Avel med dåliga ston....

Domenico

Trådstartare
Nu tänker jag framför allt på halvblodsavel, men det förekommer säkert i de flesta raser.

Håller inte alls på med avel själv (om det inte räknas när travhingsten i grannhagen gick genom staketet och försökte betäcka min halvblodsVALLACK i somras :eek:, han är lite tjock så jag blir ju lite nervös...:D) men blir ibland förfärad när jag hör vad folk tänker betäcka för ston.

Dels finns de ju se som betäcker ston som helt enkelt bara är mediokra, kanske inte så farligt, leder dock knappast till någon avelsframgång.

Det stora problemet som jag ser är att så många verkar betäcka ston som har bevisat att de inte håller/har dåligt temperament.

En person som tidigare stog i mitt stall hade ett sto som inte höll för ridning pga en defekt. Hon hade redan en avkomma till detta sto som redan innan den var inriden visade stora problem med samma defekt. Trots detta funderade vederbörande helt seriöst på att betäcka stoet igen, ett sto som bevisat att hon nedärver den defekt som gör att hon själv inte håller för ridning. Det enda h*n visste om hingsten hon tänkte ta var att den var fin på bilden i katalogen.... H*n sa att det behövdes en hingst med bra gångarter, eftersom stoet (som dessutom hade ett lite knepigt temperament) rörde sig rätt dåligt...

En annan jag känner hade ett sto som vid ridning bara stog på bakbenen. Hon försökte först få den utdömd för LYNNESFEL, men när det inte fungerade betäckte hon den istället.... Har dessutom för mig att hon betäckte den någon Pilot-avkomma (som väl är kända för att vara ganska skarpa i temperamentet).

Jag kan rada upp fler exempel.....Tror knappast att jag är den enda som träffat alla dessa människor....

De riktigt bra stona skall istället tävlas till de är 18 och hinner sedan i bästa fall få två föl.

Vad kan kan man göra för att minska aveln med dessa dåliga ston?

-Upplysningskampanj? Det är ju kunskapen som fattas.

-kräva någon slags bruksprov för ston, alt att de gått 3-års/kvaliten (med hyfsat resultat) eller har några meriter på tävlingsbanan?

-lägga ökat ansvar på veterinär/försäkringsbolag? Ex om en häst döms ut och veterinären anser att det beror på att den har några defekter som är sannolika att de kan föras vidare, att de då avråder från avel/försäkringsbolaget förbjuder det vid ev triangelmärkning, vägrar försäkra avkomman, etc...

-Något annat? Jag bara filosoferar...:smirk:

Eller är vi här i sverige helt enkelt för blödiga. Håller inte hästen tar vi ett föl och hoppas på att få en exakt kopia av häst nr 1 fast som går att rida på. Detta brukar bli mindre lyckat. Varför inte istället köpa en annan FRISK häst, snart kommer man att tycka om den lika mycket.
 
Sv: Avel med dåliga ston....

För dem som bedriver avel seriöst så är detta ingen problem alls.

Och jag vet inte om just halvbloden är överrepresenterade vad det gäller avel på undermåliga ston.

Kanske att halvblodhingstarnas ägare skall vara mer kritiska och inte låta hingsten betäcka kreti och pleti. Och då menar jag framförallt ston med defekter eller av annan ras än halvblod/fullblod ev korsningar för att producera ridponnyer.
 
Sv: Avel med dåliga ston....

Jag lämnade min hingst på tillridning i sommras till ettt ställe där dom också föder upp halvblod.
De hade precis fått ett litet föl som hon visade mig hon förklarade också att mamman va väldigt knäpp och att det helt enkelt inte fungerade att rida på henne pga hennes temprament......
Tycker själv det är vansinne att avla på de stona oavsett hur bra stam de själva har. Varför? vad vill man få ut av aveln? Inte vad jag kallar seriöst iaf.
 
Sv: Avel med dåliga ston....

Det var precis det jag menade, men var kanske lite otydlig där. De som bedriver avel i lite "större" skala iaf ett/ett par föl per år har ju oftast lite mer kunskap.

