Avkriminalisera bruket av narkotika

Ja det var inte många rader av mitt inlägg som var specifikt till dig :D
Jag är precis samma person oavsett om jag är nykter eller påverkad. Kanske att de sociala spärrarna släpps lite mer, men jag skulle aldrig ta på riktigt dåliga beslut som påverkad. Har svårt att förstå mig på hur folk kan helt upphöra att tänka.

Men, det är en annan diskussion.

Min tanke är att de personerna inte har de spärrarna helt enkelt, oavsett om de tar cannabis, alkohol eller vad nu allt heter. Att själva drogen är sekundär till beteendet, att de lika gärna hade kunnat bara dricka alkohol och haft samma beteende.
Men varför tar du droger om du är lika dan påverkad som nykter?
 
Jag tror att det finns en rad väldigt viktigt steg att ta - oavsett drogpolitik:

*Se till att människor i "autismspektrat" får diagnoser och riktig hjälp. En femtedel av de som sitter på anstalt har en diagnos och väldigt få med problem får diagnoser i synnerhet bland äldre. Många självmedicinerar med droger, vilket utsätter dem för onödiga risker och förser fel människor med pengar av fel orsaker

*Se till att det finns hjälp att få för missbrukare (att ändra lagen för att fler ska söka hjälp är bra dumt, om hjälpen inte finns)
 
Nix hen nämnde generellt hur människor reagerar på alla droger.
Fast du frågade ju specifikt om varför @SiZo tar droger om hen är samma person nykter och påverkad? Vilket i alla fall jag tolkade som en fråga baserad på påståendet "Jag är precis samma person oavsett om jag är nykter eller påverkad". Missförstod jag?
 
Jag tror att det finns en rad väldigt viktigt steg att ta - oavsett drogpolitik:

*Se till att människor i "autismspektrat" får diagnoser och riktig hjälp. En femtedel av de som sitter på anstalt har en diagnos och väldigt få med problem får diagnoser i synnerhet bland äldre. Många självmedicinerar med droger, vilket utsätter dem för onödiga risker och förser fel människor med pengar av fel orsaker

*Se till att det finns hjälp att få för missbrukare (att ändra lagen för att fler ska söka hjälp är bra dumt, om hjälpen inte finns)
Jag och @Ramona jobbar ju med dom allra sjukaste och där stämmer det ju vad du säger. Men idag börjar många att knarka fast dom egentligen "bara" vill se bra ut, hänga med i gänget, tjäna snabba pengar - måste ju veta vad en säljer, orka plugga. Genvägar är idag en väg in i knarket. Varje gång jag ser en deffad kropp på en 17åring så tänker jag; - Lille vän, jag hoppas du är ok.
 
Jo men nu var det ju bland annat olagliga droger vi diskuterade.
Det var det inte alls eftersom du frågade mig personligen. Och de enda drogerna jag använder är alkohol och koffein. Och sist jag kollade så är de än så länge lagliga.

Det här är ju ett ypperligt exempel på varför folk inte vågar prata om detta. Du har till helt på egen hand antagit att jag tar droger som är olagliga, och utgår ifrån det. Det gör mig personligen inget, men fundera gärna på varför du gör det och vilka värderingar du då lägger på mig iomed det antagandet. Det är ett intressant fenomen, och du är verkligen inte ensam om att göra sådana antaganden.


Så din syn på hur människor reagerar på droger är en rejäl killgissning?
Jag har vänner och bekanta som har provat både det ena och det andra. Jag har ätit en jäkla massa mediciner själv som tydligen är populära att missbruka. Men än så länge har jag inte vågat prova något som jag inte har fått från apoteket.

Visst finns det de som blir personlighetsförändrade, men JAG förstår det inte. Det var det jag skrev från början. Min partner blev personlighetsförändrad två gånger när han drack alkohol. När han var nykter så talade jag om att han fick skärpa till sig, söka hjälp eller sluta dricka alkohol. Han drack inte på 1,5 år och sedan dess (vilket är några år sedan nu) så har det aldrig hänt igen. Så det är ganska tydligt att det hade med honom att göra i grunden. Alkoholen blev bara ursäkten att inte hålla inne med otrevligheterna.
 
Fast du frågade ju specifikt om varför @SiZo tar droger om hen är samma person nykter och påverkad? Vilket i alla fall jag tolkade som en fråga baserad på påståendet "Jag är precis samma person oavsett om jag är nykter eller påverkad". Missförstod jag?
Alkohol är en drog. Skulle väl skrivit opåverkad/nykter. Buke....
 
Det var det inte alls eftersom du frågade mig personligen. Och de enda drogerna jag använder är alkohol och koffein. Och sist jag kollade så är de än så länge lagliga.

Det här är ju ett ypperligt exempel på varför folk inte vågar prata om detta. Du har till helt på egen hand antagit att jag tar droger som är olagliga, och utgår ifrån det. Det gör mig personligen inget, men fundera gärna på varför du gör det och vilka värderingar du då lägger på mig iomed det antagandet. Det är ett intressant fenomen, och du är verkligen inte ensam om att göra sådana antaganden.



