Avbetalning på skuld till privatperson

iNHALE

Trådstartare
När jag och min sambo flyttade ihop och köpte ett hus tillsammans gick han in med hela handpenningen eftersom jag inte hade ekonomi till det. Vi skrev ett juridisk avtal om "min" del av handpenningen som jag har som en skuld till honom vilken ska betalas den dagen vi antingen separerar eller säljer huset om jag inte vill göra det frivilligt innan dess.

Om vi nu leker med tanken att jag skulle vilja betala av på denna skulden, hur gör man enklast för att arkivera bevisning på att man har betalt? Som en säkerhet för båda parter ifall det i framtiden skulle uppstå en tvist kring vad som är betalt och inte.
 
När jag och min sambo flyttade ihop och köpte ett hus tillsammans gick han in med hela handpenningen eftersom jag inte hade ekonomi till det. Vi skrev ett juridisk avtal om "min" del av handpenningen som jag har som en skuld till honom vilken ska betalas den dagen vi antingen separerar eller säljer huset om jag inte vill göra det frivilligt innan dess.

Om vi nu leker med tanken att jag skulle vilja betala av på denna skulden, hur gör man enklast för att arkivera bevisning på att man har betalt? Som en säkerhet för båda parter ifall det i framtiden skulle uppstå en tvist kring vad som är betalt och inte.
Jag skulle nog skriva en kvittens som båda skriver under. En kopia till var part.
 
Skulle det funka att printscreena på bådas bankkonton så att överföringen syns, och sen spara den bilden som bilaga i ett mail. Eller skriva ut och sätta in i pärm. Om ni vill ha något mer exakt med summan/datum än "bara" ett egengjort kvitto liksom. Eller kanske både och, då har ni ju tydligt visat att överföringen är gjord 😊
 
Skriva ut kvitton över banköverföring? Så skulle jag göra, eller så skriva ut kontoutdrag med några månaders mellanrum och markera betalningarna i dem.

Då syns det ju exakt vad som är betalt och när, så kan ingen påstå senare att man hittat på det själv.
 
När jag och min sambo flyttade ihop och köpte ett hus tillsammans gick han in med hela handpenningen eftersom jag inte hade ekonomi till det. Vi skrev ett juridisk avtal om "min" del av handpenningen som jag har som en skuld till honom vilken ska betalas den dagen vi antingen separerar eller säljer huset om jag inte vill göra det frivilligt innan dess.

Om vi nu leker med tanken att jag skulle vilja betala av på denna skulden, hur gör man enklast för att arkivera bevisning på att man har betalt? Som en säkerhet för båda parter ifall det i framtiden skulle uppstå en tvist kring vad som är betalt och inte.
Vi har kvittens på baksidan av avtalet, som båda får signera.

Dessutom bör du göra en avbetalning (minimal summa räcker) med viss regelbundenhet för att "bekräfta" skulden så den inte preskiberas. Juristen som hjälpte oss med avtalet rekommenderade 100kr/år.
 
Vi har kvittens på baksidan av avtalet, som båda får signera.

Dessutom bör du göra en avbetalning (minimal summa räcker) med viss regelbundenhet för att "bekräfta" skulden så den inte preskiberas. Juristen som hjälpte oss med avtalet rekommenderade 100kr/år.
Hur lång tid tar det innan den preskriberas?
 

Liknande trådar

Ekonomi & Juridik Hej! Någon som var lite koll på hur jag kan gå tillväga i min situation. Långt inlägg men tyvärr nödvändigt för att förklara hela...
2 3
Svar
57
· Visningar
9 944
Äldre Det har varit en ganska lång process hit och dit men nu börjar det närma sig att mina sambo ska köpa/köpa in sig på familjegården där vi...
3 4 5
Svar
98
· Visningar
8 911
Senast: MiniLi
·
Ekonomi & Juridik Risk för att det blir en lång historia. Jag köpte en fyraårig häst från tyskland förra året. Jättefin och vi funkar bra ihop, alla...
4 5 6
Svar
104
· Visningar
15 605
Senast: SusieQ
·
Hemmet Hej. Väldigt klurig situation jag har hamnat i just nu. Ska försöka förklara så gott jag kan. Jag äger ett hus uppe i norr(där...
2 3
Svar
46
· Visningar
5 367
Senast: Inte_Ung
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Semester.
Tillbaka
Upp