Att vara stressad. Alltid.

Du vet mycket väl att jag inte tänker på dig och de som är riktigt sjuka, det finns folk som mycket väl skulle kunna ha ett jobb men ändå får ersättning. Och ja, deras inkomst ligger på 10 000 kr i månaden. Du vet vilka jag syftar på. Det är nära mig och jag vet att deras stress inte är för smärta eller liknande. Jag vet hur de lever och hur de mår. Ta inte åt dig så fort man nämner sjukskrivna/aktivitetsersättning osv.

Så hugg inte. Det finns nyanser av sjuk och sjuk, vilket vi båda vet. Vi har diskuterat det förut. Vi har pratat om vem jag syftar på, vi har pratat om hur de mår.

Och du och jag behöver väl inte jämföra oss för att se vem som har det sämst? Det vet vi ju redan vem av oss som har, men min upplevelse är inte mindre jobbig för att det finns dem som har det verkligt illa.

Men visst, om jag hamnar där så får jag beklaga mig och försöka lösa situationen då. Men inte nu?

Min tråd var inte menat som gnäll utan som ett försök att få tips att inte vara stressad. Ursäkta mig att det tolkas annorlunda.

Jag har inte varit stressad många gånger, men på sistone har jag blivit det mer och mer. Ofta av personliga grejer och av att jag är deltidsarbetslös. Det är svårt att göra något åt just när man känner sig stressad, för då ser iaf jag bara bakåt... Men när det gäller att stressas av tidspress så brukar jag tänka på något min pappa sa till mig för ett antal år sedan:
"Människan finns inte till för tiden. Tiden finns till för människan."

Det får mig att bli mindre stressad för stunden i alla fall... :)

Jag tål inte stress alls och är löjligt lättstressad.
Jag fungerar bäst om jag har planerat tiden väl.
Tex så förbereder jag frukost och kläder kvällen innan, jag är seg på morgonen och vill vakna i lugn och ro så därför ser jag till att alltid ha minst 1h på mig för att bli klar.
Jag försöker se till att jag alltid har gott om tid till det jag ska göra, jag försöker även ha mina måsten direkt på morgonen och under dagen så att jag kan vara spontan och göra vad jag vill under em/kväll utan att bli stressad.
Förr när jag jobbade skift var det katastrof, började jag tex kl 14 så hade jag jätte svårt att göra något på dagen, för jag tittade hela tiden på klockan och kände mig stressad för att jag skulle iväg trots att jag hade gott om tid.

Men såhär med planering och struktur fungerar det iaf bra för mig :)

Jag har slutat stressa för då funkar jag inte alls, däremot kan jag fungera i en stressig miljö och lösningen är "gör din grej och skit i omvärlden."
Jag gör som du Pulkaskurk, packar kvällen före och förbereder nästa dag för på morgonen är jag ganska död så det som inte är packat i bilen kvällen före kommer heller inte med. Ska väl sent glömma när jag skulle ut och paddla och kom till havet, packade ur allt och hittade inte torrdräkten,,,,,,som hängde kvar i hallen 6,5 mil bort. Då hatade jag mig själv! :rage:

Skiftjobb ja, jag har också haft den T-shirten, det höll knappt ett år innan jag var ett vrak.

Planering kvällen före och struktur på lång sikt, samt att aldrig lyssna på folk som säger "måste göra" längre funkar och duger jag inte som jag är så får det vara.

Jag tror faktiskt att @mandalaki har en poäng i det hon skriver.

Jag har otroligt mycket på jobbet, jag gör lika mycket som en heltidare på mina fyra dagar i veckan. Jag märker jätteskillnad de dagar jag är ledig om jag faktiskt gör "vettiga saker" (dvs inte buke, fb, insta etc) tillsammans med min familj. Det ger mig enorm energi att orka, då fixar kvällsmaten sig av bara farten, disken hoppar ner i diskmaskinen av sig själv och barnen gnäller inte.

Min sambo har påstått att jag är beroende av sociala medier. Till viss del har han nog rätt, och det kräver massor av energi!

