Bukefalos 28 år!

Att välja försäkringsbolag

M

M_Q

Hej!
Vi håller på att se över våra försäkringar på hästarna nu och har begärt offert från flera bolag och nu börjar dom trilla in. Som det är just nu har vi 10 hästar försäkrade, i princip bara med maximal vet. vård, men ett par står med livförsäkring av olika anledningar men vi planerar att ta bort dom.
I dagens läge betalar vi dryga 45 000 per år, har självrisk på 2800 + 20%.
Har fått en offert från ett annat bolag som är med maximal vet. vård, 5000 i fast självrisk och strax över 11 000 per år i premie.
Självklart drar den ökade självrisken ner premien men hur kan det skilja så mkt !? Och hur kan man kolla upp bolaget, hur pass "villiga" dom är att hjälpa till när saker och ting händer !? För jag antar att jag inte får nämna vilka bolag det gäller här...
Ett annat hade 27 000 i års premie, och 1900 + 20% i sj. risk.

Ska man ringa till någon klinik och fråga vilka som "dom har mest problem med när det gäller direktreglering" eller hur gör man !?
 
Sv: Att välja försäkringsbolag

Det man ska tänka på att om man byter försökringsbolag så täcker de inte en massa grejer som uppstår om de kan hävda att det uppstått innan hästen försökrades hos dem. Jag skulle aldrig våga byta försäkringsbolag bara av den anledningen. Jag kan dock förstå att man gör det om det medför så stor ekonomisk skillnad.

Jag har If och jag vet inte om de är dyrast eller så, men de har fast självrisk och inga % och det går alltid smidigt att direktreglera på klinik, dessutom så har de alltid varit trevliga när man ringt och ändrat i försäkringen eller för att få pengar tillbaka på medicinkostnader. Behöver inte ens skicka in kvitton, man bara ringer så sätter de in pengarna på ens konto.
 
Sv: Att välja försäkringsbolag

Jag har också If på mina pållar och är nöjd med dom. har *peppar, peppar* aldrig behövt använda försäkringarna men detta med att ändra har inte varit några problem.
Och ja, dom är väldigt trevliga att prata med :)
 
Sv: Att välja försäkringsbolag

Det är faktiskt If vi har fått bäst offert från, dryga 11 000 per år jämfört med 45 000 som vi har nu... Det gör ganska stor skillnad! Med tanke på att vi sälan använder försäkringen så har vitom funderat på att ta bort allt då iaf vi tkr 45 000 är ganska mkt och att man kan betala ganska mkt på klinik själv innan man kommer över den summan som premien + självrisken ligger på!
Men 11 000 känns ju helt klart väldigt överkomligt!!
Det man funderar på är ju "haken" om ni förstår mig rätt, vad som gör att dom kan ligga så pass mkt bättre i premie, om dom skulle "vara svåra att ha och göra med", men ni verkar ha goda erfarenheter från dom!
 
Sv: Att välja försäkringsbolag

Så mycket skiljer det inte i premie mellan bolagen så att du får, i stort sett, samma försäkring för 11 000:- som för 45 000:-

Det måste vara något mer än bara självrisken som skiljer.
Har du ändrat eller tagit bort livvärdena eller ändrat form på försäkringen?

A
 
Sv: Att välja försäkringsbolag

Jag har IF och är jättenöjd, både med hur smidiga dom är och priserna, tycker man får mycket täckning för inte så mycekt pengar.

IF flyttar försäkrar också för motsvarande den hade i tidigare bolaget utan karens för det mesta, vilket har varit ett stort plus för mig, då har jag kunnat byta till dom, utan att oroa mig om karens och annat.
(och nej jag är inte nåt ombud, bara nöjd kund)
 
Sv: Att välja försäkringsbolag

Jag börjar ju genast undra om villkoren verligen är dessamma mellan den som kostar 45papp o den som kostar 11p? Det är ju en rejäl skillnad, det kan dom inte ta igen på bara självrisken...

Hur är det med den kostnad man får ersätta varje period?(kvartalbrukar det väl vara?) Jag har mina hästar försäkrade i ett o samma bolag, den ena är bara till 50000 i vet.vård, de andra till 100000 i vet.vård och där är en stor skillnad i priset mellan deras respektive vet.vårdsförsäkringar!

