Bukefalos 28 år!

Attackerad av häst

Ossiankarlsson

Trådstartare
Min häst går på lösdrift och igår när jag skulle hämta in henne ur hagen så blev jag attackerad av en annan häst. Hon kommer alltid och möter mig vid grinden, men just då kom en av de andra märrarna travandes mot oss och började gå som en gunghäst, slutade med ett sår på bogen och mitt knä ur led.

Är uppvuxen med hästar och är erfaren i hanteringen, men här måste något ha gått fel, vad?

Ska jag prata med den andre hästens ägarinna ?

Hur skulle jag kunnat agera för att motverka incidenten ?
 
Håller med de andra; prata med ägaren, och ta med dig ett långspö nästa gång du måste ut i hagen så du kan hålla undan den aggressiva hästen. För det är helt klart ett aggressivt beteende!
 
Prata med alla hästägare som har hästar i lösdriften + med stallägaren. Det är illa nog att du blivit skadad, se till att ni alla har en strategi så att ingen mer råkar illa ut. Fy så otäckt! Krya på dig.
 
Jag vet inte om jag fattade rätt. Attackerade hästen dig eller din häst?

Var det du som fick såret och knät ur led?

Om man får knät ur led har jag fått det berättat för mig av läkaren att det inte går att få tillbaka utan läkarhjälp och gör så ont att man inte kan vara stilla och måste tillkalla ambulans. Var det så himla allvarligt alltså? :-O
 
Pratade nyss med ägarinna , tydligen var det mitt eget fel att incidenten inträffade, notera att detta är samma person som inte vågar hantera hästen i fråga från marken själv...
 
Jag vet inte om jag fattade rätt. Attackerade hästen dig eller din häst?

Var det du som fick såret och knät ur led?

Om man får knät ur led har jag fått det berättat för mig av läkaren att det inte går att få tillbaka utan läkarhjälp och gör så ont att man inte kan vara stilla och måste tillkalla ambulans. Var det så himla allvarligt alltså? :-O
Hästen sparkade mig först och då jag föll ikull fortsatte den på mitt sto där ett otäckt köttsår revs upp.

Och ja, knäet var helt ur led. Har en bindvävssjukdom vid namn Ehler-Danlos Syndrom så lederna hoppar helt ur led utimellan och subluxerar för småsaker, här lägg benet år helt fel håll.

Lyckades slita tillbaka knäet ( har fått lära mig på sjukan) och ta mig upp till stallet där jag tillkallade hjälp.
 
Är hästens ägare och lösdriftens ägare samma person? Annars skulle jag ta upp det med lösdriftens ägare, sådär kan ni ju inte ha det. Skulle det inte lösa sig så skulle jag flytta hästen därifrån.
 
Pratade nyss med ägarinna , tydligen var det mitt eget fel att incidenten inträffade, notera att detta är samma person som inte vågar hantera hästen i fråga från marken själv...

Ägaren till hästen? Hur tusan kan det vara ditt fel att hens häst attackerade dig? Detta kan du inte acceptera, inte någon annan i stallet heller. Du måste prata med stallägaren för detta är verkligen inte ok. Fick du ta veterinär till skadan på hästen eller?
 
Min häst går på lösdrift och igår när jag skulle hämta in henne ur hagen så blev jag attackerad av en annan häst. Hon kommer alltid och möter mig vid grinden, men just då kom en av de andra märrarna travandes mot oss och började gå som en gunghäst, slutade med ett sår på bogen och mitt knä ur led.

Är uppvuxen med hästar och är erfaren i hanteringen, men här måste något ha gått fel, vad?

Ska jag prata med den andre hästens ägarinna ?

Hur skulle jag kunnat agera för att motverka incidenten ?

Blir så jäkla trött på hästägare som måste försvara sina hästar! :( Det är inte ett friskt beteende att hästen går till attack mot människor. Står man på en lösdrift måste man kunna hämta sin häst utan att riskera liv och lem. Vi hade en agressiv häst i vår lösdrift. Den gick inte att säga till för den reagerade med agressivitet. Den var illa behandlad sedan tidigare och det var ju en förklaring förstås men fortfarande utgjorde den en risk. Jag blev biten av den i ryggen en gång (attackerade mig) och var nära att bli sparkad vid tre tillfällen. Jag tog upp incidenterna med ägaren, men hen var inte mottaglig för kritik av hästens beteende och blev istället sur på mig. Vände mig då till stallägaren som vidtog åtgärder och hästen fick flytta därifrån. Tilläggas skall att jag inte var den enda personen som råkat ut för hästens attacker och det var bara en fråga om tid innan någon blivit illa skadad.
 