Mitt tips: Stäng ner alla sociala medier ett tag (läs: en vecka minst), och se om du får bättre harmoni i din vardag! :)

det finns folk som mycket väl skulle kunna ha ett jobb men ändå får ersättning. Och ja, deras inkomst ligger på 10 000 kr i månaden.
Nu är det ju såhär i detta samhället att det finns INTE tillräckligt med jobb ens för att sysselsätta fullt friska människor med ett heltidsarbete/annat lönearbete men det där är ingen som ens kommenterar, lika lite som att nån skulle kommentera att det är självförvållat att först sätta sig på en häst, bli dängd i backen och sen få del av sjukförsäkringen trots att det var självförvållat.

Obs, jag har inte sparkat på nån specifik alls utan detta är helt generellt och det gäller inte bara ridsport utan allt vi företar oss oavsett om skadan/lytet sker på fritiden eller i arbetet.

Försök leva i nuet, lite "mindfullness"- approach på livet :) Tänk inte på allt du ska hinna med efter du har gjort det du håller på med i nuet. Tänk på vad du håller på med i nuet i stället! Om du blir stressad av att "titta på molnen", eller sitta i solen: Ta några djupa andetag och slappna av i femton sekunder, medvetandegör dig om att NU sitter du i solen och tittar på molnen. Att du upplever att "det tar tid från andra måsten" kan du bara acceptera, men femton sekunder kan du avvara från alla måsten och i stället vara närvarande i dig själv.

Dessutom sänker du nivåerna av stresshormoner i din kropp, genom att ibland stanna upp och bara vara. Om du lyckas sänka din stressnivå från, låt oss säga, en nia (på en tiogradig skala) till en sjua, kan du själv uppleva en stor förbättring! Målet är ju naturligtvis att få ner stressnivån ännu mer, men varje steg i rätt riktning är positivt!

Försök leva i nuet, lite "mindfullness"- approach på livet :) Tänk inte på allt du ska hinna med efter du har gjort det du håller på med i nuet. Tänk på vad du håller på med i nuet i stället! Om du blir stressad av att "titta på molnen", eller sitta i solen: Ta några djupa andetag och slappna av i femton sekunder, medvetandegör dig om att NU sitter du i solen och tittar på molnen. Att du upplever att "det tar tid från andra måsten" kan du bara acceptera, men femton sekunder kan du avvara från alla måsten och i stället vara närvarande i dig själv.

Dessutom sänker du nivåerna av stresshormoner i din kropp, genom att ibland stanna upp och bara vara. Om du lyckas sänka din stressnivå från, låt oss säga, en nia (på en tiogradig skala) till en sjua, kan du själv uppleva en stor förbättring! Målet är ju naturligtvis att få ner stressnivån ännu mer, men varje steg i rätt riktning är positivt!
Det där med att vara i nuet är enormt viktigt! Hört det en miljard gånger och inte riktigt fattat förrän jag läste att man måste "känna in nuet och inte tänka det".

Ibland tappar jag det, men 70-80 procent av tiden är jag i nuet - och ja mår så mycket bättre!

Jag är nog ofta stressad men det är för det mesta positiv stress tillslut
Jag kan bli stressad av folk som alltid ska ha åsikter om hur jag orkar det o det o det det ... det är ju mitt liv o min vardag , jag skulle bli jättestressad av att alltid ta det lugnt , jag älskar när det händer saker hela tiden :love:

Men om jag får negativ stress ( jag kan framkalla sånt själv ibland av nån konstig anledning ) kan jag bli sur o avig

Men då är vi ju där vid planering igen, det som är så tråkigt och ett inrutat mönster att följa utan avbrott och utan möjlighet för att göra något spontant? Eller hur menar du?

Laga middag hatar jag, trädgårdsarbete sträcker sig till att klippa gräset någon gång varje år, snickra kan jag inte (min familj skrattade åt mig när jag sa jag skulle sätta ihop en liten hylla utan instruktionsbok som är stor som lagboken typ- den är inte ihopsatt ännu), jag har tumen mitt i handen, läsa orkar jag inte, jag glömmer vad jag läser, blir rastlös och hänger inte med i texten. Titta på moln eller yoga skulle vara rena döden, kännas som slöseri med tid. Och ändå slösar jag tid när jag inte gör det jag ska för att jag inte orkar ta tag i det, för att orken tryter och jag sitter ner och bara glor.

