Att vara beroende av bil (utbruten från Vilket ansvar ligger på föräldrar)

Bukefalos 30 år!

Finns det något av projekten kring "bilfria bostadsområden" som faktiskt blivit lyckade? De jag vet om där bostäderna saknar parkeringsmöjlighet i närheten och det bara funnits ett mycket begränsade parkeringar i närheten och boende i stället har blivit tvångsanslutna till en bilpool har blivit total kaos med boende i det "bilfria området" som ställt sina bilar på alla möjliga ställen i närområdet. Ofta till stort förtret för boende och företag i närområdet som tidigare kunnat ha gratis parkering för sina anställda. Att uppta yta som kan vara bostäder med parkeringar håller jag med om är dumt men det finns många bra lösningar med garage under husen eller parkeringsdäck ovanpå. Att utelämna plats för bilar går säkert fint i studentområden men annars vill människor uppenbarligen inte leva så.

Till att börja med, känner du till något befintligt bostadsområde där boenden helt plötsligt blivit tvångsanslutna till en bilpool? Har jag aldrig hört talas om.

Om det du syftar på istället är nybyggda bostadsområden där bilpool är en del av mobilitetslösningen för de som köper lägenhet i området, då kan man väl knappast prata om tvångsanslutning? Det är ju som att köpa bostadsrätt och vara upprörd över att man blev tvångsansluten till bostadsrättsföreningen. Det står ju var och en fritt att avstå att köpa bostad i området om man inte vill vara med i en bilpool.

Sen för att svara på frågan så skulle jag påstå att problemet du beskriver uppstår när man politiskt inte vågar löpa linan ut. Det kommer aldrig fungera med bilfria områden, eller för den delen parkering där man faktiskt får betala vad det kostar, om man två kvarter bort kan parkera subventionerat. Men sånt när är ofta politiskt känsligt. Just eftersom man måste in och peta i det befintliga. Även om det är obegripligt hur subventionerad parkering på allmän plats kan vara så accepterat...

Det finns bra lösningar ja med underjordiska garage, parering under gård osv, men det är också svindyrt. Därför vill byggbolag ha så långa p-tal på kvartersmark som det bara går, och sådana kan man få ner med bland annat bilpool. En stor anledning till utvecklingen av bilpooler i sig.

Såklart inte! Eller jo, fast då som hushållets andrabil. När jag var med i bilkooperativ var den vanligaste sortens medlem såna som var med istället för att ha två bilar. Ingen var med istället för att ha bil, men vi vi var också ganska många som var med för att det blev billigare och smidigare än att hyra bil vid behov.

Fast det behöver väl i sig inte vara något dåligt? Om bilpoolens existens hindrar folk från att skaffa bil nummer två, så är väl det ett alldeles utmärkt syfte?

Apropå bilberoende som ökat på senare år så är det åtminstone här numera omöjligt att få tyngre varor hemkörda till dörren. Kattsand och liknande körs till postterminalen som är helt omöjlig att nå med kollektivtrafik (ens om jag hade kunnat släpa 25-kilos säckar på bussen, vilket jag inte kan med trasig kropp).

I områden där man pga tätbebyggelse vill minska bilberoende måste bättre lösningar för hemleverans finnas på plats. (Och lösningar för återvinning, av någon anledning kan man i princip inte ta sig till någon ÅVC på ett vettigt sätt utan bil och definitivt inte med tyngre prylar.) Kan man ens lösa sånt utan att göra leveranser till en offentlig funktion igen? :confused:

I takt med att kroppen rasar se jag verkligen hur privilegiet att kunna ha bilen nära och köra hela vägen fram till dörren för i/urlastning blir en nödvändighet för att ens kunna göra saker. Hur adresserar vi det på ett bättre sätt med högre bil-/markutnyttjande? För mig som har körkort är ju en välfungerande bilpool en lösning på just det, men vill vi att vi ska kunna vara helt utan biltrafik till vardags närmast husen, hur löser vi det på ett bättre sätt?

Apropå bilberoende som ökat på senare år så är det åtminstone här numera omöjligt att få tyngre varor hemkörda till dörren. Kattsand och liknande körs till postterminalen som är helt omöjlig att nå med kollektivtrafik (ens om jag hade kunnat släpa 25-kilos säckar på bussen, vilket jag inte kan med trasig kropp).

