Avla på albino!

Sv: Avla på albino!

Rodde skrev:
Hon är inte min, och hon betäcks med welsh inte ridponny! Intressant för någon sitter som avelsrådgivare och skrämmer folk från att betäcka med isabelle hingstar då dom får albino.....om stoet är är fux och har isabelle bakom sig!
Vad lite man vet.

Ridponny är ju en avel som syftar till sportponny- vita ponnyer med blå ögon är inte attraktiva av sportponnyryttare.

Om det handlar om fördomar eller är reellt att sådana ponny har en överkänslighet och kallas för ALBINO--är inte så intressant.

För att undvika framställning av ridponnyer med dubbla gulanlag, märker därför vissa ridponnyföreningar ut hingstar med tydlig text att de för gulanlag.

Det förekommer också att man märker även hingstar som har gulanlag i föräldragenerationen och har MÖJLIGHET att föra gulanlag.
En sådan hingst kan ju vara bärare av gulanlag men kan vara felidentifierad vad det gäller färg.

I exemplet ovan med den VITA ridponnyn har just inträffat att hingsten blivit FELAKTIGT ID kontrollerad.

peråke
 
Senast ändrad av en moderator:
Sv: Avla på albino!

I så fall är han ju en gentisk sensation!! Den enda i sitt slag! Eller en mutation eftersom det inte är genetiskt möjligt att få gula avkommor efter 2 fuxar!
Nja, jag tror nog att det finns ganska många duktiga som sett fel. Eller också är stona gula och inte fux.

Att han har samma färg på man och svans som på kroppen betyder inte speciellt mycket egentligen. Tittar man på Dragon 465 så var han också en klar fux. Ibland.

http://www.wbstallions.com/wb/swana/stalgifs/Dragon.jpg
 
Senast ändrad:
Sv: Avla på albino!

Det kan man inte alltid se.
Även om man är aldrig så rutinerad.
Leverfärgad på hela kroppen kan också vara gulsvart.
Genetiken bakom färgen är svårt att se på utsidan.
Det krävs DNA prover för att vara säker.

Här är en länk till bilder på en gulsvart häst som ser ut som en "leverfux".
http://liaislandshastar.com/lanehingstar/svadilfari
 
Sv: Avla på albino!

Jag tror att de vita BEC hästarna kommer att bli populära i framtiden.
När folk begriper genetiken bakom bättre än nu.
Vita hästar är egentligen populärt om färgen heter skimmel.
Men skimmel är i motsats till BEC egentligen ett letalt anlag då alla skimlar förr eller senare får "skimmelsjukan".

Jag undviker själv helst skimmel men är däremot inte rädd för BEC.
 
Sv: Avla på albino!

JA! Mohur såg ut som med den färgen! Men kan en hingst som har palominofar (Golden Trail) och fuxfärgad arabmor (Lakme, enbart fuxar i hennes stam) bli gulsvart?
 
Sv: Avla på albino!

Nu tog jag bort det jag skrev, men du var tydligen för snabb ;)

Jag älskar BEC, min dröm är att nån gång få äga en sån. Helst ett halvblod förstås. Jag hoppas också att synen på dom ändras, mycket ligger väl kvar sne man trodde dom var albino.
 
Sv: Avla på albino!

Nej, han kan bara bli fux eller isabell. Men likväl finns det mörka isabeller som gör att färgen blir mörkare. Att en isabell kan se ut som en fux är inget nytt, en mörk isabell borde således kunna se ut som en mörk fux.

Som du ser på Dragon så var dte inte mycket där som sade att han var isabell.
 
Sv: Avla på albino!

poloplayer skrev:
JA! Mohur såg ut som med den färgen! Men kan en hingst som har palominofar (Golden Trail) och fuxfärgad arabmor (Lakme, enbart fuxar i hennes stam) bli gulsvart?
Dessa fuxar i stammen kan ju också ha varit gulsvarta och feltypade i färgen.
Eller något annat liknande.

Färg är svårt då allt inte alltid är vad det ser ut att vara.
Vad är det här för färg?
4VindSide053.jpg
 
Sv: Avla på albino!

Fast med tanke på att det var en arabmamma så är ju gulsvart helt ute ur leken.
I så fall är ju isabellpappan felaktig färgsatt.
 
Sv: Avla på albino!