Grejen är ju att planera så att man får tid över att vara spontan på... om jag inte planerar och förbereder middagen tar varje middag så ofantligt mycket energi att jag inte hinner/orkar vara spontan. Det betyder att jag måste välja. Antingen skiter jag i att planera och får aldrig vara spontan på något ostressat sätt eller också planerar jag det jag ändå alltid måste göra så att jag förhoppningsvis får tid att vara spontan också. Genom att planera veckokvällarna frigör jag tid till mer spontana saker på helgerna och står ändå inte med ett jätteberg av ogjorda saker efteråt.

Sedan är det precis det här med tråkighet som är nödvändigt. Om du vid det här laget är så stressad att du inte får något vettigt gjort och hjärnan inte kommer ihåg något så är det inte sysselsättning som är botemedlet, det är att ha tråkigt så att hjärnan får glida iväg på egen hand, på samma sätt som du inte konstant skulle dressera en hund utan att lägga in "egentid" för hunden. Du har ju kommit dit du är genom att göra som du gjort, att fortsätta på samma sätt kommer inte att ta dig någon annanstans. Jag är visserligen inte ensamstående men jag har en skiftarbetande man vilket innebär att jag är ensam med tre barn, 4 hästar och diverse höns och katter varannan vecka.

Jag skulle sakna dig Enya men du borde ta minst en internetfri vecka och se ur det påverkar dig. Inte bara tidsmässigt utan att hjärnan får vila från intryck. Jag märker stor skillnad i mina energinivåer om jag är stressad och INTE fastnar framför skärmen.

@Enya det låter som att det är livet som stressar dig.

Kan du inte skriva en lista på allt som stressar dig, typ
-boendesituationen
-vara beroende av andra
-komma sent
Osv

Gå sen igenom allt och se vad du faktiskt kan åtgärda. Kolla vilka punkter som löser varandra. Jag vet att du vill flytta ex, när kan du göra det? Om du har en tidsplan för det så börja reda ut andra punkter.

Har du för mycket som du anser att du inte kan åtgärda? Då är det dags att göra något radikalt.

Yoga kan jag inte, jag måste göra något. Något vettigt så tiden inte slösas på inget så att säga för då är det ju det so maler i huvudet. Jag borde ha diskat i stället, vikt tvätten, PLUGGAT, städat. Men gud vad jag saknar att BARA titta på TV!!!! Att bara göra det i lugn och ro och inte stå framför tvn ibland sedan jag gör annat och smita i väg till disken eller vad det nu än är och ändå diskar jag för sällan, viker tvätt för sällan, pluggar för sällan. Att sitta vid datorn och BARA sitta vid datorn.

Nu är det ju lite annorlunda när man bara har sig själv att ta hänsyn till och hålla rätt på än om man dessutom har barn i ekvationen. Men många är de dagar och timmar som jag "borde" ha diskat, tvättat, kört till återvinningen, städat/röjt, sorterat papper, lagat mat, bakat bröd, ridit båda hästarna, tränat, sprungit, klippt gräset, rensat rabatterna etc etc etc. Jag skulle kunna utan problem kunna hålla igång varje vaken timme med "nödvändiga sysslor" kring mitt boende och mina intressen, året om.

Men då och då så säger min kropp bara högt och tydligt "JAG PALLAR INTE! LÅT MIG FÖR F-N SITTA OCH GLO VID DATORN/TVN/GÅ PÅ BIO/LIGGA OCH LÄSA EN BOK. NU.". Och då menar jag inte att jag har ont eller är sjuk eller något utan bara att hjärnan bestämmer att nu är det nog, nu ska du slappa och återhämta dig. Trots att du har en massa annat som du skulle behöva ta itu med.

För det allra mesta lyssnar jag på när hjärnan/kroppen talar med sådana versaler, och därför får det för det mesta se ut lite som hej och hå hemma hos mig. För då kan jag just sitta och glo vid datorn eller tvn en hel dag och äta hämtpizza eller något färdiglagat och inte göra en enda sak av alla "måsten". Visst, det är trist när man inte har ordning och hästarna inte rids sex dagar i veckan, men det stressar mig ändå inte nämnvärt för att jag känner att jag verkligen behöver göra så och jag vet att det får mig att komma tillbaks på banan. Min träning blir kanske inte så regelbunden som den borde och ibland så får båda hästarna helt enkelt vila en hel vecka och bara gå i hagen och drälla. Men så länge de får mat och mockat och kommer ut så är de ganska glada ändå.

