Bukefalos 28 år!

Att välja förskola

trazel

Trådstartare
Som relativt nyinflyttad i en kommun utan att känna någon här egentligen så ska vi välja förskola snart. Sonen kommer vara 16 månader när han ska börja.

De alternativ som finns för oss är tre olika lösningar. Två är kommunala förskolor. De ligger på samma avstånde från oss, ungefär. Det tredje alternativet är privat dagmamma.

Förskola A ligger i "rätt riktning" mot sambons samåkare, har en fin gård och verkar ha bra personal. Det finns dock bara småbarnsavdelning och därefter syskongrupper. Jag ser gärna en blandad grupp från början.

Förskola B ligger "åt fel håll" för sambon (mig spelar det ingen roll, jag kör själv), har en bra gård och verkar även de ha bra personal. Här finns blandade åldrar i grupperna redan från början.

Den privata dagmamman vet jag egentligen inte om jag ser som ett alternativ. Jag vet helt enkelt inte om jag är så förtjust i tanken på att barnet eventuellt är ensam i sin ålder och inte var lika många alternativa lekkompisar.

Hade det varit så att vi bott kvar i min gamla kommun hade jag haft störtkoll på vad jag ville/inte ville (eftersom jag jobbat som springvikarie på de flesta av de förskolorna)...

Vi är ute i rätt god tid så plats kan barnet nog få på vilket som av ställena om jag bara bestämmer mig och ställer barnet i kö. :)


Vad gick ni på när ni valde förskola?
 
Sv: Att välja förskola

Nu har ju inte jag barn i förskoleåldern, men jobbar själv på förskola. Jag hade valt alternativ ett eftersom att jag tycker att det är bra att de små får gå för sig. De blir lätt "bortglömda" i en stor grupp med många åldrar är min uppfattning. En 5 åring och en 1-2åring har ju inte speciellt mycket utbyte av varandra. Men min upplevelse är att 1-2åringarna har det med varandra. (Jobbade innan barnen kom på en 1-2års avdelning)
 
Sv: Att välja förskola

Jag förstår hur du menar.

Jag står ändå frågande till det här med småbarnsavdelningen. Jag har jobbat både i småbarnsgrupper (1-ca 2½ år) och i 1-5 år och har fått uppfattningen att de yngre barnen har mycket utbyte av de äldre. Visst ska de små barnen få vara små, men de har fått flera färdigheter tidigare än vad jag sett i småbarnsgrupperna.

Allt har för och nackdelar som väger upp varandra kanske...

Båda förskolorna har ett par år på nacken, så personalomsättningen borde ha lugnat ner sig också. Det kanske är värt att göra besök på båda förskolorna och sen välja utefter vad man tycker om personalen.


Tillägg: Förskola A har eget kök. Sonen är både mjölk- och sojaproteinallergiker. Är det då en fördel med att ha eget kök (det kan jag väl tro då man kan vända dig till kock/kokerska direkt) eller har de sämre koll? Rent generellt sett alltså.
 
Senast ändrad:
Sv: Att välja förskola

Jag förstår hur du menar.

Jag står ändå frågande till det här med småbarnsavdelningen. Jag har jobbat både i småbarnsgrupper (1-ca 2½ år) och i 1-5 år och har fått uppfattningen att de yngre barnen har mycket utbyte av de äldre. Visst ska de små barnen få vara små, men de har fått flera färdigheter tidigare än vad jag sett i småbarnsgrupperna.

Jag tycker också det är bra när grupperna är uppdelade. På vår förskola blandas barnen alltid på gården och några ggr i veckan även inomhus, annars är de uppdelade resten av tiden. Tycker det funkar superbra!
 
