Bukefalos 28 år!

Attackerad av häst

Vet inte om du missuppfattade mitt svar, jag läste att hästägaren ty att det var ditt fel att hästen attackerat dig och det är det jag reagerar mot. Att ägaren försöker försvara och rättfärdiga hästens aggressiva beteende utan att lösa problemet. Det är inte ok! :mad:
Är så hemskt dålig på att uttrycka mig i text, men håller givetvis med dig!
 
Att ägaren försöker försvara och rättfärdiga hästens aggressiva beteende utan att lösa problemet. Det är inte ok! :mad:

Frågan är hur ägaren ska lösa problemet?

Jag fick en gång tillsagt åt mig att jag skulle uppfostra min häst som var rent omöjlig att ta ut genom den öppna grinden utan att i stort sett hoppa genom och dra ut grimskaftet i hela sin längd.
När jag tog in honom gjorde han inte så....när de andra i stallet tog in honom så gjorde han det. Hur skulle jag kunna uppfostra honom att inte göra så när de andra tog in honom? Det faller ju på sin egen orimlighet.

Enda lösningen hade varit att jag själv tog in honom men stallägaren tyckte det var onödigt och så småningom fungerade det för dem också. Men jag kunde ju liksom inte göra något.

Jag tror tyvärr att det är alla andra än hästägaren som måste säga till hästen. Att däremot rättfärdiga hästens beteende kanske man inte ska. Man kan hitta anledningar men inga ursäkter.
 
Frågan är hur ägaren ska lösa problemet?

Jag fick en gång tillsagt åt mig att jag skulle uppfostra min häst som var rent omöjlig att ta ut genom den öppna grinden utan att i stort sett hoppa genom och dra ut grimskaftet i hela sin längd.
När jag tog in honom gjorde han inte så....när de andra i stallet tog in honom så gjorde han det. Hur skulle jag kunna uppfostra honom att inte göra så när de andra tog in honom? Det faller ju på sin egen orimlighet.

Enda lösningen hade varit att jag själv tog in honom men stallägaren tyckte det var onödigt och så småningom fungerade det för dem också. Men jag kunde ju liksom inte göra något.

Jag tror tyvärr att det är alla andra än hästägaren som måste säga till hästen. Att däremot rättfärdiga hästens beteende kanske man inte ska. Man kan hitta anledningar men inga ursäkter.

Nu tycker jag just såna här fall som i TS är lite svåra. Det är inte ovanligt att hästar anser sig ha rätten att disciplinera varann trots att människa är i hagen, tyvärr. Få tränar bort sånt idag.
Och ganska många misstolkar såna saker som att hästen gett sig på människan etc.
Ganska ofta kan såna skador undvikas bara man som människa läser djuren och ser till att själv vara den som de flyttar sig för etc. Tyvärr saknas ofta säkerhetstänk hos gemene man.
Nu säger inte jag att det är så i TS fall. Det vet jag inget om.
Men jag har sett sånt alldeles för mkt för att inte ha det som möjlighet i alla såna här fall.

Men: Ang att övriga ska fostra häst åt ägare.
Jag har själv haft svår och farlig häst. En sån får man vackert stalla upp antingen med egen skötsel eller i stall där personal etc tycker det är ok att hästen är som den är.
Min var som ett lamm med mig. Men andra kunde han köra med. Alltså får man vid inflytt förhöra sig om att det är ok med sån häst.
Det ska inte behöva vara andra som ska ta skitgöra med ens häst utan att de tillfrågats.
 
Jag tycker att om man har sin häst tillsammans med andra hästar i flock i en hage så tycker jag det hör till att alla är noga med alla hästar. Det behöver inte vara en farlig häst för att det ska sluta illa, räcker att en häst känner sig lite trängd av någon anledning så kan det hända saker.

Alla som har häst i hagen borde hjälpas åt med att vara konsekventa oavsett, att se till att aldrig acceptera att någon häst kommer och är närgången när man leder osv. En ägare kan omöjligt lära sin häst att uppföra sig korrekt mot alla människor i alla situationer.

Ägaren ska ju göra grovjobbet såklart, göra så att hästen reagerar bra på om man visar att man vill att hästen går undan osv. Grunden ska ju finnas där. Vill man inte överhuvudtaget behöva engagera sig nånting i andras hästar så tycker jag nästan man får ha sin häst ensam. En flock kräver att alla är lite engagerade för att det ska fungera för alla.

Självklart ska ju man inte behöva riskera sitt liv för någon annans häst, alltså om hästen faktiskt är ett anfallande monster som har som uppsåt att få bort människorna. Dock som sagt så tycker jag det är väldigt få såna hästar.

Jag hamnade i en dum situation en gång då en väldigt osäker individ såg sin chans att gå på min ranghöga häst när han var kopplad då den snabbt lista ut att han ju inte får agera när jag är med. Var ju bara för mig att ha med spöt och fixa det själv och rädda min häst från den token, ägaren kunde ju inte göra nåt där. Såfort grimskaftet var på så kom han farande och skulle hälsa och "göra upp" med mig emellan. Och det fixade sig, den höll avstånd sedan men det krävdes ju att jag sa till ordentligt att det inte var okej.
 

Liknande trådar

Hästhantering Hej! Vill varna för lång och rörig text... Gör ett sista desperat försök att få någon hjälp. Vill börja med att säga att hästen i...
3 4 5
Svar
81
· Visningar
11 789
Hästhantering Jag har ett helt fantastiskt halvblodsto som alltid har fungerat med alla hästar hon gått med. Unga, gamla, stora som hus, småttingar...
Svar
5
· Visningar
2 038
Senast: Stereo
·
Övr. Grenar Hej jag köpte 2019 en travare. 155cm hög på 16 år. såhär när jag ser tillbaka på det, så stod Trollet alltid inne i ladugården när jag...
2
Svar
34
· Visningar
3 829
Senast: Mia_R
·
Ridning Jag är rädd varje gång jag rider min häst. Sitter hela tiden med en känsla av att han kommer att bocka och sticka iväg. Ska dra...
Svar
8
· Visningar
3 247
Senast: AbCdE
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Stänger du toalettlocket?
Tillbaka
Upp