Men sedan orkar jag igen och helt plötsligt så gör jag ett ryck och tokstädar och tränar och donar, men jag skulle verkligen knäcka mig på några få månader om jag ensam skulle tvinga mig att hålla den nivån alltid alltid, samtidigt med heltidsjobb och pendlingstid och en miniminivå på djurens skötsel. För mig är det alltså inte så att det är slöseri med tid när orken tryter, utan mer att det är min nödvändiga batteriladdningstid för att kunna köra på sedan igen.

Du vet mycket väl att jag inte tänker på dig och de som är riktigt sjuka, det finns folk som mycket väl skulle kunna ha ett jobb men ändå får ersättning. Och ja, deras inkomst ligger på 10 000 kr i månaden. Du vet vilka jag syftar på. Det är nära mig och jag vet att deras stress inte är för smärta eller liknande. Jag vet hur de lever och hur de mår. Ta inte åt dig så fort man nämner sjukskrivna/aktivitetsersättning osv.

Så hugg inte. Det finns nyanser av sjuk och sjuk, vilket vi båda vet. Vi har diskuterat det förut. Vi har pratat om vem jag syftar på, vi har pratat om hur de mår.

Och du och jag behöver väl inte jämföra oss för att se vem som har det sämst? Det vet vi ju redan vem av oss som har, men min upplevelse är inte mindre jobbig för att det finns dem som har det verkligt illa.

Men visst, om jag hamnar där så får jag beklaga mig och försöka lösa situationen då. Men inte nu?

Min tråd var inte menat som gnäll utan som ett försök att få tips att inte vara stressad. Ursäkta mig att det tolkas annorlunda.

Jag hugger verkligen inte men jag förstår inte varför olika grupper alltid ska ställas emot varandra? Varför kan det inte bara vara så att just nu i livet så mår du piss och du vet inte hur du ska ta dig ur det. Om det handlar om att du är avundsjuk/förbannad/sur/vad du vill gentemot dem som har bidrag som de inte är berättigade till så anmäl dessa människor som gör så att människor som är sjuka på riktigt blir ifrågasatta. Det är inte svårt alls. Du kan skicka ett anonymt mail ifrån en nyskapad mailadress till försäkringskassan bara så är det klart. Jag tycker dock att det är mycket märkligt att någon som inte ens är sjuk på riktigt kan få så mycket som 10000 kr när ersättningen egentligen ligger på knappt hälften. Det måste ju vara en hel hög andra bidrag som dessa personer får som gör att deras disponibla inkomst blir såpass hög?

Jag jämför inte dig och mig jag jämför med att vara frisk eller vara sjuk och även om det är stressigt både och så hade jag valt att vara frisk alla dagar i veckan för det är så otroligt mycket roligare. Du om någon borde veta att jag aldrig någonsin jämför och du om någon borde veta att jag är väldigt medveten om att det inte spelar någon roll hur besvärligt någon annan har det för det är lika besvärligt för den personen det handlar om iallafall.

Jag hade kunnat starta en likadan tråd. Hur ska jag få min hjärna att fungera normalt igen? Hur ska jag få min mun att säga de ord jag vill säga och mina fingrar att skriva de ord jag vill skriva? Varför tappar jag alltid ord? Varför kommer jag inte ihåg de simplaste vardagliga orden utan måste sitta och fundera en lång stund? Varför tar det alltid minst en timme för mig att skriva ett normallångt inlägg på buke som egentligen borde ha tagit max tio minuter att skriva? Varför får jag sitta och fundera, googla, fråga sambon osv. vad orden heter? Varför måste jag skriva om varenda mening minst tre gånger för att den ska bli begriplig? Jo, för att min hjärna är så stressad. Den är så stressad att den inte ens kan hålla ordning på språket som jag har hört omkring mig och pratat själv i snart 42 år. Det är inte konstigt att våra hjärnor inte kan lära sig något nytt dessutom. De behöver en time out. De behöver lugn och ro utan ytterligare stressmoment.

