Avkriminalisera bruket av narkotika

Det vet jag faktiskt inte! Får kolla upp!
Tänker mest att våra lagar plus 30 år gamla inte riktigt gett den effekt politiken ville från början. Snarare har det gått åt helt fel håll
Och om det gått åt fel håll behöver man ta reda på varför, tänker jag. Om det beror på lagarna (för stränga eller för tillåtande) eller om det är något annat som fallerar. Jag är inte superinsatt i ämnet, så tänkte att en studie eller två kunde upplysa mig lite!
 
Jag är rätt säker på att det finns ett bra TedTalk där de tar upp Portugals modell. Har inte tid att leta reda på den just nu, men kan se om jag hittar den senare.
 
På vilket sätt skulle det vara bra att det var lagligt?🤔
Hjälp kan man få även om man brukar, men viljan att avstå måste ju finnas...
Istället för att mycket av resurserna ska gå till att jaga människor, urinprov osv hade det varit bättre att ha ett mer långsiktigt tänk. Mer förebyggande mot droger och fler vägar för de som fastnat i ett beroende att kunna ta sig ur det.
 
Istället för att mycket av resurserna ska gå till att jaga människor, urinprov osv hade det varit bättre att ha ett mer långsiktigt tänk. Mer förebyggande mot droger och fler vägar för de som fastnat i ett beroende att kunna ta sig ur det.
Men hur mycket resurser går åt till det tänker du? De gånger jag vet att man använder sig av urinprov är mot olika yrken där det inte är lämpligt att bruka narkotika och jag vill verkligen inte åka med en busschaufför som är narkotikabrukare, eller träffa en läkare, eller att mina barns lärare är påverkade osv. På samma sätt som jag förväntar mig att alla är nyktra när de sköter sitt jobb. Annars är det vid olika vårdinsatser och ja går vården ut på att man ska bli drogfri så behöver man kontrollera om personen är drogfri, på samma sätt som man kollar om man är nykter om man ingår i en vårdinsats för nykterhet.

Det känns lite som om du försöker slåss mot väderkvarnar, det är ingen hetsjakt på människor som brukar för egen del, däremot sätter man in insatser för att minska mängden droger på gatan.
 
100% medhåll. Fast istället för bara avkriminalisering vill jag se legalisering. Det kan absolut få ske etappvis.

Samt ett slopande av statsmonopolet på alkohol, vore förstås bra.

Sen måste jag bara kommentera lite snabbt användandet av ord som "droger" och "knark" som folk slänger sig med. Det är så trött och ren intellektuell lathet. Samma personer tänker på nått baklängesvis att alkohol (och andra lagliga substanser) är nått helt annorlunda.
 
Men hur mycket resurser går åt till det tänker du? De gånger jag vet att man använder sig av urinprov är mot olika yrken där det inte är lämpligt att bruka narkotika och jag vill verkligen inte åka med en busschaufför som är narkotikabrukare, eller träffa en läkare, eller att mina barns lärare är påverkade osv. På samma sätt som jag förväntar mig att alla är nyktra när de sköter sitt jobb. Annars är det vid olika vårdinsatser och ja går vården ut på att man ska bli drogfri så behöver man kontrollera om personen är drogfri, på samma sätt som man kollar om man är nykter om man ingår i en vårdinsats för nykterhet.

Det känns lite som om du försöker slåss mot väderkvarnar, det är ingen hetsjakt på människor som brukar för egen del, däremot sätter man in insatser för att minska mängden droger på gatan.
Slåss inte mot några kvarnar. Däremot eftersom det är tabubelagt att diskutera detta, generellt alltså, är det såklart svårt att kunna komma vidare.
Tycker att statistiken visar tydligt att något är riktigt knasigt och inte fungerar.
Nu har även folkhälsomyndigheten reagerat så det borde väl ses över hoppas jag hur resurserna distribueras.
 
