Det gäller att man bor så att de man kan dela med är tillräckligt nära så om bilen har en parkeringsplats kan den anses tillgänglig av alla som delar från den. Sannolikheten för att du ska kunna ha bilen även akut är väldigt hög, eftersom bilar i genomsnitt används 5% och nu går vi bara mot 15%. Det är tre gånger så mycket men ändå lite, största delen av tiden står den där bara redo att användas. Andra grejen för sannolikhet är att man inte kan dela en bil, utan man måste vara ett kollektiv tillräckligt stort så att man har kanske 10 bilar i omlopp. Sannolikheten att du kan använda din egen bil är kanske 99% - den hundrade gången krånglar den och startar inte. Om ni är 20 hushåll som delar på 10 bilar och lyckas använda dem 15% av tiden (istället för 5 som är nuvarande snitt) så är sannolikheten att alla bilar är upptagna i aktiv körning nästan exakt lika med noll. (Sen tillkommer logistikgrejen som höjer den från noll, eftersom bilen ofta är parkerad på annat ställe när den körts iväg.) Alltså sannolikheten att det finns en ledig bil som inte körs av någon är nästan exakt 100% men det finns en risk att den är på en plats som gör den oanvändbar för dig just då.
Jag tror inte heller på det kollektiva ägandet, utan tänker att den här servicen erbjuds av företag som därmed kan skapa arbetstillfällen.
Men nyckelförutsättningen är att man bor fysiskt nära kanske minst 10 andra hushåll. Det gör väldigt många av medborgarna i landet som idag kör en egen bil men låter den ruttna 95% av tiden och därmed bidrar till att jättemånga fler bilar måste produceras.
För någon som idag använder bilen låååångt över snittet på 5% är det inte heller någon superlösning (15% är 3,5 h aktiv körning per dag om man gör det varje dag i veckan).
Om man står i en garagelänga med sådär 10 bilar kan man göra sig en egen uppfattning, hur ofta är samtliga bilar ej på plats?
Jag har löst min bilanvändning med bilpool i väldigt många år innan jag till sist gav upp och köpte en egen. Det är en bra lösning om man kan både vara flexibel med när man kör samtidigt som man kan planera långt i förväg så att man lyckas boka en när man behöver den. Typ för att veckohandla eller sällanhändelser som man vet om långt i förväg. Behöver man någon gång ta bilen till jobbet (det var egentligen inte tillåtet i vår bilpool, men det är ju samtidigt svårt att kontrollera) så spärrar man ju bilen i 10 h för alla andra.
För mig blev det helt omöjligt, eftersom jag behöver bil bara ett fåtal gånger på en vecka men då är det i regel antingen tillfällen som kräver en väldigt specifik tid eller bråttom. Jag gissar att många som behöver bil trots att de i regel inte tar bilen till jobbet har samma problem; det går inte att dirigera resten av livet kring när det finns bil tillgänglig.