När vi köpte vår senaste häst frågade vi faktiskt veterinären och han avrådde oss starkt från ett bolag som oftare sa "nej" till behandingar av svårt sjuka hästar än andra bolag. Då är det inte konstigt att deras premier är lägre(mycket lägre den gången) om de hellre väljer en sista spruta än att försöka rädda hästen. Så rådfråga din veterinär!
 
Sv: Att välja försäkringsbolag

allvarligt talat, har du 10häst, är det värt att försäkra? det är i dagsläget över 40 000 per år, + självrisk vid eventuell skada.. det är rätt mycket pengar att mata kråkorna med..

jag tycker då det är för mycket pengar om man inte har väldigt extravaganta hästar som kostar uppåt halvmiljonen. jag skulle då aldrig som hästägare ställa upp på att gipsa ben o ha häst i vagga, eller besvärliga bukoperationer, då vill jag ta bort hästarna.

hur mycket veterinärvård nyttjar du idag? det är ju bara att räkna på det, troligtvis kommer du billigare undan utan försäkring.
 
Sv: Att välja försäkringsbolag

45 000 är vad vi har i premier just nu, då har vi i princip endast maximal vet (120 000) samt livförsäkring på 2 för tot 35 000 tillsammans. MEN då har vi för tillfället 2800 (2500?) + 20% i självrisk. Vi har begärt ny offert från de bolaget på högre självrisk också men har inte kommit än.
Stämmer at If's fasta självrisk är på 4000 och inte 5000 (mkt siffror att hålla reda på när man inte har pappren framför sig!).

Vi kommer sällan upp i summor över självrisken när vet används.
Vi tycker inte det är värt att betala dom hutlösa summor de skulle bli att hålla alla livförsäkrade, och jag själv tkr att vi eg. inte behöver hålla dom försäkrade alls då man numera med den rörliga självrisken osv får stå för mkt iaf och att de ska till väldigt stora summor innan man ska "börja tjäna på att ha försäkring" om ni fårstår mig rätt. Dock är vi två som "bestämmer", och den andra parten vill hålla dom försäkrade...
MEN det är ju alltid när man tar bort förs. som saker och ting händer känns det som...

Fler som har bra el dåliga erfarenheter från If ?
 
Sv: Att välja försäkringsbolag

45 000 är vad vi har i premier just nu, då har vi i princip endast maximal vet (120 000) samt livförsäkring på 2 för tot 35 000 tillsammans. MEN då har vi för tillfället 2800 (2500?) + 20% i självrisk. Vi har begärt ny offert från de bolaget på högre självrisk också men har inte kommit än.
Stämmer at If's fasta självrisk är på 4000 och inte 5000 (mkt siffror att hålla reda på när man inte har pappren framför sig!).

Vi kommer sällan upp i summor över självrisken när vet används.
Vi tycker inte det är värt att betala dom hutlösa summor de skulle bli att hålla alla livförsäkrade, och jag själv tkr att vi eg. inte behöver hålla dom försäkrade alls då man numera med den rörliga självrisken osv får stå för mkt iaf och att de ska till väldigt stora summor innan man ska "börja tjäna på att ha försäkring" om ni fårstår mig rätt. Dock är vi två som "bestämmer", och den andra parten vill hålla dom försäkrade...
MEN det är ju alltid när man tar bort förs. som saker och ting händer känns det som...

Fler som har bra el dåliga erfarenheter från If ?

vet inget om if men jag funderar just pga av de du själv anger som orsaker att ta bort veterinärförsäkrningarna och endast ha livförsäkringar. men måste ha sparat i hop en grundplåt. bättre att ha ett sepraat hästkonto och spara där låt säga att man en plåt på 20000 kr som du sätter in säg 500 i månaden på om det inte händer nått som gör att du måste länsa där kan man ju själv bestäma en summa som gör att du slutar månadsspara och om du tar så sätter du in mer. alltså inte betala för "kråkorna" iomed detta skulle jag kunna försäkra upp livet till vad mina hästar är värda istället.

värt att tänka på!
 
Sv: Att välja försäkringsbolag

Jo, men vad händer när den ena hästen efter den andra blir dålig och pengarna som är sparade slut? Då hade jag hellre haft en veterinärvårdsförsäkring än livförsäkring och sparat ihop till en ny häst om man var tvungen att ta bort, inte ta bort för att man inte har råd.
 