Problemet är oftast de som får för sig att ett föl skulle ju vara gulligt. I deras ögon är deras sto fantastiskt, men oftast i ingen annans. I jämförelse med utlandet har vi dock en ganska stor andel just sådana uppfödare.
 
Sv: Avel med dåliga ston....

Jag är nybörjare och väldigt grön på avel - men kan ändå hålla med i mångt och mycket av det ni säger!
Tycker det är skrämmande med de exempel som Domenico tog upp. Lynne, hållbarhet och temprament kommer alltid först inom avel tycker jag. Dock kan man ju ju inte dra alla ston över en kant. Alla triangelmärkta ston är ju inte triangelmärkta p g a en deffekt, många håller inte för ridning p g a en yttre skada, dessa kan ju abslout passa i aveln.

Sedan kan jag förstå de erfarna (då menar jag 20 år eller mer) uppfödare som kanske prövar de här lynniga märrarna till avel för att "se" om de nedärver det eller ej... Då får ju det stå för dom och man litar på att de vet vad de håller på med.

Har man som vi, få ston och ingen erfarenhet gäller det ju att ta reda på så mycket fakta om de individer man har hemma och om de hingstar man kan tänkas använda.
Mitt sto är AB premierad, 16 år och har haft 5 föl - tre av dem har visats på treårstester osv med goda resultat. Hon har visat sin förärvning rent avelsmässigt. Själv fick jag henne förra året och känner inte henne eller hennes förfäder särskilt väl. Hon har en nackdel också: inga tävlingsresultat. Alltså valde jag en väl beprövad hingst med höga blup som kunde passa mitt sto, förbättra hennes dåliga sidor och förstärka hennes bra! Ridbarheten var viktig så att kag med lite större säkerhet kunde veta att avkomman kommer passa i sporten.
Kunskap är makt, alltså gäller det att skaffa sig kunskapen innan man betäcker sitt sto - och inte bara slå en kik i hingstkatalogen.

/Kristin
 
Sv: Avel med dåliga ston....

Vad det gäller temperament så är det som sagt en fråga om kunskap.

I min närhet så fanns ett sto som var en förfärlig krokodil i boxen, riktigt läskig alltså. Hon gick upp till 130 hoppning men blev skadad (yttre "våld" ingen förslitning alltså). Hon var dock trevlig att rida, men vidrig att hålla på med. Högg och sparkade hejvilt. Dock något bättre vid brunst. Hennes temperament var uppenbart en kombination av hantering (innan hon kom till oss) och "personlighet".

Hon betäcktes och fick ett föl som var precis allt bra som hon var, men inget at det riktigt jobbiga. Visst ingen mes-häst men väldigt snäll ändå. Han fick hoppdiplom som treåring

Hur kan man välja att betäcka ett sånt sto ? Jo, eftersom man visste hennes historia så visste man också att det till stor del bestod av felhantering.

Tyvärr blev hon inte dräktig nån mer gång
 
Sv: Avel med dåliga ston....

Det stora problemet som jag ser är att så många verkar betäcka ston som har bevisat att de inte håller/har dåligt temperament.


Ja det är skrämmande hur en del tänker;
I ett stall där jag stod förut hade ägaren ett sto som hade ett hiskeligt humör,man fick freda sig i boxen,när man gick förbi boxen kunde hon anfalla o hugga en i ryggen..för att inte tala om ridningen,hon stack med sin ryttare,stod på bakbenen,dom fick sätta gramantygel på henne för att kunna rida henne "iform"..?
Förra ägaren hade mamman o hon var likadan i humöret...:crazy:
Denna häst visades med föl förra året,visst stoet fick 38p.Men för mig är dom poängen inte värda nånting för jag anser att ett sånt sto ej ska avlas på!!