Sv: Att välja förskola

Kolla om kommunen har utvärdering av förskolorna på nätet! Det fällde avgörande för oss när det stod och vägde mellan två olika. :)
 
Sv: Att välja förskola

Jag håller med sofflan82. Jag är lärare och jobbar på förskola och jag vill helst ha barnen uppdelade då jag tycker att de finns större möjligheter att ge barnen utmaningar och fånga dem där de är om de är i ungefär samma åldrar. Visst håller jag även med dig om att de har utbyte av att vara med äldre barn, men de flesta förskolor jobbar med tvärgrupper samt ses ute på gården.
Sedan tycker jag mig se att barnen mår bra av att byta avdelning när de är tre. Går de på samma avdelning 1-5 så är de många som blir "blase" de liksom kan rutiner mm och de är inte lika utmanande för dem.
Men de blir nog bra vilket du än väljer mycket hänger ändå på personalen och hur miljön ser ut!
 
Sv: Att välja förskola

Jag hade valt alternativ 1. Min dotter började på dagis för ett år sedan, då var hon 20 månader ungefär. Hon började då på småbarnsavdelning, och jag var väl också lite tveksam till detta då hon är ganska så "mogen" för sin ålder och redan då pratade väldigt bra t ex. Hon har dessutom en två år äldre storebror som gick på avdelningen med de större barnen och jag kände dels att dottern kanske hade haft lättare att vänja sig vid dagis om hon fick gå med storebror och dels att det inte skulle vara någon större hjälp i hennes utveckling att umgås med de små ettåringarna som också gick på avdelningen.

I vårt fall var dock småbarnsavdelningen klockren. Dottern trivdes som fisken i vattnet och självklart utvecklades hon i ett rasande tempo trots (?) många yngre lekkamrater. Tempot var lugnt, gruppen relativt liten (alltså jämfört med syskonavdelningen...) och personalen hade mycket bra förståelse för de små barnens känslor och behov.

Nu i höst så har dotttern fått flytta upp till storebrors avdelning eftersom hon snart blir 3 år och vi trodde att detta skulle bli enbart positivt för henne men så har tyvärr inte varit fallet. Personalen är visserligen bra och barnen med, men det ÄR svårt för de små att hävda sig mot en brötig drös 5-åringar och det blir ju dessutom fler barn i gruppen ju äldre barnen blir så gruppen är större totalt sett (många att hålla reda på både för barn och fröknar). Detta har helt enkelt blivit för mycket för dottern, som numera är alldeles slut efter en dag på dagis. Inte så att hon inte trivs, men det märks tydligt att hon tycker att det är väldigt jobbigt ganska ofta.

Kanske är det annorlunda i helt blandade grupper, där det finns barn i alla åldrar, men med tanke på att det verkar vara svårt att anpassa verksamheten till att passa alla i åldersspannet 2,5-5 år så känns det som att det borde vara ännu svårare att anpassa för barn mellan 1-5 år.

Dagmamma har inte varit ett alternativ för vår del. Dels för att jag själv har negativa erfarenheter från när jag var barn och dels för att jag har stött på lite för många dagmammor på lekplatserna i vårt område som inte har haft den minsta koll på den flock ungar som de släpat med sig. De har inte gett nåt förtroendegivande intryck direkt...

Lycka till med ert val, det kommer säkert att gå bra, och gör det inte det så kan man ju alltid byta!
 

Liknande trådar

Övr. Barn https://www.expressen.se/debatt/varfor-ska-alla-barn-tvingas-in-i-forskolan/ Först slopades vårdnadsbidraget som gav föräldrarna...
2
Svar
24
· Visningar
3 227
Senast: Is
·
Småbarn Sonen 4,5 år har haft det lite kämpigt på förskolan i höst. Alla hans vänner slutade för att börja på skolan, och han har inte riktigt...
2 3
Svar
40
· Visningar
8 697
Senast: Soapbubble
·
Övr. Barn ”Hoppas” det är fler som känner igen sig. Som går och lägger sig på kvällen med dåligt samvete att man inte räcker till. För visst är...
2
Svar
27
· Visningar
5 337
Senast: Cocos
·
Småbarn Sonen ska inte börja på förskola förrän i februari/mars men tankarna snurrar en del ang valet av förskola. Vi har egentligen två...
2
Svar
25
· Visningar
2 996
Senast: Hyacinth
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Hämta eller sälja? Toyota Auris
Tillbaka
Upp