Att vara beroende av bil (utbruten från Vilket ansvar ligger på föräldrar)

Bukefalos 30 år!

Bilen och folks beteende runt den är ju också en stor orsak till att servicen är nedläggningshotad och kollektivtrafiken har dåliga tider. Människor började hellre köra till butiker och service längre bort.
Å andra sidan så läggs servicen ner på många orter så enda chansen att kunna handla, klara bankaffärer, läkarbesök mm är att ha en bil. Jobben försvinner, folk tvingas flytta, underlaget och lönsamheten minskar, affärer stänger, skolor läggs ner osv. Där jag bor fanns det skola upp till och med klass 6, den stängdes för flera år sedan. Det fanns bageri, post, mejeri, dansbana, lanthandel. Det som inte rasat har blivit bostäder men folk pendlar och eftersom det varken finns affär eller skolor längre så handlar man på väg till och från jobbet. Det finns ingen buss heller iom att skolan stängt.

Jag bor 5 respektive 7 km från tätorter. Här har jag vuxit upp och även mina barn. Du släpper inte ut någon under 12-13 på cykel på riksvägen. Ingen vägren. Maken började motionscykla efter många års uppehåll och han var rejält chockad hur nära och hänsynslöst bilister kör nuförtiden. Vi hade en dödsolycka i början på sommaren. Vuxen kvinna. Hon cyklade samma väg varje dag med reflexväst. Chauffören körde vidare och hävdar att han inte såg henne alls. Till staden är det 19 km. Busstrafik för en biosugen tonåring är antingen vara hemma före 22 eller 02. Fotbollen börjar 17, innan det ska högstadieungarna som slutar 16 hem, äta och ner till byn/tätorten. Högstadiet ligger alltså 15 km bort i en annan tätort. Med skolbussen är dom hemma vid 17 efter att gått/cyklat 3 km grusväg.
Vi bor alltså i Skaraborg, inte i någon urskog. Såhär ser Sveriges landsbygd ut.
Gissa om många föräldrar då väljer att skjutsa. Och ta ledigt från jobbet någon timme här o där.
Så jo, vi kör bil. Kors o tvärs till aktiviteter och jobb.
Men samtidigt, om man skriver om att mer skattepengar borde gå till kollektivtrafik och cykelvägar osv så blir folk ändå jättesura för det går ändå inte att cykla eller åka buss de sträckor de talar om.

Hur man än vänder och vrider sig så är bil rätt och alla andra alternativ fel.

Jag bor som du: 7 km från centrum, 6 kilometer från järnvägsstationen, det är 90 väg omgiven av åkrar och som helt saknar belysning största delen av den sträckan, folk kör snabbt och aggressivt på den vägen.

Mitt barn kommit in till stan på fritidsaktiviteter sedan 13 årsåldern helt själv.

Eftersom det bredvid 90 vägen går en bred, upplyst, under vintern fint sopsaltad, cykelväg hela vägen in till stan, som korsar en enda stor väg, med förtur för cykel, hajtänder och bilarna från 90 vägen måste stanna för cyklarna. (lätt att cykla ned till -20 grader minst.)

Rent bortsett från att bussarna går vart tionde minut 9 minuters gångväg från huset. Och har man missat den går en annan linje var 9 minut 18 minuters gångväg från huset.

(det tar ca 15-20 minuter att cykla den sträckan, eller ta bussen, eller köra bilen o leta parkering, det är lite hugget som stucket.)

Det är såklart omöjligt i många orter men varför folk inte ens önskar, inte ens vill ha, inte ens anser att det är en politisk fråga, bara blir sura när man föreslår att det vore nice om det på flera ställen i alla fall gick en buss i halvtimman morgon och eftermiddag kväll och fanns en cykelväg som fungerade sommartid?