Jag har vänner och bekanta som har provat både det ena och det andra. Jag har ätit en jäkla massa mediciner själv som tydligen är populära att missbruka. Men än så länge har jag inte vågat prova något som jag inte har fått från apoteket.

Visst finns det de som blir personlighetsförändrade, men JAG förstår det inte. Det var det jag skrev från början. Min partner blev personlighetsförändrad två gånger när han drack alkohol. När han var nykter så talade jag om att han fick skärpa till sig, söka hjälp eller sluta dricka alkohol. Han drack inte på 1,5 år och sedan dess (vilket är några år sedan nu) så har det aldrig hänt igen. Så det är ganska tydligt att det hade med honom att göra i grunden. Alkoholen blev bara ursäkten att inte hålla inne med otrevligheterna.
Jag dömer ingen. Jag vet att vem som helst kan ta droger. Och då du är drogliberal så antog jag att du provat. Inget konstigt med det.
 
Alkohol är en drog. Skulle väl skrivit opåverkad/nykter. Buke....
Ja? Och därför svarade jag med att man inte alltid tar droger för att bli påverkad - utan kan dricka alkoholhaltiga drycker för att det är gott. Jag uppfattade det som sagt som att den delen av diskussionen handlade om alkohol.
 
Jag själv är ju som sagt för legalisering och inte avkriminalisering, även om jag ser det som ett steg åt rätt håll och kanske mer lättsmält. Om polisen hjälper missbrukare få vård så är det bra, sålänge vården är någorlunda effektiv och bra, såklart. Finns stora problem även där.

Jag gör heller ingen skillnad på "droger" och tex alkohol. Den enda skillnaden är att staten har monopol på just den drogen. Och vissa andra, tex lagliga opiater, förstås.
Det är skillnad på droge och droger, med det menar jag inte att alla tillåtna är "bättre" än förbjudna, men det är stor skillnad på heroin, hasch alkohol, kaffe eller till och med socker.

Och du missar poängen, det jag argumenterat emot här är att missbrukare inte vågar söka vård för sitt missbruk och det skulle vara en anledning till att man inte söker hjälp. Ingen kan ge något exempel på eller erinra sig att det skulle skett och då ser ja det som ovidkommande argument i debatten. Det kan kanske finnas andra argument, men just det köper jag inte.
 
Enbart frekvens är inte det bästa sättet att identifiera missbruk direkt. Även om det är en faktor. Men vi är väl alla överens om att det är möjligt att både bruka, och missbruka, olika substanser?
Vissa substanser är möjliga att bruka utan att missbruka, andra är så pass beroende framkallade och har så pass stor effekt att det knappast är möjligt och andra är i gränslandet.
 
Det är skillnad på droge och droger, med det menar jag inte att alla tillåtna är "bättre" än förbjudna, men det är stor skillnad på heroin, hasch alkohol, kaffe eller till och med socker.

Och du missar poängen, det jag argumenterat emot här är att missbrukare inte vågar söka vård för sitt missbruk och det skulle vara en anledning till att man inte söker hjälp. Ingen kan ge något exempel på eller erinra sig att det skulle skett och då ser ja det som ovidkommande argument i debatten. Det kan kanske finnas andra argument, men just det köper jag inte.

Klart det är skillnad både mellan substanser och också stor skillnad i hur man använder dem.

Jag vet inte om jag missar nån poäng, just det du nämner nu är inget jag pratat just om, och inte nån stor anledning till varför jag vill se legalisering. Även om det kunde vara en bra effekt.
 
Njä, droger ger en personlighetsförändring, och i det långa loppet bestående sådana.
En påtänd person kan ta de mest underliga beslut - eller bara bli avtrubbad - inget bra om du kanske har barn eller kör bil.
Det är ju bland annat därför LSD - som sägs inte framkalla kemiskt beroende - inte var någon hit. Det fick vem som helst att göra vad som helst.

Oj vilka påståenden.


Så din syn på hur människor reagerar på droger är en rejäl killgissning?

Behövs det sexism i tråden?
 

Liknande trådar

Hemmet Ni vet de där de påstår magiskt ska dra åt sig en del av håren om man kör dem tillsammans med tvätten? Finns det verkligen någon sådan...
Svar
9
· Visningar
457
Senast: Cattis_E
·
Kropp & Själ Jag är inne i ännu en (egentligen flera) omgång i vården och jag känner mig i sånt jävla underläge rent ut sagt. Som att ingen lyssnar...
2
Svar
24
· Visningar
1 928
Senast: Hazel
·
  • Låst
Samhälle Jag har funderat en hel del på svenskars relation till religion och speciellt kristendom. Jag vill först säga att jag inte lägga några...
68 69 70
Svar
1 380
· Visningar
39 328
Senast: Mineur
·
Kropp & Själ Jag vet inte riktigt hur jag ska börja det här inlägget. Eller ens vad jag vill ha sagt. Jag har alltid haft en känsla av att jag inte...
2
Svar
28
· Visningar
2 893
Senast: Seaside
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka
Upp