Finns det något av projekten kring "bilfria bostadsområden" som faktiskt blivit lyckade? De jag vet om där bostäderna saknar parkeringsmöjlighet i närheten och det bara funnits ett mycket begränsade parkeringar i närheten och boende i stället har blivit tvångsanslutna till en bilpool har blivit total kaos med boende i det "bilfria området" som ställt sina bilar på alla möjliga ställen i närområdet. Ofta till stort förtret för boende och företag i närområdet som tidigare kunnat ha gratis parkering för sina anställda. Att uppta yta som kan vara bostäder med parkeringar håller jag med om är dumt men det finns många bra lösningar med garage under husen eller parkeringsdäck ovanpå. Att utelämna plats för bilar går säkert fint i studentområden men annars vill människor uppenbarligen inte leva så.
Till att börja med, känner du till något befintligt bostadsområde där boenden helt plötsligt blivit tvångsanslutna till en bilpool? Har jag aldrig hört talas om.
Om det du syftar på istället är nybyggda bostadsområden där bilpool är en del av mobilitetslösningen för de som köper lägenhet i området, då kan man väl knappast prata om tvångsanslutning? Det är ju som att köpa bostadsrätt och vara upprörd över att man blev tvångsansluten till bostadsrättsföreningen. Det står ju var och en fritt att avstå att köpa bostad i området om man inte vill vara med i en bilpool.
Sen för att svara på frågan så skulle jag påstå att problemet du beskriver uppstår när man politiskt inte vågar löpa linan ut. Det kommer aldrig fungera med bilfria områden, eller för den delen parkering där man faktiskt får betala vad det kostar, om man två kvarter bort kan parkera subventionerat. Men sånt när är ofta politiskt känsligt. Just eftersom man måste in och peta i det befintliga. Även om det är obegripligt hur subventionerad parkering på allmän plats kan vara så accepterat...
Det finns bra lösningar ja med underjordiska garage, parering under gård osv, men det är också svindyrt. Därför vill byggbolag ha så långa p-tal på kvartersmark som det bara går, och sådana kan man få ner med bland annat bilpool. En stor anledning till utvecklingen av bilpooler i sig.