Attackerad av "självmords Chihuahua".

N

Nozer

Trodde jag vart med om det mesta...men det här tar nog ändå priset, heh

Är ute på kvällsprommenad. Kommer gåendes efter en cykelbana, o längre fram ser jag ett par komma gåendes.

Helt plötsligt börjar dom ropa "charlie, kom hit, charlie, kom hit".

Helvete tänkte jag, jag orkar inte med lösa hundar...

Tittar mig omkring, o ser inget.
Dom fortsätter ropa...jag fortsätter titta...

O vänta, där är ngt som rör sig, eller är det ett löv i vinden, eller...

Det som rör sig kommer närmare, o jag kan fortfarande knappt urskilja om det är en muterad sork, eller ngt i hundform...

Slutligen kommer den framlunkandes. Lite sådär lagom kaxxig.
jag tar ett steg frammåt med min hund bakom mig, o säger "charlie, gå hem".

Det hjälper inte, utan nu börjar den lilla råttan vråla o flyga frammåt.

Ner med handen o försöka stoppa, o vad gör kräket, jo hugger efter mina fingrar.

daskar till med handen o den avbryter, för att sekunden efter gå till attack igen, o igen, o igen, o igen...

Hela tiden har jag min "älska allt o alla hund" att hålla reda på, som fortfarande inte insett att den lilla råttan inte alls vill leka.

Till slut kommer ägaren framspringandes o försöker få tag på hunden, som är helt vansinnig o inte ens tillåter henne att ta upp den.

Maken till etterigt litet sattyg har jag nog aldrig sett....

Hon får till slut upp den, jag lugnar ner min hund o går vidare, när jag passerar tjejen säger jag:
"Ja det är tur att MIN hund inte är aggresiv i såna här lägen iaf".
Skamset tittar hon bort o säger: "ja".

Är dessa småhundar så jäkla omedvetna om sin storlek?
Likssom, vi har en fullvuxen kille på drygt 60cm i mank. Den där var mindre än en anorektisk katt. Vadå självmordspilot...
Våran kille skulle klyvt den där på mitten, o smaskat i sig halva innan vi ens hunnit reagera, om han nu varit aggresiv...

Likaså ägarna...

Likssom, hallå??

Ni har en jäkligt liten hund, som inte är större än att en katt skulle få sig ett skrovmål...hur fan kan ni våga ha den lös när ni uppenbarligen inte har koll på den?

Vet inte om jag ska skratta eller gråta...
Sitter mest o småler över tanken på hur ngt så litet, kan vara så totalt slut i skallen..

"Ge dig inte på berg när det finns smågrus"

/Tobbe
 
Sv: Attackerad av "självmords Chihuahua".

Jag träffar i bland en sådan liten, som kan vara ganska kaxig i bland. Jag är lite rädd att jag ska råka döda honom, när han morrar och nafsar efter mig.

Fast han dominerade min deltids-weimaraner, så liten han var. Å andra sidan är hon gammal och mycket, mycket snäll.
 
Sv: Attackerad av "självmords Chihuahua".

Tja... Har man inte storleken så måste man hävda sig på andra sätt. Och det gäller ju inte bara hundar. :p
 
Sv: Attackerad av "självmords Chihuahua".

Tycker ofta det är de små hundarna som är "käftiga",skäller och är kaxiga.Kan det vara så att många småhundsägare inte är lika noga med att "uppfostra" hunden för att den är lättare att hålla än en större?Flera gånger har jag hört ägare till små hundar "säga till dem när de uppför sig illa" med mild stämma:Men lilla hunden,inte göra sådär....
 
Sv: Attackerad av "självmords Chihuahua".

:rofl::rofl::rofl: Får bara en bild i huvudet av en liten sprattlande pjatt, fradgande av ilska - som man lätt håller i nackskinnet mellan tummen o pekfingret.

