Att utnyttja praktikant systemet...

Sv: Att utnyttja praktikant systemet...

Jag tror absolut inte på att det bara är nackdelar med att ha praktikanter, nrä de väl lärt ssig så har folk mkt nytta av dem, jag vet ställen som inte gått runt óm det inte varit för praktikanternas hårda arbete.Å ändå är de otacksamma! :crazy:
 
Sv: Att utnyttja praktikant systemet...

Det är väldigt fult....att vara otacksam alltså,mot praktikanten,då ska de ingen ha, utan en spark i a*****t :D
Sen ska du veta att jag tycker det är riktigt fult att dra runt företag med praktikanter de som gör det ska ha 2 sparkar ;) men jag vet inget om det utan skrev om praktikanter ur mitt perspektiv.....
Vi blir nog överens till sist :bump:

// Åsa
 
Sv: Att utnyttja praktikant systemet...

jamen det beror på erfarenhet oxå.Alla utnyttjar faktiskt inte praktikanter(tack å lov) :)
 
Sv: Att utnyttja praktikant systemet...

chrysler skrev:
Varför hittar man annonser där det står "praktikant behövs snarast" å liknande annonser?
Verkar inte stallägarna fatta att praktikanter inte är till för att göra ett jobb som en anställd ska göra??
En praktikant ska ju endast göra sysslor som det redan finns anställda till.

Detta verkar ju vara otroligt vanligt inom häst världen.Varför?
Är det inte så som på andra ställen att har man inte råd att anställa å behöver anställda ska man inte ha företag?Blir så otroligt leds på dessa utnyttjare.

I vissa annonser har de till å med mage att kräva att praktikanten ska ha körkort?
Om man har körkort å utbildning inom häst väljer man nog ett jobb å inte praktik skulle jag tro :smirk: Men de ynka pengar man får , har man ju ändå inte råd med bensin :crazy:
Kan inte dessa stallägare som utnyttjar gratis arbetskraft på ngt sätt åka fast?

Jag tillhör de hemska företagare som har praktikanter. Här sliter ingen ut sig, (utom möjligen jag själv periodvis!9 Vi arbetar tillsammans och praktikanten är här för arr lära sig mera om livet som hästföretagare. Ja ghåller med flera föregående; är ni som är kunder beredda att betala runt 300 000 för en unghäst? Nej tänkte väl det. Man vill ha en riden och gärna körd välskolad häst, minst fyra år och den får kosta högst 25 000 inkl. moms. DÅ räknar ni helt kallt med att uppfödarna skall BETALA för att ni kan köpa billiga hästar. Är ni beredda att betala vad det skulle kosta att rida turridning lämna sin häst för inridning rida lektion osv. om alla, inkl.ägaren! skulle få avtalsenlig lön?
Tyvärr är det så att om bara de vinstgivande hästföretagen skulle finnas kvar, så skulle de bara finnas ett fåtal trav o galoppstall kvar i landet.
Själv skulle jag gärna se ett "vitt" lärlingssystem, där unga förmågor kunde vara just lärlingar till en lägre lön. Man måste förstå att om man har en riktig anställning, då krävs också mycket förkunskap och en rejäl arbetsinsats. Då FÅR man heller ingen utbildning på arbetsplatsen, den skall man ha klarat av innan man söker jobb.
En tjej som var "diplomerad hästskötare" som var här klarade inte ens av att tempa en häst. Än mindre hade hon någon som helst iniativförmåga, utan man fick hela tiden "peka " på vad som behövde göras härnäst. Hon stod mest och pysslade med sin egen häst, som hon f.ö. hade med här gratis. Kan f.ö påpeka att vi tycker att körkort är bra för praktikanten, då hon eller han har möjlighet att låna vår bil ibland.....
 
Sv: Att utnyttja praktikant systemet...

Ja inte är det praktikantens uppgift att utbilda hästar som företagaren sedan tar betalt för å samma sak med att ta emot hästar för utbildning om praktikanten ska sköta utbildningen men inte får ett öre sedan när företagaren tar betalt av hästägaren för de tjänsterna.

