Autismspektrumstörning?

Itchie

Trådstartare
Finns det någon här som har erfarenhet av att umgås/leva med en person med en autismspektrumstörning?
Det är så svårt att greppa då diagnosen är bred. Hjälp!
 
Den frågan är lika omöjlig att svara på som på frågan.
Hur är det att umgås/leva med en NT person?
Svaret är
Det beror på vem personen är.
 
Jomen tack, ditt svar hjälpte mig jättemycket... O_o

Jag frågar ju just för att lära mig mer om diversiteten inom diagnosen.
 
Känner några med den diagnosen. Jag upplever de i princip som vilka andra "normala" som helst. Visst, om man ska försöka generalisera är de kanske något lite blyga i vissa situationer och ganska "punktliga" när det kommer till mycket. Men absolut inte på något utstickande sätt.
 
jag är benägen att hålla med, det går liksom inte att svara på. En person i min familj har en ganska ny diagnos inom autismspektrat och det har ju gått att leva med länge. Jag vet inte vad som är personlighet och vad som är diagnos eller hur det hade varit utan. generellt mycket tydlighet och trygghet men vem tusan vill inte ha det tydligt och tryggt?!
 
Jomen tack, ditt svar hjälpte mig jättemycket... O_o

Jag frågar ju just för att lära mig mer om diversiteten inom diagnosen.

Vilket otrevligt svar.

Autismspektrumstörning är ju så extremt brett så det är liksom omöjligt att svara på. Jag har fler högfungerande individer i min närhet men också en person som inte är särskilt fungerande, de är totalt olika.
 
Alltså... En person med AST kan vara helt innesluten med utvecklingsstörning och utåt sett mest vara ett vaggande paket utan talförmåga. En annan person med AST kan vara en överbegåvad heltidsarbetande läkare/jurist/veterinär/annan hyfsat högt ansedd yrkesroll som utåt sett verkar hur normal som helst. Och så kan en person med AST vara allt däremellan.
Så pass olika personer är rimligtvis precis lika olika att umgås/leva med. Att frågan är omöjlig att svara på ter sig således fullt normalt. Generellt kan man väl dock säga att personer inom AST inte brukar uppskatta att idiotförklaras för att man inte uppskattar korrekta svar på en undermålig frågeställning, men det får man väl anta gäller även NT.
//Aspergare
 
Finns det någon här som har erfarenhet av att umgås/leva med en person med en autismspektrumstörning?
Det är så svårt att greppa då diagnosen är bred. Hjälp!

Jag tycker inte att du ska snöa in på diagnoser. Jag hade inte velat bli sedd som en diagnos utan som den människa jag är med alla mina fel, brister och styrkor oavsett varför de finns där. Fråga personen (eller i de fall hen inte är kommunikativ, någon som känner henom väl) och utgå ifrån vad hen berättar om sig själv precis som du (förhoppningsvis) gör med alla människor. Om det sedan är något du har svårt att greppa så läs på om just det. Precis som du skriver är autismspektrat väldigt brett och i vardagligt umgänge är det inte alls säkert att du ens märker något hos vissa medans det i andra fall är tydligare och ibland behöver personen mer eller mindre stöd och hjälp för att ADL;en ska fungera bra.
 
Jag instämmer med övriga svar i tråden, det går inte att svara på frågan eftersom autismspektrumet är så brett. Utgå ifrån individen istället, för skillnaderna är stora från person till person, även om de har samma diagnos. Det du kan göra är att läsa på om diagnoserna inom spektrumet, men utgå inte ifrån att alla passar perfekt in på alla kriterier. Ha ett öppet sinne och lyssna på vad folk som själva har AST säger. Det finns mycket att läsa på nätet som skrivits av personer med perspektiv inifrån så att säga. Jag tror det ofta kan vara bättre läsning i utbildningssyfte än sida på sida av texter med kliniska beskrivningar.

Framförallt - haka inte upp dig på diagnosen. Jag (med Aspergerdiagnos) har tyvärr träffat en del som gjort det, och glömt bort att se mig som en individ, och jag tror inte jag är ensam om att råka ut för det. Det kommer framstå som att du idiotförklarar personen med AST, och då kommer hen troligen att idiotförklara dig. Och så kommer ni ingen vart.
 
Finns det någon här som har erfarenhet av att umgås/leva med en person med en autismspektrumstörning?
Det är så svårt att greppa då diagnosen är bred. Hjälp!
Jag har jobbat med autism i 10 år och har ett gäng utbildningar inom området. Jag har också haft en släkting med någon form av odiagnosticerad autism men släktingen är död nu (av ålder). Diagnosen är extremt bred och överlappar andra diagnoser, så det går inte att svara på frågan "hur är en person med autism". För hur är en person utan autism egentligen? Det går inte heller att svara på. Om jag var tvungen, och bara fick välja ett enda svar så hade det blivit "lite annorlunda". I mångt och mycket så är det med betoning på "lite" medan det i andra sammanhang blir mer betoning på "annorlunda". "Ojämn begåvning" används av vissa, men det blir lite konstigt för mig. För vem är helt jämnt begåvad?