Ägaren till hästen? Hur tusan kan det vara ditt fel att hens häst attackerade dig? Detta kan du inte acceptera, inte någon annan i stallet heller. Du måste prata med stallägaren för detta är verkligen inte ok. Fick du ta veterinär till skadan på hästen eller?
Min käre mor tvättade och lade om skadan, och hästägarens argument var att den siktade på min häst och inte på mig, vilket jag iofs kan köpa, men som sagt, när inte ens ägaren kan hantera hästen börjar man ju undra...
 
Blir så jäkla trött på hästägare som måste försvara sina hästar! :( Det är inte ett friskt beteende att hästen går till attack mot människor. Står man på en lösdrift måste man kunna hämta sin häst utan att riskera liv och lem. Vi hade en agressiv häst i vår lösdrift. Den gick inte att säga till för den reagerade med agressivitet. Den var illa behandlad sedan tidigare och det var ju en förklaring förstås men fortfarande utgjorde den en risk. Jag blev biten av den i ryggen en gång (attackerade mig) och var nära att bli sparkad vid tre tillfällen. Jag tog upp incidenterna med ägaren, men hen var inte mottaglig för kritik av hästens beteende och blev istället sur på mig. Vände mig då till stallägaren som vidtog åtgärder och hästen fick flytta därifrån. Tilläggas skall att jag inte var den enda personen som råkat ut för hästens attacker och det var bara en fråga om tid innan någon blivit illa skadad.
Brukar både rida in och arbeta sk.a problemhästar men aldrig att jag försvarat hästens aggressiva beteende utan att ta tag i problemet! Desutom så brukar alla som kommer i kontakt med hästen vara informerad, och om den skulle visa upp ett sådant aggressivt beteende att både djur och människor oprovocerat blir skadade skulle jag ju verkligen inte låta det fortgå!
 
Brukar både rida in och arbeta sk.a problemhästar men aldrig att jag försvarat hästens aggressiva beteende utan att ta tag i problemet! Desutom så brukar alla som kommer i kontakt med hästen vara informerad, och om den skulle visa upp ett sådant aggressivt beteende att både djur och människor oprovocerat blir skadade skulle jag ju verkligen inte låta det fortgå!

Vet inte om du missuppfattade mitt svar, jag läste att hästägaren ty att det var ditt fel att hästen attackerat dig och det är det jag reagerar mot. Att ägaren försöker försvara och rättfärdiga hästens aggressiva beteende utan att lösa problemet. Det är inte ok! :mad:
 
Blir så jäkla trött på hästägare som måste försvara sina hästar! :( Det är inte ett friskt beteende att hästen går till attack mot människor. Står man på en lösdrift måste man kunna hämta sin häst utan att riskera liv och lem. Vi hade en agressiv häst i vår lösdrift. Den gick inte att säga till för den reagerade med agressivitet. Den var illa behandlad sedan tidigare och det var ju en förklaring förstås men fortfarande utgjorde den en risk. Jag blev biten av den i ryggen en gång (attackerade mig) och var nära att bli sparkad vid tre tillfällen. Jag tog upp incidenterna med ägaren, men hen var inte mottaglig för kritik av hästens beteende och blev istället sur på mig. Vände mig då till stallägaren som vidtog åtgärder och hästen fick flytta därifrån. Tilläggas skall att jag inte var den enda personen som råkat ut för hästens attacker och det var bara en fråga om tid innan någon blivit illa skadad.