Ärligt talat varje gång jag ser folk jamsa med odrägliga småhundar som kommer undan med både bett och morr så får jag lust att ge hundskrället en redig örfil så att de vaknar upp o skärper till sig.
 
Sv: Attackerad av "självmords Chihuahua".

Sitter mest o småler över tanken på hur ngt så litet, kan vara så totalt slut i skallen..
Fast det sitter väl inte i storleken hur de är i skallen? Jag har en chihuahua som inte skulle uppföra sig sådär. Dock ska det ju tilläggas att jag har koll på henne ifall hon är lös. Hon lyder mycket bra!

Men hon skulle inte attackera främmande hundar.

Dock ska det tilläggas att hon inte lägger sig i första taget. Här hemma är det hon som bestämmer över Jack Russelln. Och den JRT är av det skarpa slaget som inte tar vad som helst.
 
Sv: Attackerad av "självmords Chihuahua".

Fast det sitter väl inte i storleken hur de är i skallen?
Näe, hundar verkar vara annorlunda på så sätt.

Det mesta man ser o hör i naturen annars är juh att "rovdjuren" ger sig inte på större djur där dom själa kan bli skadade. Om dom inte är i flock dvs...
Där väljer man ett mindre, svagare byte där man har god chans att lyckas.

Lite det jag syftar på...hur en hund kan ha så dålig självkännedom, att den hoppar på en hund som är MINST 10ggr större, där den slutar som ett skrovmål om den andre hunden tröttnar.

/Tobbe
 
Sv: Attackerad av "självmords Chihuahua".

En hund är ju en hund oavsett storleken.

Det tragiska är bara att det är lättare att ignorera taskig mentalitet på och låta bli att uppfostra små hundar jämfört med större.
 
Sv: Attackerad av "självmords Chihuahua".

Fast det sitter väl inte i storleken hur de är i skallen? Jag har en chihuahua som inte skulle uppföra sig sådär. Dock ska det ju tilläggas att jag har koll på henne ifall hon är lös. Hon lyder mycket bra!

Men hon skulle inte attackera främmande hundar.

:eek: Hon attackerar bara kända hundar?! :angel:

;) :)
 
Sv: Attackerad av "självmords Chihuahua".

Frågan är vad det här hade blivit för tråd om det varit en rottis istället för en chihuahua?

Uppenbarligen är det ju inte bara hundägarna som inte tar sin hund på allvar.... :angel:




:smirk:
 
Sv: Attackerad av "självmords Chihuahua".

Tycker ofta det är de små hundarna som är "käftiga",skäller och är kaxiga.Kan det vara så att många småhundsägare inte är lika noga med att "uppfostra" hunden för att den är lättare att hålla än en större?Flera gånger har jag hört ägare till små hundar "säga till dem när de uppför sig illa" med mild stämma:Men lilla hunden,inte göra sådär....

Haha.. Jag har själv två kaxiga småhundar. Har haft stor hund innan och tränar småttingarna på precis samma konsekventa sätt och mer där till, inget daltande överhuvutaget. Men inte f-n blir dom mindre kaxiga för det :D
Skulle för allt i världen aldrig tillåta att dom rusade fram och moppsade sej mot vare sej stor eller liten hund, eller människa för den delen..

Kan väl till småhundarnas försvar tala om att precis samma sak har inträffat mej ett tjugotal gånger i området där jag bor, samma stad som Nozer (V:ås-syndrom kanske?), fast dom gångerna med stora hundar. Matte och husse gapar och skriker först på hunden att den ska komma. När dom inser att dom inte får stopp på den så övergår dom till att gapa: "Han/Hon är SNÄLL!" Och jag får gapa tillbaka "DET ÄR INTE MINA!!" :mad: Fast jag ska nog byta taktik och gapa att dom har löss, eller något i den stilen, i fortsättningen för det förstnämnda verkar inte fungera i avskräckande syfte när man har småttingar...
 
Sv: Attackerad av "självmords Chihuahua".