Ett annat tokigt exempel; Jättesnygg häst,tror inte hon fick diplom men 39p.rörde sig trevligt...men fruktansvärt inåttåad..höll inte för ägaren i hoppning därav funderade hon på att ta bort henne men sålde henne istället för dyra pengar till en ung tjej..när denna var inne på att betäcka henne fick hon rådet att lägga på Master,det skulle ju bli en kanonhäst..:eek:
Ja han är ju verkligen korrekt i benen..;)
 
Sv: Avel med dåliga ston....

Tja, det finns ju någon märklig vanföreställning om att det bara är "pappans" egenskaper som nedärvs... goda som dåliga.

Det är alltför många som tror att om man bara har någon häftig hingst att lägga på med så kan man avla på vilket skräp-sto som helst så kommer avkomman att bli bra sen, dessa människor sov förmodligen under de flesta av skolans biologilektioner.

Stomaterialet har ju lika stor betydelse som hingstmaterialet vid avel, om inte större då stoet ska uppfostra den lille battingen sen vilket också sätter sina spår.

Sen blir det ju inte bättre av att man har någon konstig fixering vid hingstar och sätter ut far och morfar... det finns det ju ingen VETENSKAPLIG grund för, bara tradition.
Vetenskapligt korrekt vore ju att sätta ut far och mor !

Ett annat problem vid avel tycker jag är att man är för kortsiktig i sitt avelsarbete, det räcker ju inte med att titta på 2-3 generationer utan idag lägger vi ju grunden för vilket avelsmaterial vi har 30 generationer framåt i tiden... det är ju nu vi lägger grunden för hur hästarna ska se ut nästa århundrade !

Och... man måste ju slutligen se till den enskilda hästindividen, en bra stam är aldrig någon garanti för en lyckad häst !

Att sitta och välja ut hästar på annons efter vilka hingstar dom är efter är ju fullständigt ovetenskapligt, eller att tala om huruvida någon har "hoppstam" eller "dressyrstam" bara genom att titta på vilken pappa dom har är ju rent nonsens !

Nä, det finns mycket som är ren skrock inom hästaveln... därav att många avlar på olämpliga ston tror jag eftersom dom har fått för sig att stomaterialet inte spelar så stor roll, bara vilken hingst som fölet är efter !
 
Sv: Avel med dåliga ston....

Varför skulle det vara mer vetenskapligt med far och mor? Det är väl lika vetenskapligt korrekt att hästen har en morfar?

Att man bara skriver ut hingstarna är väl helt enkelt av praktiska skäl - det finns mycket färre hingstar än ston i avel, så om man skriver ut hingsten så vet folk (kanske) vilken häst det är, medan mamman (oftast) inte skulle säga folk något. I en annons har man ju sällan plats för hela stammen, och nog tycker jag att far och morfar säger något om hästen - bättre än ingenting i alla fall. Att skriva ut mor och farmor skulle nog säga ännu mindre.

Jag tycker tvärtom att det pratas enormt mycket om hur viktigt mödernet är, det verkar snarast vara alla erfarna uppfödares mantra!;)
 
Sv: Avel med dåliga ston....

Med tanke på att det ligger ute annonser på utmärkta avelsston, sådana man kan "låna" magen på etc. så känns det helt fel att man väljer att avla på ston med ärftliga defekter.
Man kan ju inte hindra någon att avla men som föl/unghästköpare kan man försöka ta reda på mer om mamman (egna prestationer, träffa henne "live" för att se lynnet etc) och hennes stam.
En annan sak som lätt glöms bort är själva uppfödningen, en unghäst som inte fått nog med mat, inte blivit maskad etc håller sällan som ridhäst och det har man oftast ingen aning om när man köper en lite äldre häst eller en häst från ett försäljningsstall.
 
Sv: Avel med dåliga ston....

En annan sak som lätt glöms bort är själva uppfödningen, en unghäst som inte fått nog med mat, inte blivit maskad etc håller sällan som ridhäst och det har man oftast ingen aning om när man köper en lite äldre häst eller en häst från ett försäljningsstall.

