Avkriminalisera bruket av narkotika

Vad menar du med att folkhälsopolitiken baseras på helt andra utgångspunkter än antal döda och lidande? För det är väl just det som politiken och lagstiftningen baseras på, eller? Lite om med att vi har strikta trafikregler för att undvika dödsfall och olyckor i trafiken, har vi regler kring narkotika. Lite av samma anledningar.

LVM-vården är ju knappast billig, och den är enbart till för att se till så att de tvångsomhändertagna missbrukarna överlever ett tag till, en bonus är ifall missbrukarna när de är rena, mätta och piggare kan ta bättre beslut i sitt liv.

Killarna på mitt jobb kostar ungefär 4000:-/dygnet. Ungefär lika mycket som ett klass 2-fängelse. Samhällsnyttan och kostnaden att spärra in dem på ett LVM lönar sig ekonomiskt i längden trots att kostnaden kan knäcka en kommunbudget, då 6 månader hos oss kostar ca 500.000:-. Efter de varit här kommer de ju heller inte bara släppas ut vind för våg, utan förhoppningsvis åker de iväg på någon behandling osv som uppföljning, vilket också kostar för kommunerna.

Missbruksvården har ingenting med att narkotika är olagligt att göra, det är betydligt större än så eftersom den innefattar alkohol, läkemedel etc.
https://www.svd.se/missbruket-kostar-150-miljarder

Nej, lagstiftningen är inte i linje med kunskapsläget om vad som ger minsta antal döda. Nu skrev jag att jag blir rejält störd av de som fortfarande skriker på högre straff och mer repression, mot bättre vetande. En avkriminalisering är inte lätt och är ingen ren magisk formel.

Missbruksvård har verkligen massor med hur man ser på de vårdbehövande att göra; kriminella element som måste fängslas eller medmänniskor i behov av vård. Därför är det viktigt att också politiker släpper de populistiska tankarna på högre straff och repression som en väg att vandra.

Jag menar inte att missbruksvården är kass i Sverige, jag menar att samhället som gör det nödvändigt för missbrukare att skapa sig en kriminell identitet vid sidan av samhället är kass.
 
Och du missar poängen, det jag argumenterat emot här är att missbrukare inte vågar söka vård för sitt missbruk och det skulle vara en anledning till att man inte söker hjälp. Ingen kan ge något exempel på eller erinra sig att det skulle skett och då ser ja det som ovidkommande argument i debatten. Det kan kanske finnas andra argument, men just det köper jag inte.

Det händer visst!

Det finns många som avstår från att söka hjälp för sitt missbruk eller ännu värre avstår från att söka vård åt sig själv eller andra som tagit en överdos och behöver vården för att överleva..

Men det är svårt att isolera just det faktum att det är straffbelagt från allt annat. Eftersom det är fängelse i straffskalan för eget bruk av narkotika får samhället göra rätt långtgående intrång i missbrukares integritet. Bland annat undersöka anus och ta blodprov. De som har fått ett finger mellan skinkorna, eller en nål införd i en blodådra mot sin vilja, vittnar ofta om att detta känns oerhört kränkande. Den psykologiska effekten av att veta att många i omgivningen tycker att man förtjänar den behandlingen på grund av rekreationsbruk eller självmedicinering underskattas nog lätt av folk som inte har några erfarenheter på området.
Men många "ungdomar på glid" utsätts för detta gång på gång. Sedan döms de till att genomgå olika vårdprogram, som de motvilligt genomlider med växande förakt. Att ta emot vård som är ägnad att stärka personens motivation att ta sig ur drogberoende, från samma aktör (rättsystemet) som just kränkt ens integritet är inte okomplicerat.
Vården som finns att söka till utanför rättsystemet är inte helt olik den som finns inom rättsystemet och ibland är det precis samma.

Att "ungdomar på glid" självmant ska uppsöka den här vårdapparaten blir alltmer osannolikt för varje tvångsåtgärd samhället utför mot dem. Jag kan inte bevisa detta, åtminstone inte här och nu. Jag bara vet att det är så.

Sen fungerar ju kriminaliseringen av eget bruk som ett sätt att normalisera andra väldigt långtgående åtgärder som samhället gör. Som att ett ringa narkotikabrott oftast leder till indraget körkort. Eller att dina möjligheter till psykiatrisk vård kraftigt förändras i samma sekund som de får reda på att du använt en drog de senaste åren. Allt detta påverkar också individens vilja att söka vård för sitt missbruk.

Detta börjar bli långt (hrm, som vanligt) men kriminaliseringen av eget bruk kommer ur en nolltolerans mot narkotika. Denna nolltolerans påverkar också vilken vård som ens erbjuds. Sverige har flera gånger kritiserats av FN för att inte erbjuda visa former av vårdinsatser (som sprututbyte).

