Avelshjälp illa kvickt!

lady_vip

Trådstartare
Hastigt och lustigt har jag bestämt mig för att betäcka mitt ena sto och jag behöver hingsttips.

Stoet, e Bonaparte - Carriär - Abbot, ca 163 cm i manken. Diplomsto, hoppning. Hennes största brist är att hon är överbyggd bak vilket orsakar lite problem vid höga höjder då hon har svårt för samling. Har också lite temprament, men inget som enbart proffs fixar, men lite typisk "titthäst". Har också lite galopproblem på längre avstånd, detta beror mycket på hennes svårigheter för samling och hennes storlek, det blir helt enkelt för korta galoppsteg.

Men jag vill gärna rikta in mig på hennes fördelar och det är framförallt att hon hoppar allt med god teknik. Hon har ett typiskt hopphuvud och säger aldrig nej utan försöker och reder ut det. Hon hoppar utan problem 1.40, men pga mitt låga intresse för tävling är hon bara tävlat upp till 110, tanken var att hon skulle gå 120, 130 nu i höst, men så blev det inte...
Trevlig typ annars, nätt och fin med hyffsat långa ben. Lång hals och bra halsansättning, mycket vackert huvud. Uppskattas alltid av hovslagare och veterinärer då hon är snäll och aldrig stirrar i såna lägen.

Hon har bekymmer med sina framknän, så hingstar med kända problem med benen går bort.

Jag vill ha en hingst med prestation, lite storlek, bra galopp och bra huvud. Ett krav är också att han nästanpå måste vara byggd i uppförsbacke, ha lätt för samling och ha hög ridbarhet.

Aerline H har jag fått som tips, kan det vara något?

Sv: Avelshjälp illa kvickt!

Nu har jag hittat hit!;)

Mitt gamla sto passar ganska bra in på samma beskrivning som din förutom att hon var lite mindre (155cm) och troligen lite omodernare i typen. Han var e: Tabac som i sin tur var e Bonaparte. Jag tog i alla fall två föl på henne och de var e Everest och den jag behållt är e Quite Easy. Båda blev högställda med bra grundgångarter. QE´n blev snäppet bättre och lite större (158 cm resp 164cm).

Mina tips är först och främst QE, han är ett säkert kort för en jämn förärvning samt som typförbättrare. Annars gillar jag absolut Aerline H. Om inte min (QE´n) blivit friskförklarad hade jag betäckt med honom i år. Han rör sig mycket trevligt och hoppar ju jättebra! De gånger jag har sett honom har han gjort ett mycket fint och ridbart intryck. Dessutom har han bra sperma och hör dräktighetsstatistik.

Nämen, välkommen hit!

Just det med bra sperma är ju också en aspekt som är viktig då hon aldrig har blivit betäckt innan.

Kul att du har ett liknande sto:) QE fick jag också tips om, men jag tycker inte om honom, eller snarare, det "klickar" liksom inte :angel: Därför har jag valt bort honom från början.
Jaguar Mail är också en hingst jag gillar, men han behöver ston med bra ben och dessutom är han också lite hög bak.

Har du sett Aerline H IRL? Jag är ju som sagt lite sen på detta så jag har ju missat allt vad visningar och hingsttåg heter...

Nu är inte jag så värst insatt i halvblodsaveln men kompisen fick ett brunt stoföl efter Aerline H för en vecka sedan, väldigt fin i typen, bra ben o allmänt jättefin! Har även sett Aerline H i verkligheten, han verkar vara en väldigt trevlig hingst. Snygg o se på o trevlig skalle! Bra val tycker jag! :banana:

Vad gör honom bra? Aldrig hört eller sett något om honom, vad har han gjort?

Japp, har sett Aerline H ett par gånger. Han ger migen waow-känsla och han har härlig utstrålning. Såg honom senast på Flyinge i februari då han A-prmierades. Han hade då vilat ett tag pga nån liten skada och fick inte hoppa, men där stod hinder i ridhuset och han gick och kollade in dom hela tiden-såg så sugen ut på att få hoppa i alla fall!

Heartbeat är också en fin hingst, men har inte haft möjlighet att se honom själv. Av vad jag läst här på Buke var många besvikna på hans typ då han var väldigt mastig.

Jaguar Mail ger inte mig någon känsla alls. Han är jättestor och mörkbrun och hoppar kanon. Han kommer säkert att lämna jättefina föl, man han känns lite intetsägande... Till ditt sto hade jag dock varit lite rädd för de lååånga bakbenen.

Nä, vad tusan, jag ska ringa seminstationen i morron och kolla om jag får åka och titta och sen förhoppningsvis köra dit stoet redan i helgen om jag gillar hingsten. Jag har liksom inte tid att sitta och tveka och flera avelskunniga har sagt just Aerline H, så då får jag lita på dem:D

Vet du hur många ston han hade förra året?

Det vet jag - endast 24 st, varav jag hade två...

Känns som han kommer få mer i år - mycket välförtjänt!

Vad kul att du säger det. Jag ringde nyss och talade in ett meddelande så förhoppningsvis kan jag åka och titta på honom så snart som möjligt.

Vad hade du för ston till honom?

Vad gör honom bra? Aldrig hört eller sett något om honom, vad har han gjort?

klipp från deras hemsida:

Vinnare 4 & 5 års Championatet i
hoppning 2005
och 2006
2006 med 10 - 10
rakt igenom

HeartBeat 2:a i Falsterbo
6:a i Zangershide unghäst VM

2006 vann han 5 års championatet med hela 10 – 10 rakt igenom.
Hoppbetonad hög ställd god typ 9.
Vackert huvud välformad lång hals 8.
Välmarkerad lång manke 9.
Väldigt bra överlinje, muskulöst långt kors 10.
Benen rätt ställd välformade hovar 8.
Särdeles god galopp rymlig med god balans 10.
Helhetsintryck 10.
Hopp betygen:
Löshoppning: Teknik 10 Kapacitet 10 Galopp 10
Hoppning med egen ryttare Teknik 10 Kapacitet 10 Ridbarhet 10
Hoppning främmande ryttare Ridbarhet 10 Kapacitet 10

Liknande trådar

Avel För det är precis vad hon gör:D Min lilla häst ska eventuellt betäckas i år igen och jag vill enbart ha det allra bästa till min... 2
Svar
31
· Visningar
2 907
Senast: lady_vip
·
Avel Sällar mig oxå till skaran och ber om hingsttips! Vill ha synpunkter och hingsttips åt mitt ena halvblodssto. Demeter är e...
Svar
3
· Visningar
947
S
Avel Nu sällar jag mig till skaran som ber om hingsttips. Jag skulle vilja ha synpunkter och tips på hopphingst åt mitt ena halvblodssto... 2
Svar
38
· Visningar
3 210
Senast: furioso
·
C
Avel Tänkte att jag skulle visa för alla uppfödare här inne vad Heimdal sa på föreläsningen i Västerås på Häst 2006. Tråden är startad med... 3 4 5
Svar
89
· Visningar
9 339
Senast: Animor
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Tillbaka