Jag fick vid upprepade tillfällen montera bort en rabiat chihuahua korsning från min rottis. De hade fanskapet löst och när det är mörkt och man passerade buskar och diken så hade man inte en chans att hinna se den innan den satt i hunden.
Jag försökte säga "En dag kommer min hund tappa tålamodet och bita tillbaka" "Ja men är vl bra så lär han sig en läxa"
Läxa?! Hade min hund bitit tillbaka hade det inte funnits nån chihuahua mer!
Och vem hade då fått skulden?
 
Sv: Attackerad av "självmords Chihuahua".

Jag fick vid upprepade tillfällen montera bort en rabiat chihuahua korsning från min rottis. De hade fanskapet löst och när det är mörkt och man passerade buskar och diken så hade man inte en chans att hinna se den innan den satt i hunden.
Jag försökte säga "En dag kommer min hund tappa tålamodet och bita tillbaka" "Ja men är vl bra så lär han sig en läxa"
Läxa?! Hade min hund bitit tillbaka hade det inte funnits nån chihuahua mer!
Och vem hade då fått skulden?

Den där får jag också alltid köra med, fast tvärtom då. Någon stolle släpper fram sin stoa hund till min ..."han är så snäll"...."Ja men det är inte min" (det är han förvisso visst, men han tycker inte det är särskilt intressant att träffa andra hundar på promenader..men jag säger det ändå för att få vederbörande att ta sin hund).."jo men se så bra det går".."Ja, fast förr eller senare blir min irreterade och biter ifrån, och i slutändan förlorar JAG och MIN hund på det eftersom att det inte lär vara så mycket kvar av min när din försvarar sig"...då brukar dom tystna och gå...Vad skönt det skulle vara om man egentligen b ara kunde säga "Nej, jag och min hund vill inte hälsa på er" och folk respekterade det!
 
Sv: Attackerad av "självmords Chihuahua".

Frågan är vad det här hade blivit för tråd om det varit en rottis istället för en chihuahua?

Uppenbarligen är det ju inte bara hundägarna som inte tar sin hund på allvar.... :angel:




:smirk:

Kan bara hålla med.
Det blir nog desutom inte lättare för småhundsägarna att uppfostra sina hundar som stora hundar om ingen annan i omgivningen heller ser de på det sättet heller.
 
Sv: Attackerad av "självmords Chihuahua".

Kan bara hålla med.
Det blir nog desutom inte lättare för småhundsägarna att uppfostra sina hundar som stora hundar om ingen annan i omgivningen heller ser de på det sättet heller.

Tvärtom skulle jag säga. Hade småhundsägare börjat fostra sina hundar hade storhundsägarna faktiskt tagit dom på allvar. Nu är inte fallet så. Jag tror att min hund (liten terrier) är den enda i mitt område som inte vrålar (läs bjäffar) i kopplet och drar/zick zackar över hela trottoaren när det kommer mötande hundar. Så var det där jag bodde förut också. Folk skiter helt enkelt i att uppfostra sina små.
 
Sv: Attackerad av "självmords Chihuahua".

Tvärtom skulle jag säga. Hade småhundsägare börjat fostra sina hundar hade storhundsägarna faktiskt tagit dom på allvar. Nu är inte fallet så. Jag tror att min hund (liten terrier) är den enda i mitt område som inte vrålar (läs bjäffar) i kopplet och drar/zick zackar över hela trottoaren när det kommer mötande hundar. Så var det där jag bodde förut också. Folk skiter helt enkelt i att uppfostra sina små.

Absolut det tror jag också, men jag menade att det nog inte blir lättare för dessa ägare att börja uppfostra sina småhundar när varken dem eller andra tar de småhundarnas betéende på allvar. Jag tycker iaf att det är allvarligt när även en liten hund beter sig illa och tar dem på allvar, förstår inte varför någon ska vänta med att ta dem på allvar tills de blivit uppfostrade, då är ju betéendet redan löst. :crazy:
 
Sv: Attackerad av "självmords Chihuahua".