Slåss inte mot några kvarnar. Däremot eftersom det är tabubelagt att diskutera detta, generellt alltså, är det såklart svårt att kunna komma vidare.
Tycker att statistiken visar tydligt att något är riktigt knasigt och inte fungerar.
Nu har även folkhälsomyndigheten reagerat så det borde väl ses över hoppas jag hur resurserna distribueras.
Jag är helt med på din linje, jag vet att jag såg just en dokumentär (eller något liknande, det var ett par år sedan nu) när de gick igenom Portugals modell och även hur de arbetade förebyggande för att f.d. narkomaner skulle få förutsättningar för att lyckas med sin nykterhet.

Lägget till att jag är för avkriminaliserandet och stigmatiserandet, men mot legalisering.
 
Slåss inte mot några kvarnar. Däremot eftersom det är tabubelagt att diskutera detta, generellt alltså, är det såklart svårt att kunna komma vidare.
Tycker att statistiken visar tydligt att något är riktigt knasigt och inte fungerar.
Nu har även folkhälsomyndigheten reagerat så det borde väl ses över hoppas jag hur resurserna distribueras.
Jag har inte uppfattat det som tabubelagt, jag har bara lite svårt att förstå vad som skulle förbättras genom en avkriminalisering? Att det behövs förebyggande arbete och bättre förutsättningar för de som vill sluta ser jag som självklart men jag ser inte kopplingen till att just avkriminalisering skulle ge ökade resurser?

Att vården oavsett om det gäller alkohol eller droger inte fungerar är väl rätt välkänt? Det är svårt att få vård även om man vill ha den och många förväntas klara det på egen hand vilket jag tror är omöjligt i många fall.
 
Sen måste jag bara kommentera lite snabbt användandet av ord som "droger" och "knark" som folk slänger sig med. Det är så trött och ren intellektuell lathet. Samma personer tänker på nått baklängesvis att alkohol (och andra lagliga substanser) är nått helt annorlunda.

Jag hade gärna sett att inget av det var lagligt. Men tror inte att det är genomförbart i dagens samhälle. Både alkohol och tobak har en för stor spridning (och ett helt gäng människor som bara måste ha det).

Både alkohol och tobak orsakar död, sjukdom och lidande. Inte bara för de som använder det. Och jag kan inte se ett självändamål i att man skulle ha rätt att bruka något av dem.

Nej. Jag är inte absolutist och jag skulle sakna att dricka whiskey, men jag tror inte att mitt liv skulle bli sämre utan alkohol.
 
Detta är en jättesvår fråga faktiskt och svårt att formulera sig rätt. Det jag tycker är att marijuana borde legaliseras iallafall för medicinsikt bruk. Finns ett par personer som använt detta till smärtlindring och PTSD och haft goda resultat, men därefter har blivit åtalade för att de just använt marijuana, vilket är helt jävla sjukt! Angående att legalisera alla droger är en svår fråga, och speciellt med Sveriges Nolltoleranspolitik sedan 70-80-talet kommer det vara svårt att ens legalisera marijuana... något måste iallafall förändras i Sveriges narkotikapolitik då Sverige har haft bland de högsta drogdödligheterna i hela Europa ett bra tag, vilket man därmed enkelt kan säga att den nuvarande drogpolitiken inte funkar. Det som skulle vara aktuellt idag är att tillföra resurser för att fånga upp missbrukare bättre i sjukvården. Man ska alltid kunna våga ringa efter hjälp åtminstone, eller erbjuda ett kit för att kunna testa sina droger som kan vara utspädda med andra farliga kemikalier, då kan man iallafall testa... En nolltolerans fungerar uppenbarligen inte, något måste göras, den konservativa nolltoleransen i drogpolitiken är en stor faktor till drogdödligheten i Sverige och regeringen har alltid blundat för detta eftersom den svenska befolkningen också är så konservativa i detta ämnet. Det är synd, för många dör på grund av det.
 
Jag har inte uppfattat det som tabubelagt, jag har bara lite svårt att förstå vad som skulle förbättras genom en avkriminalisering? Att det behövs förebyggande arbete och bättre förutsättningar för de som vill sluta ser jag som självklart men jag ser inte kopplingen till att just avkriminalisering skulle ge ökade resurser?

