Att utnyttja praktikant systemet...

Sv: Att utnyttja praktikant systemet...

Menar du att de som inte gått gymnasie eller jag inte har erfarenhet eller utbildning?Många som har den utbildning jag har, startar eget eller får jobb nämligen :smirk:
 
Sv: Att utnyttja praktikant systemet...

Jag vill ha en praktik plats där jag inte behöver göra mer än de som är anställda.Så enkelt är det :smirk:
 
Sv: Att utnyttja praktikant systemet...

Du får ursäkta, men i dina tidigare inlägg så har du exv protesterat mot att du behövde jobba heltid vilket definitivt ligger inom rimlighetens gräns för anställda. De vilkor du jobbade under är på intet sätt onormala och förekommer nog lite var stans, även för fast anställda. Hade de varit mer okej om du gjort samma saker och lika mycket men att de anställda gjort exakt samma? Hade du blivit mindre utbränd då?
 
Sv: Att utnyttja praktikant systemet...

chrysler skrev:
Det är en viss skillnad på att jobba halvt ihjäl sig på sitt eget företag för framgång än att som praktikant jobba halvt ihjäl sig för att ngn annan ska få framgång.
Som sagt så har jag väl dåliga erfarenheter men jag tycker inte det är för mkt att kräva att de som faktiskt är anställda oxå sliter halvt ihjäl sig om praktikanterna måste göra det.Jag tror att du håller med mej om det sista :smirk:

Jamen du...att ha anställda innebär ju att man skall TJÄNA på den anställde, inte anställer folk andra för att vara hyggliga :eek: den snställde skall helst "betala" sin egen lön + lite till...det är DÅ man har råd med anställda..jag tror många tänker som dig...men den anställde måste ju TILLFÖRA företaget något, annars kan det ju definitivt kvitta.......
 
Sv: Att utnyttja praktikant systemet...

Jepp, lönen påverkades inte om hon var sjukskriven.
Hon sas ha sk torgskräck, hade svårt för "mkt folk samtidigt" och sådant. Vilket hävdades för att slippa jobba em då det var mer folk i stallet.
Att människan sedan var och deltog med sitt barn i varenda evenemang på orten med massor av folk på samma ställe (typ midsommardans runt stången på torget), det är ju en annan sak... :smirk:

Hon kunde inte heller göra helgstall med motivationen att hon inte orkade för hon var i stallet hela veckorna.
Att det då var ett krav för uppstallning av privathäst på ridskolan, det hörde inte hit tyckte hon.
Och det var tydligen helt ok att de andra privatryttarna fick göra hennes pass, så kunde hon komma lullande och rykta och rida en stund fram på em.
Hon krävde även att det mockades åt hennes häst på helgerna, för hästen var minsann NÄSTAN lektionshäst, han gick ju ett par lektioner i veckorna.
Ont i latmasken? Nähä?! :smirk:
Problem med att de andra privathästägarna inte tyckte om henne? Nähä?! :smirk:
 
Sv: Att utnyttja praktikant systemet...

På tal om att det är dyrt att ha folk anställda.
På företaget jag jobbar så kostar en anställd sin lön + 60% till av lönen i sociala avgifter.
 
Sv: Att utnyttja praktikant systemet...

chrysler skrev:
Som ett halvtidsjobb, med tanke på hur dåligt praktikanter får betalt tycker jag inte man ska kräva att de ska jobba 8 timmar/dag å dessutom ingår ju inte lunchen i det så man måste vistas på arbetsplatsen 9 timmar!(det har jag inte räknat med i de 16 kr man får/h)

Men själva grejjen med praktik är ju att man skall visa att man kan arbeta.
Och arbete är 8 timmar/dag.
Praktiken skall man sedan använda för att kunna få ett riktigt arbete med riktig lön.
Och det arbetet behöver inte alls vara i samma brach.

När man söker ett arbete så vill arbetgivaren ha referenser.
De vill alltså ha någon att fråga om hur man sköter sig på ett arbete.
Jag har haft anställda och praktikanter och används ofta som referens.
Frågor som de brukar ställa är:
Kommer personen i tid?
Är den pålitlig?
Tar den ansvar för att få sina arbetsuppgifter gjorda?
Har den lätt för att ta instruktioner?
Kan den ta egna initiativ och se själv vad som behöver göras?
O.s.v. i samma anda.