SANT!! Därför känns det så skönt med sin egen uppfödning..;)
Men tyvärr så är det ju en sak som är svårt att få reda på utan det är en smäll man får ta ev.
Tråkigt men vet inte hur man skulle kunna ha koll på en ev.sån sak, det är svårt som det är när man ska köpa häst..;)
 
Sv: Avel med dåliga ston....

Vad gäller genetiken så skulle det inte säga mindre med att sätta ut mor och farmor än att göra som idag....

Jämför med Al-Khamsa, där har man fört upp avkommor till de 5 STON som Mohammed valde ut och hos en del beduinstammar har man fört stambok på mödernet istället för på hingstsidan.

Rent logiskt så vet man ju så gott som alltid vem som är mamma, medans det då man har hästar på lösdrift som på tex Island kan vara lite si och så med vem som egentligen är fader till avkomman.

Vissa raser sätter man ut mor och far, andra raser får bara nummer efter vilket år och i vilken ordning fölen "dök upp" på stuteriet... att stirra sig blind på far och morfar är mest en halvblodsgrej tycker jag.

Att seriösa uppfödare tjatar om hur viktigt stomaterialet är förvisso sant men en stor del av kreti och pleti tittar bara på far och i viss mån morfar, sen spelar det ingen roll att avkomman har ärvt massa defekter från mamman eller rent av hoppar runt på tre ben för "den har ju så bra stam".

Nä, se till att det ingår en lektion i genetik när man "köper" sperma från hingst !
 
Sv: Avel med dåliga ston....

Det skulle säga att mor-farmor skulle säga mindre för att chansen är mindre att folk känner igen namnen. Och det är ju för andra människors skull man skriver ut dem. Om ingen känner igen dem är det ju rätt meningslöst.

Genetiskt är man naturligtvis lika nära släkt med mor-farmor som med far-morfar. Men det är förmodligen mer meningsfullt att skriva far-morfar eftersom det är större chans att folk känner till far och morfar än mor och farmor.
 
Sv: Avel med dåliga ston....

De hade precis fått ett litet föl som hon visade mig hon förklarade också att mamman va väldigt knäpp och att det helt enkelt inte fungerade att rida på henne pga hennes temprament......

Visst ska man va försiktig och inte betäcka vad som helst, man sträva ju efter så hållbara och trevliga hästar som möjligt.ärftliga defekter och ett skarpt temperament det vill nog alla unvika.

Men är man osäker på tex som jag var på mitt sto, så måste man ändå kanske pröva en gång. Hennes mamma var oridbar och själv såldes hon till mig som det oxå. Men efter mkt träning o tålamod så blev hon tillslut inriden. Ett mkt vackert sto som har mkt lätt för sig i både dressyren och i hoppning. Fick sitt första föl när hon var 4 år (5 år sedan) Har sitt andra föl denna sommaren, hon har varit en helt underbar mamma med mkt lätta förlossningar båda avkommorna har ärvt extriören efter henne, samtidigt har de varit underbart harmoniska och tilllgivna och den första som nu är 5 år, reds in utan några problem alls,sånna ston ska man vara rädd om sa Barkevall till mig:)
 
Sv: Avel med dåliga ston....

Här är den sista, 3,5 månad

I601686W400H300V20070925T151447Z1.jpg
 
Sv: Avel med dåliga ston....

Ett bra avels arbete, har på något sätt idag, hamnat vid sidan av alla rid grenar.
Avel är ett stort kapitel inom häst sporten, många alldeles för många häst människor, förstår inte hur mkt tid och pengar man lägger ner på aveln.
För att kunna få fram det ideal man själv tror på, att själv hitta den röda tråden man vill ha.......Det är inget som är gjort på en hand vändning.

Jag tycker det är viktigt att vi alla respekterar varandra oavsett om vi avlar eller hoppar eller kanske rider dressyr. För vi klarar oss inte utan varandra, varken tävlings ryttaren eller vi som avlar.
:angel::angel:
 
Sv: Avel med dåliga ston....

