Avkriminalisera bruket av narkotika

Istället för att mycket av resurserna ska gå till att jaga människor, urinprov osv hade det varit bättre att ha ett mer långsiktigt tänk. Mer förebyggande mot droger och fler vägar för de som fastnat i ett beroende att kunna ta sig ur det.
Nu "jagas" ju knappast människor, prov får lämnas vid misstanke om t ex drograttfylla, är knappast så att det läggs resurser av polisen att provta missbrukare annars....
Tror knappast min son hade varit hjälpt av det hade varit lagligt att missbruka, snarare tvärtom...
 
De här gängen lär nog hitta andra sätt att få in pengar på och jag tror inte sadlar om och blir laglydiga för att lönsamheten inom knarkbranschen minskar.

Klart de försöker, men en stor del av deras business kommer från langning, och det vanligaste/enklaste är cannabis. Har inte sagt att kriminella kommer sluta vara kriminella. Men den som vill bruka cannabis slipper vara kriminell och slipper beblanda sig med ofta tungt kriminella och utsätta sig för de faror det kan medföra.


Även om man skulle avkriminalisera så kommer missbrukarna fortsatt behöva pengar till droger. De pengarna kommer sällan från laglig verksamhet. Eller?

Man måste inte vara missbrukare för att använda sk. "droger". Och nej, pengar för att köpa "droger" behöver verkligen inte komma från olagliga verksamheter. Hur brukar gemene man få pengar till att handla på systemet tänker du? Genom brott eller genom jobb?
 
Liten passus om marijuana som ses som ofarligt:

Det finns långvariga negatvia effekter om man använder så pass att en användning inte hinner gå ur kroppen innan man tar igen. Eller ca 3ggr/veckan i 6 månader (inidividuella skillnader finns). Detta påverkar främst de kognitiva förmågorna och är, liksom alkohol, något som gör att man blir nerstämd och deprimerad. Speciellt unga brukare får problem med tex minne och inlärning.

Det finns också forskning som visar på att användning av marijuana som hjälp vid smärta leder till att användaren rapporterar mer smärta och använder mer 'klassiska' smärstillande än en person som inte använder marijuana. Dock upplever den enskilde patienten ofta att de har mindre smärta. (ska se om jag hittar studien imorgon).

Det finns ganska få studier gjorda på marijuana som medicin, av olika anledningar.
 
Liten passus om marijuana som ses som ofarligt:

Det finns långvariga negatvia effekter om man använder så pass att en användning inte hinner gå ur kroppen innan man tar igen. Eller ca 3ggr/veckan i 6 månader (inidividuella skillnader finns). Detta påverkar främst de kognitiva förmågorna och är, liksom alkohol, något som gör att man blir nerstämd och deprimerad. Speciellt unga brukare får problem med tex minne och inlärning.

Det finns också forskning som visar på att användning av marijuana som hjälp vid smärta leder till att användaren rapporterar mer smärta och använder mer 'klassiska' smärstillande än en person som inte använder marijuana. Dock upplever den enskilde patienten ofta att de har mindre smärta. (ska se om jag hittar studien imorgon).

Det finns ganska få studier gjorda på marijuana som medicin, av olika anledningar.
Jo, man kan missbruka marijuana och det är dåligt såklart. Men att rekreationsbruka är lugnt.
Träffar hellre på de som är höga på weed ute än fulla människor.

Men nu går weedbruket ned, svindyrt nu med coronan.
 
Klart de försöker, men en stor del av deras business kommer från langning, och det vanligaste/enklaste är cannabis. Har inte sagt att kriminella kommer sluta vara kriminella. Men den som vill bruka cannabis slipper vara kriminell och slipper beblanda sig med ofta tungt kriminella och utsätta sig för de faror det kan medföra.
Det låter rimligt. För de som vill bruka narkotika men inte i övrigt vara kriminella är en legalisering en fördel utifrån deras synsätt. Att den reella effekten för dem är positiv är kanske inte lika klart eftersom en del av dessa personer nu istället avstår av just skälet att det är olagligt och en legalisering gör att fler kommer bruka och de kommer bruka mer vilket ur hälsosynpunkt är dåligt för de allra flesta.
 
Även om man skulle avkriminalisera så kommer missbrukarna fortsatt behöva pengar till droger. De pengarna kommer sällan från laglig verksamhet. Eller?

Det varierar... och beror på hur långt missbruket gått. Men visst, många inbrott och rån görs för att finansiera drogmissbruk.
 