Så när man är på praktik så är man inte där mest för att lära sig yrket.
Man är där för att lära sig att arbeta, för det lär man sig inte på en skola.
På en skola så lär man sig att lära sig och sätta sig själv och sitt eget lärande i centrum.
På ett arbete så måste man sätta produktionen i centrum.
Och så skall man visa att man kan det, arbeta alltså.
Och det kan då innebära att man skall bevisa att man kan göra skitjobb 8 timmar om dagen.
Om det nu är skitjobb som man sedan skall försörja sig på.
Det är ju så att om någon skall betala, så är det ju skitjobben de betalar för att bli av med.
Inte själva ridningen eller andra nöjen.

Jag har haft både praktikanter och anställda direkt från skolan, och det är inte kul.
De har en enormt konstig syn på det där med både arbete och rättvisa.
Så jag kommer nog inte att göra det igen.
Och många är som jag, vi vill ha dem som redan kan jobba och låter helst någon annan ta "första smällen" när de kommer ut från skolan.
Och det är därför som denna praktiken finns, för att få någon att vilja ta denna "första smällen".
 
Sv: Att utnyttja praktikant systemet...

Jo man ska jobba men det är ju viss skillnad på att jobba å att sköta hela företaget/föreningen som ngn annan får betalt för att sköta å lämnar det till en oavlönad medan den själv sitter¨å fikar...(hela tanken är ju absurd egentligen).Det var det jag ville ha fram :smirk:

Men jag vet inte vad som stått i reglerna när du haft praktikant men i reglerna när jag varit praktikant så ska man ha en handledare man går med.
Man ska jobba själv men handledaren ska ha en under uppsikt för så är det att vara praktikant, man är inte anställd..Då är det ju dubbelmoral av ug att sedan gå å skicka ut praktikanter på arbetsplatser när de vet att handledarna inte gör sitt jobb.

Ska ta ett exempel på en "lustig" handledare jag hade...Han kom full till jobbet så vi skickade honom till fikarumet för att det inte var så bra att låta honom utfora hästarna, han var ju inte ens kapabel att varken mäta foder rätt eller kontrollera sin egen kropp.
Sen var stallchefen tvungen att köra hem honom på dagen då han ändå inte kunde jobba,(iofs gjorde hon inte mer än fikade iaf så hon hade tid).
Jag var ganska chockad över att en anställd kommer full till arbetet men dom meddelade att det var vanligt :smirk:
Undrar om de tycker att det är en bra förebild...
 
Sv: Att utnyttja praktikant systemet...

PRECIS!Det var det jag ville ha fram :)
 
Sv: Att utnyttja praktikant systemet...

Om jag som arbetsledare/chef på stallet inte kunnat kasta ut henne för att hon inte skötte arbetet hade jag iaf gjort det för att hon inte skötte sina pass som privathästägare :devil:
 
Sv: Att utnyttja praktikant systemet...

Jag har också haft flera "praktikanter" och jag håller helt och hållet med Inte_Ung och även Silverkedjan.

Ofta, men dock inte alltid, har det betytt merarbete för mig att ha praktikant. Tid och arbete är pengar och vilken arbetsgivare har lust att "betala" för att ha en praktikant. Det skall vara "tjänster och gentjänster". Arbetsgivaren får hjälp och praktikanten får pröva på och erfarenhet av arbetslivet. Det är ingen dans på rosor att jobba med hästar och det genererar inga pengar för de allra flesta.

Som inom alla branscher finns det naturligtvis mindre trevliga praktikställen där de kanske överutnyttjar praktikanten och det är ju inte rätt. Men ännu vanligare är att praktikanten får en chock när de kommer undefund med hur mycket fysiskt ansträngande och slitsamt jobb det kan vara att hålla igång en hästverksamhet. Har man dessutom fysiska problem, som chrysler, ja då om inte förr kanske praktikanten inser att drömmen om ett glassigt hästjobb är just bara en dröm. Att ge praktikanten den insikten är också en av praktikantvärdens uppgifter.

En av mina praktikanter fick sedemera jobb på en välkänd hamburgerkedja, då gjorde hon den upptäckten att hästjobbet ändå inte var så stressigt och slitigt som hon tidigare tyckt jämfört med detta jobb, som hör till de få man kan arbeta med som helt outbildad och ung.
 
