Att utnyttja praktikant systemet...

Sv: Att utnyttja praktikant systemet...

Jo, martha här verkar ju ha en trevlig praktikplats. jag tycker också att det är meningen att man ska få lära sig nåt när man har praktik.
Jag har varit på väldigt varierande ställen när jag gick på hästskötarutbildning. Ena stället fick man göra massor och även rida och följa med till kliniken och nästa fick man gå själv på i 3 veckor och nästan enbart mocka skit och göra riktiga grovjobb som att laga staketen (själv) kratta gårdsplanen och lasta halm osv. Ingen ridning eller körning! Jag kunde mocka väldigt bra innan jag kom dit och det andra också. Enda gången jag fick göra nåt med hästarna var när vi tog ut och in dem från hagen. Dumsnäll och feg som man är när man är 16 år så säger man inget utan stretar på.
Aldrig i livet att jag skulle göra nåt sånt mer! Bojkotta folk som utnyttjar! varför är hästbranschen sån? Jag hoppas att det nån gång blir slut på utnyttjandet och alla oseriösa hästgårdar.
 
Sv: Att utnyttja praktikant systemet...

Ja om klubben i fråga har praktikanter för att de anställda ska få sitta och fika, då kan ju klubben skippa att ha praktikanter.

Men flera företagare jag känner som inte betalar ut "jättelön" alternativt har praktikanter, är inte alls på det viset.
I de företagen jobbar alla lika hårt. Men tyvärr finns inte ekonomi för att erbjuda några "avtalsenliga löner".
Vilket ju är konsumenternas (jag med flera) fel. Jag (vi) vill inte betala högre tränararvoden, högre ridavgifter osv.
 
Sv: Att utnyttja praktikant systemet...

Personligen skulle jag hellre ta en praktikplats än gå arbetslös.
Just känslan av att göra nytta är för mig rätt bekväm.
 
Sv: Att utnyttja praktikant systemet...

Men det beror ju på arbets bördan oxå.Det är inte värt att bränna ut sig för 3000 i månaden om de andra som bränner ut sig får 15...Har testat praktik å nu är ju inte alla som mig men jag klarar inte av det hårda jobbet helt enkelt.Efter 2 veckor är jag slut å sedan sjukskrivning 1 år, sedan tvingas man ut på praktik, klarar 3 veckor, slut igen å sjukskrivning.Så håller det på.Vet inte om jag råkat ut för extra hårda arbetsplatser? :eek:

Men om friska människor klarar av det å anser att det är värt det så är det väl bra för dem att jobba antar jag.Men principen är just utnyttjandet, att praktikanter får göra allt jobb medan de som är anställda sitter å fikar.För så har det sett ut på alla ställen jag varit på :smirk:
 
Sv: Att utnyttja praktikant systemet...

Lönen spelar egentligen inte så stor roll om man blir behandlad på ett shysst sätt, men man måste ju kunna ha råd med mat :smirk:
Men det är själva attityden att vissa behandlar praktikanterna som skit under skorna istället för att vara tacksamma över gratis hjälp.
 
Sv: Att utnyttja praktikant systemet...

En gång ville jag jobba med hästar men insåg snart att en sån lön knappt går att leva på. visst, min kompis jobbade hos en känd travtränare och fick ut en ganska bra lön, ungefär detsamma som jag fick hos en lantbrukare med mjölkkor. skillnaden var bara den att hon jobbade väl minst dubbelt så mycket som mig för samma lön...
hon hann aldrig göra nåt för sina pengar, hann aldrig hälsa på sina föräldrar som inte bodde på samma ort, knappt nån semester heller för att inte tala om storhelger.
Hon har idag slutat jobba så för att hon tycker att det finns annat i livet som är värt att göra än bara jobba. och det var väl ungefär det jag tyckte från början. Hon tappade nästan sitt hästintresse för att allt stod henne upp i halsen till sist. det värsta var att bli av med en passhäst man var fäst vid.
Man hinner ju inte direkt umgås med kompisar (som inte håller på med hästar), åka till fjällen eller skaffa barn (inte för att jag har några) när man är anställd som hästskötare.
Jag är glad att hon slutade så vi äntligen fick chansen att hinna umgås igen.
 
Senast ändrad av en moderator:
Sv: Att utnyttja praktikant systemet...

chrysler skrev:
Efter 2 veckor är jag slut å sedan sjukskrivning 1 år, sedan tvingas man ut på praktik, klarar 3 veckor, slut igen å sjukskrivning.Så håller det på.Vet inte om jag råkat ut för extra hårda arbetsplatser? :eek:
Bränna ut sej på 2 veckor. :confused: Det anser jag är omöjligt, latmask vill jag kalla den som inte ids jobba. :angel:
Helt upp till var och en, bara man inte ligger samhället till last!

Däremot kan jag hålla med om att vissa praktikplatser inte är bra. Varken arbetsgivare eller praktikant får glömma att praktik inte är detsamma som ordinarie jobb. Sen blir det ju förhoppningsvis mycket likt ändå för annars har man inte någon nytta av praktiken.
 
Senast ändrad av en moderator:
Sv: Att utnyttja praktikant systemet...

Men det kan du fakriskt inte uttala dig om eftersom jag har en sjukdom som gör att jag inte kan jobba under långa perioder.Om du anser det omöjli´gt eller ej hjälper inte mej tyvärr. :smirk:
 
Sv: Att utnyttja praktikant systemet...

Tyvärr martha (eller egentligen inte alls :D ) så är nog en praktik i din anda relativt sällsynt, dvs att man faktiskt hjälps åt eller så att säga gör det du gör. På många ställen så funkar det inte så bra utan där används praktikanter till att göra det arbete som egentligen en anställd skulle utföra.


Chrysler, dessa 3000kr/mån du talar om, om praktikanten i utöver dessa pengar får kost/logi och/eller stallplats är det j-igt bra betalt.
 
Sv: Att utnyttja praktikant systemet...

Nej gud!Inte 17 får man både ock!
Med 3000 ska man kunna betala lägenhet, mat, hygien, kläder, resekostnader till praktik plats mm mm.Att ens ha häst kommer inte på fråga :smirk:
 
Senast ändrad av en moderator:
Sv: Att utnyttja praktikant systemet...

OK då hajjar jag och säger :eek:
 
Sv: Att utnyttja praktikant systemet...

Jag menar det.Hade jag haft 3000 efter alla kostnader hade jag varit rik som ett troll!
 
Sv: Att utnyttja praktikant systemet...

Så här står det på arbetsförmedlingens sida om ungdomsgaranti - så alla kan ju själv kolla....men det är faktiskt mer än 900 kr i månaden

Är du arbetslös och mellan 20 och 24 år kan din kommun anordna aktiveringsprogram.Ungdomsgarantin (f.d. utvecklingsgarantin) syftar till att du ska utveckla din egen kompetens så att dina möjligheter att få arbete eller börja studera förbättras.
Utvecklingsinsatserna inleds alltid med vägledning och jobbsökaraktiviteter i Arbetsförmedlingens regi. Utvecklingsinsatserna ska vara individuellt anpassade.
Det kan innebära olika typer av kompetensutveckling, exempelvis att höja dina baskunskaper inom ett ämne, varva utbildning med praktik eller enbart praktik som ger yrkeserfarenhet. Insatserna kan genomföras i samarbete med till exempel skola, studieförbund
och ideella organisationer. Eftersom aktiveringsprogrammen bygger på
individanpassning är det du själv som tillsammans med kommunen och
Arbetsförmedlingen arbetar fram en handlingsplan.
Kommunen ska utfärda ett intyg om vilka kunskaper och färdigheter som du fått under tiden i ungdomsgarantin.Under tiden i ungdomsgarantin kan du få aktivitetsstöd som motsvarar arbetslöshetsersättningen eller en utvecklingsersättning på 3 280 kr per månad.Du behöver inte betala skatt på detta belopp.
Du har också ett försäkringsskydd i form av arbetsskadeförsäkring under tiden i ungdomsgaranti.

Det innebär att det här är praktik - inte jobb. Utöver den kontanta ersättningen ingår en del icke kontanta ersättningar som du normalt får betala själv. Givetvis ska sedan inte praktiken innebära att någon utnyttjas men det är mer än en glad hästtjej som när prktiken påbörjats inser att hästar och hästjobb är just JOBBIGT. Ridningen är en liten del av att jobba med hästar men det verkar som om många som "bara" gått på ridskola tror att hästjobb = ridning.
 
Sv: Att utnyttja praktikant systemet...

80 kr för flera års utbildning och erfarenhet - 16 kr för att lära sig: Är det inte en viss skillnad? :confused:
 
Sv: Att utnyttja praktikant systemet...

Om du har fysiska hinder som gör att du inte klarar av att jobba borde ju du och din arbetsförmedlare SAMT försäkringskassan som ska vara inkopplad när du är sjukskriven så länge ta upp det i rehabplan och handlingsplaner hos af för att just komma fram till vad du klarar och på så sätt hitta lämplig praktik/jobb åt dig.
 
Sv: Att utnyttja praktikant systemet...

Att missköta sina anställda, det är ju ngt en arbetsgivare inte ska göra i ngt fall. Oavsett om den ena har högre lön, lägre lön, är praktikant, inte är chefens gullegris osv.
Inträffar sådant, det är ju då det är bra om man som arbetstagare är med i facket!

Men att själv börja ifrågasätta "XX har högre lön än mig, den borde jobba mer" det anser jag lite farligt! Farligt för en själv, för man kan i efterhand få skit för sådant! Man kan bli betraktad som "obekväm" för en arbetsgivare, och kan ju på det sättet bli ngn som arbetsgivaren inte vill anställa.