Jag tycker det är viktigt att vi alla respekterar varandra oavsett om vi avlar eller hoppar eller kanske rider dressyr. För vi klarar oss inte utan varandra, varken tävlings ryttaren eller vi som avlar.

Mkt kloka ord;)
 
Sv: Avel med dåliga ston....

*** raderat ****

(såg att tacitus redan skrivit om det jag tänkte på)
 
Senast ändrad:
Sv: Avel med dåliga ston....

Om man inriktar sig på aval är det av yttersta vikt att känna till stofamiljerna. Om man genom gammal militär hävd enbart rabblar hingstar har man små möjligheter att lyckas i aveln. Vi har en del fantastiska högpresterande stofamiljer i landet inom halvblodsaveln. Om man utgår därifrån och matchar dessa ston med lämpliga, passande hingstar (med i sin tur bra mödernen) då kan man lyckas bra i sitt arbete. Ston som oförrätt stämplats som oridbara och oregerliga kan helt enkelt vara begåvade med stark personlighet och intelligens utöver det vanliga. De har många gånger fått gå sysslolösa och hanterats för lite tills dess de blivit för "vuxna" och man sedan försöker "tvinga" dem till att lyda. En häst med stark egen vilja som önskar lösa problemen själv, finner sig inte i att man "sätter sig" på den utan tar hellre strid. Det är mycket olyckligt (och inte helt ovanlgt). Det är ofta dessa egensinniga, smarta hästar som har potential att bli de bästa tävlingshästarna men tyvärr "idiotförklaras".

Vet ett sådant sto som var totalt oridbar (hur hennes historia är vet jag tyvärr ej) men hon har nu en son som är uppe i högsta divisionen.
Så kan det gå!
 
Sv: Avel med dåliga ston....

Vad det gäller temperament så är det som sagt en fråga om kunskap.

I min närhet så fanns ett sto som var en förfärlig krokodil i boxen, riktigt läskig alltså. Hon gick upp till 130 hoppning men blev skadad (yttre "våld" ingen förslitning alltså). Hon var dock trevlig att rida, men vidrig att hålla på med. Högg och sparkade hejvilt. Dock något bättre vid brunst. Hennes temperament var uppenbart en kombination av hantering (innan hon kom till oss) och "personlighet".

Hon betäcktes och fick ett föl som var precis allt bra som hon var, men inget at det riktigt jobbiga. Visst ingen mes-häst men väldigt snäll ändå. Han fick hoppdiplom som treåring

Hur kan man välja att betäcka ett sånt sto ? Jo, eftersom man visste hennes historia så visste man också att det till stor del bestod av felhantering.

Tyvärr blev hon inte dräktig nån mer gång

Instämmer, men vill även tillägga att skarpa temperament inte sällan återfinns även hos de godkända hingstarna. Inom halvblodsaveln tycker jag det vore bra om man lyfte fram temperamenten mer - men samtidigt måste man ha i åtanke dels vad ett skarpt temperament beror på (gener eller felhantering?) och dels att många just vill ha personliga och intelligenta (= skarpa i fel händer) hästar.
 

Liknande trådar

Avel Nu vet jag att det finns trådar om travarkorsningar redan, men de jag hittade var från typ 2008, och funderar mer specifikt om just mitt...
2 3 4
Svar
65
· Visningar
12 057
Avel Jag har ett sto på 14år som varit dräktig 4gånger. Första gången hon var dräktig var 2014 men då kastade hon så då betäckte man henne...
2
Svar
36
· Visningar
6 529
Senast: Masse
·
Avel Jaha… Då börjar jag vackla på namn till fölet. Därav denna tråd, kanske är det fler som börjar fundera på namn nu. Mitt sto kommer...
4 5 6
Svar
108
· Visningar
8 855
Senast: Freazer
·
Avel Jag har ett dilemma och skulle uppskatta åsikter utifrån! Jag har ett, i både mina och andras ögon, fantastiskt sto e quite easy. Hon...
4 5 6
Svar
102
· Visningar
15 153

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Burkfisk
Tillbaka
Upp