Slåss inte mot några kvarnar. Däremot eftersom det är tabubelagt att diskutera detta, generellt alltså, är det såklart svårt att kunna komma vidare.
Tycker att statistiken visar tydligt att något är riktigt knasigt och inte fungerar.
Nu har även folkhälsomyndigheten reagerat så det borde väl ses över hoppas jag hur resurserna distribueras.

Jag håller inte med dig där. Jag tycker verkligen det inte är tabubelagt att diskutera missbruk och vad som behöver göras.

Sedan är det inte enkelt att hitta lösningar. Jag känner några som missbrukar och en gemensam faktor är att de mår dåligt psykiskt, dvs de självmedicinerar. Att upprusta psykvården tror jag skulle förhindra en ordentlig andel av missbruket som sker.
 
Liten passus om marijuana som ses som ofarligt:

Det finns långvariga negatvia effekter om man använder så pass att en användning inte hinner gå ur kroppen innan man tar igen. Eller ca 3ggr/veckan i 6 månader (inidividuella skillnader finns). Detta påverkar främst de kognitiva förmågorna och är, liksom alkohol, något som gör att man blir nerstämd och deprimerad. Speciellt unga brukare får problem med tex minne och inlärning.

Det finns också forskning som visar på att användning av marijuana som hjälp vid smärta leder till att användaren rapporterar mer smärta och använder mer 'klassiska' smärstillande än en person som inte använder marijuana. Dock upplever den enskilde patienten ofta att de har mindre smärta. (ska se om jag hittar studien imorgon).

Det finns ganska få studier gjorda på marijuana som medicin, av olika anledningar.

Nu skrev jag inte "100% ofarligt i alla situationer, för alla människor, ever". Men lycka till att hitta personer som dör på grund av cannabisanvändning. Eller ens skadas allvarligt. Det finns inga bevisade orsakssamband till depressioner, även om det förstås kan hända (särskilt eftersom dessa saker kan utlösas oberoende av vad man brukar, eller av alla möjliga anledningar man kan tänka sig). Det forskning faktiskt påvisar är att det kan vara till viss del negativt för unga personer att bruka för mycket cannabis. Personer vars hjärna fortfarande utvecklas.

Oavsett. Det är mindre farligt än läsk, och otroligt mycket mindre farligt än alkohol. Inte för att vi behöver göra dessa jämförelser för ämnet i tråden, men ändå.

Vill gärna se den forskningen som säger att cannabisbruk gör att smärtpatienter tar mer smärtstillande. Det tror jag är hittepåforskning.

Att det inte forskas så mycket på cannabis beror till stor del på den olagliga statusen, för övrigt.
 
Det finns ju tydliga resultat om att antalet döda kraftigt går ned och kriminaliteten i drogernas spår försvinner i stor utsträckning. Sedan uppstår andra utmaningar och problem. Men redan där borde tankar väckas på att maximal repression inte är rätt väg att gå.

För att inte tala om gängkriminaliteten.. Typ alla skjutningar lär ju ha koppling till droghandeln. Hur mkt kostar skjutningarna samhället (ekonomiskt i form av alla resurser kring polis, rättsväsende osv) men också emotionellt för anhöriga, de boende omkring?
 
Jo, man kan missbruka marijuana och det är dåligt såklart. Men att rekreationsbruka är lugnt.
Träffar hellre på de som är höga på weed ute än fulla människor.

Men nu går weedbruket ned, svindyrt nu med coronan.

Där är jag inte ense med dig. Jag har träffat på tillräckligt många som är obehagliga på marijuana för att anse att det är inte ett dugg bättre än de som är fulla. En av få gånger jag fått en smäll av en man var en som var hög på marijuana.
 

Liknande trådar

Kläder & Bli fin Behöver lite hjälp från er stickande bukefalister. Jag har en kompis som fyller år i sommar och hon har på sistone börjat intressera...
Svar
5
· Visningar
226
Senast: vilde
·
Hemmet Ni vet de där de påstår magiskt ska dra åt sig en del av håren om man kör dem tillsammans med tvätten? Finns det verkligen någon sådan...
Svar
9
· Visningar
469
Senast: Cattis_E
·
Kropp & Själ Jag är inne i ännu en (egentligen flera) omgång i vården och jag känner mig i sånt jävla underläge rent ut sagt. Som att ingen lyssnar...
2
Svar
27
· Visningar
2 288
Senast: Hazel
·
Kropp & Själ Jag väljer att skriva det här inlägget här, då jag trots allt är lite "halvanonym" här. I alla fall så till vida att jag inte är öppen...
2 3 4
Svar
66
· Visningar
3 882

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

  • Kattsnack 10
  • Bra familjehund? Rasvak😇
  • Valp 2024

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka
Upp