Autism eller bara fel på mig?

Nu kommer jag skriva om kanske neggativa saker så trigger varning för det. Men jag vill skriva lite om att vara ensam och att inte kunna lita på andra och endel såna saker. Och jag skulle JÄTTE GÄRNA vilja ha svar ifall kanske nån känner igen det för sigsjälv eller kanske har nåt tips eller nånting.
Men ja då först så kan jag skriva att JAG tror att det är pågrund av en diagnos som jag har som är autism. Och dethär menar jag för MIG så jag menar inget neggativt eller taskigt om andra som har det! Men som många säger att man tänker på ett lite annat sätt och upp fattar sociala saker lite annat motför domflesta andra. Och att det både kan vara en styrka och ett problem.
Men jag tycker iallafall att det BARA är neggativt. Och jag har ALLTID varit en sån som är utan för och inte passar in. Så det spelar ingen roll ifall det var skolan när jag var liten eller stallet eller vadsomhelst så har jag aldrig varit som nån viktig del i en grupp liksom. Utan jag kanske som bästa fall var med lite som utan för men domandra kanske var jätte bra vänner och kom överens jätte bra.
Men jag har ALLTID varit som att jag är fel motför alla andra. Och då när jag fick att jag har autism så var det en som sa att det kanske är skönt att veta varför jag känner mig annorlunda motför andra. Och alltså det fattar jag INTE för det är inget skönt alls för mig med det. Utan jag skulle ju mycket hellre bara normal och iallafall KANSKE kunna passa in i fram tiden mot att jag har en diagnos som jag kommer ha föralltid och att jag inte passar in och aldrig kan förklara det jag menar är som jag ÄR föralltid. Liksom vad är det för skönt med det?
Och en annan sak om att lita på andra. Så nu har jag ändå flest som jag litar på som jag har haft nånsin. Och då är det lite o lika sätt men pappa är en. Och två av personalen här på o lika sätt. Och sju vänner som jag har online och kp från det förra hvb hemmet. Men det är också på lite o lika sätt.
Men iallafall så är ju ändå det ganska många men det är ändå att jag är helatiden jätte rädd att nån av dom ska göra nånting så jag inte kan lita på den. För jag är som den sämsta kombon att jag har jätte stora be hov att kunna lita på andra OCH jag blir jätte på verkad ifall nån sviker mig OCH jag verkar vara väldigt lätt för många att svika och ljuga till. Och det är väl för jag är så lätt lurad för jag inte tänker som allaandra och att jag VILL kunna lita på andra såmycket så jag har litat på fel personer och trott på fel personer. Så har det blivit skit dåligt pågrund av det och att jag har gjort jätte dåliga saker eller hamnat i jätte dåliga situationer och även så har jag varit jätte nära att dö pågrund av sånt.
Och då är det också på vissa ställen att autism kan göra så man har mera tankar om rätt och fel och sånt och att man tror detbästa om andra och såna saker. Så IGEN är ju det en sak som dom vill att det ska låta bra men det är inte det.
Men ja jag vet inte om nån fattar nånting av dethär men säkert inte. Men om jag ska försöka ha några frågor så är det om nånannan har autism om ni känner lika? Eller om ni känner nån som har det eller så om ni vet om det är lika för den. Och om man KAN lära sig att vara mera normal och passa in och isåfall hur och hur lång tid tar det? Och bara om ni har några tips liksom.
 

Exempel från mitt jobb, internatpersonal på naturbruksgymnasie. Vi ser elev sitta själv, gå själv på området osv. Vi pratar med elev, frågar om hen trivs, vi säger också att vi har sett att hen går ensam. Hen säger att hen vill ha det så. Vi säger ok, då känner vi oss trygga med det. Säg till om det är något vi kan hjälpa till med. Ofta kommer det då någon annan vuxen, en lärare som är kvar sent och påpekar för oss att eleven är ensam. Vi säger att vi har pratat med eleven och att vi har koll. Läraren frågar då vad vi gjort för att eleven ska få vänner....vi säger att eleven säger sig vilja vara själv. Och sådär håller det på. För en person som inte vill sitta med andra är så otroligt utmanande. Jag sätter mig därför mitt i matsalen själv ibland.
 
