Att vara Jessica

IMG_4491.jpg

Den 7 Februari 2023 ändrade jag mitt liv för alltid.
Jag gick upp för en bro som en man kom ner som kvinna.
Det var en ganska kall natt runt 21 tiden.
Jag hade tagit beslutet. och ringde en god vän och jag tror (för jag mins inte riktigt) att jag stor bölade min vän i örat ett bra tag innan jag kunde säga att jag var trans till min vän. Hon svarade med lite frågor. men jag jag mins inte vad. vi pratade i 3 timmar om olika saker som vi ofta har gjort. kom hem och la mig i sängen. Sickade några sms till olika betrodda vänner. somnade. och sov länge.
detaljerna är tyvärr glömda. Men det var starten. i de närmsta dagarna kom jag ut till flera. jag var så nevös för varje person. Men det finns så mycket kärlek i denna värd. Jag kan inte känna att jag förtjänade det. det var en annorlunda tid som var euforisk utan dess like. En av mina kompisar undrade om jag gick på några droger. Men jag var bara hög på livet. för första gången på mycket länge var jag lycklig.
Kom ut här på buke något senare. Och ni alla har vart underbara.
När någon frågar varför jag heter Jessica så säger jag att jag fick det som en gåva av vänner. ( @skiesabove ) ska ha all kred. för det! Tack :heart
Börjare med hormoner i juli och det blev en total kortslutning av hjärnan. Hela om värden förändrades på någon månad. Hur jag upplever värden blev annorlunda, hur jag fungerar är annorlunda. ni förstår. Jag lever ett nytt och bättre liv. Jag fick ett nytt liv!
Det har verkligen inte varit lätt. Det kommer verkligen inte vara lätt någonsin. Men nu har jag en anledning att leva och hantera mina problem och se ljust på livet. även om jag misslyckas katastrofalt ibland. Det är att resa sig upp. hitta balansen och gå vidare!
Visst skulle jag vilat startat detta tidigare. helst när jag viste vid 10 års ålder. Men jag kan inte göra något åt det förflutna. Jag kan bara se framåt. Och det är vad jag tänker göra.
 

Får känslan att jag passerar mer och mer i samhället.
vet inte om det beror på hållningen, håret, rösten, gången eller utseendet.
Så jag frågar runt mina vänner och de säger att jag kan definitivt kan passera.
Men säger de det bara för att de är mina vänner?
man måste lite på dem, de är ju mina vänner.
men jag har verkligen fått känslan att jag passerar!
 
Men jösses så sjukt med omklädningsrummet! Vi har haft en kollega som bytt om på toan av vad jag antog var religiösa skäl, man får ju bara ta en annan toa (fanns bara en i omklädningsrummet) om man behöver det i samband med ombyte. Helt stört att bry sig om något sådant.

Och gubben, alltså det kan ju inte vara ok 😳
 
Men jösses så sjukt med omklädningsrummet! Vi har haft en kollega som bytt om på toan av vad jag antog var religiösa skäl, man får ju bara ta en annan toa (fanns bara en i omklädningsrummet) om man behöver det i samband med ombyte. Helt stört att bry sig om något sådant.

Och gubben, alltså det kan ju inte vara ok 😳
det är verkligen inte ok, en av mina vänner drar fram en massa lagar på vad han bryter, men jag känner att jag måste ge energi åt annat.
 
8imr2q.jpg

Jag försöker att gå framåt varje dag och jag tycker att jag lyckats rätt bra.
idag var jag bara runt om kring sörmland och hade trevligt, sammanstrålade med två gamla vänner och fikade.
allt var bra.
men jag känner pressen att göra större framsteg än vad jag har gjort.
men det kommer. dag för dag kommer jag längre fram.
en dag så är detta och andra små steg tagna.
 
Söndag.
vet inte varför söndagar har blivit så tunga.
men den tynger mitt sinne.
Vet inte hur länge jag orkar gå till jobbet mer.
Jag är trött,
trött på att folk använder mitt gamla namn.
trött på att folk inte respekterar hur jag ser mig själv.
trött på att inte få byta om i fred.
trött på bli exkluderad

jag vill bara att folk använder mitt namn
respekterar vem jag är
att jag får vara i fred när jag känner mig som mest sårbar.
att få vara med på saker som företaget gör.
så som julbord, AW, eller det de ordnar för nyanställda som välkommen till företaget.

istället sitter jag på söndagskvällar och mår dåligt.
För att jag känner att jag inte får respekt.
för att jag inte får vara ifred när jag byter om.
för att jag känner mig exkluderad.

det är nog inte så konstigt att jag mår dåligt på en söndag kväll.
 
Uppenbarligen försöker din arbetsgivare inte ens?

Det existerar ju ingen rätt till självidentifikation, men det enklaste för alla parter är ju att följa personers önskemål kring namn (och pronomen, nu är ju pronominet du könsneutralt så det är ju rätt enkelt).

På mitt jobb hanteras det just så. Någon transman och någon icke-binär tilltalas och omtalas enligt eget önskemål. Om sedan någon djupare respekt är inblandad, vet ju ingen. Men regler för bemötande kan man ju ha, och genomföra.

Det är obegripligt för mig att det inte är så på din arbetsplats.
 
Uppenbarligen försöker din arbetsgivare inte ens?

Det existerar ju ingen rätt till självidentifikation, men det enklaste för alla parter är ju att följa personers önskemål kring namn (och pronomen, nu är ju pronominet du könsneutralt så det är ju rätt enkelt).

På mitt jobb hanteras det just så. Någon transman och någon icke-binär tilltalas och omtalas enligt eget önskemål. Om sedan någon djupare respekt är inblandad, vet ju ingen. Men regler för bemötande kan man ju ha, och genomföra.