Alltså det ser ju olika ut, jag bor väldigt centralt i en mellanstor stad, men om jag skulle ta kollektivtrafiken till förskola och sen jobb så skulle jag alltid komma försent då det inte går direktbussar från dotterns förskola till jobbet utan jag skulle behöva åka tillbaka hem för att ta en annan buss till jobbet hemifrån.
Håller med att förskolan var svårt och man fick köra (för det var enklare, det hade tveklöst gått att cykla dock), men sedan vid skolstart fanns skolbuss och sedan runt 9 kunde barnet cykla själv, vilket var en oerhörd skillnad!

Jag tycker det är så otroligt (i många typer av trådar, inte bara denna eller den den är utbruten ifrån) att så många har så svårt att se att det finns en annan verklighet än sin egen.
Jag bor i en tätort/småort, med ca 207 inv 2023, och har 1 mil till den ort vi tillhör och 1,2 mil till närmsta nästa ort. Som 20 åring fick jag lov att ringa mamma för att kunna bli hämtad på morgonen i den ort som ligger 1,2 mil bort, för det var söndag och sommar = ingen buss förrän kl 19 på kvällen typ, bara för att jag råkade sova kvar istället för att åka med min skjuts hem kvällen innan på en fest.
Hos oss måste man ha bil, eller åtminstone moppe/Epa som ungdom för att det går inte att få ihop ett liv med kollektivtrafik.
Känns så, jag vet inte, arrogant kanske att tro att bil är ett val alltid. Hade jag bott i den ort vi tillhört, och behövt till Ikea, biltema eller liknande hade det inneburit att en hel dag går bort eftersom det ligger ca 4 mil bort, och det går inga direkttåg/buss.
Jag tycker det är konstigt att inte fler i små orter med dålig kollektivtrafik och cykelbana önskar att politikerna ändrade på förutsättningarna.

Varför jag diskuterar bilen är för att det är en faktor för att människor ska kunna bo på landsbygden. Och då tycker jag att det är relevant att diskutera hur transporter ska gå till, om det behöver finnas kollektivtrafik eller inte. När en stor andel tycker att jag har ju bil, så en fungerande kollektivtrafik vill jag inte betala för, så är det svårt att motivera varför kollektivtrafiken skulle byggas ut jämfört med idag. Det tycker jag är synd, eftersom jag menar att det blir begränsande för vilka som kan bo på landsbygden, samt att det ökar riskerna att folk kör bil även när de inte borde, eftersom det inte finns något alternativ.
Ja väldigt många nämner dåliga cykelbanor och dålig kollektivtrafik, men ingen verkar vilja ha bättre av någondera.

Utan det är som att det inte går att ha kollektivtrafik eller cykelbanor i tex södra Sverige eller i orterna runt Sveriges största städer och ingen vill heller ha det, inte ens som ett alternativ ibland, inte ens för sina ungdomar, inte ens om man fortfarande har bilen men inte alltid använder den.

(Jag har bil och använder den hyggligt ofta, men jag måste inte, jag kan välja beroende på situation och det är en frihet, som politikerna skapat, och självklart iofs även grannarna som ju använder bussarna och cykelbanorna och vår ICA så att de inte blir indragna. Det är såklart svårare på vissa platser att få det så bra och så ofta men att inte ens vilja ha det.)

Håller med om utopi.
Jag är uppväxt på landet och busstrafiken drogs ner år efter år, helt enkelt för att det var för få som åkte. De turer som är kvar är de som är anpassade efter högstadie och gymnasiets tider.
Människor jobbar så himla olika tider, det är omöjligt att köra så många bussar som skulle behövas för att alla ska åka utan att lägga orimligt mycket tid på att resa med väntan och byten.
Många tar bilen till någon av orterna där pendeln stannar och tar tåget till de större städerna, det funkar bra för det mesta.
Om den dragits in så måste det ju betyda att den en gång fanns och att folk en gång var beredda att betala för den. Så det tyder ju snarare på att det inte alls är en utopi att ha kollektivtrafik på platsen.