Ja därför att om tillexempel jag vill sitta själv. Så måste JAG veta hur andra tänker och att dom kanske tycker att det är konstigt att jag sitter själv. Så JAG måste fatta att om jag bara är migsjälv alltså tillexempel att jag vill sitta själv så kanske andra kommer fråga sätta det och tro massa saker. Så JAG måste ge dom en förklaring till att jag sitter själv. Och att det är som för väntat att alla bara ska veta sånt och fatta när man måste ge en förklaring varför man är som man är och att man bara ska fatta vad alla tänker. Så ja då måste man lära sig alla hemliga regler.
Motför att om jag sitter själv för att jag vill det och några andra märker det och så frågar dom om jag vill sitta själv och jag säger ja. Då behöver INGEN vara tanke läsare eller kunna en miljon hemliga regler om när andra kanske tänker nåt annat.
Jag vet inte hur jag ska förklara så ni fattar om ni inte tycker det är nån skillnad. Men JAG tycker det är väldigt stor skillnad och detförsta skulle ta jätte mycket energi och tanke och detandra skulle inte det.

Det här är en jättebra förklaring tycker jag, och som jag känner igen mig i. Det är klart det är svårt för den som gillar at sitta själv, att lista ut att andra tänker något är fel på grund av det, när det faktiskt inte är något fel.

Men jag tror att om några av oss autister orkar förklara hur vi funkar, så kommer det hjälpa flera så kanske andra så småningom slipper lista ut och förklara. Sprida kunnskap och öka acceptansen om att folk är olika, helt enkelt.
 
Det här är en jättebra förklaring tycker jag, och som jag känner igen mig i. Det är klart det är svårt för den som gillar at sitta själv, att lista ut att andra tänker något är fel på grund av det, när det faktiskt inte är något fel.

Men jag tror att om några av oss autister orkar förklara hur vi funkar, så kommer det hjälpa flera så kanske andra så småningom slipper lista ut och förklara. Sprida kunnskap och öka acceptansen om att folk är olika, helt enkelt.
Det bara är så jävla värde löst att det be hövs och jätte många är mot det
 
Ja och jag kommer ALDRIG ALDRIG ALDRIG att börja klaga på hur nån ut trycker sig om tillexempel nån diagnos som den har eller hur den tänker. Och jag kommer ALDRIG börja ge massa tips till nån som inte har frågat om det bara för att jag tror att jag vet mera än den.
Utan om jag trotsallt skulle bli äldre och må bättre och allt sånt så JUST DÄRFÖR att jag har erfaren het själv så kommer jag veta att det inte hjälper ett skit utan det bara gör det värre.
Du vet inte i nuläget hur du kommer att agera,sen: alla är och reagerar inte som du och att då de som kan vara mottagliga för råd inte skulle få något tips eller någon ide utifrån känns inte som någon god framförhållning.
 
Jag tror inte gruppen tycker det är konstigt, utan mer att gruppen blir osäker om du känner dig utanför eller inte.
Men o avsett så måste jag veta att dom kanske tänker nånting om det och jag måste fatta att dom kanske blir o säkra och förklara i för väg som att jag måste ge en ursäkt att jag är som jag är. Men om dom inte skulle vara tro massa saker utan frågade om dom undrade bara så vore det ju enklare för alla?
 
Du vet inte i nuläget hur du kommer att agera,sen: alla är och reagerar inte som du och att då de som kan vara mottagliga för råd inte skulle få något tips eller någon ide utifrån känns inte som någon god framförhållning.
Nej men jag kan ju inte an passa mig för hur dom KANSKE tänker. Och då är det väl bättre att jag inte ger massa o önskade tips eftersom att jag VET hur jävla jobbigt det kan vara. Och om dom vill ha tips så kan dom ju fråga bara. Men igen så måste man vara tanke läsnings expert tydligen.
 
Men o avsett så måste jag veta att dom kanske tänker nånting om det och jag måste fatta att dom kanske blir o säkra och förklara i för väg som att jag måste ge en ursäkt att jag är som jag är. Men om dom inte skulle vara tro massa saker utan frågade om dom undrade bara så vore det ju enklare för alla?
Du behöver inte ge en förklaring till varför du är som du är och vill vara själv, det räcker att säga att man trivs att vara för sig själv. Att det är sådan man är. Dom flesta respekterar det faktiskt fint.

Man får tänka också att det är en bra sak att folk oroar sig för någon som är för sig själv och vill inkludera den i gruppen. Det är positivt, att uppmärksamma om någon är ensam. Det är till och med en viktig grej, för det är många som vill vara med men som inte vågar eller kan ta för sig i grupp.
 