De flesta andra länder har inställningen att bruk av narkotika inte går att stoppa helt utan fokuserar på att mildra konsekvenserna och minska nyrekryteringen. I sverige jobbar man aktivt mot ett narkotikafritt samhälle, vilket märks på många sätt.
Målet är ju uppenbart omöjligt att nå men kan användas för att avfärda metoder som är internationellt erkända som effektiva vad gäller att mildra konsekvenserna av droger.

Jag tror inte man kan förstå svensk narkotikapolitik utan att först sätta sig in i vad nolltolerans innebär jämfört med de mer humanistiska synsätt som många länder har.
 
Jag har själv blivit testad av polis trots att jag var helt opåverkad och testet var negativt men jag var för glad (och den inte helt oväsentliga detaljen att i sällskapet var en person fälld/känd för diverse narkotikarelaterat).

Så man behöver absolut inte göra något speciellt för att åka på urinprov om polisen är på det humöret.
 
Har inte ni såna som tas via saliv?

Nej, de används inte av svensk polis ännu i alla fall. Kanske att vissa ställen har, men inte standard iaf. Aldrig stött på i Göteborg tyvärr.
[/QUOTE]
Jaha, polisen i Finland har såna. Jag trodde det var så överallt.
 
Jag har själv blivit testad av polis trots att jag var helt opåverkad och testet var negativt men jag var för glad (och den inte helt oväsentliga detaljen att i sällskapet var en person fälld/känd för diverse narkotikarelaterat).

Så man behöver absolut inte göra något speciellt för att åka på urinprov om polisen är på det humöret.
Ja det är ju därför det finns tester. För att ingen ska bli oskyldigt anklagad på en godtycklig okulär bedömning.
 
När lagen som tillät polisen att göra dessa tester vid enbart misstanke om eget bruk kom, så motiverades den bland annat med att "det ska vara jobbigt att vara missbrukare". Detta citat är från rikspolisstyrelsens narkotikamanifest från 1989 och upprepades i många sammanhang. Det var ju länge sedan, men det var alltså en viktig del i att motivera varför man ändrade lagen. Och det var polisen själva som ville använda proven på det sättet.
 
Eftersom det är fängelse i straffskalan för eget bruk av narkotika får samhället göra rätt långtgående intrång i missbrukares integritet. Bland annat undersöka anus och ta blodprov. De som har fått ett finger mellan skinkorna, eller en nål införd i en blodådra mot sin vilja, vittnar ofta om att detta känns oerhört kränkande. Den psykologiska effekten av att veta att många i omgivningen tycker att man förtjänar den behandlingen på grund av rekreationsbruk eller självmedicinering underskattas nog lätt av folk som inte har några erfarenheter på området.
Den formen av visitation som du skriver om här är ju verkligen ingenting som går på rutin på alla instanser i Sverige. Vi inom LVM-vården får inte visitera människor på det viset. Däremot sätts de på vård i enskildhet med ständig tillsyn ifall man misstänker att de har tagit med sig droger in genom att smuggla det i rumpan och så får de bajsa med öppen dörr tills man anser att risken att de tagit med sid droger in är över. Vet inte hur många gula små kinderägg-inmäten jag sett upptryckta i rumpan i mitt liv. Men det är inte meningen att man ska kunna ta in droger eller annat in på olika institutioner. Både fängelser och andra instanser är till för att skydda de intagna, inte tillåta de att knarka. Dessutom blir arbetsmiljön vääääldigt kass när man jobbar med drogpåverkade människor.
 

Liknande trådar

Hemmet Ni vet de där de påstår magiskt ska dra åt sig en del av håren om man kör dem tillsammans med tvätten? Finns det verkligen någon sådan...
Svar
9
· Visningar
439
Senast: Cattis_E
·
  • Låst
Samhälle Jag har funderat en hel del på svenskars relation till religion och speciellt kristendom. Jag vill först säga att jag inte lägga några...
68 69 70
Svar
1 380
· Visningar
38 170
Senast: Mineur
·
Kropp & Själ Jag vet inte riktigt hur jag ska börja det här inlägget. Eller ens vad jag vill ha sagt. Jag har alltid haft en känsla av att jag inte...
2
Svar
28
· Visningar
2 836
Senast: Seaside
·
Kropp & Själ Har H och nära anhörigs tillåtelse att skriva detta men valt ett anonymt konto ändå. Har en nära anhörig med diabetes vi kan kalla hen...
2
Svar
31
· Visningar
2 024
Senast: Hajfisk
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

  • Vad gör vi? Del CXCIV
  • Barn och djur
  • Gryta och matberedare

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka
Upp