I områden där man pga tätbebyggelse vill minska bilberoende måste bättre lösningar för hemleverans finnas på plats. (Och lösningar för återvinning, av någon anledning kan man i princip inte ta sig till någon ÅVC på ett vettigt sätt utan bil och definitivt inte med tyngre prylar.) Kan man ens lösa sånt utan att göra leveranser till en offentlig funktion igen? :confused:

I takt med att kroppen rasar se jag verkligen hur privilegiet att kunna ha bilen nära och köra hela vägen fram till dörren för i/urlastning blir en nödvändighet för att ens kunna göra saker. Hur adresserar vi det på ett bättre sätt med högre bil-/markutnyttjande? För mig som har körkort är ju en välfungerande bilpool en lösning på just det, men vill vi att vi ska kunna vara helt utan biltrafik till vardags närmast husen, hur löser vi det på ett bättre sätt?

De flesta bostadsområden har ändå en parkering inte alltför långt från respektive boetad, går det alltså inte att beställa leveranser dit och sen använda en pirra eller liknande sista biten?

Åvc har jag också tänkt på, och undrat över hur folk utan bil tar sig dit. Ofta har man ju en del del att kånka på.

Jag tror att just varierande behov är nyckeln till framgång här ihop med tillräckligt många medlemmar och tillräckligt många bilar. Hyrbil är en ytterlighet. Men jag tror att bilpooler har sin absoluta plats och kan utvecklas framåt och de verkar växa varje år så helt fel är det inte.

Kommer det nånsin att finnas bilpool för exakt alla? Nä.

Syftet att få ned antal mil körda tror jag är direkt kontraproduktivt om det är uttalat som mål och ageras efter.

Att kunna få en väl underhållen bil av precis den typ jag behöver just den dagen tror jag är en väldigt underskattad fördel.

Ja, att kunna välja biltyp efter behov var just en av de stora poängerna med bilpool. Dock känns det lite deprimerande om det inte ens i centrala Gbg (där jag bodde i Linné hade väldigt få egen bil) ha tillräckligt täthet för att en bilpool ska vara kostnadseffektiv. Samtidigt som det var ont om bilar när det behövdes och alldeles för dyrt för att tex kunna ta helgutflykter så var användningen för låg för att de skulle gå runt ekonomiskt. De som verkar ha funkat bäst är de som inte prompt måste gå runt ekonomiskt, utan där tex brf subventionerar för att ge tillgång till bil. Några kollektiv som funnits väldigt länge verkar funka bra också, men de som är marknadsbaserade läggs ofta ner efter ett par år.

Jag är en av få som har egen bil i min bekantskapskrets, men få använder faktiskt bilpool på något regelbundet sätt. Iom höga timavgifter så är det oftast bättre att ta taxi om man inte ska utanför stan. Och taxi är ju faktiskt ett ännu högre nyttjande av bilen, frågan är vilket som är mest miljöeffektivt bara? :confused:

De av mina vänner som har bil rider allihop, och till stallen är kollektivtrafik ofta något som förutsätter att man inte också har ett jobb och andra tider att förhålla sig till på dygnet.

(Ut till naturen åker folk helt enkelt inte speciellt ofta för att det blir för krångligt och dyrt och går inte att ta sig dit man vill med kollektivtrafik. :()

Vad är det som gjort att man slutat köra hem tyngre varor till dörren?

Hur gör folk som bor i våra storstäders innerstäder?

Det är väl ändå få bostäder som helt saknar möjlighet till i- och urlastning även om man inte har möjlighet till parkering framför dörren? Om inte annat kan det inte vara omöjligt att tillskapa mpt vilka reglerade krav det finns för andra funktionen nästa bostadsentré.

De flesta bostadsområden har ändå en parkering inte alltför långt från respektive boetad, går det alltså inte att beställa leveranser dit och sen använda en pirra eller liknande sista biten?

Åvc har jag också tänkt på, och undrat över hur folk utan bil tar sig dit. Ofta har man ju en del del att kånka på.

Det är väl en av fördelarna med lagkravet på fastighetsnära insamling?

Vem föraktar cyklister? Inte här i Stockholmsförort i alla fall. Många cyklar, cykelbanorna är perfekta, ansluter till pendeltåg med hissar till plattformen, separata övergångsställen och vägskyltar för cyklister. Separerade gångbanor och cykelbanor med tydliga markeringar. Även fantastiskt fina cykelvägar i innerstan. En del underhålls vintertid.
Sen finns det förstås inte cykelbanor överallt på landsbygden men här tas cyklisterna på allvar.
Bland annat kommentarsfält i tidningar, -de kom från ingenstans. osv.

Sedan har det varit trådar i Buke om hur snabbt och vilt cyklister beter sig.