Nej men jag kan ju inte an passa mig för hur dom KANSKE tänker. Och då är det väl bättre att jag inte ger massa o önskade tips eftersom att jag VET hur jävla jobbigt det kan vara. Och om dom vill ha tips så kan dom ju fråga bara. Men igen så måste man vara tanke läsnings expert tydligen.
Det det där med att "bara fråga" är verkligen inte enklare för många. Som sagt, alla är olika och ingenting fungerar för alla. Hellre bry sig en gång för mycket än en gång för lite för det kan även rädda liv till stor del.
 
Du behöver inte ge en förklaring till varför du är som du är och vill vara själv, det räcker att säga att man trivs att vara för sig själv. Att det är sådan man är. Dom flesta respekterar det faktiskt fint.

Man får tänka också att det är en bra sak att folk oroar sig för någon som är för sig själv och vill inkludera den i gruppen. Det är positivt, att uppmärksamma om någon är ensam. Det är till och med en viktig grej, för det är många som vill vara med men som inte vågar eller kan ta för sig i grupp.
Men det måste jag ju. Om jag måste säga att jag vill vara för migsjälv för att annars tror andra att det är nåt fel eller att jag är konstig så måste jag ju förklara hur jag är för jag måste fatta vad andra kanske tänker. Och somsagt om dom frågar så får dom ju veta då och jag har aldrig sagt att alls ska iggnorera nån som är ensam
 
Det det där med att "bara fråga" är verkligen inte enklare för många. Som sagt, alla är olika och ingenting fungerar för alla. Hellre bry sig en gång för mycket än en gång för lite för det kan även rädda liv till stor del.
Somsagt så har jag inte sagt nåt om att andra inte får fråga utan det jag tycker är skit dumt är att den som inte är som allaandra måste vara tanke läsare och expert på hemliga regler istället för att dom frågar.
 
En sak som skaver kanske är att om man bryter olika sociala normer (hemliga regler) så måste man förklara och/eller försvara sig inför andra. Tex normen att vara social med kollegorna på rasten. Det är klart att det kan underlätta att göra det, men det kanske också blir jobbigt att hela tiden behöva förklara och försvara sig. Särskilt om man inte ens vet att det finns en särskild hemlig regel som man förväntas följa.
 
En sak som skaver kanske är att om man bryter olika sociala normer (hemliga regler) så måste man förklara och/eller försvara sig inför andra. Tex normen att vara social med kollegorna på rasten. Det är klart att det kan underlätta att göra det, men det kanske också blir jobbigt att hela tiden behöva förklara och försvara sig. Särskilt om man inte ens vet att det finns en särskild hemlig regel som man förväntas följa.
Det är exakt det jag har försökt förklara också men det verkar som det är nån hemlig regel att man måste säga mot allt jag försöker förklara också men bra iallafall att du skrev det bättre ❤️
 
Tex normen att vara social med kollegorna på rasten. Det är klart att det kan underlätta att göra det, men det kanske också blir jobbigt att hela tiden behöva förklara och försvara sig.

Jag har aldrig upplevt att någon har behövt försvara sig om det behövs ensamtid ex på någon rast.

Hur menar du då?

Och hela tiden ? låter också besynnerligt oavsett om det är gruppen som undrar eller om den är den som vill sitta ensam som säger till.
Typ ex ibland är jag trött i huvudet och behöver ensamtid på min rast , då vet gruppen det att ok när Anna sätter sig själv så är det för att hon behöver det. Inget någon behöver tjata om.
 
Ja så tycker du men jag tycker inte det. Och jag har inte de frågat om tips vad man ska tänka på om man mår dåligt eller kritik om hur jag ut trycker mig tillexempel. Och då tycker inte jag att det verkar så kunnigt eller smart eller hjälp samt att ge massa o önskade tips och hur man ska tänka om man inte har frågat om det.

Jag gick efter ditt första inlägg, där skrev du såhär:

"Och jag skulle JÄTTE GÄRNA vilja ha svar ifall kanske nån känner igen det för sigsjälv eller kanske har nåt tips eller nånting."
 
Jag har aldrig upplevt att någon har behövt försvara sig om det behövs ensamtid ex på någon rast.

Hur menar du då?