Sv: Att utnyttja praktikant systemet...

Jag också om jag haft ngt att säga till om i klubben...
Men å andra sidan så var det inte så lätt för styrelsen, för klubben i fråga var totalt på upphällningen då. Den gick senare i konkurs.

Och blev den bruden utsparkad, så var det så att det fanns ingen kö på privat uppstallning. För hela situationen i stallet var så "rörig" att alla privata flyttade därifrån. Och då hade det ju blivit en stallhyra mindre om hon åkt ut.

Likaså så om hon sparkades från jobbet, så var det ju inte lätt att hitta en lönebidragare i stället, som kunde ta hand om en häst.
Och de få som jobbade ideellt kunde inte ta på sig mer jobb, de gick redan på knäna.

Men jag förundras än idag över hur ngn kunde ha så låg arbetsmoral som henne?! :confused:
Och så taskig kompisanda att låta stallkamraterna som alla jobbade eller pluggade heltid ta alla hennes helgstall! :confused:
 
Sv: Att utnyttja praktikant systemet...

Jag tror aldrig att ett arbete med hästar kan vara glassigt ;) (om man inte är miljonär redan å kan anställa folk att göra precis allt jobb medan man sitter hemma vid swimmingpoolen).

Jag tror ändå att du, I_U å Martha är bra arbetsledare som inte utnyttjar folk som många andra ställen gör.Klart att en praktikant ska jobba, det är liksom meningen.
Men hävdar fortfarande skillnad på att göra allt som en anställd var menad att göra.

Nu är ju alla praktikanter olika men det är väl mest krångel i början när man ska introducera allt för denna.
När den väl kommit in i arbetet å lärt sig rutinerna så drar det ju inte bort tid från arbetet mer, som det gör under inlärningsperioden.

Jag har tex alltid varit självgående, eftersom jag jobbat i olika stall kommer jag lätt in i rutinerna å har dessutom hästvett så man inte behöver föreläsa om saker som är ganska självklara.
Är det en mindre erfaren peron så tar det mer tid helt enkelt.
Men jag kan lugnt påstå att de ställen jag arbetat på har haft nytta av mej, speciellt de ställen som inte hade ngn personal anställd till stalljobb vilket jag fick sköta.

Jag är bara förundrad över att ett stall med 50 hästar inte har ngn anställd till att sköta hästarna å stallsysslorna, hur hade de tänkt att det skulle gå ihop?De har naturligtvis räknat med att de 17 åriga praktikanterna ska sköta stället :smirk:
 
Sv: Att utnyttja praktikant systemet...

I just hennes fall tror jag inte det var hennes sjukdom som var problemet utan latmasken ;)
 
Sv: Att utnyttja praktikant systemet...

chrysler skrev:
Men jag vet inte vad som stått i reglerna när du haft praktikant men i reglerna när jag varit praktikant så ska man ha en handledare man går med.
Man skall som handledare finnas där.
Jag var mammaledig och därför hemma.
Och det gick alldeles utmärkt tydligen.
För jag förklarade för Praktikant-samordnaren att det var just så.
Jag kunde sköta stallet själv om det behövdes.
Men i mitt fall så fick praktikanten göra det, för att jag sedan skulle kunna skriva det i praktikantens papper.
Jag fanns ju där hela tiden om man behövde fråga något eller om något skulle ha gått på tok.

För mig så fungerade det bra.
Det tog visserligen mycket mera tid att undervisa och instruera praktikanten än att göra jobbet själv.
Men jag hade ju gott om tid för sådant, då jag kunde ta hand om barnet samtidigt.
Det blev ju mera gjort tack vare praktikanten, men det tog mig dubbelt så mycket besvär mot att i stället fixa barnvakt och göra det själv.
 
Sv: Att utnyttja praktikant systemet...

Ngt som jag tycker ska vara självklart är att man ska få ett intyg om hur man varit på arbetsplatsen, vad man kan , hur man betett sig.
Jag fick inte sånt fast jag efterfrågade ett intyg/omdöme.
Fast jag skött hela stallet själv så var stallägaren så småsint så hon sa att det inte var hennes jobb att skriva ett sånt.