Sv: Att välja försäkringsbolag

Hej!

Jag hade IF på förra hästen och hade gärna bytt med nya. Nu har hon tyvärr hunnit med en hälta och jag vill inte riskera reservation så vi får snällt stanna i annat bolag.

Kan bara rekommendera IF, snabba, smidiga, lätta att ha att göra med. Hade ett bråk med dom för flera år sen, när de precis ändrade huruvida akupunktur av veterinär ingick i vanliga försäkringen. Vi hamnade lite i mitten, men fick ersättning iaf. Efter det inga som helst problem!!

/ Lavinia, har folksam nu..
 
Sv: Att välja försäkringsbolag

Jag har precis begärt in offerter från tre bolag. Det skiljer 4000 kr i premie. Det handlar om en häst med begränsad liv och fullständig veternärvård.
Det billigaste bolaget (Dina) har 60000 vetvård och 1800 + 20%. De andra bolagen hade bara 50000 vetvård och 2800 + 10% resp 2500 eller 4000 i fast självrisk. IF var helt klart dyrast. De var nästan dubbelt så dyr som dina.
Agria har jag helt valt bort pga deras försämringar i villkoren.
 
Sv: Att välja försäkringsbolag

Jo, men vad händer när den ena hästen efter den andra blir dålig och pengarna som är sparade slut? Då hade jag hellre haft en veterinärvårdsförsäkring än livförsäkring och sparat ihop till en ny häst om man var tvungen att ta bort, inte ta bort för att man inte har råd.

jadu, om vi säger så här under dom senaste 10 åren har jag haft ut veterinären fåtalggr 1 spark, 1 ej släppt moderkaka, 2 koliker samt en rejäl förkylning endast vid moderkakan har jag kommit upp i belopp som gör att jag använt försäkringen. sannolikheten för att flera hästar ska bli sjuka samtidigt är inte så stor man måste ju istället själv bestämma.

men man ska för den delen inte nonchalera risken.
men man ska även kalkyla med var bor jag? finns tillgång till djursjukhus som kan göra nått? har jag bara distriktare att tillgå? många faktorer som man ska väga in å sammanställa.
 
Sv: Att välja försäkringsbolag

jadu, om vi säger så här under dom senaste 10 åren har jag haft ut veterinären fåtalggr 1 spark, 1 ej släppt moderkaka, 2 koliker samt en rejäl förkylning endast vid moderkakan har jag kommit upp i belopp som gör att jag använt försäkringen. sannolikheten för att flera hästar ska bli sjuka samtidigt är inte så stor man måste ju istället själv bestämma.

men man ska för den delen inte nonchalera risken.
men man ska även kalkyla med var bor jag? finns tillgång till djursjukhus som kan göra nått? har jag bara distriktare att tillgå? många faktorer som man ska väga in å sammanställa.


Jag har oxå haft mina hästar försäkrade i 10 år, där jag ALDRIG användt vet.vårdsförsäkringen eller livförsäkringen. Jag sponsrar alla andra med mina pengar. Tänk så mycket jag hade kunnat spara på dom här åren, men jag vågar inte skippa försäkringen.

Jag har 2-3 timmar till närmsta djursjukhus men har en jättebra distriktare:bow:
 
Sv: Att välja försäkringsbolag

Jo, men med 10 hästar kan man ha sitt egna lilla försäkringsbolag och slippa betala för andras risker och försäkringsbolagens administration och vinster. Men om man bedömer sig ha en högre risk än genomsnittet, eller vill ha hängslen och livrem - så kan det vara rätt med försäkring även för stora antal hästar.

En annan sak är att värdet på en häst vid försäljning kan påverkas om den är försäkrad eller inte - det kan vara svårt att få den försäkrad senare på ett bra sätt utan omfattande undersökningar.

Det man måste se till om man inte har dem traditionellt försäkrade är att själv ha tillgång till kapital för att bekosta vård. Det får man snabbt ihop om man sätter in dessa 45.000 / år på ett sparkonto. Ev. kris får då helst inte inträffa första året, det måste man kunna lösa kvickt med annat kapital eller lån.
 