Låter man praktikanter ta hand om utbildnings delen å man själv håvar in pengar på det, så är det uppenbart att amn behöver ha anställd personal.
Har man inte råd så kan man helt enkelt inte ha företag.Så är det på alla ställen, man kan inte driva ngt som inte går runt.

En annan sak om praktikanten gör sysskor som man gör i stallet å jobbar med själv/har anställda till, dock inte utbilda hästar tycker jag för då utnyttjar man verkligen praktikanten om denna inte får del i betalningen sedan.

Jag köper hästar i de prisklasser å utbildnings nivåer jag letar efter, vill man ha en utbildad häst så är det inte gratis.
Nu köper jag iofs bara outbildade hästar då jag utbildar hästar själv, men jag skulle inte köpa en häst till överpris, då räknar jag in hur mkt det kostar att föda en häst under de åren den levt+ en extra summa till säljaren,stam, framtids ambitioner osv då får jag ut ett pris jag tycker är lämpligt.

Det är ju bara att kicka en praktikant som inte kan ngt, ganska anmärkningsvärt att amn kan få hästskötar diplom nuförtiden när man inte kan tempa en häst, visste hon vad fram å bak var ens? ;)
 
Senast ändrad av en moderator:
Sv: Att utnyttja praktikant systemet...

ja fast om man har fallenhet för hästar t ex och om man KAN utbilda en häst...så varför inte?? jag skulle aldrig sätta upp ett spån i allafall för att utbilda en yngre häst....sånt får man lida av senare....det borde ju vara upplyftande för en praktikant att få ansvar och LÄRA sig saker....eller är jag helt ute o cyklar?? Om jag var praktikant så skulle jag iallafall tycka det var roligare att få göra såna saker än bara "gå bredvid" .....
 
Sv: Att utnyttja praktikant systemet...

Ja, inte är det meningen att en praktikant skall utbilda unghästar på egen hand, men det måste väl vara värdefullt att få vara med och lära sig hur man gör? Hur man än gör kan man inte både ha kakan och äta den. Avtalsenliga löner till alla, även outbildade som behöver lära sig= skyhöga priser som någon måste vilja betala.
Jag var själv praktikant på en gård i min ungdom, slet som ett djur och var ledig en helg i månaden. Trots detta lärde jag mig en hel del om lantbruk som jag har nytta av nu. Jag vill bara att debatten skall vara nyanserad och konstruktiv. Kom gärna med föslag om hur en bra praktikplats skall vara. Och, vad har en praktikant för skyldigheter? Om det överhuvudtaget skall finnas, förtås. Det är helt OK för min del att de som nu är praktikanter bara har välavlönade "riktiga " anställningar. Lycka till!
 
Sv: Att utnyttja praktikant systemet...

Att söka praktikant omgående betyder ju inte att den stackarn ska jobba ihjäl sig medan de andra slappar.
Men hästföretag är sgs aldrig rika, och då måste man få ner personalkostnaden. Om en anställd jobbar med både stallskötsel, ridning och det administrativa, så betyder det lååånga dagar, nästan dubbla heltider. Om denne däremot får hjälp av 1-2 praktikanter, som kan göra en del av sysslorna, så innebär det en stor tidsbesparing för den anställda och då kan alla sluta skaplig tid.
Givetvis ska praktikanter ha utbildning och i övrigt ett bra avtal med företaget, där båda parter blir vinnare.
Men bara för att annonsen innehåller ett "omgående!" så innebär det inte att det inte redan finns personal, bara att de som finns behöver lite avlastning.
 
Sv: Att utnyttja praktikant systemet...