Och hela tiden ? låter också besynnerligt oavsett om det är gruppen som undrar eller om den är den som vill sitta ensam som säger till.
Typ ex ibland är jag trött i huvudet och behöver ensamtid på min rast , då vet gruppen det att ok när Anna sätter sig själv så är det för att hon behöver det. Inget någon behöver tjata om.
Jag pratar generellt om att vara normbrytare. Dom av oss som bryter normer av olika slag upplever att man blir ifrågasatt och behöver förklara och/eller förklara sin person, sitt agerande eller sina val. Det behöver absolut inte vara negativt ifrågasättande från omgivningen, men ändå känslan av att vara annorlunda och inte ses som självklar vilket i olika mån påverkar oss.
 
Nej men jag kan ju inte an passa mig för hur dom KANSKE tänker. Och då är det väl bättre att jag inte ger massa o önskade tips eftersom att jag VET hur jävla jobbigt det kan vara. Och om dom vill ha tips så kan dom ju fråga bara. Men igen så måste man vara tanke läsnings expert tydligen.

Nu var det bara en tanke om framtiden och hur du skulle hjälp andra- inget mer. Men jo om vi ligger kvar i den tanken så jo så måste du anpassa dig-jag väljer ditt eget språk- jävligt mycket. Men som sagt, bara en tanke att personer som mår dåligt kan ha god hjälp i sitt tillfrisknande om det finns person/er i teamet runt om som själva varit där.

Och det är inte så enkelt när man är sjuk och mår riktigt riktigt dåligt att det bara är för patienten att fråga- det borde du veta och förstå.
 
Jag pratar generellt om att vara normbrytare. Dom av oss som bryter normer av olika slag upplever att man blir ifrågasatt och behöver förklara och/eller förklara sin person, sitt agerande eller sina val. Det behöver absolut inte vara negativt ifrågasättande från omgivningen, men ändå känslan av att vara annorlunda och inte ses som självklar vilket i olika mån påverkar oss.
Men hela tiden behöva försvara sig? i detta exemplet?
 
Men hela tiden behöva försvara sig? i detta exemplet?
Försvara eller förklara sig. Ja alla som har diskuterat har väl varit överens om att man bör förklara sig om vill vara ifred på fikarasten? Även jag skrev att det underlättar. Men möter man sådana situationer många gånger varje dag (tänk bredare än fikarasten) så är det i mina ögon inte konstigt att man känner sig annorlunda och att man känner av skavet som normer kan ge.
 
Jag pratar generellt om att vara normbrytare. Dom av oss som bryter normer av olika slag upplever att man blir ifrågasatt och behöver förklara och/eller förklara sin person, sitt agerande eller sina val. Det behöver absolut inte vara negativt ifrågasättande från omgivningen, men ändå känslan av att vara annorlunda och inte ses som självklar vilket i olika mån påverkar oss.
Tror det är lite olika här hur man upplever saker och ting, jag upplever inte att jag "försvarar mig" när jag förklarar hur jag är eller hur jag trivs. Det är bara en förklaring och inget mer med det. Bara för att någon undrar eller frågar så innebär det inte att man måste gå in i ett försvar för jag upplever det iallafall inte som en attack mot mig som person.

Det har antagligen mycket med att göra hur trygg man är i sej själv.

Sen så gäller det väl alla oavsett diagnos eller inte att berätta hur dom trivs som bäst. Det finns säkert många utan diagnos som föredrar det ena och det andra som det inte skadar att upplysa folk om för enkelhets skull.
 

Liknande trådar

L
  • Låst
  • Artikel
Dagbok Ända sen jag fick en diagnos att jag har autism så har jag HATAT det. För att det är som en diagnos att man är FEL enligt sam hället och...
5 6 7
Svar
127
· Visningar
6 781
Senast: LiviaFilippa
·
L
  • Artikel
Dagbok En sak som jag har hört om autism är att många som har det har mera känsla om rätt och fel motför andra. Men det stämmer ju inte för...
2 3 4
Svar
64
· Visningar
3 991
Senast: emma-vsm
·
L
  • Artikel
Dagbok Nu är det påsk igen och det är den värsta hög tiden förmig. Så justnu på minner väldigt mycket om väldigt jobbiga saker. Men det är ändå...
2
Svar
32
· Visningar
1 569
Senast: Flixon
·
L
  • Artikel
Dagbok Först innan jag skriver dethär så vill jag BE att ni kan ha respekt för att det är jobbiga saker. Jag VILL skriva om det och jag VILL...
6 7 8
Svar
140
· Visningar
8 272
Senast: LiviaFilippa
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

  • Födda 2022
  • Dressyrsnack 17
  • "Bästa mashen"? Blötning, smaklighet, stärkelse?

Omröstningar

  • Burkfisk
Tillbaka
Upp