Sv: Att välja försäkringsbolag

Jo, men med 10 hästar kan man ha sitt egna lilla försäkringsbolag och slippa betala för andras risker och försäkringsbolagens administration och vinster. Men om man bedömer sig ha en högre risk än genomsnittet, eller vill ha hängslen och livrem - så kan det vara rätt med försäkring även för stora antal hästar.

En annan sak är att värdet på en häst vid försäljning kan påverkas om den är försäkrad eller inte - det kan vara svårt att få den försäkrad senare på ett bra sätt utan omfattande undersökningar.

Det man måste se till om man inte har dem traditionellt försäkrade är att själv ha tillgång till kapital för att bekosta vård. Det får man snabbt ihop om man sätter in dessa 45.000 / år på ett sparkonto. Ev. kris får då helst inte inträffa första året, det måste man kunna lösa kvickt med annat kapital eller lån.

Blir det kris första året, så vill inte jag ta lån för att rädda min häst utan betalar hellre veterinärvården men kanske skippar livförsäkringen, visst kan det hända att man fåt ta lån ändå.

Har man möjlighet att spara till varenda häst, även om man har många hästar och låt oss säga att dom får kvarka, med varbölder, hög feber etc, då räcker inte 45 000:- långt. Därför så kan man ha veterinärvårds försäkring men skippa livförsäkringen och spara dom pengarna istället.

Har själv inte mina hästar försäkrade i A1 LIV som tar allt utan i A2 LIV som gäller när hästen bryter benet i hagen, det blir alldeles för dyrt med A1 och då har jag "bara" 3 hästar.
 
Sv: Att välja försäkringsbolag

Blir det kris första året, så vill inte jag ta lån för att rädda min häst utan betalar hellre veterinärvården men kanske skippar livförsäkringen, visst kan det hända att man fåt ta lån ändå.

Har man möjlighet att spara till varenda häst, även om man har många hästar och låt oss säga att dom får kvarka, med varbölder, hög feber etc, då räcker inte 45 000:- långt. Därför så kan man ha veterinärvårds försäkring men skippa livförsäkringen och spara dom pengarna istället.

Har själv inte mina hästar försäkrade i A1 LIV som tar allt utan i A2 LIV som gäller när hästen bryter benet i hagen, det blir alldeles för dyrt med A1 och då har jag "bara" 3 hästar.

Nej, den bedömningen måste var och en göra själv utifrån sin situation. Man bör komma ihåg att försäkringsbolagen sprider risker över alla kunder, har kostnader och gör vinster som man får betala för - gör man då bedömningen att ens egna hästar ligger i en riktig lågriskgrupp och har möjligheten att ta en smäll genom att ordna kapitalet - är försäkringslöshet något att ta en allvarlig funderare på. Det är mycket pengar det handlar om.

Vi har inga försäkringar på våra hästar, annat än ansvar genom verksamhetsförsäkringen.
 
Sv: Att välja försäkringsbolag

Vi har haft If, var nöjda med bolaget. Aldrig något tjafs de gånger jag utnyttjade vet.vården. If:s kundtjänst är dock sisådär...

Vi har haft Agria till flertalet hästar, är nöjda med dom också. Där tycker jag också att kundtjänsten blivit sämre på senare år, men jag tror att dom fyllt på med "ny" och yngre personal.
 

Liknande trådar

Ekonomi & Juridik Jag måste ha haft maximal otur när det gäller min självriskperiod på hästens försäkring. Mitt bolag har en fast självrisk per...
Svar
4
· Visningar
1 371
Senast: Angel
·
Övr. Hund Hoppas någon här kan hjälpa mig med några frågor. Jag är inte så insatt i hundförsäkringar då jag bara har en hund och det är min...
2
Svar
29
· Visningar
3 932
Senast: __sofia__
·
Ekonomi & Juridik Alltså kan bli annat än tokig i alla fall på vissa av dom. Jag sålde en häst som jag strax innan försäljningen höjde livvärdet på. Denna...
Svar
1
· Visningar
911
Senast: Masse
·
Ekonomi & Juridik In intressant tank slog mig igår kväll efter en diskussion med en kompis. Vi diskuterade försäkring på hobbyhästar eftersom både hon och...
2
Svar
36
· Visningar
4 850
Senast: kryddelydd
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Hotellrum eller stuga
Tillbaka
Upp