Bukefalos 28 år!

avancerad tömkörning

Re: Kroppspositionering

Du kan tenke deg at din egen posisjon fungerer som en sjenkel, d.v.s. drivende og vikende. Posisjonen endrer seg følgelig ettersom hvilken hjelp du trenger.

Dette gjelder arbeide på lange tøyler. Tømmekjøring kan jeg lite om, kanhende gjelder andre 'regler' der.
 
Re: Kroppspositionering

Igår tömkörde jag lite och testade det här med positioneringen. Det funkade jättefint att flytta sig mot ena eller andra sidan för att få honom att svänga! Vad kul upplevelse :bump:
 
Re: Kroppspositionering

*lånar svarsknapp*
Fick i helgen höra att long reins och tömkörning är olika saker...jag som har trott att det är samma sak men att det har annan beteckning på engelska...typ som shoulder-in och öppna...

Long reins är alltså där man går strax bakom hästen? Är det det klassiska sättet att utbilda en häst från marken???
Och tömkörning är med långa tömmar så det är mera "körning utan vagn"??? :confused:
 
Re: Kroppspositionering

På svenska säger man tömkörning när man använder en gjord som tömmen löper genom. Den klassiska "long reins" översätts rakt av till "långa tyglar" och innebär alltså att man inte har någon gjord utan går direkt bakom hästen och tygeln går i en direkt linje mellan ryttarens hand och hästens mun.

Det är stor skillnad på hur du där använder tygeln, när den inte sitter fast i gjorden kan man positionera tygeln på olika sätt för att få olika effekt.

Tömkörningen har andra fördelar, du kan ta olika positioner själv utan att tömmens relation till hästens mun förändras.

Vilket man föredrar hänger nog på vad man vill uppnå med arbetet och eget tycke och smak...
 

Liknande trådar

Ridning Hej! Jag har ett sto på åtta år som jag haft i ganska precis två år. Innan jag köpte henne hade hon haft fem hem på tre år och lärt sig...
2
Svar
21
· Visningar
7 486
Träning Jag har ett sto som är 6 år men ganska mycket efter utbildningsmässigt. Hon är känslig men skarp. Det hade varit en del trassel vid...
2
Svar
31
· Visningar
6 977
Senast: Vitsippan
·
Hästmänniskan Vet inte riktigt vilket prefix som passar, så det får bli övrigt. Lång historia kort: Många händelser de senaste åren har krossat mitt...
2 3
Svar
49
· Visningar
11 218
Senast: Karminnie
·
Körning Har ganska nyligen börjat tömköra min häst och det har gått jätte bra, både på bana och för det mesta i skogen. Dock har jag stött på...
Svar
6
· Visningar
1 813
Senast: agtatoon
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Hämta eller sälja? Toyota Auris
Tillbaka
Upp