Ska jag vara helt ärlig så har massor av skatteintäkter gått till just kollektivtrafik och det mesta går ner i ett slukhål som heter Västlänken, hur många gånger dyrare har Västlänken blivit genom åren.

Helt ärligt så vet vi sedan många år att gräva underjordiskt för tåg/spårvagn är onödigt dyrt och arbetsamt.
Jag trodde Västlänken sköttes av vägverket och kollektivtrafiken av din region. Men jag kan ju ha fel såklart.

Det har jag inte alls läst i tråden?

I staden närmast mig är luftkvaliteten ett problem, främst pga dubbdäck men även pga sandning. De försöker få fler att cykla pga detta.

Bilarna orsakar liksom problem även utan avgaser.
Ja när de ökade cykelvägar i London gick akuta luftvägsproblem på akutmottagningarna ned drastiskt. Om folk struntar i folks hälsa kan de i alla fall tänka på alla pengar de slipper betala i sjukvård. (alla bilar sliter upp farligt damm från vägen oavsett bränsle)

https://www.theguardian.com/environ...ions-reduced-london-t-charge-ulez-air-quality

this trend was altered, with a 3% reduction in annual trends for emergency admissions, including an 8% reduction for heart problems and a 6% reduction for breathing problems.

Om man vill träna och tävla så blir det ju lite svårt om man inte kan köra hästen? Sen ville jag ha tillgång till bil och transport när jag hade hästar eftersom de plötsligt skadar sig och behöver skjutsas till klinik, det är ju inte bara att ta taxi med en häst. Men det kan ju lösas med att t ex stallkompisar har och lånar ut.
Exakt och man kan ju rent av ha bil och köra till stallet och köra hästen och när man handlar men ändå åka kollektivt och cykla ofta :)

När jag bodde norrut när jag var yngre fanns det inga kommunala färdmedel i de olika samhällena men landsvägsbussar som fraktade post, mjölk, personer och gods, nu finns det nästan inga bussar alls och servicen på flera orter existerar knappt då det mesta läggs ner. Levande samhällen och gårdar dör ut då service, skolor och jobb försvinner men det är ok, alla kan ju flytta in till städer och jobba där så behövs inga bilar eftersom det går en buss varje kvart och ingen behöver byta med vänttider. :up:
Men det är ju det jag tex talar för ska finnas? Den där servicen som fanns. Och i vårt moderna samhälle skulle det ju rent av kunna finnas mer. Levande samhällen och service och skolor och jobb.

Jag tycker det är konstigt att inte fler i små orter med dålig kollektivtrafik och cykelbana önskar att politikerna ändrade på förutsättningarna.
Vet inte var man ska klämma in en cykelbana utmed vår byväg, här går tomtgränsen fram till diket vid vägen liksom 😅 och är det inte en tomt så är det åkrar/hästhagar/skog som någon äger. Och misstänker att det är många byar/tätorter/småorter det ser ut så här. Inne i samhället finns det såklart cykelvägar, men dit har vi som sagt 8-10 km 🙃

IMG_20260817_161443.webp

Om den dragits in så måste det ju betyda att den en gång fanns och att folk en gång var beredda att betala för den. Så det tyder ju snarare på att det inte alls är en utopi att ha kollektivtrafik på platsen.

Det gick fler turer än idag men eftersom det var för få som reste som drogs den in. Jag ser det helt klart som en utopi att ha en kollektivtrafik som funkar för alla människors arbetstider.

Det gick fler turer än idag men eftersom det var för få som reste som drogs den in. Jag ser det helt klart som en utopi att ha en kollektivtrafik som funkar för alla människors arbetstider.
Det beror ju helt och hållet på var man bor och väldigt många i Sverige bor i eller nära en tätort.

Jag antar att ingen bodde i din trakt på 30-70-talet helt enkelt, iom att det inte går att ta sig därifrån utan personbil.

Jag tycker i alla fall att kollektivtrafik behöver finnas nära tätort, om inte annat just för att ungdomar och andra utan körkort eller bil ska kunna ta sig fram och ha en viss frihet.