Leveranser över 20 kg lyfter de inte ens ur bilen, så man måste vara hemma och möta dem och kunna lyfta själv. I vissa fall aviserar de inte innan, ibland får man ett meddelande om "någon gång imorgon mellan 7-17" och sen hinner de ändå inte den körningen så kommer samma meddelande om nästa dag. Vissa leveranser erbjuds inte ens utkörning. Ibland skarvar de och säcken på 17 kg (som man beställde till högre pris just för att undvika de där problemen) hanteras precis likadant. "Förr" (som i för 5-6 år sedan) var det aldrig något problem att få allt hemlevererat åtminstone så att det lämnas innanför porten på bottenplan.

Det är ju ett problem som på intet sätt hänger ihop med bilkörning i övrigt, men behöver lösas om folk ska kunna känna att livet blir görbart utan att behöva köra för att fixa saker hela tiden.

Nybyggda brf:en på andra sidan gatan byggde eget postrum med större leveransfack för gods och några kylda fack för matleveranser. Det är ju en bra lösning för nybyggen med mycket plats, men helt omöjligt i ett hus från 30-talet där det inte ens finns plats att bygga hiss.

Vad är det som gjort att man slutat köra hem tyngre varor till dörren?

Arbetsmiljö och tightare scheman. Det finns inte tid att få ut alla leveranser med de körscheman som är. Att som slutkund ställa krav på ett transportbolag eller reklamera en leverans är helt omöjligt för vi är inte deras kund.

Hur gör folk som bor i våra storstäders innerstäder?

Dumpar saker där de inte ska vara. Tex i soprummet eller vid/i förpackningsinsamlingen. :banghead:
I mitt hus slänger folk för stora saker i sopnedkastet så att hela sugsystemet havererar. Det skulle väl inte sluta ens om man satte tunnor i källaren, men faktum är att folk sällan löser ett problem om det är så krångligt att göra rätt.

Det är väl ändå få bostäder som helt saknar möjlighet till i- och urlastning även om man inte har möjlighet till parkering framför dörren? Om inte annat kan det inte vara omöjligt att tillskapa mpt vilka reglerade krav det finns för andra funktionen nästa bostadsentré.

Det varierar väl hur vanligt det är. Men om man har uppe ämnet "bilfria områden" behöver man ju komma ihåg att vi är rätt många som ser ut att vara "unga och fullt funktionsdugliga" men ändå inte kan bära vanliga matkassar från en parkering flera hundra meter bort utan att det orsakar rätt stor skada i längden. Allt som ser ut som lat okynneskörning är inte det.

Ja det är jättebra men allt går inte att slänga i soprummet.

inte alls, men så ofta köper man ju ändå inte förpackningar som inte går ner i kärlen? Jag tänker oavsett att det måste ju gå att lösa på annat sätt att att folk ska ha en bil för att köra kartongen till ÅVC när de köpt en ny möbel 😅

inte alls, men så ofta köper man ju ändå inte förpackningar som inte går ner i kärlen? Jag tänker oavsett att det måste ju gå att lösa på annat sätt att att folk ska ha en bil för att köra kartongen till ÅVC när de köpt en ny möbel 😅

Det är ju inte förpackningar man kör till ÅVC? :confused: Det finns det förpackningsinsamling till.

Det känns som att du idiotförklarar mig? Jag undrade hur folk gör med sådant som inte lämpar sig för återvinningen i soprummet. Trist att du tyckte att det var en så korkad fråga. Jag är på åvc flera gånger om året, inte bara för att slänga en kartong. Julgran, trasig strykbräda, kartonger, gamla kläder och lakan, rester från snickeriprojekt, uttjänta tomatplantor osv.

Arbetsmiljö och tightare scheman. Det finns inte tid att få ut alla leveranser med de körscheman som är. Att som slutkund ställa krav på ett transportbolag eller reklamera en leverans är helt omöjligt för vi är inte deras kund.

Jag trodde du menade att det var utvecklingen med bilfria bostadsområden som gjort att man inte körde hem tunga saker. Fattade inte kopplingen :)
Dumpar saker där de inte ska vara. Tex i soprummet eller vid/i förpackningsinsamlingen. :banghead:
I mitt hus slänger folk för stora saker i sopnedkastet så att hela sugsystemet havererar.

Men det känns ju knappast som att dessa människor, om de hade bil, skulle packa in sakerna i bilen och sätta sig och köra ut ur staden för att slänga dem?

Det varierar väl hur vanligt det är. Men om man har uppe ämnet "bilfria områden" behöver man ju komma ihåg att vi är rätt många som ser ut att vara "unga och fullt funktionsdugliga" men ändå inte kan bära vanliga matkassar från en parkering flera hundra meter bort utan att det orsakar rätt stor skada i längden. Allt som ser ut som lat okynneskörning är inte det.
Bostäder som ligger på flera hundra meters avstånd från närmaste avlastningsplats måste ändå vara väldigt ovanligt?