Jag sitter vid datorn flera gånger varje dag. Det gör jag för att jag har inget annat att göra. Korta texter är det enda jag klarar av att läsa nuförtiden. Jag kan inte bläddra i en tidning och läsa en bok finns inte en chans att klara för jag kommer inte ihåg vad jag läste utan jag fastnar på första sidan och läser den om och om igen.
Jag sitter en stund vid datorn på natten när jag har så ont att jag inte kan sova, jag sitter en stund på dagen mellan sovpassen då, jag sitter en stund när jag väntar på hemtjänsten och jag sitter en stund på kvällen om det inte är något bra på tv.
Hade jag levt som jag levde då när jag var ensamstående och pluggade så hade jag inte vetat vad buke var för jag hade inte haft tid att ta reda på det. Då gick allt i ett hela tiden och jag var glad om jag hann läsa tidningen varje dag och då var vår lilla ortstidning på 14-16 sidor. Någon fritidsaktivitet hade jag inte heller tid med. Inte mer än att jag gick ut och dansade ungefär två gånger i månaden. Jag såg knappt en häst på kort under de mest intensiva åren. Det är jäkligt tufft att vara ensamstående men mina barn fick tidigt lära sig att hjälpa till för jag ser ingen anledning till att de inte skulle göra det. Vi är en familj och då hjälps man åt helt enkelt. Men, jag hade roligt! Jag dansade när jag städade och jag sjöng när jag lagade mat. Jag hade alltid musik på och jag njöt av att leva. Kanske inte varje dag men väldigt väldigt ofta. Idag gör jag inte det längre. De gånger jag sjunger är begränsade till någon gång om året och dansa sätter kroppen stopp för så det kan jag rent fysiskt inte göra längre. Musik kan jag inte heller ha på för det gör dels ont i öronen och jag blir stressad utav det och jag hör inte vad folk säger.

Jag är inte alls förvånad att du stormar emot väggen. Du har slitit som tusan i flera flera år och du har jobbat på samma gång som du pluggar. Det är inte konstigt att din hjärna är stressad och jag förstår att du då ser de som får pengar utan att göra något som dina "fiender". Men skriv då att du menar folk i din omgivning. Skriv inte generellt att de som har ersättningar inte är stressade för uppenbarligen så kan du inte veta hur alla människor har det.
Hur ska jag veta att du inte menar mig? Visst vet du endel om hur jag har det men du kanske tycker att mitt liv verkar ganska trevligt och att jag egentligen inte borde ha någon ersättning? Det var så det lät när du skrev att folk får pengar utan att göra något. Så ja, jag blev ledsen. Det är min upplevelse utav vad du skrev och den har jag rätt till. Jag har försökt peppa dig och göra vad jag kan för att du ska kunna uppfylla din dröm och du ska veta att jag verkligen hoppas att du kommer må så bra som du tror att du kommer att göra när du har flyttat. Jag hoppas att du träffar ärliga genuina människor som inte sviker och jag hoppas att du får vänner som står kvar även när det stormar omkring dig. Jag har oroat mig för hur det ska gå för dig ensam ute i skogen men jag har peppat dig och försökt få dig att tro på dig själv och att du kommer klara det du har förutsatt dig för. Men säg inte att jag hugger för det gör jag verkligen inte och säg inte att jag alltid tar åt mig när folk pratar om sjukskrivna för det gör jag inte men när du skriver om det så som du gjorde i trådstarten så gör jag faktiskt det.

Du Tiny Winy, anonyma anmälare är bland det fegaste som finns och jag har själv fått min beskärda del av sådana som bara varit rent avundsjuka, dessutom vet jag vilka dom är (inte svårt alls att få reda på). Anmälningarna resulterade inte i nåt alls mer än att handläggarna frågade sig vilka som var avundsjuka på mig. Det sista dom sa var "och se nu till att skaffa dig ett så bra liv som du kan" innan dom åkte härifrån sista gången.

Jag vet att många är avundsjuka på mig "som kan allt och ser ut att må så bra", dom kan komma igen dom dagarna jag inte fungerar alls men se då syns jag inte, inte gnäller jag heller utan försöker bara sköta mig själv och inte ligga vården till last.

Det där med att vara i nuet är enormt viktigt! Hört det en miljard gånger och inte riktigt fattat förrän jag läste att man måste "känna in nuet och inte tänka det".

Ibland tappar jag det, men 70-80 procent av tiden är jag i nuet - och ja mår så mycket bättre!

Det är väldigt svårt för en stress- drabbad att själv komma till insikt om sin situation. Den har ju liksom blivit, mer eller mindre, normaltillstånd för den drabbade och samtidigt finns det ingen annan än den drabbade själv som kan förändra situationen.

Du Tiny Winy, anonyma anmälare är bland det fegaste som finns och jag har själv fått min beskärda del av sådana som bara varit rent avundsjuka, dessutom vet jag vilka dom är (inte svårt alls att få reda på). Anmälningarna resulterade inte i nåt alls mer än att handläggarna frågade sig vilka som var avundsjuka på mig. Det sista dom sa var "och se nu till att skaffa dig ett så bra liv som du kan" innan dom åkte härifrån sista gången.

Jag vet att många är avundsjuka på mig "som kan allt och ser ut att må så bra", dom kan komma igen dom dagarna jag inte fungerar alls men se då syns jag inte, inte gnäller jag heller utan försöker bara sköta mig själv och inte ligga vården till last.

Jag tror inte att Enya kommer att anmäla dem hon menar vare sig anonymt eller öppet så det behöver du nog inte fundera på men jag tycker faktiskt att det är bra om folk anmäler människor som får ersättningar eller bidrag på falska grunder även om det sker anonymt. Jag tycker inte att någon ska få ersättningar eller bidrag av något slag som de inte är berättigade till. Tycker du det? Jag tycker att de som har rätt till ersättning och/eller bidrag ska få det men inte de som inte är sjuka/skadade utan bara låtsas.

Jag vet inte riktigt vad ditt personliga fall har att göra med folk som får ersättningar och bidrag på falska grunder? Vad jag vet har du väl rätt anledning att få din ersättning?

Ja, jag har all rätt till min ersättning. Angående anonyma anmälningar, tänk dig själv om någon med tex. allvarlig psykisk sjukdom anmäls gång efter annan pga. avundsjuka tex. Det kan ju sluta precis hur som helst, kanske med ett självmord eller värre. Den som anmälde mig anonymt ett par gånger var en företagare som det inte gick så bra för (och hade en hel del skumraskaffärer för sig) och mitt motdrag blev att "hjälpa" till så konkursen blev ett faktum. Som man bäddar,,,,,,,,,,

Jag har ju utan att egentligen känt mig stressad galopperat in i väggen.
Det gjorde jag redan 2009, men det tog mig några år till innan jag fick stoppa mig själv.
Resultatet ör en hjärna fylld med bomull istället för kunskap, minne som sviktar rejält och luckor i språket.
Tänk dig att sitta på en anställningsintervju för ett lärarjobb och de frågar om din pedagogik och du inte ens vet vilka ord du ska använda.
I november tack gode Gud fick jag en läkare som tog det på allvar.
Och nu har jag en annan som har sjukskrivit mig. För första gången sedan 2009 är jag sjukskriven för utmattningsdepression.
Borde gjort det då och kanske kunnat läka, dock har ju så mycket hänt mellan 2009 och nu så man vet inte.
Går hos en kurator och hoppas kunna få hjälp.
Har samma problem som dig @Enya att jag inte klarar mindfullnes och sitta och meditera mm.
Men får försöka igen

Liknande trådar

R
Kropp & Själ Jag är sedan en tid tillbaka sjukskriven på grund av utmattningssyndrom, och har från flera håll fått höra att jag ska "ge mig själv tid... 7 8 9
Svar
161
· Visningar
13 867
Senast: Raderad medlem 147980
·
  • Artikel Artikel
Dagbok När jag köpte mitt nuvarande lilla hus så ”avslöjade” säljarna på kontraktsdagen att de inte skulle komma att tömma huset, utan att det...
Svar
7
· Visningar
2 331
Skola & Jobb på förhand förlåt o varning för långt inlägg -- behöver så skriva av mig... vill även börja med o förtydliga jag vet jag Har mkt o vara... 2
Svar
28
· Visningar
4 719
Senast: Trissa
·
Relationer Skriver under anonymt nick nu. Det är väldigt långt och jag vet inte om jag kommer få några svar, men känner att jag behöver stöd och är... 2
Svar
27
· Visningar
11 233
Senast: Imna
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Tillbaka