Att vården oavsett om det gäller alkohol eller droger inte fungerar är väl rätt välkänt? Det är svårt att få vård även om man vill ha den och många förväntas klara det på egen hand vilket jag tror är omöjligt i många fall.

Ett exempel är att gäng inte kan ha samma lönsamhet eller monopol på ex. cannabismarknaden. Det är bara en av många saker, men nått som kunde ge en riktigt fin effekt i stort. Cannabisbruk i sig är i princip ofarligt, men det som inte är ofarligt är att beblanda sig med de personer som sköter marknaden för det hela.

Dessutom slipper man en del av skiten med att ungdomar använder ännu-ej-förbjudna syntetiska cannabisalternativ som är betydligt farligare.
 
Detta är en jättesvår fråga faktiskt och svårt att formulera sig rätt. Det jag tycker är att marijuana borde legaliseras iallafall för medicinsikt bruk. Finns ett par personer som använt detta till smärtlindring och PTSD och haft goda resultat, men därefter har blivit åtalade för att de just använt marijuana, vilket är helt jävla sjukt! Angående att legalisera alla droger är en svår fråga, och speciellt med Sveriges Nolltoleranspolitik sedan 70-80-talet kommer det vara svårt att ens legalisera marijuana... något måste iallafall förändras i Sveriges narkotikapolitik då Sverige har haft bland de högsta drogdödligheterna i hela Europa ett bra tag, vilket man därmed enkelt kan säga att den nuvarande drogpolitiken inte funkar. Det som skulle vara aktuellt idag är att tillföra resurser för att fånga upp missbrukare bättre i sjukvården. Man ska alltid kunna våga ringa efter hjälp åtminstone, eller erbjuda ett kit för att kunna testa sina droger som kan vara utspädda med andra farliga kemikalier, då kan man iallafall testa... En nolltolerans fungerar uppenbarligen inte, något måste göras, den konservativa nolltoleransen i drogpolitiken är en stor faktor till drogdödligheten i Sverige och regeringen har alltid blundat för detta eftersom den svenska befolkningen också är så konservativa i detta ämnet. Det är synd, för många dör på grund av det.

Till det kan även läggas att vi kunde få en marknad för CBD också isåfall som visst, även om det ännu ej är bevisat kanske med alla sina påstådda positiva effekter, så kan man åtminstone utreda det som alternativ isf. För en rad olika problem. Har själv släktingar med jävligt jobbig reumatism som jag VERKLIGEN skulle önska kunde få använda både CBD och THC som smärtlindring + potentiellt inflammationshämmande.
 
Jag har inte uppfattat det som tabubelagt, jag har bara lite svårt att förstå vad som skulle förbättras genom en avkriminalisering?

Det finns ju tydliga resultat om att antalet döda kraftigt går ned och kriminaliteten i drogernas spår försvinner i stor utsträckning. Sedan uppstår andra utmaningar och problem. Men redan där borde tankar väckas på att maximal repression inte är rätt väg att gå.
 

Liknande trådar

Kläder & Bli fin Behöver lite hjälp från er stickande bukefalister. Jag har en kompis som fyller år i sommar och hon har på sistone börjat intressera...
Svar
5
· Visningar
226
Senast: vilde
·
Hemmet Ni vet de där de påstår magiskt ska dra åt sig en del av håren om man kör dem tillsammans med tvätten? Finns det verkligen någon sådan...
Svar
9
· Visningar
473
Senast: Cattis_E
·
Kropp & Själ Jag är inne i ännu en (egentligen flera) omgång i vården och jag känner mig i sånt jävla underläge rent ut sagt. Som att ingen lyssnar...
2
Svar
27
· Visningar
2 315
Senast: Hazel
·
Kropp & Själ Jag väljer att skriva det här inlägget här, då jag trots allt är lite "halvanonym" här. I alla fall så till vida att jag inte är öppen...
2 3 4
Svar
66
· Visningar
3 896

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

  • Bra familjehund? Rasvak😇
  • Katter och spädbarn
  • Hundhantering

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka
Upp