Vilka arbetsuppgifter man har, det styrs ju långt ifrån alltid efter vilken lön man har!
Och de flesta arbetstagare tenderar ju att anse att just det de gör, det är en för företaget helt oersättlig insats! ;)

Har ett exempel. De flesta i produktionen i företaget jag jobbar anser att de för företaget är viktigare än tjänstemännen (pappersplockarna på kontoret). Utan dem "stannar företaget". Men plocka bort en tjänsteman från kontoret, det skulle inte märkas anser de.
En av de killarna sa upp sig och öppnade eget. När jag senast pratade med honom så sa han med förvånade, stora ögon "jösses vad mkt pappersarbete det är på ett företag".
Nähä, menar du det?! tänkte jag! :D
 
Sv: Att utnyttja praktikant systemet...

Det framgick inte först att chrysler led av nån slags sjukdom så jag höjde också på ögonbrynen en aning. Då kan jag inte förstå varför det inte ordnas något bättre än en praktik där personen ifråga är utsliten efter två veckor? Begär något annat som du klarar av!! detta kan ju inte vara nån rolig situation för dig heller. det finns ju stillasittande jobb som exempelvis i en telefonväxel.
 
Sv: Att utnyttja praktikant systemet...

Men det finns många som har mkt bra utbildning inom häst men har aldrig tagit sig in i systemet.Så de måste jobba för 16 kr fast de har meriter att jobba högst proffessionellt.
 
Sv: Att utnyttja praktikant systemet...

martha skrev:
Jag ska försöka förklara från mitt perspektiv.....jag brukar ha praktikanter..jag har helt enkelt inte RÅD att ha nån anställd...om af ringer och vill ha hit någon så tackar jag för hjälpen, men det är ju inte på det viset att en praktikant tar någon annans jobb, utan isåfall är det bara att jag hjälps i mitt jobb...vad jag inte förstår är att "ni" inte vill arbeta!!?? Är det kul att vara på praktik och inte ha arbetssysslor?? att bara hänga i kjoltyget på dagarna och inget göra? ..en praktikplats skall man ju lära sig yrket på...och det tycker jag att man skall göra från golvet.

Mina praktikanter får göra allt...dom får skotta skit, sopa gångar, kratta gården , leda ut o in , rida och ev köra..dom får följa med på trav,till djursjukhuset, kanske ta stygn..jag allt som jag gör....en del praktikanter är bara jobbiga att ha med att göra för det finns inget genuint intresse( läs för jobbigt att göra skitjobb) andra är guldkorn...(dom som inser att jobb med hästar innebär mera än pussar och ridning)

Jag har ingen praktikant istället FÖR....utan som en billig hjälp.....så funkar det för dom flesta småföretagare tror jag( Nu har jag väldigt olika tryck på hästar i mitt stall så för den skull är det väldigt svårt att ha anställda, ibland är det 7 hästar för att nästa vecka vara 14...och 3 veckor senare kanske det är 10....)

Precis som Martha har vi ibland hjälp, det är aldrig i stället för anställd, jag sliter som en gnu själv med allt som ska göras, ibland mockar jag allt själv och gör frukost, sen, väcker jag praktikanten.... :p

Här är praktikanten en förlängd arm och någon som vill lära sig mer om friskvård på häst tex:

Måste säga att vi alltid förlorat rent ekonomiskt på att ha någon boende här, med internet, telefonsamtal, annan mat, hygienartiklar, kläder, böcker, grejer......OCH pengar.

Tex: Vinterstallkläder köpte jag till hon som var här sist, hon fick en större summa i julklapp för att kunna åka iväg på semester, hon kunde vara ledig precis när som helst bara jag var hemma.

Så, alla har det inte så hemskt :smirk:
 
Sv: Att utnyttja praktikant systemet...

Det må ju vara en sak med millimeter rättvisa, sånt är man för trött för att bråka om :smirk:
Men arbetsladarna ser alltid sin chans att lägga mkt jobb på en som går med på allt om du förstår vad jag menar.
Det är lättare att pracka på en som håller tyst allt arbete än en som har lite krav, nu menar jag inte såna som tror att de ska bestämma allt utan såna som faktiskt säger ifrån när de märker att de får göra allting.
 
Senast ändrad av en moderator:

Liknande trådar

Relationer Träffade en kille på tinder för lite mer än ett år sedan. Han bodde 5 h ifrån mig men han jobbade mycket i samma stad som mig. Vi...
12 13 14
Svar
265
· Visningar
17 034
Senast: Whoever
·
Övr. Hund Jag har sälj annons ute på min hund sedan den 17 januari. Jag har fått tre svar. En som bor i samma stad som jag och som kör lastbil...
2 3 4
Svar
60
· Visningar
4 264
Senast: ako
·
Skola & Jobb Jag skulle vilja ta truckkort. Det känns som en användbar grej när det gäller jobb. Eftersom jag tar det mycket för att göra mig...
Svar
3
· Visningar
407
Senast: Liten
·
Skola & Jobb Jag förstår verkligen inte detta, men jag får inget jobb trots att jag har en 3 1/2 årig universitets utbildning. Jag tog studenten...
6 7 8
Svar
150
· Visningar
20 913

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka
Upp