Det är obegripligt för mig att det inte är så på din arbetsplats.
Jag vet inte heller varför det är så.
Jag har slutat att fråga varför.
Riktar mig in på att göra någonting åt det hela
Jag kommer inte att orka med att vara där jag är om jag inte får vara mig själv. Kan inte vara där om jag inte får vara med i gemenskapen.
 
Jag vet inte heller varför det är så.
Jag har slutat att fråga varför.
Riktar mig in på att göra någonting åt det hela
Jag kommer inte att orka med att vara där jag är om jag inte får vara mig själv. Kan inte vara där om jag inte får vara med i gemenskapen.
Jag hoppas att lagförslaget om att det ska bli enklare att byta juridiskt kön klubbas under våren, inte för att det kommer bygga på självidentifikation - men själva processen med läkar- /psykologintyg för ansökan till socialstyrelsen är åtminstone tänkt att förenklas. Och det kan förhoppningsvis underlätta åtminstone lite i ditt liv . :heart
 
Jag hoppas att lagförslaget om att det ska bli enklare att byta juridiskt kön klubbas under våren, inte för att det kommer bygga på självidentifikation - men själva processen med läkar- /psykologintyg för ansökan till socialstyrelsen är åtminstone tänkt att förenklas. Och det kan förhoppningsvis underlätta åtminstone lite i ditt liv . :heart
Det kommer att underlätta för mig.
Slipper att outa mig själv var gång jag behöver visa Legg. Hos läkare, hämtar paketet, apotek hyra bil. Det är så ofta.
 
Det kommer att underlätta för mig.
Slipper att outa mig själv var gång jag behöver visa Legg. Hos läkare, hämtar paketet, apotek hyra bil. Det är så ofta.
Sedan skulle det inte förvåna mig om de som försöker driva på opinionen om det här kommer leda till försening... även om det egentligen tagit ungefär 10 år med utredningar och beredningar.

Har btw gett mig in i diskussion med personer som uttryckt sig i mina ögon illa om det här, nu för det känns som att jag helt enkelt inte kan låta bli, med gott samvete. Lustigt nog verkar många anta att jag är en man när jag pratar om transrättigheter....?
 
Sedan skulle det inte förvåna mig om de som försöker driva på opinionen om det här kommer leda till försening... även om det egentligen tagit ungefär 10 år med utredningar och beredningar.

Har btw gett mig in i diskussion med personer som uttryckt sig i mina ögon illa om det här, nu för det känns som att jag helt enkelt inte kan låta bli, med gott samvete. Lustigt nog verkar många anta att jag är en man när jag pratar om transrättigheter....?
Folk är så snabba med att dra slutsatser.
Folk har frågat mig om jag har någon pojkvän, en legitim fråga. Men de har svårt att förstå att jag fortfarande föredrar kvinnor som jag alltid har gjort.

Jag är glad att ha dig som allierad.
 

Bifogade filer

  • FB_IMG_1710106382658.jpg
    FB_IMG_1710106382658.jpg
    43,2 KB · Visningar: 66
Jag vet inte heller varför det är så.
Jag har slutat att fråga varför.
Riktar mig in på att göra någonting åt det hela
Jag kommer inte att orka med att vara där jag är om jag inte får vara mig själv. Kan inte vara där om jag inte får vara med i gemenskapen.
Hos oss hade det snabbt blivit hanterat som ett arbetsmiljöproblem. Vilket gör att bland andra jag blir inblandade. Och vi hade då genast tänkt ut en policy, givetvis i samråd med den/de drabbade.

Nu är jag statligt anställd, jag vet egentligen ingenting om den privata sektorn (mer än att den verkar sämre på många sätt som arbetsplats betraktad).
 
Hos oss hade det snabbt blivit hanterat som ett arbetsmiljöproblem. Vilket gör att bland andra jag blir inblandade. Och vi hade då genast tänkt ut en policy, givetvis i samråd med den/de drabbade.

Nu är jag statligt anställd, jag vet egentligen ingenting om den privata sektorn (mer än att den verkar sämre på många sätt som arbetsplats betraktad).
Jag tror att det är bättre när man är statligt anställd och om man är anställd på företaget man jobbar hos.
 
Vilken härlig känsla!
det känns så bra.

de gamla namnen är nu borta!

Nu är jag Jessica Eos

och det är som ett nytt kapitel startar.
det gamla och det nya, de är nära varandra i en bok men på separata blad.
och det nya är jag mig själv.
Jag är skyldig mig själv att vara det.
jag ska ta vara på framtiden som jag nära nog skrev av.
men nu är jag redo för den.
 

Liknande trådar

L
  • Artikel
Dagbok Denhär berättelsen börjar i december året 2006. Det var en mamma en pappa och deras lilla bebis som var i himlen. Dom skulle få en till...
2
Svar
37
· Visningar
2 288
Senast: manda
·
  • Artikel
Dagbok Först tänkte jag skriva i en kropp som inte orkar, men grejen är att ju längre tid jag varit sjuk desto mer en del av mig känns kroppen...
2 3
Svar
47
· Visningar
6 543
Senast: manda
·
  • Artikel
Dagbok Då är det alltså dags att försöka lära sig skriva ett nytt år. Det brukar ta ett tag för mig innan det sitter i huvudet, och jag kommer...
Svar
0
· Visningar
754
Senast: cassiopeja
·
  • Artikel
Dagbok När jag köpte mitt nuvarande lilla hus så ”avslöjade” säljarna på kontraktsdagen att de inte skulle komma att tömma huset, utan att det...
Svar
7
· Visningar
1 940

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

  • Guldfasanerna
  • Uppdateringstråd 29
  • Lösa hundar

Hästrelaterat

Omröstningar

  • 🇪🇺EU VALET 2024🇸🇪
Tillbaka
Upp