Min handläggare på ug tyckte hon hade rätt å skrev ett papper på att jag jobbat på vissa ställen men hur 17 skulle hon kunna skriva omdöme när hon inte sett mej jobba å absolut inte kunde ett skit om hästar :crazy:

Det blev jag jättebesviken på.När man söker jobb så vill man gärna kunna visa omdöme, det ska ju ug fatta som har till uppgift att slussa arbetslösa ut på arbetsmarknaden.
För att få bra omdöme ska man såklart jobbat å visat att amn klarat det hela å det tyckte jag absolut jag förtjänat :mad:
Så hur 17 ska det stället ha varit en merit för mej om jag inte kan visa det?Det känns som om jag slet halvt ihjäl mej i onödan!
 
Senast ändrad av en moderator:
Sv: Att utnyttja praktikant systemet...

Har du jobbat i mer än 6 månader är arbetsgivaren skylldig att skriva intyg, annars inte.
 
Sv: Att utnyttja praktikant systemet...

Det är väl en glädje i att arbeta också? Allt kan väl inte mätas i pengar...Är det inte ganska enkelt, att få en bra praktikplats är en förmån och då är det väl klart man ska jobba hårt.En dålig praktikplats med fulla handledare och annat konstigt är väl bara att sluta på...argument lär ju inte saknas iallafall.
Sen tror jag att vi alla har varit med om att när man är ny på en arbetsplats får man slita för att visa vad men går för lite extra,är det fel det?

// Åsa
 
Sv: Att utnyttja praktikant systemet...

Jag tror du missuppfattat det hela, enligt regler å lagar FÅR man inte ta praktikanter istället för att anställa folk.Om man gör det bryter man mot lagen helt enkelt.Praktikanter ska alltså inte göra jobb som företaget/föreningen inte har anställda till.Hur hårt/slitsamt det sedan är spelar ingen roll.
 
Sv: Att utnyttja praktikant systemet...

Jag har praktiserat som sjukvårdsbiträde,undersköterska,sjuksköterska,psykiatrisjuksköterska,familjeterapeut och så har jag varit lärarkandidat på en gymnasieskola.
Jag är väl insatt i vad det innebär att praktisera.Jag tror ändå att det är meningsfullare att arbeta hårt än att bara lalla med och titta när någon annan gör jobbet.
För mig är det självklart att man ska ha egna meningsfulla arbetsuppgifter som sen ska utvärderas.Det är så jag har kommit till insikt om vilket jobb som passar mig,vad jag är bra på, vad jag är mindre bra på och vad jag jag ska fokusera på att utveckla.
Nu är jag titt som tätt handledare och när jag arbetade inom skolan handledde jag elever på praktik.Detta är ju inom offentlig sektor så då kan man väl ställa en del krav på arbetsgivarnas välvilja, men det är ändock så att praktikanten förväntas arbeta, med väl genomtänkta arbetsuppgifter.Om man ser till näringslivets privata sektor förstår jag inte varför de skulle ta emot praktikanter om dessa hade legitimitet att inte arbeta.Jag tror inte de sysslar med välgörenhet.
Det suger att ha praktikanter.En del.De som inte arbetar.

Åsa
 
Senast ändrad:

Liknande trådar

Relationer Träffade en kille på tinder för lite mer än ett år sedan. Han bodde 5 h ifrån mig men han jobbade mycket i samma stad som mig. Vi...
12 13 14
Svar
265
· Visningar
17 892
Senast: Whoever
·
Övr. Hund Jag har sälj annons ute på min hund sedan den 17 januari. Jag har fått tre svar. En som bor i samma stad som jag och som kör lastbil...
2 3 4
Svar
60
· Visningar
4 625
Senast: ako
·
Skola & Jobb Jag skulle vilja ta truckkort. Det känns som en användbar grej när det gäller jobb. Eftersom jag tar det mycket för att göra mig...
Svar
3
· Visningar
422
Senast: Liten
·
Skola & Jobb Jag förstår verkligen inte detta, men jag får inget jobb trots att jag har en 3 1/2 årig universitets utbildning. Jag tog studenten...
6 7 8
Svar
150
· Visningar
21 166

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

  • Valp 2024
  • Hur länge är din hund ensam?
  • Akvarietråden IV

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Göra inlägg med mobilen
Tillbaka
Upp