Den biten som brukar ta längst tid för "normalfungerande" att greppa är konsekvenstänkandet. Små barn har också svårt att se koppling handling-konsekvens, men alla som lärt sig det tänket har väldigt svårt att tänka sig in i hur det är att inte se den kopplingen. Så därför skäller vi på det lilla barnet som håller nappflaskan upp och ner, och blir jättearga när en större person inte fattar. "Men det begriper du väl" är en fras som överanvänds, för hade personen begripit hade den väl inte gjort det som nu blev lite tokigt. Många (men inte alla) har lite svårt för sociala relationer. Att inte vilja se folk i ögonen eller bli kramad är inte ovanligt men inget måste. Svårighet att vara flexibel är en annan typisk grej, många trivs bäst när saker och ting sker i rätt ordning och på rätt sätt, men sådan kan man ju vara utan att ha autism.

Är det personen eller diagnosen som är ny i ditt liv?
 
Jag ber så hemskt mycket om ursäkt om jag har uttryckt mig klumpigt. Det var definitivt inte min avsikt att idiotförklara någon, tog hemskt illa vid mig av att det jag skrev tolkades så. Jag om någon vet att man inte ÄR en psykiatrisk diagnos, särskilt inte eftersom de ofta går i varandra och till viss del är "fabricerade" av läkarvetenskapen.

Självklart har jag läst på så mycket jag kan om AST, men nu var det den mer personliga upplevelsen jag var ute efter för att bättre kunna förstå, så stort tack till er som trots allt gav mig lite mer kött på benen utan att hugga huvudet av mig.

Kram på er!
 
Jag tycker inte att du ska snöa in på diagnoser. Jag hade inte velat bli sedd som en diagnos utan som den människa jag är med alla mina fel, brister och styrkor oavsett varför de finns där. .

Det där tyckte jag var rätt förminskande skrivet till någon som stället en ärlig fråga och vill veta mer.

Där jag bor finns det ett kunskapscentrum inriktat mot ast och där finns kurser, seminarier och föresläsningen för föräldrar, partners, syskon och andra anhöriga till personer med Ast där man kan lära sig mer och träffa andra i samma situation och utbyta erfarenheter.

Det borde med ditt sätt att se på saken bara vara att lägga ner hela klabbet då man inte ska snöa in på diagnosen och det bara är att fråga personen med diagnosen hur den är?
 
nu var det den mer personliga upplevelsen jag var ute efter för att bättre kunna förstå, så stort tack till er som trots allt gav mig lite mer kött på benen utan att hugga huvudet av mig.

Då skulle du kunnat börja med att ställa mer konkreta frågor, svårt att svara rent allmänt iom att AST ter sig så olika beroende på individ och diagnos. Inte dra på dig offerkoftan och säga snyft för att vissa av oss poängterade att det är svårt att beskriva personer med AST som grupp. Tycker du att det är en halshuggning så kan du inte ha mycket erfarenhet av internetforum, för det brukar bli betydligt vassare diskussioner än såhär.
 
Det där tyckte jag var rätt förminskande skrivet till någon som stället en ärlig fråga och vill veta mer.

Där jag bor finns det ett kunskapscentrum inriktat mot ast och där finns kurser, seminarier och föresläsningen för föräldrar, partners, syskon och andra anhöriga till personer med Ast där man kan lära sig mer och träffa andra i samma situation och utbyta erfarenheter.

Det borde med ditt sätt att se på saken bara vara att lägga ner hela klabbet då man inte ska snöa in på diagnosen och det bara är att fråga personen med diagnosen hur den är?

Nej varför skulle det läggas ner? Det är ingen motsättning mellan att de flesta inte vill bli sedda som den diagnos de har i första hand utan som en människa och att det finns kunskap att hämta på olika ställen när kunskapen behövs. När man lär känna en person så är oftast diagnosen oviktig. Det viktiga är att få veta hur personen fungerar och hur man kan underlätta ev. problem. Genom sådana center du nämner och genom att googla och läsa på kan man göra bra mycket mer för sina medmänniskor än vad man kan om man enbart ser till en diagnos och därför tar förgivet att hen fungerar på ett visst sätt som hen kanske inte alls gör. Bara för att tio människor har samma diagnos så innebär inte det att alla har samma behov och fungerar likadant. För mig är det iallafall viktigast att bemöta människan, inte utifrån vad hen har för diagnos utan utifrån vilka behov hen har.
 
