Avel med dåliga ston....

Sv: Avel med dåliga ston....

Om man inriktar sig på aval är det av yttersta vikt att känna till stofamiljerna. Om man genom gammal militär hävd enbart rabblar hingstar har man små möjligheter att lyckas i aveln. Vi har en del fantastiska högpresterande stofamiljer i landet inom halvblodsaveln. Om man utgår därifrån och matchar dessa ston med lämpliga, passande hingstar (med i sin tur bra mödernen) då kan man lyckas bra i sitt arbete. Ston som oförrätt stämplats som oridbara och oregerliga kan helt enkelt vara begåvade med stark personlighet och intelligens utöver det vanliga. De har många gånger fått gå sysslolösa och hanterats för lite tills dess de blivit för "vuxna" och man sedan försöker "tvinga" dem till att lyda. En häst med stark egen vilja som önskar lösa problemen själv, finner sig inte i att man "sätter sig" på den utan tar hellre strid. Det är mycket olyckligt (och inte helt ovanlgt). Det är ofta dessa egensinniga, smarta hästar som har potential att bli de bästa tävlingshästarna men tyvärr "idiotförklaras".

Vet ett sådant sto som var totalt oridbar (hur hennes historia är vet jag tyvärr ej) men hon har nu en son som är uppe i högsta divisionen.
Så kan det gå!
Jag tycker du generaliserar alldeles för grovt här.
Det finns massor med ston som inte kommer ur dessa kända gamla svenska stofamiljer, som ändå är alldeles fantastiskt ridbara, kapabla och har bra temperament. Och det går utmärkt att lyckas i sin avel UTAN att känna till de gamla svenska stofamiljerna.
Det finns garanterat massor av ston som kommer ur just dessa gamla fina stofamiljer, som satts i avel för att producera fina diplomston, som i sin tur sätts i avel för att producera diplomston. Det är först på senare år som man faktiskt har varit tydligt inriktad mot tävling i aveln av varmblodiga ridhästar.

Däremot har du rätt i att mödernelinjen på avelsstoet är minst lika viktig som hingstlinjen.

Sen - en kommentar om temperament:
HUR definieras bra temperament? VEM ska bedöma ifall hästen har ett bra temperament? Är det automatiskt dåligt temperament för att stoet är som en huggorm i stallet? Är det alltid önskvärt att hästen ska kunna fungera som ridskolehäst?
Vad jag menar med detta är att olika temperament anses vara bra temperament beroende på vad hästen ska användas till. EN tävlingshäst på högsta nivå kanske man kan ha överseende med att den är som en huggorm i stallet och/eller som en laddad kanonkula att rida på. Medan den häst som är som en ridskolehäst i temperamentet förmodligen är för mild i temperamentet för att bli en riktigt bra tävlingshäst.

Det som är gemensamt, anser jag, är att alla hästar ska fungera med ryttare på ryggen.
Att jag själv sen har högre krav på ridbarheten än så är en annan femma...
 
Sv: Avel med dåliga ston....

Jag är inte så säker på att det är skarpt temperament hos de godkända hingstarna. Jag tror att det kan vara understimulans och brist på hästliv.
 
Sv: Avel med dåliga ston....

Jo, säkerligen spelar det in hos vissa! Men nog finns det hingstar som har ett befogat rykte om sig att vara vassa i temperamentet (liksom att ge vassa avkommor) också.
 
Sv: Avel med dåliga ston....

Jamen VAD är ett vasst temperament?

Kom också ihåg att det är stoet som påverkar avkommans temperament MEST, eftersom hon är den som lär fölet hur det ska bete sig!
 
Sv: Avel med dåliga ston....

Jo, säkerligen spelar det in hos vissa! Men nog finns det hingstar som har ett befogat rykte om sig att vara vassa i temperamentet (liksom att ge vassa avkommor) också.