Rodde skrev:
Jag har ett sto här som är Blue eyed Cremello, är det det samma som albino, hon betäcks med en skimmel vad blir avkomman.
Nu har det i ridponny sverige brutit ut skräck mot att få Albino om man betäcker med en Isabelle.
Ni som kan tala om hur det går till att få en Albino och om Blue eyed cremello är albino
Ja, du har redan fått lite olika svar här, så då kan väl jag också bidra med ett. Jag är ingen färgexpert, men för några år sedan betäcktes kompisen isabellfärgade sto med en hingst med gulanlag då hon tidigare lämnat ett antal isabeller med denna hingst. En isabell stod alltså högst på önskelistan. När fölet fötts sa vi alla grattis till isabellen, men på morgonen uppdagade vi att fölet var en cremello med blå ögon. Det var en fin och ovanlig färg för rasen det också, så vi var väldigt glada för det pigga och fina stofölet. Två veckor efter födseln märkte vi att fölet " somnade" konstigt, det var noll kontakt när man försökte väcka henne, annars var hon lika pigg som innan. Vi åkte in till djursjukhuset där de trodde vi var knäppa:"det är inget fel på denna stora fina fölunge" sa de. Vi tvingade dem dock att behålla hästarna där över natten, och de såg då dessa "insomningar" några gånger under kvällen. Efter två veckor "sov" fölet nästan hela tiden och fick avlivas. Efter en obduktion på SVA ringde de därifrån och sa till kompisen att det var ett mycket intressant fall (inte så jättekul för henne då ...) då det endast fanns fem fall tidigare av denna sjukdom upptäckt i USA. Hjärncellerna hade tillbakabildats i hjärnan så att synapsen slutade fungera och fölet somnade därför och var då helt borta. De kopplade detta till att det kunde bero på det dubbla gulanlaget som antagligen hade vardera ett albinoanlag i sig ( så sa veterinärerna iaf), de sa inte att cremello är albino, men de sa att cremello har albinoanlag i sig och de har isabell också, och att det inte är optimalt att betäcka hästar med dubbla albino- eller gulanlag med varandra då genetiska störningar uppträder i större frekvens hos den kombinationen jämfört med hela normalpopulationen. Som sagt stoet har flera friska isabellavkommor och en frisk cremellohingst som betäcker ston i USA, med fux ger han 100% isabeller, så han är populär där, men vi gör inte om försöket med två gulanlag igen.
 
Sv: Avla på albino!

Det är en härlig färg.
Dessutom så syns det på dessa bilder att den är cream färgad och inte vit.
Man ser ju de vita tecken som den har.
Själv så önskar jag mig en Perlino.
 
Sv: Avla på albino!

Så vitt jag vet så finns inte albinoanlag över huvud tahet hos häst. Alla hästar är homozygot C, d.v.s. har alltid färg. Därmed kan inte gulanlag medföra någon form av dolt albinoanlag. Om det hade varit så att gult hade någon sorts mystisk albinogen, så är jag övertygad om att det åtminstonde skulle finnas ett exempel på en albinofärgad häst, men det gör det inte. Alltså är jag övertygad om att det var något annat som orsakade din fölunges "insomningar". Det finns ju många sjukdomar som kan komma med generna, men kanske inte nödvändigtvis är bundna till just den färgen.
 
Sv: Avla på albino!

Nessan skrev:
Det finns ju många sjukdomar som kan komma med generna, men kanske inte nödvändigtvis är bundna till just den färgen.
De kan sitta nära den färgen i DNA-kedjan och därför komma med oftare tillsammans med en viss färg.
 
Sv: Avla på albino!

Inte_Ung skrev:
Dessa fuxar i stammen kan ju också ha varit gulsvarta och feltypade i färgen.
Eller något annat liknande.

Färg är svårt då allt inte alltid är vad det ser ut att vara.
Vad är det här för färg?
4VindSide053.jpg

Silverbrun ser det ut som....

ge
 

Liknande trådar

Avel Går i valet och kvalet om avelsstoet ska betäckas efter att årets föl har fötts, eller om hon ska få gå tom ett år. Rent ekonomiskt är...
Svar
5
· Visningar
739
Senast: Ramona
·
Avel Jag har inga egentliga planer på att betäcka, är bara nyfiken på hur det är så ingen behöver gå i taket :) Men jag kommer ihåg när...
Svar
12
· Visningar
2 307
Senast: Narcissa
·
Avel Vi har ett äldre sto som gett väldigt fina avkommor. Vi har sagt att stoet inte ska betäckas fler gånger med tanke på ålder. Efter...
Svar
1
· Visningar
1 044
Avel Hej! Skulle jag kunna få lite råd angående val av hingst? Är heeeelt ny på detta med avel och det är ju bokstavligen en djungel...
Svar
12
· Visningar
2 199

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka
Upp