Det känns som att du idiotförklarar mig? Jag undrade hur folk gör med sådant som inte lämpar sig för återvinningen i soprummet. Trist att du tyckte att det var en så korkad fråga. Jag är på åvc flera gånger om året, inte bara för att slänga en kartong. Julgran, trasig strykbräda, kartonger, gamla kläder och lakan, rester från snickeriprojekt, uttjänta tomatplantor osv.

Det är ju inte förpackningar man kör till ÅVC? :confused: Det finns det förpackningsinsamling till.

Sorry! Jag tänkte på ÅVS när ni skrev ÅVC, så det var det jag menade man skulle slänga möbelkartongen i tex.

Senast ändrad:

Utöver att jag tänkte fel i åvc/åvs så var det verkligen inte meningen att idiotförklara dig. Jag påstår inte att du har fel i det du skriver. Men samhället borde lösa insamlingsproblemen på annat sätt än att alla människor ska skaffa sig varsin bil för att slänga kartonger.

I min kommun finns mobil återvinningscentral och det vet jag att min kommunen verkligen inte är ensam om. Det systemet är ju en åtgärd som kan byggas ut och förbättras i syfte att minska människors behov att ta bilen till åvc.

Ingen av den nytta du beskriver med att spara in på resurser vid produktionen är relevant för den nu existerande och därmed redan producerade bilflottan. Här är ju snarare i många fall en stillastående bil en som är mindre resurskrävande. Tyvärr så finns nog de enda möjligheterna till ett liv som folk i stora massor faktiskt klarar av utan bil angingen ett med betydligt mindre arbetstid eller ett där man har ett mindre fordon av någon sort för enbart persontransport och det mesta man behöver skaffa i stället levereras hem till ens bostad. Verkar finnas fungerande exempel i jättestäderna i kina, även om det verkar rätt otrevligt att leva så. Att folk med nuvarande upplägg bara ska lära sig åka kollektivt köper jag inte när vardagen hela tiden bygger på att man måste hinna med saker inom en viss tid.
Ja jag håller med, jag tror inte heller på den typen av områden där man försöker tvinga bort bilen. (även om jag tror på tex högre parkeringsavgifter för stora och tunga bilar inne i stan, bensinskatter osv).

Det känns som att det oproportionerligt skulle drabba barn i familjer som helt enkelt inte får iväg och åka pulka spontant en vacker vinterlördag. (för att bilen är i ett garage långt borta och man måste få med pulkor och allt dit, eller för att poolbilen är upptagen.) Tror mer på att arbeta med jobb och skolresor med cykel, tåg, kollektivtrafik, i städer och tätbebyggda områden (som kanske främst kan slå igenom i de många år då barnen inte är i förskoleålder).

Dvs i andra änden, den med ganska stora morötter och lite piskor. Vilket är en helt annan sak än att aggressivt bygga bort bilen.

Nope, missar den inte alls, och visst påverkar det om alla medlemmar i poolen har exakt samma användningsmönster. Det är sällan fallet om man tar ett bostadsområde/bostadsrättsförening dock, att alla väljer tillgång till dyr bil av exakt samma anledningar.

Många av de bilpooler som finns idag ligger på 15-20 medlemmar per bil, kommersiella bilpooler ännu högre. Privatägda bilar har ofta 1 medlem per bil. Jag menar att en bilpool med kanske 3-5 medlemmar per bil skulle utgöra en enorm nytta för resursanvändningen och då blir tillgängligheten helt annorlunda.

Det finns också andra ganska stora fördelar med att dela bil jämfört med den 1-1 mappning som är så hårt normerad idag.

https://sverige.toyota/nyheter/pressreleaser/allt-fler-valjer-bilpool-i-sommar
Jag skulle kunna föreställa mig att det är fler än jag som skulle vilja ha bilen på just sportlovet och två veckor i juli. (Speciellt som skidorter har en tendens att vara organiserade så det är lite trassligt att ta sig till affär osv utan bil.)

Ja Gotlands system med sopor känns mycket bättre, där kan man i alla fall slänga metall och plast osv i sitt sopkärl.

Men vad i allsin dar man gör med annat som ska till återvinningscentralen utan bil är jag lite osäker på.

Just det är ju iofs en sak som skulle lösas med bilpool. Tänk att kunna välja en bil med dragkrok...

Liknande trådar

Hästnyheter

Bukefalos, Radannonser

Allmänt, Dagbok

Barn

Hund

Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka