet är det...
Svar
12
· Visningar
2 326
Senast: saddleman
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka
Upp