Nä, man blir vansinnig! Jag stod också tidigare i ett inackorderingsstall, inte lösdrift, men hästarna gick i gemensam hage. Där var en häst som var ranghög och verkligen behövde en fast och bestämd hand för att inte bli direkt farlig. När man gick in i hagen och skulle ta in sin häst kom denna och attackerade en, alltså sprang mot en i full fart med strukna öron! Vi pratade med ägaren som vägrade lyssna utan menade att han "bara vill leka" :banghead: En dag gjorde jag och en kompis gemensam sak. I hagen fanns några stora träd och där bakom gömde jag mig med en rejäl långpisk medan hon gick och skulle ta sig häst. Mycket riktigt, när hon ledde sin häst ut ut hagen kom kan sättande i full fart. Då hoppade jag fram bakom trädet och drämde pisken rakt i huvudet på honom. Nej, jag är inte stolt över att jag slog hästen, men vad tusan skulle vi göra när ägaren inte lyssnade och vi riskerade liv och lem. Efter det respekterade han oss i alla fall även om vi fick ha med långpisken när vi skulle hämta våra hästar.
 
Det är ju ganska vanligt att hästar gärna går på den som är "kopplad" och ska mot grinden med sin matte/husse. Hästen som är kvar i hagen ser sin chans att trycka till den som är "svag" helt plötsligt, då den lyder och är försiktig mot sin matte/husse. Ibland är det riktat mot den som ska ta in kompisen, dig.

Att den går på ägaren måste nog ses som väldigt ovanligt och kanske var det ett misstag. Det kan ju ingen av oss veta som inte var där. Ibland kan det givetvis vara så och ibland kan det vara en feltolkning av den som varit utsatt. Jag har sett båda förr.

De gånger som min häst blivit utsatt för hästar som vill trycka till honom när han ska ut ur hagen med mig har det räckt att ta med sig ett långspö (jag tar körspö som är styvare och längre) och i några fall har jag drämt till ordentligt. På dessa hästar har det fungerat bra och bara två gånger har räckt för att man ska kunna skippa spöet. Jag har inte sett de fallen som ovanliga och onormala men icke önskvärda. Hundar kan ju också bli så. När matte eller husse håller en hund så kan den andra komma och trycka till den i ett utsatt läge.

Men ett så allvarligt fall där stora sår uppkommer skulle jag nog kunna tänka mig kanske inte fungerar lika lätt.
Matten till hästen som är dum kan ju å andra sidan inte göra något åt det annat än att låta den gå själv.
 
Antagligen så har hästen gått på din häst och du har kommit emellan. Det behöver inte betyda mera än att hästen antagligen har för lite respekt för människor. Min häst var väldigt ranghög men flyttade aldrig på någon annan häst när människor var i hagen. Inte ens vid grinden så flyttade han undan någon om man var i hagen. Dock är det mycket en lydnadsfråga det där och mycket en färskvara som när man slarvade så tog han över ganska så snabbt.

Tror inte problemet är större och det brukar inte vara större än att man kan behöva ta med ett spö ut i hagen för att hålla andra hästen ifrån en. Visst ska det inte behövas men ibland behöver alla i stallet vara konsekventa med att visa en häst att det inte är okej att gå på när man leder sin.

Trots allt är det ganska så få hästar som är aggressiva och "farliga" så att säga, dock fler som är ouppfostrade. Det brukar räcka med att ha med sig en långpisk in i hagen och visar ordentligt att det inte är okej och att hästen faktiskt måste hålla avstånd.

Jag tror faktiskt inte hästen gick på dig eller hade dig som mål utan jag tror du hade väldigt otur och hamnade i kläm. Sånt händer tyvärr i flockar som kanske inte är stabila ibland, även om alla hästar bör ha den respekten för människor att dom lär sig att det inte är okej att flytta på andra hästar när människa är ivägen.
 

Liknande trådar

Hästhantering Hej! Vill varna för lång och rörig text... Gör ett sista desperat försök att få någon hjälp. Vill börja med att säga att hästen i...
3 4 5
Svar
81
· Visningar
11 789
Hästhantering Jag har ett helt fantastiskt halvblodsto som alltid har fungerat med alla hästar hon gått med. Unga, gamla, stora som hus, småttingar...
Svar
5
· Visningar
2 038
Senast: Stereo
·
Övr. Grenar Hej jag köpte 2019 en travare. 155cm hög på 16 år. såhär när jag ser tillbaka på det, så stod Trollet alltid inne i ladugården när jag...
2
Svar
34
· Visningar
3 829
Senast: Mia_R
·
Ridning Jag är rädd varje gång jag rider min häst. Sitter hela tiden med en känsla av att han kommer att bocka och sticka iväg. Ska dra...
Svar
8
· Visningar
3 247
Senast: AbCdE
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Stänger du toalettlocket?
Tillbaka
Upp