Jag sitter själv mittemellan två sådana jobb, pga vissa omständigheter har jag tyvärr inga möjligheter att vara kvar på det senaste stället. Självklart är det inga pengar att tala om i den här branshen. Oftast ligger lönen på Boende+Stallplats+3000-4000:-/månaden eller Boende+Mat+Stallplast+2000-3000:-/månaden. För dessa pengar har man råd att gå runt precis på ett ungefär.
Jag har varit på ställen som varit lite bättre betalt, boende+lösdriftsplats+9000:-, men eftersom stället låg utan kommunikationer, och jag inte har något körkort, hann jag inte göra av med så mycket pengar, vilket betydde en trevlig klumpsumma när jag sedan slutade :) .
Det är inte därför jag jobbar med hästar heller. Jag är ute efter att lära mig nya saker, samt träffa nya människor (jag är lite för social av mig ibland kanske...). Så länge jag har råd att gå runt, hovslagare, mat till mig själv, någon utekväll då och då så är jag nöjd. Hamnar man på en praktikplats där det finns trevliga människor, vilket jag nästan alltid lyckats med, så blir arbetet 95% av tiden roligt. Då jobbar jag hellre för lite pengar, med trevliga människor och med mitt stora intresse, än att jobba för mer pengar i någon tråkig matvarubutik tex.
Att hamna på en praktikplats med mindre trevliga människor, är dock inte roligt. Men man träffar ändå människorna och tittar på stället innan man börjar jobba, och hinner bilda sig en liten uppfattning som oftast stämmer faktiskt.
 
Sv: Att utnyttja praktikant systemet...

Praktikanter ska alltså inte göra jobb som företaget/föreningen inte har anställda till.
Nånstans klickar logiken i din inställning. Praktikanten ska alltså göra jobb som de fast anställda/ägarna gör i vanliga fall. Rätt? Ändå är du skitsur för, att dessa tog en fikapaus när du -praktikanten- gjorde detta jobb. Menar du att dom ska gå i dina fotspår, och upprepa det jobb du just gjort? Eller vv? Tämligen meningslöst, tycker du inte?

Din inställning till arbete kontra handikapp ska jag inte kommentera. För din skull.

LIA
 
Sv: Att utnyttja praktikant systemet...

Om du läser svenska så kan du läsa att det inte handlade om att personalen fikade när praktikanterna fick slita ihop de 900kr de får /mån utan faktum att stallet inte hade personal anställda till att mocka/ens vara i stallet.Det var däremot praktikanterna som fick stället att gå runt.
Hade det varit enligt reglerna så hade praktikanterna inte heller varit i stallet utan i kontorsdelen å vänt papper då stallet inte hade ngn anställd att sköta hästarna/mockning/ens röra en häst faktiskt. :smirk:
 
Sv: Att utnyttja praktikant systemet...

Om du läser svenska så kan du läsa att det inte handlade om att personalen fikade när praktikanterna fick slita ihop de 900kr de får /mån utan faktum att stallet inte hade personal anställda till att mocka/ens vara i stallet.
Jodå, jag både läser och skriver svenska ganska bra. Frågan är hur du själv får ihop det, med tanke på att du skrev detta:
Men principen är just utnyttjandet, att praktikanter får göra allt jobb medan de som är anställda sitter å fikar.För så har det sett ut på alla ställen jag varit på
För du menar väl ändå inte, att alla dessa ställen haft gott om personal på alla poster utom stallskötseln? Men skulle så vara fallet, vad spelar det dig för roll, om dom fikar? Det påverkar ju ändå inte dig och ditt jobb!

LIA
 
Sv: Att utnyttja praktikant systemet...

Vad skulle hästföretagen göra ifall det inte gick att få tag i billig arbetskraft i form av praktikanter?

Vad göra andra (inte inom hästbranchen) (små)företag när de inte har råd att anställa? De går under. För det mesta.