Frågan är vad det här hade blivit för tråd om det varit en rottis istället för en chihuahua?

Uppenbarligen är det ju inte bara hundägarna som inte tar sin hund på allvar.... :angel:




:smirk:

Det är väl inte konstigt att det är lättare att se det roliga i eländet om ens egna hund inte riskerat några större skador.

Min hund har större överseende om han blir biten av en chihuahua än om en lika rottis biter honom. För då hade det blivit ett rejält slagsmål.
 
Sv: Attackerad av "självmords Chihuahua".

Kan bara hålla med.
Det blir nog desutom inte lättare för småhundsägarna att uppfostra sina hundar som stora hundar om ingen annan i omgivningen heller ser de på det sättet heller.

WORD
Tar man tag och säger åt en liten hund ordentligt så blir omgivningen rabiat, då är man djurplågare, hundmisshandlare och vissa hotar tom med att anmäla en :crazy: För den lilla hunden döör ju när man petar den på foten på baken eller ännu värre, tar tag i nackskinnet och håller lite när den tänker moppsa mot någon annan hund. Man är i princip elak när man är ute och går med hunden vid minusgrader eftersom den tydligen kommer att frysa ihjäl och absolut inte orkar gå längre än 100m.
Sen skrattar folk åt hunden om den kastar sig i kopplet och gör utfall (inte min hund, min kompis chi) och tycker det är såå gulligt :crazy:


Min chi vet hans storlek, han visar undergivet mot större hundar, men är han rädd hundar för den skull, nej, fick han skulle han leka med varenda hund :D Har kanske att göra med att han är uppväxt med störrehundar och träffat/träffar de regelbundet.
Men ja det är många chihuahuor (och andra små raser!) som inte verkar veta sin egen storlek och moppsar upp sig mot allt, speciellt hanarna. Endel pratar om att man avlar på för testosteronstinna hannar...

Guds underverk för småhundsägare som vill ta en promenad när det börjar bli mörkt, är blinkande hundhalsband, då missar ingen att man faktiskt har en hund vid sig :banana:
 
Sv: Attackerad av "självmords Chihuahua".

Absolut det tror jag också, men jag menade att det nog inte blir lättare för dessa ägare att börja uppfostra sina småhundar när varken dem eller andra tar de småhundarnas betéende på allvar. Jag tycker iaf att det är allvarligt när även en liten hund beter sig illa och tar dem på allvar, förstår inte varför någon ska vänta med att ta dem på allvar tills de blivit uppfostrade, då är ju betéendet redan löst. :crazy:

Okej du menar så, ja men då är jag benägen att hålla med. Även det Ainon påpekade..att en liten hund får man inte ta i, det jämförs gärna med barnaga:crazy:
 

Liknande trådar

M
Övr. Hund Hej. Jag skall försöka fatta mig så kort som möjligt, hoppas att ni orkar läsa allt! Jag och min sambo skaffade oss, i mitten på...
2
Svar
31
· Visningar
6 287
Senast: Shark
·
Övr. Hund Jag undrar lite vad som gäller i den här situationen. Vi bor ju på gård, lantligt. Har en grusväg in till just våra hus från mindre...
2
Svar
23
· Visningar
3 713
Senast: Swat
·
Övr. Hund Hejsan hej! Nu börjar jag bli trött och orolig på alla lösa hundar som helt plötsligt finns här. Jag är en sådan person som absolut...
Svar
4
· Visningar
966
Senast: Gnist
·
L
Övr. Hund Flera trådar har vart uppe om det här med lösa hundar som kommer fram och att folk släpper fram sina hundar att hälsa. Jag var ute nu...
Svar
5
· Visningar
918
Senast: Blandrastik
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Vikten av unghästbete
Tillbaka
Upp