Bukefalos 28 år!

Av ren slöhet frågar jag Er?

Samma medm mentaliteten, stämde den inte till 100% så avlades det INTE på de hundarna oavsett hur mycket de vann i utst.ringen. Jag har f.ö. aldrig träffat hundar med bättre mentalitet av den rasen...

Låter exakt som min uppfödares syn på saken! Tja, nu är hon ju naturligtvis med på valpningen och jobbar hemma om dagarna. Men är hunden inte 100% i sitt psyke gentemot valparna eller annat så ska den inte avlas på.

För många år sedan var de ägare till tiken med STORT T inom schäfervärlden. Den var super och vann allt i sin väg. Många vill lägga vantarna på henne, men min uppfödare kastrerade henne. Gissa om många blev vansinniga. :D Men den tiken hade inte 100% mentalitet. Då har den inte i avel att göra.

Den tilltänkta hanen till min kull kom från tyskland för att para min tik och en till. En fröjd för ögat kan jag lova att han var! :love: Men tyvärr, han brast på mentaliteten. Visst det var en lång resa och en ny miljö och nytt folk, men det ska han klara om han är stabil. Vi valde en svensk hane.
 
Jo de var så klart med och hemma och visst hade de gett ett handtag om det var kris. Men inte annars...

De hade en hane som var årets vinare och som hade kostat massor i pengar eftersom att det var en import. Detta var i slutet på 80-talet. Men hon kände att hon inte litade på honom och kunde inte lämna honom i ett rum med andra folk om inte hon var där. Så han fick också bege sig till de sälla jaktmarkerna innan han ens parat en tik... Knappt att jag skulle gjort det... :crazy:
 
Samma medm mentaliteten, stämde den inte till 100% så avlades det INTE på de hundarna oavsett hur mycket de vann i utst.ringen. Jag har f.ö. aldrig träffat hundar med bättre mentalitet av den rasen...

Låter exakt som min uppfödares syn på saken! Tja, nu är hon ju naturligtvis med på valpningen och jobbar hemma om dagarna. Men är hunden inte 100% i sitt psyke gentemot valparna eller annat så ska den inte avlas på.

Är inte detta en självklarhet?? Inte sjutton avlar man på tikar som inte kan ta hand om sina valpar. Detta gäller nog inte bara era uppfödare :). Anledningen till att man är hemma är ju inte för att hjälpa tiken med skötseln utan för att finnas där om hon eller valparna blir sjuka etc.
 
Är inte detta en självklarhet?? Inte sjutton avlar man på tikar som inte kan ta hand om sina valpar.

Tyvärr inte. Vet två uppfödare som har munkorg på sina tikar när det är dags för valpning. :mad: :mad: :(
 

Liknande trådar

Övr. Hund Hej! Jag har sedan 2 år tillbaka min första hund. Hon är det finaste jag har, och att se henne lycklig är det bästa jag vet. Jag gör...
Svar
19
· Visningar
1 773
Senast: Hellhound
·
Hundavel & Ras Hej! Det är spännande tider för mig och min familj, då vi äntligen känner att det är en bra tid att skaffa hund. Tanken är att besöka...
2 3
Svar
40
· Visningar
2 867
Småbarn Vi har sökt vård både på jourcentral, akuten och kommer sannolikt behöva söka oss till VC nästa vecka om symtomen inte släpper - men är...
2 3
Svar
49
· Visningar
4 473
Senast: Blyger
·
Foder & Strö Jag har haft min två åring på lösdrift med fri tillgång (med nät kring balen). Vilket hon blir lite rund av. Vi har ingen analys på...
2 3
Svar
52
· Visningar
4 237
Senast: Twirro
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Hämta eller sälja? Toyota Auris
Tillbaka
Upp