Ditt resonemang håller inte.Varför jag diskuterar bilen är för att det är en faktor för att människor ska kunna bo på landsbygden. Och då tycker jag att det är relevant att diskutera hur transporter ska gå till, om det behöver finnas kollektivtrafik eller inte. När en stor andel tycker att jag har ju bil, så en fungerande kollektivtrafik vill jag inte betala för, så är det svårt att motivera varför kollektivtrafiken skulle byggas ut jämfört med idag. Det tycker jag är synd, eftersom jag menar att det blir begränsande för vilka som kan bo på landsbygden, samt att det ökar riskerna att folk kör bil även när de inte borde, eftersom det inte finns något alternativ.
Jag bor på landsbygden, och jag har aldrig hört någon bekant säga att de "inte vill betala för kollektivtrafik" eftersom de har bil.
Många skulle istället vara berädda att betala (=skatt) för att att deras barn, deras äldre grannar etc, skulle ha tillgång till kollektivtrafik.
De vill egentligen hellre ha kollektivtrafik än barnen har en EPA, och de vill att deras grannar ska kunna åka själva, istället för att skjutsa dem till affären eller fotvården.
I vårt län så fungerar det hyfsat med vårdresor, det finns sjukresor att beställa, även om dessa resor ofta innebär sigthseeing runt halva länet.
Jag tror att vårdresorna är väldigt dyra för regionen, eftersom det sitter en person och åker taxi under en stor del av resan.
Med mer kollektivtrafik (= linjer längre ut på landsbygden och något fler turer), så skulle en hel del sjukresor inte göras som sjukresor utan med ordinarie trafik istället, men det är två verksamhetsområden, som så att säga inte kommunicerar.