De praktikplatser i nom hästföretag som har diskuterats hittills verkar ändå har varit hyfsade. Att som praktikant jobba heltid (ung 8h/dag) är helt normalt och mindre kan man egentligen inte kräva av dem heller. DÄREMOT de praktikanter som förväntas jobba 10-12 timmar om dagen 6-7 dagar i veckan, då snackar vi utnyttjande och det är väl just DE praktikplasterna som kan kritiseras och som ska BORT!! Och då är det ju upp till varje person att inte ta en sådan plats men som ex 17-åring har man ofta inte den förmågan att urskilja bra från sämre eller har tillräckligt med skinn på näsan.

Tanken med praktik är att man ska lära sig någonting för att sedan kunna få en vanlig anställning och då krävs det en handledare som tar sig lite tid och lär/visar praktikanten hur arbetet utförs och att utrymme finns för inlärning som inte är lika med perfekt första gångerna. Det ska inte vara så att praktikanten gör allt enkelt jobb som mockning och fodring medan anställda gör ridning och den svårare biten utan det ska även praktikanten få chans att öka sin kuknskap inom.

Det ska inte heller vara så att arbetsgivaren/handledaren jobbar 6 timmar om dagen medan praktikanten får jobba 10.

Ja, hästbranchen är en branch som innebär hårt, fysiskt jobb men det är helt klart så att mycket kan förbättras i arbetsmiljön och arbetsklimatet som ofta (tycker jag) har en tendens att inte vara särskilt hälsosam vare sig fysiskt eller psykiskt.
 
Sv: Att utnyttja praktikant systemet...

Nog får våra anställda utbildning på jobbet o då pratar vi om 5,5 års högskoleutbildning i botten.
PL
 
Sv: Att utnyttja praktikant systemet...

Jag orkar inte förklara flera gångger men läs tråden så kanske du fattar.
Du har hängt upp dig på fikandet, inte att praktikplatsen inte hade ngn anställd att sköta stallet, endast anställda till kontoret vilket då är den platsen praktikanterna oxå skulle vara på, då ett företag INTE får ta praktikanter istället för att anställa.
 
Sv: Att utnyttja praktikant systemet...

På några ställen har det ju oxå gått till så att de anställda jobbat halvtid medan praktikanterna jobbat heltid, alltså jobbat sedan de anställda gått hem.
Du undrar vad ett företag ska göra om de inte har råd att anställa folk istället för praktikanter, enkelt.Då ska man inte ha ngt företag som kräver anställa, företaget får väl göra om sin affärsidé så det inte krävs många arbetare.Man ska då fanken inte gå å utnyttja praktikanter som inte ens kan överleva på sina "löner" :mad:
Sånt tänker man väl på INNAN man startar ett företag, jag har gått 2 starta eget utbildningar å innan jag ens gick dem visste jag att jag inte kan starta en firma som kräver 5 anställda om jag bara har råd med 1 :smirk:
 
Sv: Att utnyttja praktikant systemet...

Det var det jag menade när jag skrev om vanliga företag. Hästföretag är också ett företag, ingen hobby. (Hästar kan förstås vara en hobby hos de som har hästföretaget men då kanske det ska hållas på den nivån om de inte har råd att anställa folk).
 

Liknande trådar

Relationer Träffade en kille på tinder för lite mer än ett år sedan. Han bodde 5 h ifrån mig men han jobbade mycket i samma stad som mig. Vi...
12 13 14
Svar
265
· Visningar
18 265
Senast: Whoever
·
Övr. Hund Jag har sälj annons ute på min hund sedan den 17 januari. Jag har fått tre svar. En som bor i samma stad som jag och som kör lastbil...
2 3 4
Svar
60
· Visningar
4 943
Senast: ako
·
Skola & Jobb Jag skulle vilja ta truckkort. Det känns som en användbar grej när det gäller jobb. Eftersom jag tar det mycket för att göra mig...
Svar
3
· Visningar
436
Senast: Liten
·
Skola & Jobb Jag förstår verkligen inte detta, men jag får inget jobb trots att jag har en 3 1/2 årig universitets utbildning. Jag tog studenten...
6 7 8
Svar
150
· Visningar
21 338

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Semester.
Tillbaka
Upp