Nej varför skulle det läggas ner? Det är ingen motsättning mellan att de flesta inte vill bli sedda som den diagnos de har i första hand utan som en människa och att det finns kunskap att hämta på olika ställen när kunskapen behövs. När man lär känna en person så är oftast diagnosen oviktig. Det viktiga är att få veta hur personen fungerar och hur man kan underlätta ev. problem. Genom sådana center du nämner och genom att googla och läsa på kan man göra bra mycket mer för sina medmänniskor än vad man kan om man enbart ser till en diagnos och därför tar förgivet att hen fungerar på ett visst sätt som hen kanske inte alls gör. Bara för att tio människor har samma diagnos så innebär inte det att alla har samma behov och fungerar likadant. För mig är det iallafall viktigast att bemöta människan, inte utifrån vad hen har för diagnos utan utifrån vilka behov hen har.

Du har nu skrivit två utförliga inlägg där du argumenterar mot åsikter som TS aldrig ens antytt. Du gör en halmgubbe och det är inte schysst.
 
Då skulle du kunnat börja med att ställa mer konkreta frågor, svårt att svara rent allmänt iom att AST ter sig så olika beroende på individ och diagnos. Inte dra på dig offerkoftan och säga snyft för att vissa av oss poängterade att det är svårt att beskriva personer med AST som grupp. Tycker du att det är en halshuggning så kan du inte ha mycket erfarenhet av internetforum, för det brukar bli betydligt vassare diskussioner än såhär.
Men TS efterfrågade inga allmänna svar utan personliga erfarenheter, missade du det?
 
Nej varför skulle det läggas ner? Det är ingen motsättning mellan att de flesta inte vill bli sedda som den diagnos de har i första hand utan som en människa och att det finns kunskap att hämta på olika ställen när kunskapen behövs. När man lär känna en person så är oftast diagnosen oviktig. Det viktiga är att få veta hur personen fungerar och hur man kan underlätta ev. problem. Genom sådana center du nämner och genom att googla och läsa på kan man göra bra mycket mer för sina medmänniskor än vad man kan om man enbart ser till en diagnos och därför tar förgivet att hen fungerar på ett visst sätt som hen kanske inte alls gör. Bara för att tio människor har samma diagnos så innebär inte det att alla har samma behov och fungerar likadant. För mig är det iallafall viktigast att bemöta människan, inte utifrån vad hen har för diagnos utan utifrån vilka behov hen har.
Fast att möta en person med en allvarligare grad av autism kräver en alldeles unik öppenhet som människa om denne inte har någon som helst kunskap om diagnosen. En person med svår autism har ofta väldigt svårt att förstå sociala koder och det kan leda till att personen sårar människor i sin omgivning eller rent av ger sig på dem fysiskt. Även högfungerande personer med autismspektrumstörning kan vara svåra för en "normalstörd" att förstå sig på eftersom det i många sammanhang förutsätts att man ska kunna läsa mellan raderna. Om jag vet om att personen har en autismspektrumstörning så är det ju en enkel sak för mig att vara lite tydligare i min kommunikation och att kanske inte bli sur om personen är lite väl ärlig i sin kommunikation med mig.
 
Men TS efterfrågade inga allmänna svar utan personliga erfarenheter, missade du det?

Nej, jag läste faktiskt inlägget innan jag svarade. Men "personliga erfarenheter" kan innefatta precis vad som helst, och för att få hjälpsamma svar så är det bra att specificera vad man vill veta mer om. Jag tycker inte det är för mycket begärt? Som jag redan sagt så är spekrumet brett och individskillnaderna stora, så det känns lite... off att delge erfarenheter sådär svepande. Och det var det jag ville ha sagt med mitt inlägg - att TS tog det på ett dåligt sätt får stå för hen. Att sedan klaga över halshuggning för att några undrar över frågeställningen och motiv/kunskap bakom, det är helt enkelt dålig stil.
 
Har aldrig levt med en med den diagnosen (har dock drag av den själv på papper :p) men känner ett tiotal och de är alla olika. Så det kan nog vara hur som helst att leva med någon med sådan diagnos beroende på hur de är som person och hur funktionnedsättningen påverkar dem.

Jag tänker att du hinner förhoppningsvis lära känna personen innan du blir sambo med den och då får du ett hum om hur just den personen funkar? :)
 

Liknande trådar

Fordon Vad gör man? Tänker antingen tunna men fodrade vantar med skinn eller liknande för bra grepp i handen. Blir väldigt kall om händerna...
2
Svar
20
· Visningar
1 220
Senast: AraSlei
·
Tjatter Hej! Vi är ju på ett diskussionsforum så jag undrar vad ni tycker kännetecknar en bra diskussion, både i person och på nätet. Är det...
Svar
2
· Visningar
258
Senast: Dentaku
·
Kläder & Bli fin Finns det i dammodell? Själv börjar jag känna mig rätt uppgiven. Har testat mig igenom jackor på HM, Lindex, KappAhl, Åhlens Bikbok och...
Svar
12
· Visningar
559
Samhälle Hur många nollor är det i en miljard? Mvh har lite svårt att greppa storleken på summan Messi nobbat.
2
Svar
32
· Visningar
1 717
Senast: sjoberga
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Burkfisk
Tillbaka
Upp