Samtidigt som det finns andra ställen där det är mindre effektivt om man bor långt utanför en tätort.

Men det blir en total rundgång när folk hela tiden säger att de måste ha bil för att det är dålig kollektivtrafik.

Men de vill inte ha bra kollektivtrafik för de vill ta bilen. Då skyller man ju på någonting man ändå inte vill ha.

Kollegorna på jobbet de kör hellre bil 3 kilometer till jobbet och de lägger gärna 10 minuter extra på det, för människor som åker kollektivt luktar illa och cykla är kul men bara på fritiden, så att det tar kortare tid är egalt.

Ditt resonemang håller inte.

Jag bor på landsbygden, och jag har aldrig hört någon bekant säga att de "inte vill betala för kollektivtrafik" eftersom de har bil.

Många skulle istället vara berädda att betala (=skatt) för att att deras barn, deras äldre grannar etc, skulle ha tillgång till kollektivtrafik.

De vill egentligen hellre ha kollektivtrafik än barnen har en EPA, och de vill att deras grannar ska kunna åka själva, istället för att skjutsa dem till affären eller fotvården.

I vårt län så fungerar det hyfsat med vårdresor, det finns sjukresor att beställa, även om dessa resor ofta innebär sigthseeing runt halva länet.

Jag tror att vårdresorna är väldigt dyra för regionen, eftersom det sitter en person och åker taxi under en stor del av resan.

Med mer kollektivtrafik (= linjer längre ut på landsbygden och något fler turer), så skulle en hel del sjukresor inte göras som sjukresor utan med ordinarie trafik istället, men det är två verksamhetsområden, som så att säga inte kommunicerar.
Det har ju sagts i denna tråd lite ovanför här där jag skriver.

Å andra sidan så läggs servicen ner på många orter så enda chansen att kunna handla, klara bankaffärer, läkarbesök mm är att ha en bil. Jobben försvinner, folk tvingas flytta, underlaget och lönsamheten minskar, affärer stänger, skolor läggs ner osv. Där jag bor fanns det skola upp till och med klass 6, den stängdes för flera år sedan. Det fanns bageri, post, mejeri, dansbana, lanthandel. Det som inte rasat har blivit bostäder men folk pendlar och eftersom det varken finns affär eller skolor längre så handlar man på väg till och från jobbet. Det finns ingen buss heller iom att skolan stängt.
En orsak till att det försvinner är ju även bilen och människors beteende, dvs det som diskuteras i tråden.

Dvs som ett exempel, folk föredrar att handla på storamataffären med bilen, så de handlar inte på lillalanthandeln alls. Sedan försvinner ju inte kommunal service helt av sig självt vi har ju röstat fram att den ska försvinna? Antar jag?

För varje verksamhet som ratas eller dras in försvinner jobb och man måste pendla.

Här försvinner affär efter affär inne i stan. Sorgligt sorgligt men ingen vill cykla ens tio minuter, eller åka buss tio minuter eller bara stanna innan de tar bussen. De vill hellre köra bil ut ur stan och handla i ett industriområde och ta bilen från affär till affär i det området för att sedan köra till mall:en och vara inomhus där. Eller beställa hem i alla storlekar och returnera.

Så det försvinner ju inte, vi tar bort det. Sedan kommer personer från en stad en timma bort där centrum är helt stendött och "turistar" i de få ynka affärer som finns kvar i vårt centrum och säger ooh så härligt det är inte dött här, ännu. (men snart kan de inte turista längre)

Senast ändrad:
Det beror ju helt och hållet på var man bor och väldigt många i Sverige bor i eller nära en tätort.

Jag antar att ingen bodde i din trakt på 30-70-talet helt enkelt, iom att det inte går att ta sig därifrån utan personbil.

Jag tycker i alla fall att kollektivtrafik behöver finnas nära tätort, om inte annat just för att ungdomar och andra utan körkort eller bil ska kunna ta sig fram och ha en viss frihet.