"Vassa avkommor" blir det oftast när aveln inte är genomtänkt, eller vid sk populär avel.
Alldeles för många avlar efter vad som är populärt just nu, utan att ha någon som helst information om stammen bakom hingsten.
Att ha ett sk öga och känsla för avel, är inte förunnat alla.
Men att samla information om hingsten man vill använda sig utav och att man själv kan sitt eget sto´s stam med dess fel och brister, det måste ju alla kunna.
På det viset så slipper man sk "vassa avkommor".
 
Sv: Avel med dåliga ston....

Det skulle säga att mor-farmor skulle säga mindre för att chansen är mindre att folk känner igen namnen. Och det är ju för andra människors skull man skriver ut dem. Om ingen känner igen dem är det ju rätt meningslöst.


KAn det då bero på att mödernet är värdelöst????
Har inte märren presterat nåt vettigt så är det ju logiskt att ingen vet vad hon är för prick...:angel::angel:

För det hela handlar om att rikta om blicken på just mor och mormor och så vidare. Morfar är väl inget
som man ska behöva skryta med...den har ju nog presterat så det räcker ändå.

AM (som har far och mor på skyltarna)
 
Sv: Avel med dåliga ston....

Däremot har du rätt i att mödernelinjen på avelsstoet är minst lika viktig som hingstlinjen.

Så sant, så sant! Jag har gjort tvärt emot alla andra och behållit mitt stamstos son (godkänd hingst) i stället för dottern (diplomsto) för att föra hennes gener vidare. Till detta finns flera orsaker, men ett stort plus är att jag känner till även hingstens möderne väl. Sen väljer jag ston till min hingst i stället för att välja hingst till stona. Då väljer jag ston med "genomavlat" möderne!

HUR definieras bra temperament? VEM ska bedöma ifall hästen har ett bra temperament?

Mycket intressant frågeställning! Det beror väl delvis på vad man har för mål med sin avel. Är det att producera Elitloppsvinnare, ridskolehästar eller ponnyer som ska kunna hanteras av små barn? Det någon annan kallar bra temperament kanske jag tycker är segt? Och det jag tycker är grinigt och hemskt kanske någon annan tycker är helt normalt?

Hur som helst är det märkligt hur en del stoägare resonerar. Jag blev uppringd av en som ville betäcka sitt sto med sin hingst. Jag avböjde av det skälet att stoet inte var stambokfört, vilket inom "min" ras är ett krav för att avkomman ska få stamboksberättigad härstamning. Då säger människan: "Men vad ska jag då göra?! Hon är ju halt!" Nu framgick det inte om hältan berodde på en olyckshändelse eller om det var någon fysisk svaghet (ev. ärftlig) hos stoet, men ändå ... :crazy: Jag är VÄLDIGT noga med att ston som kommer hit ska vara friska och sunda. Olyckor är en sak, det nedärvs inte, men ston som inte håller ska väl inte få föl bara för att man inte kan rida eller köra dem?
 

Liknande trådar

Avel Nu vet jag att det finns trådar om travarkorsningar redan, men de jag hittade var från typ 2008, och funderar mer specifikt om just mitt...
2 3 4
Svar
65
· Visningar
12 052
Avel Jag har ett sto på 14år som varit dräktig 4gånger. Första gången hon var dräktig var 2014 men då kastade hon så då betäckte man henne...
2
Svar
36
· Visningar
6 527
Senast: Masse
·
Avel Jaha… Då börjar jag vackla på namn till fölet. Därav denna tråd, kanske är det fler som börjar fundera på namn nu. Mitt sto kommer...
4 5 6
Svar
108
· Visningar
8 855
Senast: Freazer
·
Avel Jag har ett dilemma och skulle uppskatta åsikter utifrån! Jag har ett, i både mina och andras ögon, fantastiskt sto e quite easy. Hon...
4 5 6
Svar
102
· Visningar
15 152

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Burkfisk
Tillbaka
Upp