Samtidigt som det finns andra ställen där det är mindre effektivt om man bor långt utanför en tätort.

Men det blir en total rundgång när folk hela tiden säger att de måste ha bil för att det är dålig kollektivtrafik.

Men de vill inte ha bra kollektivtrafik för de vill ta bilen. Då skyller man ju på någonting man ändå inte vill ha.

Kollegorna på jobbet är raka. De kör hellre bil 3 kilometer till jobbet och de lägger gärna 10 minuter extra på det, för människor som åker kollektivt luktar illa och cykla är kul men bara på fritiden.

Jag bor inte kvar iom att jag vill ha bekvämt gång och cykelavstånd till det mesta.

Men självklart bodde det folk där ute redan då. Varför skulle det inte gjort det?
Då fanns dock "allt" där som på så många andra ställen i landet.

Som jag skrev så finns det kollektivtrafik anpassad för skolungdomarna och på så vis även för kontorsfolket.
Det är inte hiskeligt långt till pendeltåg och de flesta ungdomar har epa.

Jag är helt för kollektivtrafik men jag tycker att det finns bättre saker att lägga skattepengar på än att köra tomma bussar.
Hade absolut kunnat åka pendel till jobbet om det var möjligt, nu kommer jag bara till jobbet men inte hem.

Jag trodde Västlänken sköttes av vägverket och kollektivtrafiken av din region. Men jag kan ju ha fel såklart.
Staten står för 50%
Trängselskatt 41,2%
Sedan Göteborg kommun, VG regionen och Halland står för resterande av kostnaden (tror inte jag glömt någon).
Vet inte om detta är före eller efter senaste 7miljaderna staten skjutit till.

Kostnaden var ursprungligen beräknad till 28miljader, senaste prognosen 71miljader (dagen pengavärde för båda).

Vet inte var man ska klämma in en cykelbana utmed vår byväg, här går tomtgränsen fram till diket vid vägen liksom 😅 och är det inte en tomt så är det åkrar/hästhagar/skog som någon äger. Och misstänker att det är många byar/tätorter/småorter det ser ut så här. Inne i samhället finns det såklart cykelvägar, men dit har vi som sagt 8-10 km 🙃

Visa bifogad fil 189674
Vad fint! ungefär så ser det ut på landet, de har tryckt in en bred cykelbana där man inte trodde det gick. :) superhärligt. Ingen aning om hur de gjorde dock. Bäst av allt är att det inte är lika läskigt att köra som med alla cyklisterna på vägen utan vägren.

Vi har fått busshållsplatser också och bussar som går mycket oftare, typ ett par på morgonen och ett par på kvällen. Jag har inte lyckats räkna ut hur deras app fungerar än så jag kör bil... Men infrastrukturen finns och jag ska räkna ut hur det fungerar och ta bussen så som mina 70+ släktingar börjat göra när de är på landet.

(Så ni ser jag är också bilbunden och usel på att räkna ut hur man ska våga timea in sällanbussar till och med på semestern. Men jag är ändå extremt för att de bygger ut systemet! Ett litet år eller så kan jag ge mig själv att lyckas ta steget.)

Orelaterat men inne i Sundbyberg såg det också helt omöjligt ut, två proppade körfält och alltid kö + supersmal trottoar. Så en vacker dag snodde de bara ett helt körfält och gjorde cykelbana av, det såg ut som en total katastrof, men de måste gjort ngt mer för det är typ mindre köer nu, vad har jag ingen aning om. Antar det är det man har trafikproffs till.

Senast ändrad:

Visa bifogad fil 189674
(det bästa är att det går att gå till busshållsplatserna utan att vara orolig när man går på 90 väg. På en del orter här utanför min stad finns busshållsplatser som jag inte fattar hur barnen tar sig till utan att flyga.)

Liknande trådar

Hästnyheter

Bukefalos, Radannonser

Allmänt, Dagbok

Barn

Hund

Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka